اینتل امروز پس از 4 تاخیر Sapphire Rapids را معرفی کرد | دانش مرکز داده

امروز اینتل پردازنده‌های نسل چهارم زئون خود را که با نام‌های Sapphire Rapids (پردازنده‌های مقیاس‌پذیر)، Sapphire Rapids HBM (CPU با حافظه پهنای باند بالا) و Ponte Vecchio (GPU مرکز داده) شناخته می‌شوند و چندین شراکت با استفاده از Sapphire Rapids برای افزایش عملکرد مرکز داده راه‌اندازی کرد. .

این راه اندازی در میان صحبت هایی در مورد چهار تاخیر در انتشار دو پیشنهاد Sapphire Rapids و Ponte Vecchio انجام شد. مطابق با دانش مرکز داده تحقیقات، اینتل در دو سال گذشته چهار بار راه اندازی را عقب انداخت. تحلیلگران صنعت می گویند Sapphire Rapids ارزش این انتظار را نداشت. در اینجا تحلیلگر Omdia Manoj Sukumaran در مورد تأثیر تاخیرهای Sapphire Rapids آورده شده است:

  • کنترل بازار سرور: از آنجایی که اینتل 70 درصد از بازار سرور را کنترل می کند، بنابراین تأخیر CPU آنها در کل زنجیره تأمین عواقب داشت.
  • هنوز از AMD عقب مانده است: در حالی که سری پردازنده‌های گرافیکی مکس مرکز داده اینتل در واقع یک پردازنده مشترک هیولایی است، من معتقدم که اعلامیه AMD MI300 از عرضه‌ی سری GPU Max برتری داشت.
  • فروشندگان سرور به حالت تعلیق درآمدند: همه می خواستند اینتل آن را در اسرع وقت راه اندازی کند. هر دوی این محصولات قبلاً برنامه‌های تحویل زیادی را پشت سر گذاشته‌اند و فروشندگان سرور، پلتفرم‌های خود را آماده تحویل در انتظار تحویل CPU از اینتل داشتند.

Sapphire Rapids Delays Timeline (1).png

مدیر عامل اینتل در مورد تاخیرها صریح بوده و با The Verge در میان گذاشته که این پروژه از ابتدا بسیار پیچیده بوده است.

“این پروژه پنج سال پیش آغاز شد، بنابراین در حال پرواز است. من فقط نمی توانم روش شناسی محصولی را که پنج سال پیش شروع شده است، بازنشانی کنم،” گلسینگر گفت آستانه اکتبر گذشته “[Sapphire Rapids] پیچیدگی زیادی در آن وجود داشت، با سه سیستم یا رابط اصلی جدید، در آن طراحی… و هیچ پشتیبان در هیچ یک از آنها وجود نداشت.”

همچنین نکته قابل توجه اولین تلاش اینتل در طراحی مبتنی بر چیپلت است. اگرچه فناوری چیپ‌لت‌ها از سال 1965 وجود داشته است، لیزا سو AMD، احیای این شرکت را عمدتاً بر اساس طرح‌های چیپ‌ت‌محور رهبری کرد. این رویکرد به AMD اجازه داد تا با اینتل رقابت کند و سهم خود را در بازار حتی در بحبوحه مشکلات ورشکستگی به دست آورد.

اینتلسری Intel Data Center GPU Max برای محاسبات و هوش مصنوعی با عملکرد بالا

سری Intel Data Center GPU Max برای محاسبات و هوش مصنوعی با عملکرد بالا

این به دلیل انعطاف پذیری است که چیپلت ها در اختیار طراحان نیمه هادی قرار می دهند. از طراحی چیپ‌لت‌های هسته، شرکت‌های تراشه می‌توانند چیپ‌لت‌ها را برای رفع نیازهای خاص بازار تعویض کنند و چندین محصول را از یک طرح اصلی ایجاد کنند.

با این رویکرد چیپلت، اینتل اکنون عملکرد خود را نسبت به نسل قبلی پردازنده های Xeon خود افزایش داده است.

چیپلت های اینتل شامل حافظه با پهنای باند بالا (HBM) برای بخش CPU سری Sapphire Rapids است. سوکوماران می‌گوید: «جالب‌ترین راه‌اندازی امروز اینتل، پردازنده‌های Xeon Max هستند که HBM روی بسته‌بندی دارند. من معتقدم که این متمایزترین محصولی است که امروز عرضه شده است. محاسبات و حجم کاری حافظه قطعاً از این معماری حافظه سود می برد و حرکتی هوشمندانه از سوی اینتل است.

سرورهای سیسکو از Sapphire Rapids استفاده می کنند

سیسکو امروز سری هفتم سیستم محاسباتی یکپارچه (UCS) و سرورهای سری X خود را معرفی کرد. سرورها با پردازنده‌های Sapphire Rapids اینتل کار می‌کنند و تحلیلگران صنعت معتقدند که این یک گام رو به جلو برای هر دو شرکت است.

بارون فانگ، مدیر تحقیقات گروه Dell’Oro، می‌گوید: «این پلت‌فرم جدید نسبت به سرورهای نسل قبلی عملکرد و تراکم ردپای بالاتری خواهد داشت، که باعث افزایش کارایی هزینه‌ها برای کاربران معمولی سازمانی می‌شود. اکثر فروشندگان سرور سرورهای جدیدی را بر اساس نسل چهارم Sapphire Rapids اعلام کرده‌اند، اما این پیشرفت‌ها به‌ویژه برای پلتفرم مدولار تیغه سری X سیسکو که تراکم بالا را در اولویت قرار می‌دهد مفید خواهد بود.

از ویژگی های برجسته قدرت پردازنده در سرورهای سیسکو می توان به DDR5، PCIe5 و CXL Sapphire Rapids اشاره کرد. استانداردهای جدیدی که به حافظه و رابط‌ها اجازه می‌دهد تا قابلیت‌ها را بدون ایجاد مانع در عملکرد سرور گسترش دهند.

Fung می گوید: «CXL قابل توجه ترین ویژگی برای سرورهای نسل چهارم است، زیرا به طور بالقوه می تواند معماری های جدیدی را فعال کند که استفاده از زیرساخت های قابل ترکیب را بهبود بخشد. حتی در حال حاضر مشخص نیست که پلتفرم UCS سیسکو چگونه از CXL در نسخه آتی استفاده خواهد کرد، اما راه را برای معماری های کارآمدتر برای پلتفرم همگرای سیسکو، Hyperflex، هموار خواهد کرد.

انویدیا سیستم‌های Hopper شتاب‌دهنده مبتنی بر پردازنده‌های Sapphire Rapids اینتل را معرفی کرد.

در هماهنگی با اعلامیه Sapphire Rapids اینتل امروز، انویدیا خبر همکاری با اینتل را برای استفاده از پردازنده های Sapphire Rapids در پردازنده های گرافیکی H100 و سرورهای H100 DGX خود به اشتراک گذاشت.

اینتلپردازنده‌های گرافیکی Nvidia H100 و سیستم‌های Nvidia DGX H100

پردازنده‌های گرافیکی Nvidia H100 و سیستم‌های Nvidia DGX H100

انویدیا با تبلیغ این شراکت به عنوان مسیری برای عملیات مرکز داده سبزتر، می‌گوید که ترکیب Xeon Scalable با NVIDIA ConnectX-7 منجر به کاهش مصرف انرژی مرکز داده می‌شود.

انویدیا سیستم‌های جدیدی را از شرکای خود وعده می‌دهد که پردازنده‌های گرافیکی H100 خود را با پردازنده‌های Sapphire Rapids ترکیب می‌کنند. شرکای اعلام شده عبارتند از ASUS، Cisco، Dell Technologies، Hewlett Packard Enterprise و Supermicro.

سئو PBN | خبر های جدید سئو و هک و سرور