ابزار جدید برای اندازه گیری و بهبود بهره وری انرژی مرکز داده | دانش مرکز داده

یک ابزار به روز شده از گرین گرید (TGG) وعده می دهد که مصرف برق مرکز داده را تا 50 درصد افزایش دهد. تحلیلگران قبل از طراحی و ساخت مرکز داده بزرگ، مبادلات و بازگشت سرمایه بالقوه را ارزیابی کنند.

با این خطر که تقاضای بیشتر برای برنامه های کاربردی محاسباتی فشرده از خدمات بهره وری انرژی پیشی بگیرد، مراکز داده سنتی به سمت روش های پایدارتر مانند خنک کننده مایع در حال گذار هستند. در سال 2017، آندره اریکسنمدیر عامل شرکت دانمارکی خنک کننده مایع مستقیم (DLC) Asetek به بلومبرگ گفت: “در چشم انداز طولانی تر، من معتقدم که مراکز داده با مایع خنک می شوند.”

در بیانیه ای، TGG اعلام کرد که ابزار به روز شده محاسبه هزینه کل مالکیت – با نام tggTCO – را راه اندازی کرده است تا نشان دهد چگونه روش های مختلف خنک کننده مایع بر بازگشت سرمایه مالی و عملیاتی مرکز داده تأثیر می گذارد. در بیانیه ای، اریکا توماس، مدیر TGG گفت: «از آنجایی که مراکز داده به سرعت رشد می کنند، دسترسی به کارآمدترین روش ها برای عملکرد آنها عنصر مهمی برای فعال کردن نوآوری در صنعت است.

مرکز داده خنک کننده آینده مایع است

تقریباً دو سوم مراکز داده در ایالات متحده با چگالی توان حدود 15 یا 16 کیلووات در هر رک، تقاضای پیک بالاتری را تجربه می کنند. یک رویکرد چند بعدی و مبتنی بر داده برای خنک سازی آگاهانه آب و هوا تأثیر خالص آب و هوا را به حداقل می رساند. در سال 2021، خنک کننده آب به گوگل کمک کرد تا ردپای کربن مرتبط با انرژی مجموعه مراکز داده خود را تقریباً کاهش دهد. 300000 تن CO2 بر اساس گزارشی از Urs Hölzle، معاون ارشد زیرساخت فنی گوگل.

گوگل در حال سرمایه گذاری روی فناوری هایی است که به کاهش مصرف انرژی و آب کمک می کند. در سال 2021، ناوگان جهانی مرکز داده گوگل تقریباً 4.3 میلیارد گالن آب مصرف کرد. این تعداد با آب مورد نیاز برای آبیاری و نگهداری 29 زمین گلف در جنوب غربی ایالات متحده در هر سال قابل مقایسه است.

فروشندگانی غیر از TGG راه حل های مدیریت از راه دور خود را برای بهبود بهره وری انرژی مرکز داده بهبود می بخشند. در ماه فوریه، مرکز داده QTS یک سیستم نظارت یکپارچه 3 در 1 را برای تقویت پلتفرم تحویل خدمات خود اعلام کرد.

درآمد بازار خنک کننده مایع تا سال 2026 با کمی بیش از 50 درصد نرخ رشد مرکب سالانه (CAGR) می تواند به 3 میلیارد دلار برسد. که طبق یک تجزیه و تحلیل بازار مدیریت حرارتی مرکز داده اخیراً توسط Omdia مستقر در لندن (Informa شرکت مادر Omdia و Data Center Knowledge) منتشر شده است.

با وجود پیشرفت تکنولوژی خنک کننده، خنک کننده مایع یک درمان جهانی نیست، مطابق با دکتر مویزس لوی، تحلیلگر ارشد برق مرکز داده و خنک کننده در Omdia.

لوی گفت: “سیستم های خنک کننده مایع ممکن است راه حل ایده آل برای یک پروژه مرکز داده باشند یا نباشند.” انتخاب خنک کننده مایع به جای سیستم های خنک کننده هوا با عوامل مختلفی از جمله مکان خاص، آب و هوا (دما/رطوبت)، چگالی توان، بار کاری، کارایی، عملکرد، استفاده مجدد از گرما و در دسترس بودن فضای فیزیکی مرتبط است.

با این حال، خنک کننده مایع به رفع بسیاری از چالش های سیستم های خنک کننده هوا کمک می کند، به ویژه با افزایش تراکم محاسباتی. خنک‌کننده مایع برای محافظت از سرورهای رک در مراکز داده در سرتاسر جهان که مدت‌ها برای برنامه‌های اصلی و بازی اثبات شده است، در حال گسترش است. این امر به ویژه در شرایطی صادق است که انتظار می‌رود آب و هوای شدید و امواج گرما در سال‌های آینده بیشتر اتفاق بیفتد.

فقط در سال گذشته، دمای ثبت شده در بریتانیا به 104 درجه سانتیگراد رسید و مراکز داده و مراکز داده را فلج کرد. از کار افتادن سیستم های خنک کننده گوگل و اوراکل. در سپتامبر 2022، منطقه مرکز داده ساکرامنتو توییتر به دلیل گرمای شدید برق قطع شد.

مراکز داده در حالت هشدار بالا هستند

مایکروسافت در حال معرفی تلاش های پایداری از جمله خنک کننده آب و مدیریت دما در مراکز داده آن. این کشور قصد دارد تا سال 2024 مصرف آب خود را در فعالیت های روزانه این مراکز تا 95 درصد کاهش دهد.

“ما آخرین تحقیقات در مورد خنک کننده مایع نوئل والش، معاون عملیات ابری و نوآوری شرکت مایکروسافت، گفت: به مفهوم اورکلاکینگ می پردازد، که عبارت است از به کارگیری اجزای تراشه فراتر از محدودیت های طراحی ولتاژ، حرارتی و توان از پیش تعریف شده آنها برای بهبود عملکرد. «بر اساس آزمایش‌هایمان، متوجه شدیم که برای برخی از چیپ‌ست‌ها، عملکرد می‌تواند تا ۲۰ درصد از طریق استفاده از خنک‌کننده مایع افزایش یابد.»

ایالات متحده همچنین بر کارایی و پایداری مرکز داده فشار می آورد. در اواخر سال 2022، ایالات متحده وزارت انرژی (DOE) تا سقف 42 میلیون دلار بودجه برای کمک به توسعه راه حل های خنک کننده با کارایی انرژی بالا برای مراکز داده اعلام کرد. این بودجه بخشی از اهداف دولت بایدن برای رسیدن به انتشار خالص صفر کربن در کل اقتصاد تا سال 2050 است.

جنیفر ام. گرانهولم، وزیر انرژی ایالات متحده، گفت: “رویدادهای شدید آب و هوایی، مانند افزایش دما در بسیاری از کشور تجربه شد… مراکز داده تاثیری، که محاسبات حیاتی و زیرساخت های شبکه را به هم متصل می کنند و باید در دماهای خاصی نگه داشته شوند تا عملیاتی شوند.”

فشار مالی برای مصرف انرژی مرکز داده

به عنوان دولتمردانشرکت‌ها و سرمایه‌گذاران برای سبزتر کردن مراکز داده تلاش می‌کنند، ابزارهای مبتنی بر وب بیشتری را برای زندگی پیش‌بینی می‌کنند. سرمایه‌گذاران به شرط‌بندی پایداری روی دارایی‌هایی که انتظارات سبز را برآورده می‌کنند، جذب می‌شوند، به‌ویژه هنگام قرار دادن سرمایه برای بلندمدت.

به گفته Omdia’s Levy، خنک‌سازی آگاهانه آب و هوا، تجهیزات فناوری اطلاعات کارآمدتر، تجهیزات هوشمند و متصل، و استانداردهای ساختمان سبز برخی از راه‌هایی هستند که مراکز داده‌ها با محیط زیست سازگارتر می‌شوند.

در حالی که tggTCO می‌تواند توسط صاحبان و اپراتورهای مراکز داده برای تعیین اینکه کدام فناوری‌های خنک‌کننده (بعضی شرکت‌ها در حال تغییر و آزمایش با آن‌ها هستند) مورد استفاده قرار گیرد – ساخت‌های مقرون‌به‌صرفه برای مراکز داده‌شان.

یک آزمایش مایکروسافت برای ارزیابی امکان سنجی داده های زیر آب این مراکز موفقیت آمیز بودند و آب دریا به جای تهویه مطبوع سنتی در خشکی به عنوان خنک کننده عمل می کرد. چین از آن زمان مرکز داده زیر آب خود را راه اندازی کرده است

سئو PBN | خبر های جدید سئو و هک و سرور