یک سال مرور: برترین داستان‌های DCK در سال 2021

با ورود به سال 2022، زمان خوبی است که به تمام رویدادهایی که سال گذشته را به یادماندنی تبدیل کردند، نگاهی بیاندازیم، بیایید با آن پیش برویم.

به منظور انجام این کار به عنوان یک نشریه آنلاین، ما محبوب ترین داستان های منتشر شده توسط Data Center Knowledge را در 12 ماه گذشته تجزیه و تحلیل کرده ایم. این فهرست نشان می‌دهد که متخصصان مرکز داده نسبت به بسیاری از موضوعات مورد علاقه مطبوعات روزنامه‌ها بی‌تفاوت هستند: داستان‌های خشونت، نمایش و مقیاس.

فاجعه‌ها، ناامیدی‌ها، زبان‌های مرده و حتی یک توطئه بمب‌گذاری شکست‌خورده داریم. و البته چندین داستان مربوط به پیچیدگی تکنولوژیکی کار از راه دور.

در اینجا، آنها به ترتیب محبوبیت ارائه می شوند، همانطور که با آن بازدیدهای صفحه بسیار مهم اندازه گیری می شود.

پرخواننده ترین داستان سال:

مرکز داده ovh استراسبورگ پس از آتش سوزی 10 مارس 2021 getty_edited.jpg

بدون شک هیچ کس تعجب آور نیست، داستان برتر سال 2021 آتش سوزی را که یک مرکز داده تحت اداره OVH، بزرگترین ارائه دهنده ابر با منشاء اروپایی را نابود کرد، شرح داد.

بر اساس گزارش حادثه، آتش سوزی در یک اتاق داخل SBG2 درست قبل از ساعت 1 بامداد به وقت محلی رخ داد. حدود ساعت 4 صبح، تاسیسات به خاکستر تبدیل شد و مراکز داده مجاور در معرض تهدید باقی ماندند تا اینکه آتش نشانان در نهایت آتش را مهار کردند.

این باعث توقف خدمات آنلاین بی‌شماری شد و کل محوطه دانشگاه را به مدت سه روز آفلاین نگه داشت.

ضربه به شهرت این شرکت تا حدودی با رفتار بنیانگذار و رئیس کاریزماتیک آن، اکتاو کلابا، که اساساً این رویداد فاجعه بار را به صورت زنده توییت کرد، کاهش یافت و میزانی از شفافیت را نشان داد که به ندرت با قطع شدن مرکز داده همراه است.

نایب قهرمان:

equinix_edited.jpg

پس از سال‌ها ادغام، 15 ارائه‌دهنده بزرگ مرکز داده در جهان حدود نیمی از بازار را در اختیار دارند. نیمه باقی مانده به شدت پراکنده است، که به این معنی است که تحکیم بیشتری در پی خواهد داشت.

با ادامه ادغام ها و اکتساب ها – و شتاب گرفتن، با افزایش بی سابقه اشتهای سرمایه گذاران – رتبه بندی بزرگترین بازیگران در این فضا ممکن است در نهایت تغییر کند.

طبق آخرین تابلوی جهانی توسط Structure Research، یک شرکت تحلیلی که بازار خدمات زیرساخت اینترنتی را دنبال می‌کند، از امروز، بزرگ‌ترین ارائه‌دهنده مرکز داده جهان بر اساس سهم بازار، Equinix است که حدود 11 درصد از بازار 54 میلیارد دلاری را به خود اختصاص داده است.

شماره 3: موردی که با همه گیری توضیح داده شده است

کابل های هنری شبکه مرکز داده getty_edited.jpg

Zscaler یکی از نمونه های برجسته بخش SASE در حال ظهور است. SASE، تلفظ شده “Sassy” مخفف Secure Access Service Edge است. این شبکه‌های گسترده نرم‌افزاری (SD-WAN) را با کنترل دسترسی و امنیت ترکیب می‌کند که همگی به عنوان یک سرویس ابری همراه هستند.

در واقع، اینترنت خصوصی امنی را ارائه می دهد که کاربران، مراکز داده، زیرساخت های ابری، و SaaS و سایر خدمات شخص ثالث را به یکدیگر متصل می کند.

Zscaler در سال گذشته شاهد رشد بی‌سابقه‌ای بود و پلتفرم‌های شبکه قدیمی را با جایگزین مبتنی بر ابر مقیاس‌پذیر خود با سرعتی سرسام‌آور جایگزین کرد.

پاتریک فاکسهوون، مدیر ارشد فناوری Zscaler و معاون اجرایی فناوری‌های نوظهور، گفت: «سال گذشته یک روز بود که اکثر کشورهای جهان شروع به قرنطینه کردند و ما شاهد افزایش 1300 درصدی – در یک روز کاری – در اوج بار بودیم. “و این از پایگاه میلیون ها کاربر شروع می شود. ما عاشقانه از این دوره به عنوان جنون مارس یاد می کنیم.”

شماره 4: موردی که در مورد نکرومانسی است

IBM-System-Storage-mainframe-Getty_edited.jpg

در آوریل 2020، زمانی که فرماندار نیوجرسی، فیل مورفی، اعلام کرد که ایالت به شدت به داوطلبانی با مهارت های COBOL نیاز دارد، این اعلامیه ابروهای زیادی را برانگیخت. سیستم بیمه بیکاری ایالتی تحت تأثیر موجی از مطالبات بیکاری مرتبط با کووید-19 قرار گرفت و باعث ایجاد عقب ماندگی در رسیدگی به پرونده ها شد. این برنامه برنامه های کاربردی 40 ساله COBOL را اجرا می کرد و افراد کافی با آنچه که بیشتر فرض می شد یک زبان برنامه نویسی قدیمی بود آشنا نبودند.

این واقعیت که سیستم برنامه‌های نوشته شده با COBOL را اجرا می‌کرد، پرداخت‌های دیرهنگام بیکاری در حساب‌های خبری را تحت الشعاع قرار داد. کارکنان فناوری اطلاعات آن را نشانه دیگری از رو به وخامت زیرساخت های آمریکا می دانستند. برای افرادی که با زیر و بم محاسبات مین فریم آشنا نیستند، COBOL چیزی از عصر دایناسورها بود.

اما COBOL از مرگ فاصله زیادی دارد، و نه فقط به این دلیل که برخی از سیستم های دولتی قدیمی را اداره می کند. اگر امروز نه، به احتمال زیاد حداقل در چند روز گذشته از یک سیستم مجهز به COBOL استفاده کرده اید.

شماره 5: جایی که همه از RedHat متنفرند

cent_edited.jpg

زمانی که Red Hat تصمیم گرفت پشتیبانی از جایگزین رایگان محبوب RHEL را متوقف کند، هیچ دوستی پیدا نکرد، اما گزینه‌های جدیدی در حال حاضر در دست کار هستند.

حداقل دو پروژه برای انشعاب CentOS در حال انجام است، که هرکدام نویدبخش جایگزینی های drop-in هستند که در مدت زمان زیادی برای مراکز داده برای ایجاد تغییر، راه اندازی، در حال اجرا و پایدار هستند.

این مهم است: در حالی که پایگاه کاربر CentOS اساساً از علاقه مندان به فناوری تشکیل نشده است، اما شامل دیزنی، تویوتا، Rackspace و Verizon است. همچنین این سیستم عامل پیش‌فرض برای بسیاری از شرکت‌های میزبانی، هم برای میزبانی مشترک و هم برای سرورهای خصوصی مجازی است. شرکت‌ها آن را دوست دارند زیرا پایداری RHEL را بدون هزینه اشتراک پشتیبانی می‌کند.

شماره 6: همان چیزی که در آن زمان ترسناک به نظر می رسید

نمای کوهستانی دفاتر مایکروسافت 2019 getty_edited.jpg

برخلاف نقض SolarWinds در سال 2020، این آسیب پذیری Microsoft Exchange می تواند به روشی خودکار مورد سوء استفاده قرار گیرد.

مارک گودوین، تحلیلگر ارشد در شرکت مشاوره امنیتی بیشاپ فاکس گفت: اگر یک مرکز داده دارای یک سرور Exchange قابل دسترسی از طریق اینترنت عمومی باشد، بهتر است فرض کنیم که به خطر افتاده است.

و برخلاف نفوذ SolarWinds، که عمدتاً توسط یک گروه حمایت شده توسط دولت، گزارش شده از روسیه، مورد سوء استفاده قرار گرفت، آسیب‌پذیری Microsoft Exchange برای همه باز بود. در ابتدا با یک گروه تحت حمایت دولت چین به نام Hafnium مرتبط بود، در آخر تعداد نیم دوجین لباس های مختلف بعداً مشاهده شد که به طور فعال به سازمان ها با سرورهای آسیب پذیر حمله می کردند.

شماره 7: موردی که در مورد جلسات بی پایان آنلاین است

google-logo-1_edited.jpg

با متکی شدن نیروی کار شرکتی به جلسات مجازی – و نوع دلتا که بازگشت به دفتر را به تاخیر می اندازد – رقبای کنفرانس ویدیویی Google Meet و Cisco WebEx با یکدیگر همکاری کردند تا روند ورود به سیستم را کمی آسان تر کنند.

گوگل موافقت کرد که از قابلیت همکاری با دستگاه های سخت افزاری سیسکو پشتیبانی کند. این بدان معناست که مشتریان می‌توانند در یک دستگاه سیسکو به جلسه Google وارد شوند و بالعکس.

این توافق شروع یک دوره همکاری بیشتر را در بازار کنفرانس‌های بی‌نظیر پیشنهاد می‌کرد، جایی که ارائه‌دهندگان نرم‌افزار 18 ماه گذشته را صرف تلاش برای کاهش رقبا در جستجوی کاربران شرکت‌های بزرگ کردند.

شماره 8: موردی که در مورد بمب و توطئه است

doj patrol 17 ژانویه 2021 getty_edited.jpg

پس از دستگیری مردی که ظاهراً قصد داشت یک مرکز داده AWS را منفجر کند، اپراتورهای امکانات محاسباتی – و سایر زیرساخت‌های دیجیتال – با یک سوال مهم روبرو شدند. آیا این آغاز روندی بود که نیاز به واکنشی از سوی آنها داشت یا یک حادثه عجیب غریب که در آن صورت همه می توانستند طبق معمول ادامه دهند؟

DCK با چندین متخصص صحبت کرد که موافق بودند که دومی یک گزینه نیست. حداقل، اپراتورها باید وضعیت امنیتی، برنامه های اقدام اضطراری و برنامه های بازیابی فاجعه را بررسی کنند. فراتر از این اصول، توطئه بمب گذاری خنثی شده می تواند به عنوان انگیزه ای برای سرمایه گذاری در مواردی مانند کنترل دسترسی وسایل نقلیه، یا نظارت بر گوشه هایی از اینترنت که در آن افراد توطئه گرا تجمع می کنند، استفاده شود.

شماره 9: کسی که نصیحت خوبی دارد

مرکز داده ovh استراسبورگ پس از آتش سوزی فوریه 2020 getty2_edited.jpg

به نظر می‌رسد که شفافیت OVH آنها را شروع خوبی داشته است، اما ممکن است ماه‌ها یا حتی سال‌ها تلاش طول بکشد تا بفهمیم چه چیزی باعث این فاجعه شده است، چه عواملی منجر به آسیب‌های گسترده شده است، و چه باید کرد. برای جلوگیری از تکرار در یک مرکز دیگر.

مشتریان، سرمایه گذاران، بیمه گران و صنعت مرکز داده که به در دسترس بودن و قابلیت اطمینان بالای امکانات مرکز داده افتخار می کند، همه مایلند جزئیات را بدانند. چنین اتفاقی را نمی توان به هیچ وجه سفیدپوش کرد. این بسیار عمومی است، و سوالات برای سالها باقی خواهد ماند.

شماره 10: موردی که در مورد عواقب بعدی است

مرکز داده ovh استراسبورگ پس از آتش سوزی فوریه 2020 getty2_edited.jpg

OVH در یک به روز رسانی وضعیت گفت: پس از آتش سوزی، تیم های OVH از سایر دفاتر شرکت و مراکز داده و همچنین کارکنان منابع انسانی برای پشتیبانی و تقویت تیم در پردیس استراسبورگ حاضر شدند. اولویت های اصلی محلی، ایمن سازی و تمیز کردن سایت و اتصال مجدد برق و شبکه برای سه مرکز داده ای بود که از آتش سوزی جان سالم به در بردند.

همه عملیات تعمیر و نگهداری در مراکز داده OVH به طور موقت “تجمع” شدند، احتمالاً برای آزاد کردن منابع برای کمک به استراسبورگ و جلوگیری از هر گونه مشکل غیر منتظره در مراکز داده دیگر، که اغلب در طول تعمیر و نگهداری ایجاد می شود.

اولویت حتی بالاتر برای این شرکت، راه اندازی سرورهای جایگزین برای مشتریان آسیب دیده در سایر مراکز داده OVH بود. این شرکت گفت که به اندازه کافی سرورهای جدید در سایت های Roubaix و Gravelines خود برای اکثر این مشتریان ذخیره کرده است.

داوطلبان داخلی همچنین کارکنان خود را در سایت تولید سرور فرانسوی این شرکت در کروکس تقویت کردند. خطوط مونتاژ در کارخانه سازماندهی مجدد شده و ظرفیت تولید را سه برابر کرده و به 3000 تا 4000 سرور در هفته رسانده است.