توقف کسب درآمد از تبلیغات توسط گوگل برای ناشران روسی در AdSense، AdMob و Ad Manager از 12 آگوست با استناد به “تحولات در حال انجام” در این کشور.
این امر بر ناشران دیجیتال روسی، سازندگان محتوا و برنامهنویسان روسی تأثیر میگذارد که از این پلتفرمها برای درآمدزایی از طریق نمایش تبلیغات و کلیکها استفاده میکنند.
پس زمینه و زمینه
تصمیم گوگل برای توقف کسب درآمد از تبلیغات در روسیه یک اتفاق مجزا نیست، بلکه بخشی از مجموعه اقداماتی است که این شرکت از سال 2022 در بحبوحه تنش های ژئوپلیتیکی انجام داده است.
اقدامات قبلی عبارتند از:
- توقف ارائه تبلیغات به کاربران در روسیه در مارس 2022
- محتوایی که درگیری در اوکراین را مورد سوء استفاده قرار داده، رد کرده یا از آن چشم پوشی کرده است
- سرکوب کانالها و ویدیوهای YouTube تحت حمایت دولتی، مسدود کردن بیش از 1000 کانال و 5.5 میلیون ویدیو
Google در اواخر ماه اوت به کاربران واجد شرایط روسی AdSense پرداخت های نهایی را انجام می دهد، مشروط بر اینکه مشکل پرداخت وجود نداشته باشد و حداقل آستانه رعایت شود.
این یک منبع درآمد را برای سازندگان روسی میبندد که تا این لحظه از ترافیک غیرروسی کسب درآمد کردهاند.
اقدام اخیر گوگل با انتقاد برخی از مقامات روسی مواجه شده است. آنتون گورلکین، معاون کمیته پارلمانی روسیه در سیاست اطلاعاتی، در تلگرام اعلام کرد که گوگل «شهروندان را بر اساس ملیت جدا میکند» و از تقسیم فضای آنلاین حمایت میکند.
تاثیر بالقوه
تأثیر مالی بر سازندگان محتوای روسی می تواند قابل توجه باشد. بسیاری از این پلتفرم ها برای کسب درآمد از ترافیک مخاطبان داخلی و بین المللی استفاده کرده اند.
با قطع این جریان درآمد، سازندگان ممکن است نیاز داشته باشند روشهای درآمدزایی جایگزین را بررسی کنند یا به طور بالقوه با کاهش درآمد مواجه شوند.
فراتر از تک تک سازندگان، این حرکت میتواند پیامدهای گستردهتری برای اقتصاد دیجیتال روسیه داشته باشد.
به عنوان یک بازیگر اصلی در بازار جهانی تبلیغات دیجیتال، خروج گوگل ممکن است خلأ ایجاد کند که شبکه های تبلیغاتی محلی روسیه ممکن است برای پر کردن کامل آن تلاش کنند.
این می تواند منجر به کاهش هزینه کلی تبلیغات دیجیتال در داخل کشور شود و به طور بالقوه بر کیفیت و کمیت محتوای موجود برای کاربران اینترنت روسی تأثیر بگذارد.
نگاه کردن به جلو
خروج گوگل از بازار تبلیغات روسیه، ناشران محلی را مجبور به چرخش خواهد کرد. آنها احتمالاً پلتفرمهای جایگزین یا جریانهای برگشتی را بررسی خواهند کرد. این می تواند توسعه فناوری تبلیغات روسی را تقویت کند و به طور بالقوه RuNet را بیشتر کند.
ممکن است با تداوم تنش های ژئوپلیتیکی شاهد اقدامات مشابهی از سوی شرکت های دیگر باشیم.
تصویر برگزیده: مجاهد متکین/شاتراستاک