گوگل از تجربیات جستجوی جدیدی رونمایی کرده است که به زودی در سراسر منطقه اقتصادی اروپا (EEA) عرضه خواهد شد.
این تغییرات بخشی از آمادگی های گوگل برای پیروی از قانون بازارهای دیجیتال اتحادیه اروپا (DMA) است.
یکی از تغییرات قابل توجه یک نتیجه غنی به سبک چرخ و فلک برای پرس و جوهایی مانند “هتل های نزدیک من” است.
Google همچنین «واحدهای جمعآوری» اختصاصی را برای نمایش پیوندها به سایتهای جمعآوری اصلی مرتبط با جستجو اضافه میکند.
در یک پست وبلاگ، گوگل توضیح میدهد که هدف آن ارائه اطلاعات غنی و مرتبط به کاربران برای جستجوهایشان و بهبود دید شرکتکنندگان در اکوسیستم است.
چرخ فلک نتایج غنی
گوگل به زودی ویژگی جستجوی جدیدی را ارائه خواهد کرد که نتایج غنی به سبک چرخ و فلک را برای جستجوهای مربوط به سفر، خدمات محلی و خرید نمایش می دهد.
این قالب جدید به کاربران اجازه می دهد تا به صورت افقی در میان کاشی هایی که اطلاعات اضافی مانند قیمت ها، رتبه بندی ها و تصاویر را نشان می دهند، حرکت کنند.
نتایج چرخ فلک به صفحات وب که دارای نشانه گذاری داده های ساختاری مناسب هستند بستگی دارد. بدون آن نشانه گذاری، صفحات به نمایش نتایج جستجوی متن استاندارد ادامه می دهند.
در حالی که در ابتدا برای جستجوهای مسافرتی و محلی راه اندازی شد، گوگل در حال آزمایش این چرخ فلک برای درخواست های خرید در آلمان، فرانسه، چک و بریتانیا است.
واحدهای جمع کننده و تراشه های پالایش
گوگل در حال پیادهسازی ویژگیهای جستجوی جدیدی است که پیوندهای مستقیمی را به محتوای وبسایتهای جمعآوری کننده در نتایج جستجوی برتر ارائه میدهد.
علاوه بر این، گوگل تراشه های اصلاحی را اضافه می کند که به جستجوگران اجازه می دهد نتایج را به انواع خاصی از محتوا محدود کنند.
انواع این واحدهای جمع کننده عبارتند از:
- سایت های مکان
- سایت های مشاغل
- سایت های پرواز
- سایت های محصول (در ابتدا در آلمان، فرانسه، چک و بریتانیا آزمایش شد)
گوگل می گوید این ویژگی ها برای پیاده سازی نیازی به کار اضافی از سوی ناشران ندارند.
پرس و جوهای پرواز
در کنار ویژگیهای فوق، گوگل در حال آزمایش یک ویژگی جستجوی جدید برای جستجوهای مربوط به پرواز است.
این ویژگی نتایج وب سایت خطوط هوایی را در یک واحد جداگانه نمایش می دهد و به کاربران امکان می دهد جزئیات پرواز را راحت تر پیدا کنند.
دعوت گوگل از ناشران EEA
این ویژگیهای جستجوی جدید منحصراً برای کاربران در منطقه اقتصادی اروپا برای رعایت DMA در دسترس است.
Google از شرکتهای مستقر در منطقه اقتصادی اروپا یا کسانی که به کاربران منطقه اقتصادی اروپا خدمات میدهند دعوت میکند تا با پر کردن یک فرم، علاقه خود را به این ویژگیهای جستجوی جدید ابراز کنند.
از طریق این تغییرات، گوگل قصد دارد یک بازار دیجیتال متمرکزتر و رقابتی تر در راستای اهداف DMA ایجاد کند و در عین حال فرصت های جدیدی را در نتایج جستجو برای مشاغل فراهم کند.
چرا این ویژگی ها در انحصار اروپا هستند؟
Google این ویژگیها را در اروپا بهدلیل الزام قانونی به رعایت DMA ارائه میکند.
DMA قانون جدید اتحادیه اروپا است که هدف آن تنظیم شرکت های فناوری بزرگ است که به دلیل تسلط بر بازار به عنوان “دروازه بان” تعیین شده اند.
در ماه مارس اجرایی خواهد شد و نیاز به تغییرات قابل توجهی توسط شرکت هایی مانند گوگل، اپل، آمازون، متا، مایکروسافت و بایت دنس دارد.
Google بهعنوان یک دروازهبان تعیینشده، باید محصولاتی مانند جستجو، نقشهها و فروشگاه برنامه Android را مطابق با آن تنظیم کند.
الزامات برای “دروازه بانان”
اهداف اصلی DMA به شرح زیر است:
- به کاربران حق انتخاب بیشتری نسبت به برنامهها و سرویسهای پیشفرض بدهید
- به فروشگاههای برنامه جایگزین اجازه دهید
- الزام همکاری بین سرویس های پیام رسانی
- ممنوعیت ترجیح خود در رتبه بندی
- نیاز به رضایت برای تبلیغات هدفمند
- بهبود شفافیت داده ها
دروازه بانان برای تبلیغات هدفمند و ارائه داده های تبلیغاتی دقیق تر به مشتریان تجاری به رضایت کاربر نیاز دارند. آنها همچنین باید به سایر فروشگاه های برنامه روی دستگاه های خود اجازه دهند.
پلتفرم های تجارت الکترونیک، جستجو و رسانه های اجتماعی نمی توانند خدمات خود را به طور غیرمنصفانه بالاتر از رقبا رتبه بندی کنند. سرویسهای پیامرسانی مانند WhatsApp و iMessage باید قابلیت همکاری داشته باشند.
قانونگذاران اتحادیه اروپا بر این باورند که این به نفع مصرف کنندگان است که می توانند برنامه ها و خدمات پیش فرض را به راحتی انتخاب کنند.
با نگاه به آینده
با نزدیک شدن به تاریخ اجرایی، Google قصد دارد با حفظ تجربه کاربری، از DMA پیروی کند.
شرکت ها یک دوره انتقال شش ماهه قبل از اجرای کامل DMA دارند. انتظار می رود این قانون به شکل قابل توجهی بازار دیجیتال در اتحادیه اروپا را تغییر دهد.
سوالات متداول
گوگل چه تجارب جستجوی جدیدی را در منطقه اقتصادی اروپا ارائه می کند؟
Google در حال معرفی طیف وسیعی از بهبودهای جستجوی جدید است که برای مطابقت با قانون بازارهای دیجیتال اتحادیه اروپا (DMA) طراحی شده است. این پیشرفت ها عبارتند از:
- یک نتیجه غنی به سبک چرخ فلک برای جستجوهای مربوط به سفر، مانند «هتلهای نزدیک من».
- «واحدهای جمعآوریکننده» پیوندهایی را به وبسایتهای جمعآوری اصلی مرتبط با جستجوی کاربر نشان میدهد.
- تراشه های پالایش کاربران را قادر می سازد تا نتایج جستجو را با دقت بیشتری فیلتر کنند.
- ویژگی هایی برای بهبود دید وب سایت های خطوط هوایی برای درخواست های مربوط به پرواز.
نتایج غنی به سبک چرخ فلک گوگل چگونه بر روی دید جستجو تأثیر می گذارد؟
معرفی نتایج غنی به سبک چرخ فلک با نمایش نتایج جستجوی خاص در قالب افقی قابل اسکن و از نظر بصری جذاب، دید را افزایش می دهد. تاثیرات کلیدی عبارتند از:
- بهبود تعامل کاربر از طریق عناصر تعاملی مانند قیمت ها، رتبه بندی ها و تصاویر.
- افزایش دید برای صفحات وب که نشانه گذاری داده های ساخت یافته مناسب را پیاده سازی می کنند.
- این امکان برای کسبوکارهایی که صفحات به درستی علامتگذاری شدهاند برای جلب توجه بیشتر و بهطور بالقوه جذب ترافیک بیشتر به سایت خود.
بدون نشانه گذاری داده های ساختاریافته لازم، صفحات به عنوان نتایج جستجوی متنی استاندارد ظاهر می شوند.
قانون بازارهای دیجیتال چه پیامدهایی برای شرکت های فناوری و کاربران در اتحادیه اروپا دارد؟
قانون بازارهای دیجیتال (DMA) مجموعه ای از مقررات و الزامات را معرفی می کند که پیامدهای گسترده ای برای شرکت های فناوری و مصرف کنندگان در اتحادیه اروپا خواهد داشت، از جمله:
- استقلال بیشتر کاربر نسبت به برنامهها و سرویسهای پیشفرض با ممنوع کردن انتخابهای ترجیحی و اجباری برای سرویسهای جایگزین.
- معرفی اپ استورهای جایگزین و قابلیت همکاری بین خدمات پیام رسانی.
- نیاز به رضایت صریح کاربر برای تبلیغات هدفمند و شفافیت بیشتر در مورد داده های تبلیغاتی.
- محیطی که رقابت منصفانه را با جلوگیری از رتبهبندی غیرمنصفانه خدمات خود در پلتفرمهای تجارت الکترونیک، جستجو و رسانههای اجتماعی بالاتر از رقبا تشویق میکند.
انتظار می رود DMA به طور قابل توجهی محیط بازار دیجیتال در اتحادیه اروپا را تغییر دهد و انتخاب و کنترل بیشتری را در اختیار مصرف کنندگان قرار دهد.
تصویر ویژه: اسکرین شات از developers.google.com، فوریه 2024.