گوگل تایید می کند که لینک ها چندان مهم نیستند

گری ایلیس از گوگل در کنفرانس بازاریابی جستجوی اخیر تایید کرد که گوگل به لینک های بسیار کمی نیاز دارد و به شواهد فزاینده ای اضافه کرد که ناشران باید روی عوامل دیگر تمرکز کنند. گری در توییتی تأیید کرد که او واقعاً این کلمات را گفته است.

پس زمینه لینک ها برای رتبه بندی

پیوندها در اواخر دهه 1990 کشف شدند تا سیگنال خوبی برای موتورهای جستجو برای تأیید اعتبار یک وب‌سایت باشند و سپس Google بلافاصله پس از آن کشف کرد که متن لنگر می‌تواند برای ارائه سیگنال‌های معنایی در مورد موضوع یک صفحه وب استفاده شود.

یکی از مهمترین مقالات پژوهشی بود منابع شناخته شده در یک محیط ارتباطی توسط Jon M. Kleinberg، منتشر شده در حدود 1998 (پیوند به مقاله تحقیقاتی در پایان مقاله). کشف اصلی این مقاله تحقیقاتی این است که تعداد صفحات وب بسیار زیاد است و هیچ راهی عینی برای فیلتر کردن نتایج جستجو برای کیفیت به منظور رتبه‌بندی صفحات وب برای یک ایده ذهنی مرتبط وجود ندارد.

نویسنده مقاله تحقیقاتی کشف کرد که پیوندها می توانند به عنوان یک فیلتر هدف برای اعتبار استفاده شوند.

کلاینبرگ نوشت:

برای ارائه روش‌های جستجوی مؤثر تحت این شرایط، باید راهی برای فیلتر کردن، از میان مجموعه عظیمی از صفحات مرتبط، مجموعه‌ای کوچک از «معتبرترین» یا «قطعی‌ترین» آنها وجود داشته باشد.»

این اثرگذارترین مقاله تحقیقاتی در مورد پیوندها است، زیرا شروع به تحقیقات بیشتر در مورد روش‌های استفاده از پیوندها به عنوان معیار مرجع اما به عنوان یک معیار ذهنی برای ارتباط است.

هدف چیزی واقعی است. ذهنی چیزی است که به نظر نزدیکتر است. بنیانگذاران گوگل کشف کردند که چگونه از نظرات ذهنی اینترنت به عنوان معیاری برای رتبه بندی در نتایج جستجو استفاده کنند.

آنچه لری پیج و سرگئی برین در مقاله تحقیقاتی خود (آناتومی یک موتور جستجوی وب فرامتنی در مقیاس بزرگ – پیوند در انتهای این مقاله) کشف و به اشتراک گذاشتند این بود که می‌توان از قدرت لنگر متن برای تعیین نظر ذهنی استفاده کرد. مربوط به انسان های واقعی اساساً نظرات میلیون‌ها وب‌سایت را جمع‌سپاری می‌کرد که از طریق ساختار پیوند بین هر صفحه وب بیان می‌شد.

گری ایلیس در سال 2024 درباره پیوندها چه گفت؟

در یک کنفرانس جستجوی اخیر در بلغارستان، گری ایلیس از گوگل در مورد اینکه چگونه گوگل واقعاً به این تعداد لینک نیاز ندارد و چگونه گوگل اهمیت لینک ها را کم کرده است، اظهار نظر کرد.

پاتریک استوکس در مورد آنچه در کنفرانس جستجو شنیده توییت کرد:

“ما به لینک های بسیار کمی برای رتبه بندی صفحات نیاز داریم… در طول سال ها اهمیت لینک ها را کم کرده ایم.” @methode #serpconf2024″

گری ایلیس از گوگل در توییتی این بیانیه را تایید کرد:

من نباید این را می گفتم… قطعاً نباید این را می گفتم.

چرا لینک ها اهمیت کمتری دارند

حالت اولیه انکر تکست زمانی که گوگل برای اولین بار از لینک ها برای اهداف رتبه بندی استفاده کرد، کاملاً اسپم نبود، به همین دلیل بسیار مفید بود. هایپرلینک ها در درجه اول به عنوان راهی برای ارسال ترافیک از یک وب سایت به وب سایت دیگر استفاده می شدند.

اما در سال 2004 یا 2005 گوگل از تجزیه و تحلیل آماری برای شناسایی لینک‌های دستکاری شده استفاده می‌کرد، سپس در سال 2004، لینک‌های «پاورده‌شده» در فوترهای وب‌سایت، ارزش متن لنگر را ارسال نکردند، و در سال 2006، لینک‌های نزدیک به کلمات «تبلیغات»، ارزش پیوند، لینک‌ها را منتقل نکردند. از دایرکتوری‌ها ارزش رتبه‌بندی عبور نکرد و تا سال 2012 گوگل یک الگوریتم پیوند عظیم به نام پنگوئن را به کار گرفت که رتبه‌بندی میلیون‌ها وب‌سایت را که بسیاری از آنها از پست مهمان استفاده می‌کردند، نابود کرد.

سیگنال پیوند در نهایت آنقدر بد شد که گوگل در سال 2019 تصمیم گرفت به طور انتخابی از لینک های nofollow برای اهداف رتبه بندی استفاده کند. گری ایلیس از گوگل تایید کرد که تغییر به nofollow به دلیل سیگنال پیوند ایجاد شده است.

گوگل به صراحت تایید می کند که لینک ها اهمیت کمتری دارند

در سال 2023، گری ایلیس گوگل در PubCon Austin به اشتراک گذاشت که پیوندها حتی در 3 فاکتور برتر رتبه بندی قرار ندارند. سپس در مارس 2024، مصادف با به‌روزرسانی الگوریتم اصلی مارس 2024، Google اسناد خط‌مشی‌های هرزنامه خود را به‌روزرسانی کرد تا اهمیت پیوندها را برای اهداف رتبه‌بندی کمرنگ کند.

به‌روزرسانی هسته Google در ماه مارس 2024: 4 تغییر در سیگنال پیوند

اسناد قبلاً گفته شده بود:

گوگل از پیوندها به عنوان یک عامل مهم در تعیین ارتباط صفحات وب استفاده می کند.

به روز رسانی اسنادی که پیوندهای ذکر شده را برای حذف کلمه مهم به روز کرد.

پیوندها فقط به عنوان یک عامل دیگر فهرست نمی شوند:

گوگل از پیوندها به عنوان عاملی در تعیین ارتباط صفحات وب استفاده می کند.

در آغاز ماه آوریل، جان مولر گوگل توصیه کرد که فعالیت های سئو مفیدتری نسبت به لینک ها وجود دارد.

مولر توضیح داد:

“امروزه چیزهای مهم تری برای وب سایت ها وجود دارد، و تمرکز بیش از حد بر روی لینک ها اغلب باعث می شود که وقت خود را برای انجام کارهایی تلف کنید که به طور کلی وب سایت شما را بهتر نمی کند.”

در نهایت، گری ایلیس به صراحت گفت که گوگل به لینک های بسیار کمی برای رتبه بندی صفحات وب نیاز دارد و آن را تایید کرد.

چرا گوگل به لینک نیاز ندارد

دلیل اینکه گوگل به پیوندهای زیادی نیاز ندارد احتمالاً به دلیل وسعت هوش مصنوعی و درک زبان طبیعی است که گوگل در الگوریتم های خود استفاده می کند. گوگل باید به الگوریتم خود بسیار مطمئن باشد تا بتواند به صراحت بگوید که به آن نیازی ندارد.

زمانی که گوگل nofollow را در الگوریتم پیاده‌سازی کرد، بسیاری از سازنده‌های لینک بودند که لینک‌های هرزنامه نظرات را می‌فروختند و همچنان به دروغ می‌گفتند که هرزنامه نظر هنوز کار می‌کند. به عنوان کسی که لینک بیلدینگ را در همان ابتدای سئوی مدرن شروع کرد (من ناظر انجمن لینک سازی در فروم شماره 1 سئو آن زمان بودم)، می توانم با اطمینان بگویم که لینک ها نقش زیادی در رتبه بندی ندارند. از چندین سال پیش شروع شد، به همین دلیل است که حدود پنج یا شش سال پیش متوقف شدم.

مقالات پژوهشی را بخوانید

منابع معتبر در یک محیط پیوندی – جان ام. کلاینبرگ (PDF)

آناتومی یک موتور جستجوی وب فرامتنی در مقیاس بزرگ

تصویر ویژه توسط Shutterstock/RYO Alexandre

سئو PBN | خبر های جدید سئو و هک و سرور