گوگل تاثیر جنگ روسیه بر درآمدهای اوکراین را احساس می کند

تماس درآمد سه ماهه اول 2022 آلفابت نشان داد که حمله و جنگ روسیه به اوکراین بر درآمدها تأثیر می گذارد و این تأثیر باید تا سه ماهه دوم ادامه یابد.

برخی از تأثیرات منفی بر درآمد Google/Alphabet به این دلیل است که Alphabet بیشتر فعالیت های تجاری خود را در روسیه به حالت تعلیق درآورده است.

اما منبع دیگر تأثیر منفی به دلیل عقب نشینی تبلیغ کنندگان در اروپا است، به ویژه در هزینه های تبلیغاتی در پلت فرم یوتیوب.

توقف Google در فعالیت تجاری در روسیه

طبق گزارش رویترز، گوگل در 3 مارس 2022 اعلام کرد که فروش تبلیغات در روسیه را متوقف می کند.

سخنگوی گوگل در آن زمان این بیانیه را صادر کرد:

“با توجه به شرایط فوق العاده، ما تبلیغات گوگل را در روسیه متوقف می کنیم…”

این اقدام یک هفته بعد با تعلیق خدمات مبتنی بر پرداخت، از جمله اشتراک، در روسیه در 10 مارس 2022 دنبال شد.

تعلیق تبلیغات روسی نیز گسترش یافت به طوری که گوگل اکنون شرکت‌های مستقر در روسیه را از تبلیغات خارج از روسیه مسدود می‌کند، و در واقع کسب‌وکارهای روسی را از انجام هر نوع تجارت مبتنی بر تبلیغات چه در داخل یا خارج از روسیه منزوی می‌کند.

گوگل در 10 مارس یک پست وبلاگ منتشر کرد که در آن آمده بود:

«به دنبال اعلام هفته گذشته ما مبنی بر توقف موقت تبلیغات Google در روسیه، اکنون اکثریت قریب به اتفاق فعالیت های تجاری خود در روسیه را متوقف کرده ایم – از جمله تبلیغات در دارایی ها و شبکه های خود در سطح جهانی برای همه تبلیغ کنندگان مستقر در روسیه، ثبت نام های جدید در Cloud، قابلیت پرداخت برای اکثر خدمات ما و ویژگی های کسب درآمد برای بینندگان YouTube در روسیه.

می‌توانیم تأیید کنیم که سرویس‌های رایگان ما مانند جستجو، جی‌میل و YouTube همچنان در روسیه فعال هستند.

ما به نظارت دقیق تحولات ادامه خواهیم داد.»

برایان نواک، تحلیلگر مورگان استنلی، پرسید:

«…روث، متعجب است، آیا می‌توانید اصلاً در مورد شکل رشد کسب‌وکار تبلیغاتی در طول سه ماهه اول با ما صحبت کنید، متوجه می‌شوید که عدم اطمینان در اطراف اوکراین و غیره وجود دارد؟»

روث پورات، مدیر ارشد مالی Alphabet پاسخ داد:

نتایج سه ماهه دوم همچنان نشان دهنده این است که ما اکثریت قریب به اتفاق فعالیت های تجاری خود در روسیه را به حالت تعلیق درآوریم.

و سپس به تأثیر ارز خارجی اشاره کردم. بنابراین، همانطور که به طور کلی به آن نگاه می کنیم، نسبت به کاری که در کسب و کار انجام می دهیم احساس خوبی داریم، چند نکته کلیدی که من در آنجا به آنها اشاره کردم.

تعلیق فعالیت تجاری روسیه و بازپس گیری تبلیغات اروپایی

در مرحله بعد، اریک شریدان، تحلیلگر گلدمن ساکس، در مورد ضعف در تبلیغات برند و اینکه آیا رابطه ای بین جنگ روسیه علیه اوکراین و ضعف تبلیغات در برخی از نقاط جهان وجود دارد یا خیر، سوالی پرسید.

شریدان پرسید:

“خیلی متشکرم که این سوال را مطرح کردید. شاید در ادامه سوال برایان.

سایر بازیگران صنعت در سه ماهه‌ای که شما اخیراً گزارش دادید، نقاط ضعفی را در تبلیغات برند در سطح جهان اعلام کردند.

آیا شما از دیدگاه نوسانات، به خصوص در مورد جنگ اوکراین برای مدتی در ماه مارس، چیزی از آن را دیدید؟

روث پورات، مدیر مالی آلفابت، پاسخ داد:

از نظر درآمد، مستقیم ترین تأثیر این واقعیت است که ما اکثریت قریب به اتفاق فعالیت های تجاری خود را در روسیه به حالت تعلیق درآوریم، همانطور که در اوایل ماه مارس اعلام کردیم.

و در پاسخ به سوال شما، حدود 1% از درآمدهای گوگل از روسیه در سال 2021 بوده است و این در درجه اول از طریق تبلیغات بوده است.

علاوه بر این، از ابتدای جنگ، هزینه‌های تبلیغاتی، به‌ویژه در یوتیوب در اروپا، کاهش یافت.»

درآمدهای منطقه اروپا در مقابل آسیا

در سوال زیر، تحلیلگر از کلمات اختصاری برای مناطق جهانی استفاده می کند.

مخفف ها و معانی آنها عبارتند از:

  • EMEA = اروپا، خاورمیانه و آفریقا
  • APAC = آسیا و اقیانوسیه

مایکل ناتانسون، تحلیلگر MoffettNathanson پرسید:

و سپس برای روث، این یک سه ماهه عجیب و غریب است زیرا اگر به APAC نگاه کنید، منطقه APAC عملکرد ضعیفی در EMEA داشت، که روسیه و اوکراین را در آنجا داشت.

آیا چیزی وجود دارد که بخواهید در این سه ماهه در مورد آسیا و اقیانوسیه صحبت کنید، چرا می توانست نرم تر باشد؟ یا هر محصول دیگری که ممکن است منجر به یک سه ماهه کندتر برای APAC شده باشد؟

روث پورات پاسخ داد:

در اروپا، همانطور که در سوال خود اشاره کردید، تأثیر کمی بیشتر از جنگ در اوکراین نسبت به سایر مناطق، و سپس دلتای قابل توجه بین ثابت و شناور واقعاً نشان دهنده تقویت معنادار دلار در برابر یورو است.

حدس می‌زنم در قلب سوال شما در رابطه با APAC، نکته اصلی این است که شما را به یک سال پیش برگرداند، ما نرخ رشد قابل‌توجهی 39 درصدی را با ارز ثابت دریافت می‌کردیم.

و بنابراین، این واقعاً نشان‌دهنده این رشد قابل توجه نسبت به عملکرد تبلیغات بی‌صدا در APAC در این سه ماهه اول است، و واقعاً شما را به سه ماهه آخر بازمی‌گرداند.

تأثیر جنگ اوکراین در الفبا احساس شد

مدیر مالی آلفابت خاطرنشان کرد که یک درصد از درآمدها مربوط به تبلیغات روسیه است و این درآمد مستقیماً تحت تأثیر تصمیم آلفابت برای خروج بیشتر فعالیت های تجاری از روسیه قرار گرفته است. این به طور بالقوه مقدار نسبتاً قابل توجهی از درآمد است، بنابراین واضح است که جنگ روسیه در اوکراین تأثیر مستقیمی بر Alphabet دارد.

تأثیر غیرمستقیم از عقب نشینی تبلیغات در اروپا است که عمدتاً بر هزینه تبلیغات YouTube در اروپا متمرکز است.

نقل قول

خواندن متن پرسش و پاسخ Alphabet Q1 2022 Earnings

فراخوان درآمد کل Alphabet Q1 را تماشا کنید