گوگل دوباره برنامه خود را برای حذف تدریجی کوکی های شخص ثالث در مرورگر وب کروم به تعویق انداخت. آخرین به تعویق افتادن پس از چالش های مداوم در تطبیق بازخورد از طرف سهامداران صنعت و تنظیم کننده ها صورت می گیرد.
این اعلامیه در گزارش سه ماهه مشترک گوگل و سازمان رقابت و بازارهای بریتانیا (CMA) در مورد طرح Privacy Sandbox که قرار است در 26 آوریل منتشر شود، اعلام شد.
مرحله حذف کوکی شخص ثالث کروم تا سال 2025 انجام شد
گوگل اعلام میکند که طبق برنامهریزی امسال، «منسوخ کوکیهای شخص ثالث را در نیمه دوم سه ماهه چهارم تکمیل نخواهد کرد».
در عوض، غول فناوری قصد دارد از اوایل سال آینده، کوکیهای شخص ثالث را در کروم آغاز کند، با این فرض که میتوان با CMA و دفتر کمیسر اطلاعات بریتانیا (ICO) به توافق رسید.
در این بیانیه آمده است:
ما می دانیم که چالش های مداومی در ارتباط با تطبیق بازخوردهای متفاوت از صنعت، تنظیم کننده ها و توسعه دهندگان وجود دارد و به تعامل نزدیک با کل اکوسیستم ادامه خواهیم داد. همچنین بسیار مهم است که CMA زمان کافی برای بررسی همه شواهد، از جمله نتایج آزمایشهای صنعتی، که CMA از فعالان بازار خواسته است تا پایان ژوئن ارائه کنند، داشته باشد.
ادامه تعامل با رگولاتورها
گوگل تعهد خود را به “درگیر شدن نزدیک با CMA و ICO” در طول فرآیند تکرار کرد و امیدوار است که بحثها را در سال جاری به پایان برساند.
این سومین تاخیر در برنامه گوگل برای منسوخ کردن کوکیهای شخص ثالث است، که در ابتدا با هدف حذف تدریجی سه ماهه سوم سال 2023 پیش از عقب انداختن آن به اواخر سال 2024 بود.
به تعویق انداختن ها منعکس کننده چالش هایی است که در انتقال از ردیابی کاربران بین سایتی وجود دارد و در عین حال حفظ حریم خصوصی و منافع تبلیغ کننده را متعادل می کند.
دوره انتقال و تاثیر
در ژانویه، Chrome شروع به محدود کردن دسترسی به کوکی شخص ثالث برای 1٪ از کاربران در سراسر جهان کرد. انتظار می رفت این درصد به تدریج افزایش یابد تا اینکه 100 درصد کاربران تا سه ماهه سوم 2024 تحت پوشش قرار گیرند.
با این حال، آخرین تاخیر به وبسایتها و سرویسها زمان بیشتری میدهد تا از طریق برنامه محدود «آزمایشهای منسوخ» Google، از وابستگیهای کوکیهای شخص ثالث خارج شوند.
کارآزماییها پسوندهای دسترسی موقت به کوکیها را تا 27 دسامبر 2024 برای موارد استفاده غیرتبلیغاتی ارائه میکنند که میتواند تأثیر مستقیم کاربر و شکستگی عملکردی را نشان دهد.
در حالی که روند انتقال را تسهیل می کند، آزمایش ها دارای قوانین واجد شرایط بودن سختگیرانه هستند. سرویسهای مرتبط با تبلیغات واجد شرایط نیستند و مبدا مطابق با دامنههای شناخته شده مرتبط با آگهی رد میشود.
گوگل بیان می کند که هدف این برنامه به جای رفع ناراحتی های عمومی جمع آوری داده ها، رفع مشکلات عملکردی است.
پیامدهای ناشر و تبلیغ کننده
تأخیرهای مکرر، اختلال بالقوه ناشران دیجیتال و تبلیغکنندگانی را که به ردیابی کوکیهای شخص ثالث متکی هستند، برجسته میکند.
گروههای صنعتی این نگرانی را مطرح کردهاند که محدود کردن ردیابی بین سایتی میتواند وبسایتها را به سمت شیوههای غیرشفاف تهاجمی حریم خصوصی سوق دهد.
با این حال، حامیان حریم خصوصی این مرحله را برای جلوگیری از نمایه سازی پنهانی کاربران در سراسر وب بسیار مهم می دانند.
با آخرین به تعویق افتادن، همه طرفها زمان بیشتری برای آماده شدن برای از بین رفتن کوکیهای شخص ثالث دارند و APIهای پیشنهادی Google Privacy Sandbox را بهعنوان جایگزین میپذیرند.
تصویر ویژه: نوویکوف الکسی/شاتراستاک