گوگل با برچسب ربات های جدید به سایت ها کنترل بیشتری برای نمایه سازی می دهد

یک برچسب ربات جدید به نام indexifembedded، به وب‌سایت‌ها این امکان را می‌دهد که به Google جهت بیشتری در مورد اینکه کدام محتوا را در نتایج جستجو فهرست می‌کند، بدهند.

با این تگ می توانید به گوگل بگویید فقط محتوای یک صفحه را ایندکس کند اگر تعبیه شده باشد از طریق iframes و تگ های HTML مشابه.

تگ indexifembedded تگ noindex را لغو می کند.

این بدان معناست که می‌توانید از noindex استفاده کنید تا یک URL کامل را از نتایج جستجو دور نگه دارید، و از برچسب indexifembedded استفاده کنید تا زمانی که محتوای خاصی در صفحه وب دیگری جاسازی می‌شود، آن را فهرست‌بندی کنید.

گوگل می گوید این برچسب را برای رفع مشکلی که ناشران رسانه را تحت تاثیر قرار می دهد ایجاد کرده است:

«… در حالی که ممکن است بخواهند محتوایشان در صفحات شخص ثالث ایندکس شود، لزوماً نمی‌خواهند صفحات رسانه‌هایشان به تنهایی ایندکس شود.»

زمان استفاده از برچسب Indexifembedded

این برچسب ربات جدید چیزی نیست که برای بسیاری از ناشران اعمال شود، زیرا برای محتوایی در نظر گرفته شده است که دارای URL جداگانه برای اهداف جاسازی است.

به عنوان مثال، ناشر یک پادکست ممکن است صفحات وب اختصاص داده شده به هر قسمت پادکست داشته باشد که هر کدام URL های خاص خود را دارند.

سپس URL هایی وجود دارند که مستقیماً به رسانه ها اشاره می کنند که سایر سایت ها می توانند از آنها برای جاسازی پادکست در یکی از صفحات خود استفاده کنند.

چنین URL ممکن است هنگام درج یک قسمت پادکست به عنوان منبع مرجع استفاده شود، مانند آنچه اخیراً در مقاله ای درباره خزیدن ربات Google انجام دادم.

ایجاد کننده پادکست ممکن است نخواهد URL های رسانه در نتایج جستجو نمایه شود. پیش از این، تنها راه دور نگه داشتن آنها از جستجوی گوگل استفاده از تگ noindex بود.

با این حال، تگ noindex از جاسازی محتوا در صفحات دیگر در طول نمایه سازی جلوگیری می کند. بنابراین اگر ناشر می خواست اجازه جاسازی را بدهد، مجبور می شد URL رسانه را نیز نمایه کند.

اکنون، با تگ indexifembedded، ناشران کنترل بیشتری بر آنچه نمایه می شود دارند.

تگ indexifembedded را می توان با تگ noindex استفاده کرد و زمانی که URL با noindex از طریق یک iframe یا تگ HTML مشابه در صفحه دیگری جاسازی شود، آن را لغو می کند.

گوگل مثال زیر را ارائه می دهد:

به عنوان مثال، اگر podcast.host.example/playpage?podcast=12345 دارای هر دو تگ noindex و indexifembedded باشد، به این معنی است که Google می تواند محتوای میزبانی شده در آن صفحه را در حین نمایه سازی در recipe.site.example/my-recipes.html جاسازی کند. ”

نحوه استفاده از برچسب Indexifembedded

دو راه برای استفاده از این برچسب ربات جدید وجود دارد.

برای اینکه محتوای شما فقط زمانی که در صفحات دیگر تعبیه شده است ایندکس شود، تگ indexifembedded را در ترکیب با تگ noindex اضافه کنید.

نمونه ای از شکل کد را در تصویر زیر ببینید:

google indexifembedded tagتصویر از: developers.google.com/search/blog/، ژانویه 2022.

همچنین می‌توانید تگ را در هدر HTTP مشخص کنید.

برای نمونه ای از اینکه چگونه به نظر می رسد به تصویر زیر مراجعه کنید.

google indexifembedded tagتصویر از: developers.google.com/search/blog/، ژانویه 2022.

در حال حاضر، تنها گوگل از تگ indexifembedded پشتیبانی می کند.

منبع: وبلاگ مرکزی جستجوی گوگل


تصویر ویژه: IgorGolovniov/Shutterstock