سان فرانسیسکو – روز دوشنبه، برخی از کارگران آمازون در مقر این شرکت در سیاتل به طور داخلی برنامه های خود را برای کناره گیری از کار اعلام کردند.
در پیامهایی که از طریق Slack و ایمیل ارسال شد، سازماندهندگان کارمند از همکاران خود خواستند در 31 می – یک هفته پس از جلسه سالانه سهامداران شرکت – در پاسخ به ناامیدی از اخراجها و بازگشت به دفتر و همچنین نگرانیها در مورد آن، از کار خارج شوند. تعهدات آب و هوایی آمازون
یکی از کارمندان آمازون مستقر در لس آنجلس که قصد دارد شرکت کند و به شرط ناشناس ماندن برای محافظت از شغل خود گفت: «احساس روحیه به پایین ترین حد خود است. “در جلسات و حضوری با همکاران، ابهام و عدم شفافیت زیادی از سوی رهبری وجود دارد… این زمان ناراحت کننده ای برای کار در آمازون است.”
این خروج که سازمان دهندگان امیدوارند حداقل 1000 شرکت کننده مستقر در سیاتل را به خود جلب کند، بخشی از موج بزرگی از اضطراب است که به آشوب در میان کارگران سیلیکون ولی سرایت کرده است، زیرا استخدام ها به دنبال اخراج های دسته جمعی در بحبوحه رکود احتمالی در حال ظهور است.
در متا، روحیه به شدت کاهش یافته است زیرا روسای ارشد پاداش های بزرگی دریافت می کنند در حالی که شرکت همچنان به اخراج هزاران نفر ادامه می دهد. در گوگل، کارکنان خود را برای حذف بیشتر شغل آماده می کنند.
در طول دوری از تماسهای اخیر درآمد، مدیران فناوری عموماً تصویر مالی بهتری را برای شرکتها ترسیم کردند. اما اکنون کارگران در شرکتهای معروف به آشفتگی بیشتر میشوند – حتی در شرایطی که قدرت آنها برای ایجاد تغییر با کمبود امنیت شغلی کاهش مییابد.
آمازون و گوگل بلافاصله به درخواست ها برای اظهار نظر پاسخ ندادند. متا از اظهار نظر خودداری کرد.
جف بزوس، بنیانگذار و مدیر عامل سابق آمازون، صاحب روزنامه واشنگتن پست است.
مشکلات فناوری تقریباً یک سال پیش آغاز شد، زیرا نرخ بهره افزایش یافت و به ویژه به توانایی استارت آپ ها برای دسترسی آسان به پول نقد آسیب زد. آمازون یکی از اولین شرکتهایی بود که اعلام کرد در طول همهگیری همهگیر استخدام کرده است زیرا به هجوم عظیم تقاضا پاسخ داده است. در ماه نوامبر، به دنبال تصاحب توییتر توسط ایلان ماسک و متعاقب آن کاهش کارکنان، دیگر غولهای فناوری به زودی از این روند پیروی کردند. متا، گوگل، مایکروسافت و آمازون در نهایت اخراجهایی را اعلام کردند و دهها هزار شغل را که زمانی یکی از جذابترین و پردرآمدترین مشاغل بازار بودند، کاهش دادند.
مارک زاکربرگ، مدیر اجرایی متا در یک پست وبلاگی در ماه مارس، سال 2023 را «سال کارآمدی» نامید و گفت: «در حالی که میدانم بسیاری از شما از این موضوع انرژی میگیرید، همچنین میدانم که ایده تغییرات آتی سازمان باعث ایجاد عدم اطمینان و استرس میشود».
برای بیش از یک دهه، سرمایهگذاران به مدیران فناوری پهنای باند تقریباً نامحدودی برای خرج کردن به امید تسلط بر بازار و کشف فناوری بزرگ بعدی میدادند. صنعت فناوری یک عجله طلا بود و دفتر مرکزی آن، سانفرانسیسکو، یک شهر پررونق بود. اما اکنون، ویترین فروشگاهها و ساختمانهای اداری خالی ماندهاند و دوستان قدیمی که در صف اتوبوس خانه منتظرند از یکدیگر سؤالاتی مانند “آیا از بریدگیها جان سالم به در بردهاید؟”
منتقدان هزینههای مارپیچی دره سیلیکون میگویند که مهمانی کارگران مشهور فناوری روزی باید پایان مییابد. اما خلق و خوی در میان کسانی که هنوز شغل خود را از دست نداده اند نشان دهنده ماه ها نگرانی فزاینده در مورد اینکه صنعت – و به طور کلی اقتصاد – به کجا می رود.
اجرای سیاستهای بازگشت به دفتر نیز بر اضطراب گوگل افزوده است، جایی که کارگران از ژانویه مشتاقانه منتظر شایعات اخراجهای بیشتر هستند. به گفته افراد آشنا که به شرط ناشناس ماندن از ترس انتقام صحبت کردند، کارمندان نگران این هستند که شرکت ممکن است از قوانین داخلی برای کاهش کار کارکنان بدون اعلام اخراج استفاده کند.
در متا، این شرکت در موج سوم کاهش چند ماهه نیروی کار که 10000 شغل را حذف می کند، انتظار اخراج های بیشتری را در این ماه دارد. با انتشار خبر این کاهش، کارمندان به Blind روی آوردند، اپلیکیشنی که به کاربران دارای ایمیل شرکتی امکان دسترسی به یک صفحه پیام خصوصی و ناشناس را می دهد تا اطلاعات مربوط به کاهش و نارضایتی از رهبری شرکت را با هم عوض کنند. طبق کپیهایی از پست مشاهده شده توسط The Post، در ماه مارس، کاربران در یک نظرسنجی ناشناس در این پلتفرم در مورد اینکه آیا میخواهند زاکربرگ شرکت را ترک کند یا خیر، شرکت کردند.
برخی از کارگران مدیران ارشد شرکتها را به دلیل شکست در سرمایهگذاری بهتر یا اجتناب از ولگردی در استخدام بیش از حد خوشبینانه که در وهله اول تا حدی منجر به این کاهشها شد، مقصر دانستهاند. قصاص مردم گفتند که دیگران از اطلاع از اخراج کارکنان از گزارش های خبری و عدم شفافیت رهبران ارشد در مورد مأموریت کلی شرکت عصبانی بودند.
تنشها بین کارمندان و رهبران ارشد شرکت در اوایل سال جاری پس از اینکه پروندههای نظارتی متا فاش کرد که غول رسانههای اجتماعی به برخی از مدیران ارشد خود پاداشهای بسیار سودآوری بر اساس عملکردی که از رتبهبندی کلی شرکت فراتر رفته بود، دوباره شعلهور شد. بعداً، زاکربرگ در یک جلسه داخلی اعلام کرد که طبق کپی از اظهارات وی که توسط The Post به دست آمده است، شرکت سیستم پاداش مدیران ارشد را پس از شکایت کارکنان تغییر خواهد داد.
در آمازون، این شرکت از سال 2022 تاکنون 27000 شغل را حذف کرده است.
چهار روز پس از آنکه آمازون در 20 مارس 9000 کار اضافی را اعلام کرد، کارمندان خبرهای بد بیشتری دریافت کردند: رئیس منابع انسانی شرکت طوماری را رد کرده بود که بیش از 30000 نفر از آنها درخواست تجدید نظر در حکم بازگشت به دفتر را امضا کرده بودند.
در نتیجه، نه تنها از همه کارمندان خواسته می شود که سه روز در هفته حضوری ظاهر شوند، بلکه برخی از کارمندان مجبور می شوند وسایل خود را جمع و جور کنند، خانه بفروشند و به محل زندگی خود نقل مکان کنند بدون اینکه بدانند شغلی که برای آن جابه جا می شوند تا زمانی که به دست بیاورند هنوز وجود خواهد داشت یا خیر. آنجا.
این کارمند مستقر در لس آنجلس گفت: «مردم زیادی هستند که در بلاتکلیفی گرفتار شدهاند و نسبت به طول عمر دوره خود مطمئن نیستند. به نظر من این به فقدان کامل ارتباط و شفافیت رهبری برمی گردد.»
آمازون اخیراً غرامت سهام کارکنان را کاهش داده و در حال بستن بخشها، کشتن محصولات و از دست دادن رهبری بوده است.
در ماه مارس، هزاران کارمند برای بحث در مورد سیاست بازگشت به دفتر به گروه Slack پیوستند و شروع به فشار بر شرکت برای تغییر موقعیت خود کردند. زمانی که این کار با شکست مواجه شد، آن کارمندان در نهایت تصمیم گرفتند که انصرافی را که اکنون قرار است هفته آینده انجام شود، ترتیب دهند.
این اقدام – که تنها در صورت ثبت نام حداقل 1000 کارمند مستقر در سیاتل برای مشارکت انجام می شود – تلاش ترکیبی دو طرف است: یکی یک گروه غیررسمی است که در پاسخ به دستور بازگشت به دفتر ایجاد شد و یکی دیگر از کارکنان آمازون برای عدالت اقلیمی است.
این گروه آب و هوا در سال 2019 اقدام به سازماندهی دوری کرد که با موفقیت آمازون را تحت فشار قرار داد تا به تعهدات اقلیمی خود متعهد شود. اما چهار سال بعد، کارمندان مرتبط با این گروه می گویند که آمازون به وعده هایی که داده عمل نمی کند.
این کارمند مستقر در لس آنجلس گفت: “آمازون مملو از افراد باهوشی است که می خواهند مشکلات را حل کنند. ما از آنها می خواهیم مشکلاتی مانند فهمیدن اینکه آمازون پایدارتر چگونه به نظر می رسد را حل کنند.” تیم رهبری آمازون به جای درگیر شدن در آن گفتگو، به طور مداوم اعتماد ما را می شکند.
یکی از اصول اصلی شرکت آمازون چیزی است که «ذهنیت روز اول» نامیده می شود، که قرار است به این معنی باشد که این شرکت با انعطاف پذیری و ذوق یک استارت آپ در روز افتتاحیه خود فعالیت می کند. اما کارمندانی که این خروج را سازماندهی می کنند می گویند که مدیریت اکنون “رفتار روز دوم را نشان می دهد و ما را به مسیر اشتباه می برد.”
یکی از کارمندان آمازون مستقر در سیاتل که با این شرایط صحبت کرد، گفت: “فکر میکنم ناامیدی زیادی از شرکت در بسیاری از زمینهها وجود دارد، و همه از یک جا سرچشمه میگیرند: رهبری بدون مشارکت کارگران خود تصمیم یکجانبه میگیرد.” ناشناس بودن برای محافظت از شغل خود “و من معتقدم که بسیاری از مردم در موقعیت مشابهی قرار دارند، جایی که کارشان تمام شده است. آنها خسته شده اند. آنها می خواهند شنیده شوند.”
– کارولین اودونوان و نائومی نیکس، واشنگتن پست