چگونه رقبای سئوی خود را برای یافتن فرصت ها تجزیه و تحلیل کنیم

برای موفقیت در SERP ها، درک رقابت شما ضروری است.

در حالی که تجزیه و تحلیل رقبای سئو شما ممکن است دلهره آور به نظر برسد، این یک فرآیند شگفت آور ساده و سودآور است.

با انبوهی از بینش‌ها که فقط در انتظار کشف هستند – و رقبای شما هیچ کدام عاقل‌تر نیستند – وقت آن است که به حالت مخفی کاری بروید و استراتژی‌هایی را کشف کنید که به شما کمک می‌کنند از آنها پیشی بگیرید.

رقبای سئوی خود را شناسایی کنید

اولین گام در تجزیه و تحلیل رقابتی این است که بفهمید با چه کسی در موتورهای جستجو مخالف هستید.

ممکن است بر اساس رقابت آجر و ملات یا حتی آنچه فکر می کنید در مورد دیگران در فضای خود می دانید، همیشه آن چیزی نباشد که انتظار دارید.

شما می توانید با بررسی مهم ترین کلمات کلیدی خود و ارزیابی اینکه چه کسی در حال حاضر رتبه خوبی دارد، تحقیق در مورد رقبای سئو را مستقیماً در SERP ها شروع کنید.

این ساده است اما می تواند زمان بر باشد و ممکن است تصویر کامل را به شما ارائه ندهد.

یک راه بسیار سریعتر و موثرتر برای به دست آوردن یک نمای کلی، استفاده از ابزارهای تجزیه و تحلیل رقبای SEO مانند Semrush، Ahrefs، Sistrix یا Moz برای کشف رقیب است.

این ابزارها یافتن رقبای با بیشترین همپوشانی کلمات کلیدی را ساده می‌کنند، که نشان می‌دهد آنها احتمالاً محصولات مشابهی را می‌فروشند یا محتوای مشابهی ایجاد می‌کنند.

رقبای ارگانیک Ahrefsچگونه رقبای سئوی خود را برای یافتن فرصت ها تجزیه و تحلیل کنیم

شما باید با استفاده از ابزار دلخواه خود، تجزیه و تحلیل نمای کلی دامنه را در وب سایت خود اجرا کنید.

حرکت به رقبا منو برای دیدن اینکه چه کسی از کلمات کلیدی مشابه استفاده می کند و مخاطبان قابل مقایسه را هدف قرار می دهد.

موقعیت یابی رقیب Sistrixموقعیت یابی رقیب Sistrix

با استفاده از این اطلاعات، می توانید لیستی از رقبای برتر SEO خود را ایجاد کنید.

به ارتباط و قدرت دامنه فکر کنید، که ابزارها می توانند شما را در مورد آنها آگاه کنند.

عمیق تر حفاری کنید: روش های پیشرفته برای استفاده از تحقیقات رقابتی در سئو

استراتژی کلمات کلیدی

هنگامی که لیست رقبای خود را تهیه کردید، می توانید شروع به تحقیق کنید که چه چیزی باعث موفقیت آنها در سئو شده است.

بهترین مکان برای شروع، نگاه کردن به کلمات کلیدی است که آنها برای آنها رتبه بندی می کنند.

کلمات کلیدی با عملکرد برتر

به کلمات کلیدی که رقبای شما برای آنها رتبه بندی می کنند نگاه کنید و ارزیابی کنید که چه چیزی بیشترین ترافیک را برای آنها به ارمغان می آورد.

به جای عجله برای تکرار آنچه می بینید، از این اطلاعات با وجدان استفاده کنید.

کلمات کلیدی دامنه های رقابتی Ahrefsکلمات کلیدی دامنه های رقابتی Ahrefs

از خود سوالاتی بپرسید مانند:

  • آیا ارائه محصول ما واقعاً با محصولات آنها مقابله می کند؟
  • محدوده ما چه چیزی دارد که محدوده آنها ندارد؟
  • آیا می توانم صادقانه محتوایی ایجاد کنم که آموزنده تر از محتوای آنها باشد؟
  • آیا می توانم بینش یا تخصص هایی را اضافه کنم که آنها فاقد آن هستند؟

ایده پشت تجزیه و تحلیل رتبه بندی کلمات کلیدی تقلید از رقبا نیست.

این است که بفهمید کجا می توانید رقابت کنید، فرصت هایی که ممکن است از دست بدهید یا استراتژی هایی که ممکن است در نظر نگرفته باشید.

اگر در تصمیم گیری های خود عینی، باهوش و صادق باشید، احتمالاً تلاش های شما نتیجه خواهد داد.

عمیق تر جستجو کنید: سئوی پیشرفته: چگونه استراتژی کلمات کلیدی خود را ارتقا دهید

شکاف کلمات کلیدی

یکی دیگر از گنجینه های اطلاعات، تجزیه و تحلیل شکاف است، که رتبه شما را برای کلمات کلیدی مشابه با رقبا مقایسه می کند و جایی که شکاف ها را پیدا می کنید.

ممکن است کلمات کلیدی مرتبطی را پیدا کنید که در نظر نگرفته‌اید، یا مناطقی که رقبای شما برای آن رتبه‌بندی می‌کنند که می‌تواند طیف‌های محصول جدید را معرفی کند یا ایده‌های محتوا را القا کند.

تجزیه و تحلیل شکاف کلمات کلیدی همچنین می تواند به شما کمک کند تا به مناطقی که عملکرد ضعیفی دارند اما پتانسیل زیادی دارند رسیدگی کنید.

استراتژی محتوا

در حالی که بررسی کلمات کلیدی هدف می تواند چیزهای زیادی به شما بگوید، ارزیابی دامنه های رقبا از منظر محتوا نیز مهم است.

یک محتوای واقعاً موفق می‌تواند برای تعداد زیادی از کلمات کلیدی با میزان ترافیک متوسط ​​رتبه‌بندی کند، اما همه آن‌ها را با هم اضافه کنید و یک برنده واقعی است.

اگر فقط به سطح کلمه کلیدی نگاه کنید، ممکن است تأثیر محتوای خاصی را از دست بدهید.

برای انجام این کار، به جای کلمات کلیدی، باید به صفحات با رتبه برتر نگاه کنید.

احساسی نسبت به مضامین محتوایی که باعث افزایش ترافیک می شود را خواهید داشت. این ممکن است ایده هایی را تقویت کند یا محتوای موجود شما را برجسته کند که می تواند عملکرد بهتری داشته باشد.

کیفیت محتوا

در کنار استراتژی محتوا، باید کیفیت محتوای رقبا را نیز مقایسه کنید.

آیا آنها واقعاً قطعات روشنگری می نویسند؟ آیا آنها از تصاویر، ویدئو یا سایر چند رسانه ای به روش های خلاقانه استفاده می کنند؟

یا آیا آنها محتوای اولیه را با استفاده از هوش مصنوعی ایجاد می کنند که شما به راحتی می توانید با برخی احساسات و بینش انسانی بهتر آن را بهبود بخشید؟

بررسی شما ممکن است رتبه بندی محتوا را در نتایج جستجو نشان دهد زیرا گزینه بهتری وجود ندارد. این فرصتی برای شماست تا چیزی بسیار معنادارتر و ارزشمندتر خلق کنید.

در کشف اینکه کدام محتوا موثر است متوقف نشوید. به خوبی و بدی آن نیز غوطه ور شوید. این جایی است که فرصت های شما نهفته خواهد بود.

عمیق تر حفاری کنید: تسلط بر کیفیت محتوا: راهنمای نهایی

دریافت خبرنامه که بازاریابان به آن اعتماد دارند.


ارزیابی پروفایل های بک لینک رقبا در رابطه با پروفایل خود به شما امکان می دهد اعتبار سایت خود را نسبت به رقبای خود ببینید.

در سطح بالایی، می‌توانید از ابزارهای سئو برای دسترسی به امتیاز اعتبار استفاده کنید و ببینید که چگونه می‌توانید رتبه‌بندی کنید.

پروفایل های بک لینک رقیب Mozپروفایل های بک لینک رقیب Moz

با این حال، تجزیه و تحلیل بک لینک رقیب می تواند بسیار عمیق تر از این باشد.

برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید بک لینک های رقبا را بررسی کنید:

  • چگونه لینک های با کیفیت می سازند.
  • جایی که آنها را دریافت می کنند.
  • اینکه آیا شما هم می توانید با آنها کار کنید.
فرصت های پیوند Sistrixفرصت های پیوند Sistrix

همچنین ممکن است به نوع سایت هایی که به رقابت لینک می دهند فکر کنید. بررسی کنید که آیا موضوعات یا انواع انتشاراتی وجود دارد که در نظر نگرفته اید.

Ubersuggest فرصت بک لینکUbersuggest فرصت بک لینک

شکاف های بک لینک نیز می تواند مهم باشد.

اگر سایت های خاصی به بسیاری از رقبای اصلی ارگانیک شما پیوند دارند اما به سایت شما لینک نمی دهند، ممکن است بخواهید یک بک لینک مشابه را ایمن کنید.

ایجاد پیوندهای با کیفیت به ندرت ساده است، اما به دست آوردن بینش در مورد آنچه برای دیگران مفید است می تواند به باز کردن راه های جدید برای اکتشاف کمک کند.

سئو فنی

درست مانند بازرسی وب سایت خود برای کشف مسائل فنی، می توانید از ابزارهای SEO برای جمع آوری اطلاعات مشابه در مورد رقابت خود استفاده کنید.

این به شما کمک می کند عملکرد فنی سئوی خود را در مقابل رقبای جستجوی خود محک بزنید و حوزه هایی را که باید روی آنها کار کنید شناسایی کنید.

شاید دامنه یک رقیب سریعتر از سایت شما باشد یا از داده های ساختاریافته به روشی استفاده می کند که شما ندارید.

نقاط قوت رقبای شما ممکن است زمینه هایی را برای شما برجسته کند که باید روی آنها کار کنید. اما ممکن است نقاط ضعف آن‌ها را هم بشناسید و راه‌هایی را برای برتری به شما کشف کنید.

عوامل روی صفحه

یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای بهبود رتبه‌بندی موتورهای جستجو این است که اطمینان حاصل کنید که تمام سئوی صفحه شما به درستی انجام می‌شود.

برچسب های عنوان

  • آیا تگ های عنوان شما به اندازه رقبای SERP شما جذاب، مرتبط و بهینه شده است؟
  • به موقعیت، طول و قالب بندی کلمات کلیدی نگاه کنید.
  • دیدن آنچه که برای دیگران در مقیاس مناسب است، ممکن است چشمان شما را به قدرتمندترین چیز در صنعت شما باز کند.

توضیحات متا

  • در حالی که توضیحات متا مستقیماً بر رتبه‌بندی شما تأثیر نمی‌گذارد، مقایسه آنها با وب‌سایت‌های رقیب به شما کمک می‌کند تا بفهمید که آیا نسخه‌ای قانع‌کننده می‌نویسید که باعث افزایش کلیک می‌شود یا خیر.

ساختار URL

  • آیا URL های شما به اندازه رقبای شما واضح، توصیفی و سازماندهی شده است؟
  • آیا پیشرفت های ساده ای وجود دارد که بتوانید برای مطابقت یا بهتر کردن URL های رقبای برتر خود انجام دهید؟

لینک سازی داخلی

  • ساختار پیوند داخلی شما در مقایسه با دشمنان ارگانیک شما چگونه است؟
  • آیا آنها در کمک به گوگل و کاربران در یافتن محتوا و پیمایش سایت شما بهتر (یا بدتر) هستند؟
  • چه کسی در انتقال ارزش بک لینک بین صفحات بهتر است؟

پیوند خارجی

  • در حالی که ممکن است این در بالای لیست اولویت های شما نباشد، می تواند جالب باشد که رقبای شما به چه کسانی لینک داده اند.
  • آیا آنها در ارائه پیوندهایی به منابع معتبر برای پشتیبان گیری از ادعاها و آمار خود یا ارائه ارزش اضافی برتر هستند؟

بخورید

  • فاکتورهای EEAT را در صفحات رقبا ارزیابی کنید. آنها برای نشان دادن تجربه، تخصص و اقتدار خود و القای اعتماد چه می کنند؟
  • در نظر بگیرید که آیا وب سایت شما نقاط قوت مشابهی را نشان می دهد یا جایی برای بهبود وجود دارد.
  • به آنچه که کسب و کار شما را متمایز می کند فکر کنید، مانند تخصص منحصر به فرد یا تجربه تخصصی که دیگران ندارند.
  • هنگامی که نقاط قوت خود را شناسایی کردید، آنها را به صورت آنلاین برجسته کنید.
  • به عنوان مثال، بیوگرافی نویسنده را اضافه کنید تا کارشناسان خود را به نمایش بگذارید یا به وضوح نشان دهید که چه زمانی محتوا توسط رهبران صنعت بررسی شده است.

تحلیل SWOT

برای درک یافته های خود، ایجاد یک تجزیه و تحلیل SWOT برای مقایسه نقاط قوت، ضعف، فرصت ها و تهدیدهای خود در برابر رقابت خود را در نظر بگیرید.

روی اجزای کلیدی سئو تمرکز کنید. برخی از رقبا ممکن است در بک لینک ها برتر باشند، برخی دیگر در محتوا یا بهینه سازی فنی.

این تجزیه و تحلیل به شما کمک می کند تا مناطقی را که باید بهبود یابند شناسایی کنید و تصمیم بگیرید که از نقاط قوت خود استفاده کنید یا نقاط ضعفی را که رقبا از شما بهتر عمل می کنند برطرف کنید.

این مهم است که واقع بین باشید. به عنوان مثال، یک کسب و کار کوچک یا متوسط ​​ممکن است برای مطابقت با مشخصات بک لینک نام خانوادگی مشکل داشته باشد.

در عوض، می‌توانید روی رتبه‌بندی با محتوای برتر، تخصص عمیق‌تر و رویکردی هدفمند تمرکز کنید.

عمیق تر حفاری کنید: تجزیه و تحلیل SWOT SEO: نحوه بهینه سازی جایی که اهمیت دارد

نکات صرفه جویی در زمان برای بینش رقابتی سریع

اگر زمان کمی دارید یا روی یک کار خاص تمرکز کرده اید، در اینجا چند راه سریع برای یادگیری از رقبای با عملکرد برتر در SERP وجود دارد.

فقط به یک منطقه نگاه کنید

  • گاهی اوقات، بهتر است به جای کل وب سایت خود، روی یک بخش یا مجموعه ای از صفحات خاص تمرکز کنید.
  • به عنوان مثال، اگر در حال راه اندازی یک محدوده محصول جدید هستید، می توانید تجزیه و تحلیل سریع رقبا را انجام دهید که این حوزه را به تنهایی پوشش می دهد.

مهندس معکوس

  • ایده محتوا دارید اما مطمئن نیستید که کار کند؟ بررسی کنید چه کسی برای آن رتبه بندی می کند و از یک ابزار SEO برای مشاهده ترافیک و کلمات کلیدی برتر آنها استفاده کنید.
  • بر اساس نتایج، ایده خود را اصلاح، اعتبار یا حذف کنید.

عکس های فوری معمولی

  • پس از درک رقابت خود، بررسی های منظمی را انجام دهید تا تغییرات را سریع تشخیص دهید و به آنها پاسخ دهید.
  • این امر به ویژه پس از به‌روزرسانی اصلی یا اگر صنعت یا تجارت شما تغییرات عمده‌ای را تجربه می‌کند، بسیار مهم است.

استفاده از داده های رقیب برای اطلاع رسانی استراتژی شما

بهبود نتایج موتورهای جستجو با یادگیری از آنچه برای دیگران مفید است شروع می شود.

تجزیه و تحلیل رقبای شما می تواند بینش های ارزشمندی را در مورد نقاط قوت و ضعف شما آشکار کند و فرصت هایی را که ممکن است از دست داده اید شناسایی کند.

برای افزایش ترافیک ارگانیک خود، باید از افراد برتری که در حال حاضر رتبه خوبی دارند یاد بگیرید. از داده هایی که در اختیار دارید برای اطلاع رسانی استراتژی خود نهایت استفاده را ببرید.

با تجزیه و تحلیل کامل، ارزیابی دقیق و تلاش مداوم، می توانید تغییرات معنی داری ایجاد کنید که عملکرد سایت خود را بهبود می بخشد و به شما کمک می کند در رتبه بندی از رقبای خود پیشی بگیرید.

عمیق تر حفاری کنید: تجزیه و تحلیل رقبا مبتنی بر نهاد: راهنمای SEO

نویسندگان مشارکت کننده برای ایجاد محتوا برای سرزمین موتورهای جستجو دعوت می شوند و به دلیل تخصص و کمک به جامعه جستجو انتخاب می شوند. همکاران ما تحت نظارت کارکنان تحریریه کار می کنند و مشارکت ها از نظر کیفیت و ارتباط با خوانندگان ما بررسی می شوند. نظراتی که بیان می کنند، نظر خودشان است.

Source link