گارتنر در فوریه پیشبینی کرد که تا سال 2026، حجم موتورهای جستجو تا 25 درصد کاهش خواهد یافت. کل سهم بازار از دست رفته توسط جستجو به چت ربات های هوش مصنوعی و سایر عوامل مجازی منتقل می شود:
- آلن انتین، معاون تحلیلگر گارتنر، گفت: «راهحلهای هوش مصنوعی (GenAI) جایگزین موتورهای پاسخدهی میشوند، و جایگزین پرسشهای کاربرانی میشوند که ممکن است قبلاً در موتورهای جستجوی سنتی اجرا میشدند.
- این امر شرکتها را مجبور میکند تا در استراتژی کانالهای بازاریابی خود تجدید نظر کنند، زیرا GenAI در تمام جنبههای شرکت جاسازی میشود.
این بدان معناست که سئو باز هم در حال تغییر است.
روزانه 8.5 میلیارد جستجو در گوگل انجام می شود. نکته کلیدی این است که با گوگل برنده شوید و در عین حال برای جستجوی مبتنی بر هوش مصنوعی بهینه سازی کنید. در اینجا چگونه است.
4 راه برای برنده شدن در جستجوی مبتنی بر هوش مصنوعی
به گفته Google Search Central، ناشران برای بهره مندی از مرورهای هوش مصنوعی نیازی به انجام کار جدیدی ندارند. همین امر ممکن است برای چت بات ها و LLM ها نیز صادق باشد.
این بدان معناست که ادامه کاری که انجام می دهید تا رتبه خوبی در SERP ها کسب کنید، به شما کمک می کند برای جستجوی مبتنی بر هوش مصنوعی رتبه بندی کنید.
Rich Sanger و Authoritas اخیراً مطالعهای را در مورد AI Overviews انجام دادهاند که همپوشانی قابل توجهی را بین رتبهبندیهای جستجوی سنتی و رتبهبندی در نتایج جستجوی مبتنی بر هوش مصنوعی نشان میدهد.
یافته های آنها نشان می دهد که از آنجایی که AIO ها به طور فزاینده ای بر نتایج جستجو تأثیر می گذارند، تمرکز بر استراتژی های کلیدی برای حفظ و بهبود دید ضروری است.
در اینجا چیزی است که شما باید در اولویت قرار دهید زیرا AIOها کنترل بیشتری بر رتبه بندی جستجو دارند.
1. به رتبه بندی خوب در SERP های گوگل ادامه دهید
مطالعه سانگر نشان داد که یک صفحه وب که در جایگاه 1 در SERP ها رتبه بندی شده است، 53 درصد شانس دارد که در مرورهای هوش مصنوعی گوگل قرار بگیرد، در حالی که صفحه ای در موقعیت 10 تنها 36.9 درصد شانس دارد.
هر چه در گوگل رتبه بهتری داشته باشید، شانس بیشتری برای انتخاب هوش مصنوعی شما به عنوان پاسخ به سوالات کاربران بیشتر خواهد بود.
با این اوصاف، بیایید عواملی را که به شما کمک میکنند در SERP رتبه بالاتری داشته باشید، مرور کنیم.
محتوای باکیفیت و معتبر
همانطور که گوگل همیشه گفته است، هدف خود را ایجاد «محتوای مفید، قابل اعتماد، اول از همه مردم» کنید. محتوای ارزشمند را به نفع خوانندگان منتشر کنید، نه صرفاً برای کسب رتبه بالا در SERP.
در اینجا لیستی از سؤالات Google Search Central آمده است تا به شما کمک کند کیفیت محتوای خود را بسنجید:
هنگام تولید محتوا، خوانندگان را در نظر داشته باشید. رسانه های غنی مانند تصاویر، اینفوگرافیک ها و ویدیوها را اضافه کنید تا آنها را طولانی تر در صفحه نگه دارید.
محتوای عالی همچنین منجر به بک لینک های بیشتر می شود. هرچه بک لینک های با کیفیت بیشتری داشته باشید، شانس شما برای رتبه بندی بیشتر است.
سئو فنی و نشانه گذاری طرحواره
اگر می خواهید موتورهای جستجو به راحتی سایت شما را بخزند و درک کنند، سئو فنی ضروری است. حتما به موارد زیر توجه کنید:
- نشانه گذاری طرحواره. داده های ساختاریافته مانند طرح سؤالات متداول و طرحواره نحوه انجام.
- سرعت صفحه و بهینه سازی موبایل معیارهای Core Web Vitals Google بر جنبه هایی مانند زمان بارگذاری و تعامل متمرکز است. اطمینان حاصل کنید که محتوای شما برای بارگذاری سریع و پاسخگویی تلفن همراه بهینه شده است.
- قابلیت خزیدن وب سایت شما باید به راحتی توسط موتورهای جستجو قابل خزیدن باشد. از نقشه سایت به روز شده استفاده کنید و معماری سایت را تمیز نگه دارید تا ربات ها بتوانند به راحتی محتوای شما را ایندکس کنند.
بهینه سازی موجودیت
هنگامی که برای نهادها بهینه سازی می کنید، به سایت خود شانس بیشتری برای رتبه بندی در SERP ها می دهید.
یک ضربالمثل معروف ۱۲ ساله، «چیزها، نه رشتهها»، نشان میدهد که یادگیری ماشینی گوگل میتواند معنای پشت کلمه کلیدی را درک کند.
روی اسم های مناسب مرتبط با کلمات کلیدی که می خواهید برای آنها رتبه بندی کنید تمرکز کنید.
به عنوان مثال، اگر در حال نوشتن پستی با عنوان “10 روش برتر برای رشد کسب و کار خود هستید”، می توانید نام مشاغل و کارآفرینان مشهور مانند “Apple” و “Steve Jobs” را اضافه کنید.
دریافت خبرنامه که بازاریابان به آن اعتماد دارند.
به گفته گوگل، بهترین راه برای برجسته شدن در جستجوی مبتنی بر هوش مصنوعی گوگل، ادامه رتبه بندی خوب در جستجوی سنتی است.
با این اوصاف، بیایید به سه مورد دیگر برویم که می توانید انجام دهید تا شانس خود را برای برجسته شدن افزایش دهید.
2. کلیدواژه های اطلاعاتی را هدف قرار دهید
بر اساس مطالعات انجام شده توسط seoClarity و Flow، کلمات کلیدی اطلاعاتی بر کلیدواژه های تراکنشی پیروز می شوند.
به عنوان مثال، وبلاگی که با هدف قرار دادن کلمه کلیدی “چگونه توت فرنگی سفید پرورش دهیم” نوشته اید، شانس بیشتری برای نمایش در جستجوی مبتنی بر هوش مصنوعی دارد تا وبلاگی که کلمه کلیدی “توت فرنگی سفید برای فروش” را هدف قرار می دهد.
احتمال اینکه کلمات کلیدی بالای قیف در جستجوهای مبتنی بر هوش مصنوعی ظاهر شوند بیشتر از سایر کلمات کلیدی است.
3. به جستجوهای مرتبط و کلمات کلیدی طولانی بروید
گوگل تاکید میکند که نتایج سازماندهیشده با هوش مصنوعی برای حذف «کارهای پا» از جستجو وجود دارد.
برای نشان دادن در آنها، پرس و جوهای دقیق و کلمات کلیدی طولانی را هدف قرار دهید. نتایج هوش مصنوعی برای شکستن این پرسشها وجود دارد، بنابراین دنبال کردن آنها شانس بیشتری برای برجسته شدن به شما میدهد.
به عنوان مثال، کلمات کلیدی مانند “چگونه کفش های مشکی برای مردان انتخاب کنیم” به جای “کفش سیاه” یا حتی “کفش” را هدف قرار دهید.
در اینجا مثالی برای کلمه کلیدی “چگونه در گوگل رتبه خوبی داشته باشیم” آورده شده است.
هر یک از این وبلاگ ها را باز کنید، خواهید دید که آنها کلمه کلیدی مفصل و طولانی “چگونه در گوگل رتبه خوبی داشته باشیم” را هدف قرار می دهند.
4. هدف جستجو را مطابقت دهید
نتایج تولید شده توسط هوش مصنوعی به کاربران امکان می دهد زمان آسان تری داشته باشند. برای برجسته شدن، یک کاری که می توانید انجام دهید این است که محتوا ایجاد کنید و کلمات کلیدی را هدف قرار دهید که با هدف جستجوی آنها مطابقت داشته باشد.
به عنوان مثال، در اینجا نتایج مربوط به “فهرست ابر غذاها” آمده است.
همانطور که می بینید، Google AI Overviews اطلاعاتی را از وبلاگ هایی که با هدف جستجوی کلمه کلیدی مطابقت داشتند، برداشت، آن را بازنویسی کرد و در نتایج ایجاد شده توسط هوش مصنوعی گنجاند.
اما آیا شما خواستن آیا در جستجوی مبتنی بر هوش مصنوعی نشان داده می شود؟
از زمان انتشار Google AI Overviews و سایر ابزارهای جستجوی مبتنی بر هوش مصنوعی، سئوکاران میپرسند: «آیا واقعاً میخواهم در نتایج هوش مصنوعی برجسته شوم؟»
در اینجا نگرانی های آنها وجود دارد:
- نتایج مبتنی بر هوش مصنوعی در حال حاضر به سؤالات پاسخ می دهد، و باعث می شود کاربران بر روی پیوند خود کلیک کنند.
- هوش مصنوعی محتوا را قرض میگیرد و حتی بازنویسی میکند تا در نتایج آنها نمایش داده شود.
جستجوی مبتنی بر هوش مصنوعی می تواند باعث کاهش ترافیک بین 20٪ تا 50٪ شود. این امر به ویژه در مورد محتوایی که در مورد سؤالات اطلاعاتی نوشته شده است و می توان به سرعت به آنها پاسخ داد صادق است.
با این حال، این بدان معنا نیست که شما نباید سعی کنید در نتایج هوش مصنوعی برجسته شوید.
واضح است که گوگل بدون احتمال بازگشت به سمت این نتایج در حال حرکت است، بنابراین قرار دادن وب سایت شما در لیست لینک های برجسته می تواند به جای آسیب رساندن به شما کمک کند.
قابلیت مشاهده موتور جستجوی هوش مصنوعی: واقعاً با جستجوی معمولی تفاوتی ندارد
مروری بر هوش مصنوعی، رباتهای گفتگو، LLM. آنها در حال تصرف دنیای جستجو هستند. آنها سهولت و راحتی بیشتری را برای کاربران فراهم می کنند.
اما چیز زیادی برای نگرانی وجود ندارد. در حال حاضر، به نظر می رسد اصلی ترین کاری که می توانید برای ظاهر شدن در جستجوی مبتنی بر هوش مصنوعی انجام دهید، انجام کاری است که همیشه انجام می دادید تا در SERP ها رتبه خوبی کسب کنید.
بعلاوه، جستجوی گوگل همچنان با 8.5 میلیارد جستجو در روز رتبه اول را دارد. آن را با 14 میلیون جستجوی ChatGPT در روز مقایسه کنید، و می توانید مطمئن باشید که بهینه سازی برای جستجوی سنتی هنوز بهترین راه است.
نویسندگان مشارکت کننده برای ایجاد محتوا برای سرزمین موتورهای جستجو دعوت می شوند و به دلیل تخصص و کمک به جامعه جستجو انتخاب می شوند. همکاران ما تحت نظارت کارکنان تحریریه کار می کنند و مشارکت ها از نظر کیفیت و ارتباط با خوانندگان ما بررسی می شوند. نظراتی که بیان می کنند، نظر خودشان است.