چگونه از Google Trends برای تجزیه و تحلیل تعامل برند رقبای خود استفاده کنید

آیا تا به حال چیزی را در مطبوعات یا در یک سایت رسانه ای خوانده اید و سپس در گوگل جستجو کرده اید تا در مورد آن موضوع بیشتر بدانید؟

تقریبا همه دارند.

پس از خواندن مقاله ای در مورد یک محصول یا ایده، بسیاری از افراد از موتور جستجو برای یافتن جزئیات عمیق تر در مورد موضوع یا عناصر آن استفاده می کنند.

این گردش کار می‌تواند الگوهای جستجوی کلیدواژه‌های کوتاه‌مدت یا بلندمدت برند یا غیر مارک را ایجاد کند.

با تجزیه و تحلیل این الگوها، می توانید به سوالات بسیار استراتژیک بازاریابی دیجیتال، روابط عمومی و سئو پاسخ دهید:

  • چه نوع از مکان‌های رسانه‌ای این الگوهای جستجو را هدایت کردند؟
  • پیام رسانی و موقعیت یابی چه محصولی باعث علاقه مخاطبان می شود؟
  • آیا باید به‌جای کمپین‌های کوتاه‌مدت روی روابط عمومی یا سئو سرمایه‌گذاری کنیم؟
  • چگونه می توانم بهترین جایگاه های رقیب خود را با موقعیت منحصر به فرد خود بدزدم؟
  • از چه انتشاراتی برای آزمایش موقعیت‌یابی محصول برای استراتژی جدید ورود به بازار استفاده کنم؟
  • چگونه جستجوی برند را برای عرضه محصول جدید افزایش دهم؟

این سوالات فقط سطح راه‌های اعمال این تحلیل را در بازاریابی جستجوی استراتژیک، طراحی دسته‌بندی جدید یا مدیریت کلی محصول نشان می‌دهند.

ابتدا بیایید رفتار جستجوی برند را در زمینه رسانه دیجیتال و جستجو تعریف کنیم.

رفتار جستجوی برند چیست؟

چگونه یک مخاطب جزئیات برند را در نتیجه تعامل کوتاه مدت یا بلندمدت با پیام های برند در سایر پلتفرم ها جستجو می کند.

رفتار جستجوی برند یک شاخص قوی برای تعامل برند است.

همانطور که مخاطبان در مورد برند شما یا جنبه های آن مطلع می شوند، طبیعتاً برای جزئیات بیشتر در گوگل جستجو می کنند.

رفتار جستجوی برند می تواند به این صورت عمل کند:

  • آگاهی از مشکل: جستجو پس از اینکه مخاطب نیاز، مشکل یا راه حل بالقوه را از طریق مطبوعات، اجتماعی یا تبلیغات شناسایی کرد، شروع می شود و اغلب از کلمات کلیدی غیر مارکی برای کسب اطلاعات بیشتر استفاده می کند (به عنوان مثال، “بهترین ردیاب تناسب اندام”).
  • جستجوی برند خاص: پس از تحقیق یا یادگیری در مورد راه حل های بالقوه، مخاطبان ممکن است با استفاده از کلمات کلیدی مارک دار (مثلاً “Fitbit” یا “Fitbit data”) مارک های خاصی را جستجو کنند.
  • جستجوی عمیق تر برای اعتبارسنجی: مصرف کنندگان مارک ها را مقایسه می کنند و با استفاده از کلمات کلیدی مانند “در مقابل” به دنبال اطلاعات دقیق هستند. یا “بررسی” برای ارزیابی گزینه ها.
  • تصمیم خرید: مخاطب ممکن است از عبارات جستجوی متمرکز بر یافتن بهترین قیمت، نحوه خرید یا شاید تماس استفاده کند (به عنوان مثال، «خرید اپل واچ» یا «قیمت اپل واچ»).
  • جستجوی پس از خرید: پس از خرید، مشتریان ممکن است برای پشتیبانی، راهنمایی یا مشارکت در جامعه جستجو کنند (به عنوان مثال، “تلفن Fitbit”).

این فرآیند بینش عمیقی را در مورد آنچه که این رفتار جستجوی برند را هدایت کرده است، ارائه می دهد.

مروری بر فرآیند تحلیل

این فرآیند پیام‌ها، منابع و افرادی را که مخاطب را به جستجوی یک برند سوق می‌دهند، شناسایی می‌کند.

من از این پشته ابزار برای تجزیه و تحلیل استفاده می کنم:

  • Google Trends.
  • نگاه اجمالی.
  • اهرفس.
  • Grok در پلتفرم X.

مراحل نسبتا ساده هستند:

  • مرحله بندی رقیب را انتخاب کنید: به این صورت است که مردم رقیب یا نام تجاری شما را جستجو می کنند.
  • کشف الگوهای جستجو: الگوهای کوتاه مدت یا بلندمدت رشد را در الگوهای جستجوی برند پیدا کنید.
  • منبع تأثیر را پیدا کنید: شاخص های اصلی آن الگوها را پیدا کنید. موتور جستجوی برند چیست؟

شروع با شناسایی عبارت مورد استفاده برای جستجوی رقیب (به عنوان مثال، نام تجاری) تضمین می کند که عبارات کلیدی مناسبی را که مخاطبان برای یافتن وب سایت برند استفاده می کنند، پیدا می کنید.

شاخص های اصلی یا منبع تأثیر می توانند الگوهایی را برای موارد زیر شناسایی کنند:

  • رشد.
  • رد کردن.
  • تغییرات تصادفی

مخاطب می تواند پس از مطالعه یک یا چند مکان استراتژیک یا پس از قرار گرفتن مداوم در معرض پیام های یک برند، نام برند را جستجو کند.

من از Lectric eBike به عنوان مثال برای نشان دادن نحوه عملکرد این فرآیند استفاده خواهم کرد. آنها یک نام تجاری دوچرخه هستند که از 37000 به بیش از 210000 کلیک ارگانیک در ماه رسیده است، با بیش از 150000 کلیک در ماه از جستجوهای برند.

جستجوی برند آنها در کوتاه مدت و بلندمدت در چند سال گذشته رشد کرده است.

1. رقیب و عبارت را انتخاب کنید

از Semrush برای شناسایی تغییرات برتر کلمات کلیدی برند استفاده کنید. رفتن به پروژه > بررسی اجمالی > تحقیقات ارگانیک > موقعیت ها.

برای همه تغییرات نام تجاری یا محصول، تنوع برتر یا گزارش های اجرا را انتخاب کنید.

در این مثال، محبوب‌ترین نوع برند «الکتریک eBike» است، اما مردم از «lectric» نیز استفاده می‌کنند.

در این مورد، می بینیم که عبارات جستجو در هر ماه حدود 33.1 هزار جستجو دریافت می کنند.

اما مردم همچنین یکی از خطوط تولید ebike را جستجو می کنند، مانند “Electric XP 3.0”.

این عبارات نقطه شروعی هستند برای اینکه برند چگونه این جستجوها را هدایت می کند.

جستجوی برند در Semrush چگونه از Google Trends برای تجزیه و تحلیل تعامل برند رقبای خود استفاده کنید
جستجوی برند در Semrush

از این کلمات کلیدی برای جستجوی الگوها در Google Trends استفاده کنید.

قبل از شروع جستجوی خود، از افزونه Glimpse (برای Chrome) برای به روز رسانی رابط کاربری Google Trends و افزودن برخی ویژگی های بسیار مفید استفاده کنید.

این ابزار یک خط روند اضافه می کند که روندهای فصلی یا سال به سال (YoY) را در قالبی آسان برای درک نشان می دهد. این باعث صرفه جویی در وقت من برای صادرات و تجزیه و تحلیل داده ها شده است.

الگوهای رشد (به عنوان مثال، سنبله ها یا روندهای صعودی) مانند فصلی، رشد سال به سال یا سنبله های تصادفی را شناسایی کنید.

سنبله های تصادفی مورد علاقه من هستند زیرا می توانند تأثیر کوتاه مدت را در نتیجه یک رویداد خاص نشان دهند. سپس، داده ها را صادر کنید تا بعداً تجزیه و تحلیل شوند.

در این مورد، رشد علاقه به جستجوی برند در تابستان 2022 آغاز شد اما در سال 2024 رشد قابل توجهی داشت.

سوالات شاخص پیشرو:

  • چه چیزی باعث رشد اولیه در تابستان 2022 می شود؟
  • چه پوشش رسانه ای باعث رشد سالانه در جستجوی برند در سال 2024 از 2023 و 2022 شد؟
روندهای گوگل + گزارش اجمالیروندهای گوگل + گزارش اجمالی
گزارش Google Trends + Glimpse
  • نکته: پوشش مداوم رسانه ای می تواند رشد سالانه را به ویژه در فصول اوج خرید نشان دهد. هنگام تجزیه و تحلیل رشد، به پوشش رسانه ای از 12 ماه گذشته نگاه کنید، نه فقط به ماهی که رشد رخ داده است.

یافتن شاخص های پیشرو می تواند چالش برانگیز باشد. گاهی اوقات، چند اشاره رسانه ای می تواند منجر به افزایش قابل توجه علاقه شود. در مواقع دیگر، تلاش‌های بازاریابی مداوم در طی چندین ماه یا سال ممکن است منجر به رشد تدریجی سالانه شود.

با آماده بودن سؤالات، از پشته ابزار برای تجزیه و تحلیل داده ها و شناسایی رسانه های محرک جستجو استفاده کنید.


3. منبع نفوذ را شناسایی کنید

از پشته ابزار برای شناسایی منبعی که بر الگوهای رشد تأثیر گذاشته است استفاده کنید.

این معمولاً شامل تجزیه و تحلیل ویدیوهای YouTube، Instagram/TikTok یا فرم‌هایی مانند Reddit نمی‌شود، اما بینش سریعی را در مورد پیام‌رسانی و منابع رسانه‌ای قابل اعتماد ارائه می‌دهد.

برای هر الگویی که می خواهید درک کنید، شاخص های بالقوه پیشرو را شناسایی کنید.

در اینجا این روند است:

  • Grok برای جستجوی توییتر: از Grok برای پوشش رسانه ای نام برند بخواهید. از این برای شناسایی روندهای بالقوه در پیام رسانی یا راه اندازی محصول استفاده کنید.
  • برند Ahrefs ذکر می کند: گزارش‌ها را در Content Explorer اجرا کنید تا به مرور زمان نام‌های تجاری را شناسایی کنید. من ابزار بهتری برای انجام این فرآیند پیدا نکردم.
  • تجزیه و تحلیل ChartGPT: هر سه گزارش Ahrefs را برای شناسایی نام تجاری برای تجزیه و تحلیل تجزیه و تحلیل کنید.

X را با Grok جستجو کنید

Grok دسترسی هم‌زمان به محتوای X دارد، بنابراین می‌توانید اطلاعات اخیر درباره محتوای X را دریافت کنید و از Grok بخواهید یافته‌ها را خلاصه کند.

شما می‌توانید با اعلان‌ها خلاق باشید، اما من دوست دارم خلاصه‌ای از نام‌های تجاری را بخواهم.

هنگامی که Grok نام‌های “Electric eBikes” را در X خلاصه کرد، جزئیات بیشتری را ارائه کرد که به تحقیقات گسترده نیاز دارد.

Grok به سرعت پوشش راه اندازی محصول جدید را نشان می دهد. پیام “کیفیت با قیمت پایین” در اطراف برند ثابت است.

 Grok برای ذکر نام تجاری بر اساس سال درخواست می کند Grok برای ذکر نام تجاری بر اساس سال درخواست می کند
Grok برای ذکر نام تجاری بر اساس سال درخواست می کند
درخواست Grok برای ذکر نام تجاری در سال 2022درخواست Grok برای ذکر نام تجاری در سال 2022
درخواست Grok برای ذکر نام تجاری در سال 2022

Grok بینش‌هایی دارد، اما من از Ahrefs برای تحلیل عمیق‌تر پوشش رسانه‌ای و تایید خروجی Grok استفاده می‌کنم.

برند Ahrefs ذکر می کند

از گزارش Content Explorer در Ahrefs برای شناسایی روندهای تاریخی در پوشش نام تجاری در مطبوعات، وبلاگ ها و برخی از تابلوهای پیام استفاده کنید. فهرست کامل انتشاراتی را که باید برای تجزیه و تحلیل در ChatGPT آپلود شوند صادر کنید.

در این تحلیل، نمودار میله‌ای Ahrefs داستان رسانه را نشان می‌دهد.

اشاره‌ها در سال 2021 ثابت‌تر بود، در حالی که اواخر سال 2022 تمرکز بر تبلیغات تعطیلات بود. هر دو گرایش مستحق تحلیل بیشتر هستند.

جستجوی Ahrefs Content Explorer برای ذکر نام تجاریجستجوی Ahrefs Content Explorer برای ذکر نام تجاری

نکته:

  • با استفاده از عبارت (استفاده از ” ” برای عبارت) یا دقیق (استفاده از ( ) برای دقیق) مطابق با پرس و جوهای بولی برای یافتن ذکر دقیق تر، آزمایش کنید. با “الکتریک”، Ahrefs نام های بسیاری را برای “الکتریک” برگرداند، که نام تجاری مرتبطی نبود.

تجزیه و تحلیل این داده ها به صورت دستی می تواند بسیار پر زحمت باشد، بنابراین من از ChatGPT استفاده می کنم تا بسیاری از کارها را از تجزیه و تحلیل خارج کنم و بینش های خاصی پیدا کنم.

تجزیه و تحلیل ChatGPT

صادرات Google Trends و Content Explorer را در ChatGPT آپلود کنید (من برای این مقاله از 4o استفاده کردم) تا الگوهای ذکر نام تجاری و روند جستجوی مارک را تجزیه و تحلیل کنید.

برای این مثال، من به سرعت برخی از بینش‌های کلیدی را از همبستگی در Google Trends و نام‌های تجاری از Content Explorer شناسایی کردم.

از تجزیه و تحلیل ChatGPT، متوجه شدم که نام تجاری بر روی برخی از نشریات معتبر (به عنوان مثال، فوربس) و همچنین به صورت عمودی (مثلاً Electrek) متمرکز شده است. اما همچنین پیام های مداوم آنها در مورد هزینه کم و کیفیت بالا برای مخاطبان در این نشریات جذاب است.

من این خروجی‌های ChatGPT را برای درک تأثیر رسانه بر الگوها یا شناسایی رسانه برای تجزیه و تحلیل بیشتر مفید یافتم.

  • بینش های کلیدی را در مورد شاخص های پیشرو الگوهای تصادفی / سنبله ها یا روندهای بلندمدت دریافت کنید
ChatGPT خلاصه ای از بینش های کلیدیChatGPT خلاصه ای از بینش های کلیدی
ChatGPT خلاصه ای از بینش های کلیدی
  • گرایش‌های کلی در انواع رسانه‌ها را که با افزایش‌ها یا روندها مرتبط هستند، پیدا کنید
تاثیرگذارترین انواع رسانهتاثیرگذارترین انواع رسانه
تاثیرگذارترین انواع رسانه
  • مشخص کنید که چه سایت‌های خاصی می‌توانند باعث افزایش جهش شوند
نمونه هایی از URL هایی که باعث افزایش تصادفی ترافیک شدند نمونه هایی از URL هایی که باعث افزایش تصادفی ترافیک شدند
نمونه هایی از URL هایی که باعث افزایش تصادفی ترافیک شدند

یک محدودیت بزرگ این است که این مدل شامل روندهای بزرگتر بازار نیست که می تواند تأثیر بگذارد. اما می‌توانید از Google Trends برای شناسایی آن‌ها نیز استفاده کنید.

پاداش

ممکن است بخواهید از مدل PEST (سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، تکنولوژیکی) برای شناسایی عوامل اصلی بازار که می توانند در این الگوهای رشد نقش داشته باشند، استفاده کنید. می دانم که این شامل رقابت نمی شود، اما می تواند در هر یک از این دسته بندی ها قرار گیرد.

روندهای اجتماعی بیشتر می تواند تأثیر زیادی بر تقاضا برای محصولات یا خدمات خاص داشته باشد.

جستجوی Google Trends برای “ebike” پس از شروع همه‌گیری در سال 2020 رشد قابل توجهی داشت.

این ممکن است ناشی از تعداد فزاینده‌ای از مردم باشد که به سبک زندگی سالم‌تری فکر می‌کنند، که به افزایش این تقاضا کمک می‌کند.

افزایش علاقه جستجو به گرایش های گوگل برای افزایش علاقه جستجو به گرایش های گوگل برای
افزایش علاقه جستجو به ترندهای گوگل برای “ebike”
  • نکته: هنگام آپلود، داده ها و منبع را برای ChatGPT توصیف کنید و نام فیلدها را بخواهید. سپس ChatGPT احتمالا باید داده ها را پاک کند.

این مقاله به عنوان راهنمای انجام تجزیه و تحلیل رفتار جستجوی رقبای شما است.

با استفاده از بینش های به اشتراک گذاشته شده در اینجا، می توانید استراتژی های موثری را برای پیشی گرفتن از رقبای خود در جستجوی ارگانیک و افزایش درآمد پایدار کشف کنید.

نکاتی در مورد کیفیت داده ها و تجزیه و تحلیل

  • اهرفس: اگرچه مفید است، اما برای تبلیغات، رسانه‌های اجتماعی یا انتشارات فیزیکی حساب نمی‌کند.
  • گروک: دسترسی هم‌زمان به داده‌های X را فراهم می‌کند، اما مشخص نیست که چه تعداد برند غیر از محتوای شرکت یا اعضای تیم آن ذکر شده است.
  • Google Trends: همه جستجوها را نمی گیرد و شامل برخی از داده های خزنده می شود. نشانگرهای “یادداشت” می توانند رشد را تحت تاثیر قرار دهند، اما شواهد محکمی از اعوجاج قابل توجه در طول زمان وجود ندارد.
  • ChatGPT: به داده های وب بلادرنگ دسترسی ندارد و ممکن است بینش های نادرست ایجاد کند (“توهم”). با تأیید دستی مکان‌های رسانه می‌توان این مشکل را کاهش داد.

نویسندگان مشارکت کننده برای ایجاد محتوا برای سرزمین موتورهای جستجو دعوت می شوند و به دلیل تخصص و کمک به جامعه جستجو انتخاب می شوند. همکاران ما تحت نظارت کارکنان تحریریه کار می کنند و مشارکت ها از نظر کیفیت و ارتباط با خوانندگان ما بررسی می شوند. نظراتی که بیان می کنند، نظر خودشان است.

Source link