سئو می تواند بسیار زیاد به نظر برسد، با اطلاعات بسیار و ابزارهای متعدد موجود.
در دستهای کمتجربه، انبوه توصیههای این ابزارها اغلب میتوانند زمان زیادی را تلف کنند و در عین حال نتایج کمی را ارائه کنند.
خوشبختانه، کنسول جستجوی گوگل (GSC) اطلاعات تشخیصی دقیقی در مورد وب سایت شما از جمله رتبه بندی و ترافیک ارائه می دهد.
این به شما کمک می کند تا روی بهینه سازی مناطق با عملکرد خوب تمرکز کنید که منجر به نتایج بهتر می شود.
این یک رویکرد عملی تر از صرف ماه ها یا سال ها برای تعقیب کلمات کلیدی ایده آل است.
با درک GSC، می توانید این هوش را به دست آورید و یک استراتژی سئو و یک برنامه سئو ساده بر اساس واقعیت های سخت وضعیت فعلی خود بسازید.
این مقاله یک فرآیند سه مرحلهای را برای بررسی، برنامهریزی و بهبود سئو با استفاده از معیارهای کنسول جستجوی گوگل شرح میدهد. هدف این است که شما را در یافتن مهمترین اطلاعات برای برنده شدن سریع سئو راهنمایی کنید.
کنسول جستجوی گوگل: 3 مرحله برای برنده شدن آسان سئو
این فرآیند دارای سه مرحله ساده است:
- مرحله 1: ترافیک، رتبه بندی و فرصت ها را در کنسول جستجوی گوگل مرور کنید.
- مرحله 2: در حال حاضر چه رتبه هایی را تجزیه و تحلیل کنید و به دنبال فرصت ها باشید.
- مرحله 3: محتوای خود را بهینه کنید و بهبود بخشید تا برنده های آسانی داشته باشید.
این رویکرد ساده به شما این امکان را میدهد تا به راحتی وظایف را در حول و حوش پتانسیل رتبهبندی کنید، بنابراین وقت خود را صرف کار بر روی آنچه مهمتر است میکنید و نتایج واقعی را در سریعترین زمان ممکن ایجاد میکنید.
قبل از تجزیه و تحلیل کنسول جستجوی گوگل، باید آن را راه اندازی کنید. میتوانید نحوه انجام این کار را بیاموزید و اصول اولیه را با این سند راهنمای Google پوشش دهید.
همچنین می توانید الگوی ما را برای ردیابی فرصت ها از اینجا دانلود کنید:
عمیق تر حفاری کنید: کنسول جستجوی گوگل توصیه هایی را ارائه می کند
مرحله 1: ترافیک، رتبه بندی و فرصت های خود را بررسی کنید
اولین قدم این است که میزان دید و ترافیک خود را در کنسول جستجوی گوگل بررسی کنید. این اطلاعات به شما کمک می کند تا درک کنید که چقدر خوب عمل می کنید و شما را در بهینه سازی رویکردتان راهنمایی می کند.
در https://search.google.com/search-console وارد کنسول جستجوی گوگل شوید. مروری بر ترافیک و نمایه سازی خود با کلیک کردن بر روی آن مرور کنید نتایج جستجو زیر عملکرد.
در این صفحه، دو مورد از چهار معیار بالقوه را دارید که به طور پیشفرض فعال هستند:
- کل کلیک ها (فعال).
- مجموع نمایشها (فعال)
- میانگین CTR (غیرفعال).
- موقعیت متوسط (غیرفعال).
بالاتر از معیارهای اصلی، فیلترهایی دارید که به طور پیشفرض، نتایج جستجوی وب را برای سه ماه گذشته نشان میدهند.
اعمال فیلترهای اضافی
برای اینکه دادهها در اینجا تا حد امکان دقیق و مرتبط باشند، چند فیلتر اضافی اضافه کنید و معمولاً به این موارد نگاه کنید:
- ترافیک جستجوی مارک دار را حذف کنید.
- به جغرافیای هدف اصلی فیلتر کنید.
ترافیک برند را حذف کنید
کسبوکار من کلاه کاسهدار نام دارد، بنابراین هر چیزی را که به «کلاه» اشاره میکند فیلتر میکنید تا انواعی مانند «کلاه کاسهدار»، «کلاه کاسهدار»، «کلاه کاسهدار» و غیره را پوشش دهید.
برای این کار یک فیلتر جدید (در کنار نوع و مدت زمان) اضافه می کنید.
- کلیک کنید جدید > پرس و جو > جستارهای حاوی
- کلاه را تایپ کنید سپس کلیک کنید درخواست کنید.
اکنون این کار را برای نام تجاری خود انجام دهید. اگر نتایج را بررسی کنید، نباید ترافیک مارکی مشاهده کنید.
به جغرافیای هدف اصلی فیلتر کنید
بهطور پیشفرض، نتایج نشاندادهشده در اینجا همه چیز در همه جا خواهد بود، که میتواند نتایج شما را منحرف کند. بهترین گزینه این است که این مورد را بر اساس جغرافیای اصلی خود فیلتر کنید، بنابراین فقط برای این حساب به بریتانیا نگاه خواهید کرد.
- کلیک کنید جدید > کشور.
- کشور خود را انتخاب کنید (در اینجا من “بریتانیا” را انتخاب می کنم) سپس کلیک کنید درخواست کنید.
این اکنون داده ها را فیلتر می کند تا شما فقط کشور مورد نظر خود را ببینید (که کلیک ها، برداشت ها، CTR و رتبه بندی ها را بسیار دقیق تر می کند).
توجه: اگر فقط به دیدن گزارشهای رتبهبندی سنتی و موارد مشابه عادت کردهاید، این نوع فیلترینگ که تمام ترافیک برندهای ارگانیک و ترافیک بینالمللی را حذف میکند، میتواند برخی از حقایق سخت را آشکار کند.
اگر برای هر بار بررسی کنسول جستجوی مشتری یک دلار داشتم و عملاً هیچ ترافیک ارگانیک بدون مارکی وجود نداشت، یک ظرف بزرگ دلار داشتم.
حداقل، شما شروع به درک دقیق ترافیک خود خواهید کرد، که ممکن است برخی از تصورات شما را در مورد آنچه کار می کند و باعث کلیک می شود به چالش بکشد.
همچنین، اگر نیازهای شما کمی پیچیدهتر باشد، میتوانید عبارات منظم را بخوانید و فیلترهایی برای حذف یا تمرکز روی موارد مهم ایجاد کنید.
تجزیه و تحلیل ترافیک واقعی
با اعمال فیلترهای بالا، آنچه باقی میماند نشاندهنده قرار گرفتن در معرض واقعی و ترافیک شما از جستجوی Google است.
مرحله بعدی فعال کردن چهار معیار کلیدی و بررسی آنها به صورت جداگانه است.
اگر از SEO و PPC استفاده می کنید، به کلمات کلیدی و ترکیبات صفحه فرود که ممکن است در کمپین های تبلیغاتی گوگل شما مفید باشند توجه کنید.
کلیک می کند
- کلیک ها هدف اصلی و هدف شما در نهایت است.
- در اینجا، خواهید دید که دقیقاً چند کلیک برای عبارات جستجوی مورد نظر خود دریافت می کنید.
برداشت ها
- تعداد دفعاتی است که در نتایج جستجو ظاهر شده اید.
- میزان کلیکهایی که دریافت میکنید در مقابل نمایشها به شما ایدهای از اندازه فرصت میدهد.
- اسکرین شات زیر چند نمونه هیجان انگیز دارد:
- 305 کلیک از 12743 نمایش با CTR 2.4٪ در موقعیت 6.5.
- 53 کلیک از 10687 نمایش با CTR 0.5٪ در موقعیت 4.6.
CTR
- CTR (نرخ کلیک) معیار دیگری است که اغلب از فرصت کلی صحبت می کند.
- اولین کلمه کلیدی به طور متوسط رتبه 6.5 را دارد و نرخ کلیک 2.4٪ دارد. کلمه کلیدی دوم، علیرغم رتبه بندی بهتر، که به طور کلی نرخ کلیک را بهبود می بخشد، دارای CTR وحشتناک 0.5٪ است – از هر 200 جستجو فقط یک مورد با یک کلیک نتیجه می دهد.
- این کلمات کلیدی جای بهبود دارند، اما مورد دوم نشان دهنده یک فرصت بزرگ است و باید بیشتر مورد بررسی قرار گیرد – چرا تعداد کمی از افراد کلیک می کنند؟
ترکیب سئو: کلیک ها، برداشت ها، CTR و موقعیت
- کلمات کلیدی خود را با در نظر گرفتن کلیک ها، نمایش ها، CTR و موقعیت رتبه بندی به دقت بررسی کنید تا فرصت های بهینه سازی را شناسایی کنید.
اهداف بهینه سازی
همانطور که روی این لیست از کلمات کلیدی کار می کنید، باید یک لیست تهیه کنید و کلمات کلیدی را برای بهبود انتخاب کنید.
ما کلیکهای بیشتری میخواهیم، و این میتواند با بهبود رتبهبندی و CTR انجام شود.
سه یا چند کلمه کلیدی را انتخاب کنید، آنها را در قالب SEO easy wins وارد کنید و سپس به مرحله بعدی بروید.
مرحله 2: تجزیه و تحلیل منظر
قبل از کار بر روی هر بهینه سازی، چشم انداز جستجو را برای عبارات هدف خود مرور کنید. درک طرحبندی صفحه به شما نشان میدهد که فرصتها کجا هستند و کجا تمرکز کنید.
من از یک کلمه کلیدی از کسب و کار جدیدی که به آن کمک می کنیم، Stairfurb استفاده می کنم، زیرا احساس می کنم یک مثال واقعی بهترین را در کل ارائه می دهد.
تجزیه و تحلیل منظر برای “نرده شیشه ای”
- 322 کلیک.
- 8636 برداشت.
- 3.4٪ CTR.
- موقعیت 2.6 (رتبه بندی).
این کلمه کلیدی دارای حجم مناسب، رتبه بسیار قوی بین موقعیت های 2 و 3 و CTR نسبتاً متوسط 3.4٪ است.
هدف درست اینجاست. از آنجایی که کسبوکار کیتهای شیشهای را میفروشد، ما میخواهیم به ازای هر 100 جستجو، بیش از سه کلیک کم مشاهده کنیم. بیایید ببینیم اینجا چه اتفاقی می افتد.
تصویر بالا فقط نتایج اولیه را نشان می دهد، اما ساختار صفحه کامل به صورت زیر است:
- 8 آگهی خرید.
- 8 خرید ارگانیک (فهرست تجاری).
- 1 ارگانیک
- 1 ارگانیک (StairFurb).
- 1 ارگانیک
- 1 ارگانیک
- 6 تصویر.
- 4 نفر هم می پرسند.
- 1 ارگانیک
- 1 ارگانیک
- 1 ارگانیک
- 8 لیست تاجر.
- 1 ارگانیک
- 8 لیست تاجر.
- 1 ارگانیک
- 1 تبلیغ متنی
این مجموعه نسبتاً پیچیده ای از نتایج جستجوی ترکیبی است. تبلیغات خرید، لیست خرید ارگانیک (سه مجموعه از آنها برای 24 محصول ارگانیک)، نتایج ارگانیک، تصاویر و مردم هم می پرسند، از جمله موارد دیگر.
با این حال، برای این سایت، علیرغم نمایش قوی در جایگاه دوم ارگانیک، هنوز 8 خرید پولی و 8 لیست خرید ارگانیک بالاتر از ارگانیک وجود دارد، به این معنی که 17 لینک در بالا (از جمله یک ارگانیک در موقعیت 1) وجود دارد که یک کاربر می تواند کلیک کند و در جهت دیگری حرکت کند.
فرصت ها
- رتبه بندی ارگانیک را بهبود بخشید (از موقعیت 2 به جایگاه 1 حرکت کنید).
- قرار گرفتن در معرض در لیست های خرید ارگانیک را بهبود بخشید.
خوشبختانه، کنسول جستجو نیز اطلاعاتی در مورد لیست محصولات موجود در آن به شما می دهد ظاهر جستجو برگه از عملکرد گزارش (عملکرد > نتایج جستجو > ظاهر جستجو برگه).
در اینجا دو ردیف اطلاعات وجود دارد:
- تکه های محصول: اینها یک لیست سنتی است که شامل برخی از جزئیات محصول است. در تصویر زیر قیمت، جزئیات بازگشت و موجودی را مشاهده می کنید.
- لیست های تجاری: اینها نتایج خرید ارگانیک هستند که به طور برجسته برای این عبارت جستجو مشخص می شوند (سه بلوک در صفحه 1 با مجموع 24 محصول ارگانیک فهرست شده است).
اکنون آنچه در اینجا واقعاً جالب است CTR 34٪ است. از هر سه نفری که آن فهرست را می بینند، یک نفر روی آن کلیک می کند – این بسیار بزرگ است.
آن را با برخی از CTR های ارگانیک که می بینید مقایسه کنید و می توانید ببینید که چگونه پیشرفت ها در اینجا واقعاً می توانند ترافیک شما را افزایش دهند.
تجزیه و تحلیل منظر برای کلمه کلیدی “B”
- 60 کلیک
- 630 برداشت.
- 9.5٪ CTR.
- موقعیت 1.
این کلمه کلیدی کمی متفاوت است، با رتبه بندی ثابت در موقعیت 1 و ~ 10٪ CTR.
تنها اهرمی که باید در اینجا فشار دهید CTR است، بنابراین اگر نتایج را مرور کنید، می بینید:
- 8 آگهی خرید.
- لیست رتبه اول
فرصت ها
در اینجا، مطمئن شوید که بهترین عنوان صفحه ممکن، توضیحات متا و تمام داده های طرحواره را دارید تا این لیست را تا حد ممکن جذاب کنید در زیر تبلیغات مزاحم خرید مغناطیسی.
تجزیه و تحلیل منظر برای کلمه کلیدی “C”
- 25 کلیک
- 9000 برداشت
- 0.3٪ CTR.
- موقعیت 7.
این یکی دوباره کمی متفاوت است. کلیکها کم است و از هر 300 جستجو فقط یک مورد کلیک ارزشمندی در اینجا به شما میدهد.
تجزیه و تحلیل منظر به ما نشان می دهد:
- 8 آگهی خرید.
- 8 خرید ارگانیک.
- 4 نفر هم می پرسند.
- 8 ارگانیک
- 8 خرید ارگانیک (نمونه دوم).
- 2 ارگانیک
فرصت ها
- برای خرید ارگانیک بهینه سازی کنید.
- افراد هدف نیز می پرسند / قطعه.
- بهبود رتبه
- بهبود CTR
در اینجا فضای زیادی برای بهبود در عناصر مختلف صفحه وجود دارد.
مرحله 3: بهینه سازی
اگر به این شکل در GSC وقت بگذرانید، با آن آشنا خواهید شد نتایج جستجو بخش و گنجینه ای از فرصت ها را پیدا کنید.
جزئیات همیشه به کلمات کلیدی، صنعت و مکان شما بستگی دارد، اما فقط روند را دنبال کنید.
- نام تجاری را فیلتر کنید و روی جغرافیای هدف تمرکز کنید.
- بررسی حجم بالا، CTR پایین و غیره
- نتایج را مرور کنید.
- به دنبال الگوها باشید
چند روش کلی برای امتحان کردن:
- کلمات کلیدی در موقعیت های 2، 3، 4 و 5 برای ترفندهای بهینه سازی آسان.
- کلمات کلیدی در سه رتبه اول با CTR پایین برای ترفندهای ابرداده.
کلید تجزیه و تحلیل، یادداشت برداری (با استفاده از این سند مفید) و شناسایی الگوها است.
به زودی خواهید فهمید که چه چیزی برای شما مفید است و می توانید رویکرد خود را در طول زمان اصلاح کنید.
پتانسیل سئوی خود را با کنسول جستجوی گوگل به حداکثر برسانید
سئو می تواند پیچیده باشد و ابزارهای تجاری اغلب منجر به اصلاحات فنی زمان بر با تأثیر محدود می شوند.
از دادههای تشخیصی Google برای کشف فرصتهای بهینهسازی ساده استفاده کنید که برندههای سریع را فراهم میکنند.
عمیق تر حفاری کنید: چگونه GA4 را با کنسول جستجوی گوگل پیوند دهیم
نویسندگان مشارکت کننده برای ایجاد محتوا برای سرزمین موتورهای جستجو دعوت می شوند و به دلیل تخصص و کمک به جامعه جستجو انتخاب می شوند. همکاران ما تحت نظارت کارکنان تحریریه کار می کنند و مشارکت ها از نظر کیفیت و ارتباط با خوانندگان ما بررسی می شوند. نظراتی که بیان می کنند، نظر خودشان است.