تاکتیک های سنتی SEO به تنهایی برای رقابتی نگه داشتن سایت های تجارت الکترونیک در چشم انداز جستجوی مبتنی بر هوش مصنوعی امروزی کافی نیستند.
برای بهبود دید جستجو و ارتباط با جستارهای مرتبط، مارک های تجارت الکترونیک می توانند از شباهت کسینوس استفاده کنند – یک مفهوم ریاضی که به موتورهای جستجو کمک می کند روابط محتوا را درک کنند.
با استفاده از شباهت کسینوس، می توانید ارتباط محتوای سایت خود را افزایش دهید و تشخیص و رتبه بندی دقیق صفحات را برای گوگل آسان تر کنید.
این مقاله شباهت کسینوس، نحوه عملکرد آن در الگوریتمهای جستجوی مدرن و روشهای عملی برای اعمال آن برای تقویت استراتژی سئوی تجارت الکترونیک را توضیح میدهد.
ابتدا اجازه دهید به دو مفهوم کلیدی بپردازیم: تعبیهها و شباهت کسینوس.
تعبیه ها چیست؟
جاسازیها برای مدلهای زبان بزرگ (LLM) و جستجوی مدرن حیاتی هستند. وقتی یک موتور جستجو یا LLM محتوای شما را می خواند، به روشی مقیاس پذیر برای تجزیه و تحلیل آن نیاز دارند.
پس چه کار می کنند؟
آنها از جاسازی ها برای بردار کردن محتوا و ترجمه آن به یک مقدار عددی استفاده می کنند. یک نمایندگی را اینجا ببینید:
این دقیقا همان کاری است که مدل Google BERT انجام می دهد. محتوا را از سایت شما استخراج می کند و سپس یک جاسازی ایجاد می کند که نمایش عددی محتوای شما است.
این تعبیهها سپس در یک پایگاه داده برداری ذخیره میشوند. از آنجایی که آنها به عنوان نمایش های عددی ذخیره می شوند، می توان آنها را در پایگاه داده “نمودار” کرد:
این یک مفهوم بسیار مهم برای درک شباهت کسینوس است.
شباهت کسینوس چیست؟
پس از اینکه این مفاهیم به مقادیر عددی ترجمه و ذخیره شدند، مدل ها می توانند محاسباتی را برای تعیین “فاصله” یا شباهت بین هر دو نقطه انجام دهند.
تشابه کسینوس یکی از روشهایی است که برای اندازهگیری میزان ارتباط نزدیک این نقاط استفاده میشود.
به زبان ساده، مفاهیمی که شباهت کسینوس بالایی دارند، بیشتر به یکدیگر مرتبط هستند. مفاهیمی که شباهت کمتری دارند کمتر مرتبط هستند.
بنابراین “SEO” و “PPC” شباهت کسینوس بالاتری نسبت به “کوسه” و “PPC” دارند.
به این ترتیب گوگل می تواند به صورت عددی تشخیص دهد که آیا دو مفهوم به هم مرتبط هستند یا یک صفحه برای هدف بهینه شده است.
فهرستی از شواهد وجود دارد که نشان می دهد گوگل از این مفهوم در الگوریتم خود استفاده می کند. پاندو نایاک گوگل در یک دوره آموزشی استنفورد در مورد بازیابی اطلاعات مطالب زیر را نوشت:
- “در نتیجه، ما می توانیم از شباهت کسینوس بین بردار پرس و جو و بردار سند به عنوان معیاری برای امتیاز سند برای آن پرس و جو استفاده کنیم.”
به زبان ساده، آنها می توانند از شباهت کسینوس برای درک میزان مرتبط بودن یک قطعه محتوا با یک پرس و جو استفاده کنند.
نشتهای Google Search API حاوی ارجاعات متعددی به جاسازیها است، با بیش از 100 ذکر مفهوم در سراسر اسناد.
تجزیه و تحلیل شباهت کسینوس در سایت ها
درک شباهت کسینوس از نظر مفهومی مفید است، اما چگونه می توانید آن را در سایت خود اعمال کنید؟
خبر خوب این است که مدل BERT گوگل منبع باز است و به شما امکان می دهد از آن برای تجزیه و تحلیل محتوای سایت خود استفاده کنید.
این بدان معناست که میتوانید از ابزارهای خود گوگل برای آزمایش و اندازهگیری میزان مرتبط بودن محتوای خود با جستجوهای هدف استفاده کنید.
این پست وبلاگ از Go Fish Digital (افشا: من به عنوان معاون بازاریابی آژانس خدمت می کنم) کد پایتون را به اشتراک می گذارد که می توانید از آن برای دسترسی به BERT و آزمایش ارتباط محتوای خود استفاده کنید.
ما همچنین یک افزونه ساخته ایم که برای کل صفحه جاسازی می کند.
افزونه محتوای شما را استخراج می کند، آن را از طریق Vertex AI و BERT اجرا می کند و امتیاز واقعی محتوای شما را برای تمام بخش های یک صفحه به شما می دهد.
افزونه همچنین به شما امتیاز کلی شباهت صفحه را می دهد. این میانگین همه جاسازیها را در یک صفحه معین در یک امتیاز 0 تا 10 محاسبه میکند. (در حال حاضر، برنامه افزودنی در نسخه بتا است، اما می توانید درخواست دسترسی کنید.)
حتی بدون این ابزارها، همچنان می توانید مفهوم شباهت کسینوس را در بهینه سازی تجارت الکترونیک خود بگنجانید.
برخی از مفاهیم کلی که به بهبود ارزیابی شباهت کسینوس کمک می کنند عبارتند از:
- استفاده از اصطلاحات هدف در صفحه.
- اطمینان از اینکه محتوا در صفحه بالاتر است و شباهت زیادی دارد.
- استفاده از اصطلاحات مرتبط با موضوع اصلی.
- کاهش و حذف محتوایی که در مورد موضوع صفحه نیست.
- اطمینان از بهینه سازی سرفصل های اصلی برای شباهت.
دریافت خبرنامه که بازاریابان به آن اعتماد دارند.
استفاده از شباهت کسینوس در سایت های تجارت الکترونیک
با این دانش، میتوانیم عواملی را که سایتهای تجارت الکترونیک با عملکرد بالا را هدایت میکنند، بهتر درک کنیم.
سایتهایی که شباهت کسینوس را در مقیاس بهینه میکنند، احتمالاً عملکرد بهتری در جستجو دارند.
اما چگونه این سایت های با عملکرد بالا به طور طبیعی شباهت کسینوس را در خود جای می دهند؟
بیایید چند نمونه را با استفاده از پسوند امتیاز شباهت خود بررسی کنیم.
1. بهینه سازی کنوانسیون نامگذاری محصول
بهینه سازی صفحات توضیحات محصول (PDP) صفحات لیست محصولات شما (PLP) را بهینه می کند.
این بدان معنی است که بهینه سازی صفحات محصول شما برای یک جستجوی خاص، ارتباط صفحات دسته بندی شما را نیز افزایش می دهد.
محصولاتی که در صفحات دسته بندی شما فهرست شده اند، طبیعتاً از همان پرس و جوها و اصطلاحات دسته والد استفاده می کنند.
به عنوان مثال، استفاده REI از “چکمه های پیاده روی مردانه” در قراردادهای نامگذاری محصولات خود به بهینه سازی صفحه دسته بندی والدین نیز کمک می کند.
با درک مفهوم شباهت کسینوس، اکنون می توانیم ببینیم که چرا این به بهبود سئو در مقیاس کمک می کند.
وقتی برنامه افزودنی امتیاز شباهت خود را در بالای این صفحه اجرا می کنیم، می بینیم که شبکه های محصول خود REI مطابقت قوی با دسته اصلی دارند.
عمیق تر جستجو کنید: سئوی صفحه محصول: یک راهنمای کامل
2. متن سئو در صفحات دسته بندی
بهترین روش برای سایت های تجارت الکترونیک گنجاندن متن بهینه شده برای جستجو در پایین صفحات دسته بندی است.
به طور معمول، این شامل 3-5 پاراگراف از محتوا است که در زیر لیست محصولات قرار داده شده است و اطلاعات بیشتری در مورد دسته به طور کلی ارائه می دهد.
من اخیراً یک نظرسنجی در لینکدین انجام دادم که در آن پرسیدم که آیا این نوع متن در پایین صفحههای دستهبندی مفید است یا خیر، با 82٪ از پاسخدهندگان این موضوع را تأیید کردند.
وقتی این ابتکار را از دریچه شباهت کسینوس میبینیم، دلیل مؤثر بودن آن واضحتر میشود. این به سایت های تجارت الکترونیک کمک می کند تا به طور قابل توجهی ارتباط محتوای صفحات دسته بندی خود را بهبود بخشند.
هنگامی که به درستی انجام شود، می توانید ببینید که چقدر این محتوا با کلمات کلیدی هدف هماهنگ است. به عنوان مثال، در صفحه Chewy’s Dry Dog Food، اکثر بخشهای آنها امتیاز 7.0 یا بالاتر از نظر شباهت دارند.
عمیق تر کنکاش کنید: چگونه محتوای تجارت الکترونیک خود را مفیدتر کنید
3. دسته های مرتبط
یکی دیگر از استراتژیهای موثر سئوی تجارت الکترونیک که مدتها از آن حمایت کردهام، استفاده از پیوندهای داخلی در پایین صفحات دستهبندی برای پیوند متقابل به سایر دستههای مرتبط است. اینها اغلب به عنوان «دستههای مرتبط» یا «جستجوهای مرتبط» برچسبگذاری میشوند.
به عنوان مثال، REI شامل “جستجوهای مرتبط” در پایین صفحات دسته بندی خود است که به تقویت ارتباط و اتصال محتوای آن کمک می کند.
با نگاهی به سایت Wayfair، آنها در واقع شامل هر دو گزینه هستند:
بیایید ببینیم که چگونه این ویژگی ها بر شباهت کسینوس محتوا در برابر پرس و جو اصلی تأثیر می گذارد. برای REI، میتوانیم ببینیم که هر مورد به شدت بر بهینهسازی محتوا تأثیر میگذارد.
آنها نه تنها به صفحه دسته اصلی کمک می کنند، بلکه در حال ایجاد یک سیستم پیوند داخلی قوی با سایر صفحات مرتبط معنایی هستند.
بیشتر کنکاش کنید: خرده فروشان: Google در حال تبدیل شدن به صفحه دسته بندی جدید شماست
4. بررسی محصول
ممکن است تعجب آور باشد، اما من معتقدم که بررسی محصول یک دارایی کم استفاده برای SEO در سایت های تجارت الکترونیک است.
اغلب، من می بینم که سایت ها اجازه می دهند فقط 5-10 نظر ایندکس شوند، سپس از جاوا اسکریپت برای جلوگیری از نمایه سازی بیشتر استفاده می کنند.
با این حال، زمانی که بررسیها مرتبط هستند، میتوانند ابزار قدرتمندی برای استفاده از شباهت کسینوس در مقیاس باشند.
اگر بازبینان به طور مداوم نام یا دسته محصول را ذکر کنند، به نزدیک شدن محصول شما به جستار اصلی کمک می کند و ارتباط آن را بهبود می بخشد.
به عنوان مثال، نگاه کنید که چگونه بررسی های مرتبط می توانند امتیاز شباهت صفحه و عملکرد کلی سئو را افزایش دهند.
اکنون که نقش شباهت کسینوس و تاثیر آن بر جستجو را درک کرده اید، می توانید این اصول را برای بهینه سازی سایت تجارت الکترونیک و ساختار محتوای خود اعمال کنید.
مهمترین پیشرفتها از افزایش تلاشهای شما برای افزایش شباهت در سایت شما حاصل میشود.
کاوش عمیق تر: محتوای تجارت الکترونیک: نحوه نشان دادن هدف و تخصص مفید
نویسندگان مشارکت کننده برای ایجاد محتوا برای سرزمین موتورهای جستجو دعوت می شوند و به دلیل تخصص و کمک به جامعه جستجو انتخاب می شوند. همکاران ما تحت نظارت کارکنان تحریریه کار می کنند و مشارکت ها از نظر کیفیت و ارتباط با خوانندگان ما بررسی می شوند. نظراتی که بیان می کنند، نظر خودشان است.