چه چیزی باعث می شود محتوا ویروسی شود؟ طبق آخرین تحقیقات ما، کلید در برانگیختن احساسات خاص، انتشار در زمان مناسب و گفتن داستان هایی است که طنین انداز می شوند.
با درک محرکهای احساسی پشت محتوای ویروسی، برندها میتوانند کمپینهایی ایجاد کنند که به مخاطبان گستردهتری برسد و الهام بخش تعامل واقعی باشد.
احساسات ویروسی باعث ایجاد تعامل با برند می شود
طبق گزارش Muck Rack’s State of Journalism 2024، تا 70٪ از روزنامه نگاران می گویند حرفه ای های روابط عمومی برای موفقیت شغلشان مهم هستند، با این حال، 49٪ از روزنامه نگاران به ندرت یا هرگز به صحبت های روابط عمومی پاسخ نمی دهند.
پس قطع ارتباط کجاست؟ و چگونه شرکت شما می تواند با محتوای خبری و ویروسی که باعث پوشش ارزشمند برند و تعامل مصرف کننده می شود، متمایز شود؟
در سال 2013، Fractl (افشا: من یکی از بنیانگذاران آژانس هستم) مطالعه ای در مورد احساسات ویروسی در هاروارد بیزینس ریویو منتشر کرد و احساساتی را که وقتی پاسخ دهندگان 100 تصویر برتر آن سال را در Reddit r/pics مشاهده کردند، فعال شدند، تجزیه و تحلیل کرد.
سپس، پاسخدهندگان از «چرخ احساسات» رابرت پلاچیک برای برچسبگذاری احساسات برانگیخته شده توسط هر تصویر استفاده کردند – به ما کمک میکند تا تعامل عاطفی خاصی را که باعث تعامل محتوای ویروسی میشود، کدگذاری کنیم.
در مطالعه خود کشف کردیم:
- عواطف مثبت در محتوای ویروسی بیشتر از احساسات منفی بود.
- موفقیت ویروسی زمانی اتفاق افتاد که احساسات منفی نیز باعث تعجب شد.
- عواطف مرتبط با غافلگیری به شدت وجود داشت، از جمله:
- کنجکاوی
- شگفتی.
- بهره.
- حیرت.
- عدم قطعیت
- تحسین یک احساس بسیار رایج در محتوای ویروسی بود.
ده سال بعد، من شروع به آزمایش مجدد و گسترش تحقیقات خود کردم (با کریستین تینسکی، بنیانگذار Fractl)، و از هوش مصنوعی برای افزایش درک خود از علم پشت محتوای ویروسی استفاده کردم.
با استفاده از روششناسی مشابه، ۱۰۰ تصویر برتر Reddit را روی r/pics برای سال ۲۰۲۴ تجزیه و تحلیل کردیم و (خوشبختانه) مجموعهای از احساسات ویروسی (بالا) را نشان دادیم.
با کاوش عمیق تر، تحقیقات جدید ما نشان داد که چندین بازاریابان برجسته دیگر می توانند برای افزایش پتانسیل ویروسی بودن خود را تنظیم کنند:
- قدرت عاطفی (40%): پست هایی با شدت عاطفی بالا باعث تعامل بیشتر می شوند.
- زمان بندی (35%): زمان انتشار یک پست نقش مهمی در عملکرد آن دارد.
- تم ها (25%): کهن الگوهای روایی خاص تأثیرات بیشتری را به همراه دارند.
1. محتوایی با شدت احساسی بالا میتواند امتیاز تعامل را تا 24 درصد افزایش دهد.
طنین عاطفی بزرگترین عامل مشارکت است که تقریباً 40٪ از تعامل کلی را تشکیل می دهد.
از آنجایی که شدت احساسی باعث تعامل می شود، تیم شما باید روی ایده های کمپینی متمرکز شود که بازار هدف شما را ترک می کند و می گوید: “اوه، وای، واقعاً شگفت انگیز است!” نه فقط “اوه، این جالب است.”
هرچه این احساسات قوی تر باشد، تعامل بیشتر است.
احساسات با برانگیختگی بالا – مانند هیجان، کنجکاوی و شگفتی – به ویژه تأثیرگذار هستند و نمرات تعامل را تا 24٪ افزایش می دهند.
همچنین، سعی کنید با محتوای خود کنجکاوی یا خنده را برانگیزید – واکنش هایی که باعث اشتراک گذاری فوری می شود.
عمیق تر کنکاش کنید: 5 روش برای گنجاندن روندها در استراتژی محتوای SEO شما
دریافت خبرنامه که بازاریابان به آن اعتماد دارند.
2. ساعات عصر 24 درصد بیشتر از ساعات روز درگیر هستند
دادههای ما نشان میدهد که محتوای پخششده در Reddit در ساعات آخر شب و در آخر هفتهها به طور قابلتوجهی تعامل بیشتری را به همراه دارد.
پستهای آخر شب 15 درصد امتیاز بیشتری به دست میآورند، در حالی که پستهای آخر هفته 18 درصد افزایش نظرات را نشان میدهند که بر اهمیت زمانبندی تاکید میکند.
وقتی رفتار کاربر را در نظر می گیرید این امر منطقی است. در این زمانها، مردم باز میشوند و در فیدهایشان پیمایش میکنند و احتمال بیشتری دارد که عمیقاً با محتوا درگیر شوند.
برنامهریزی محتوای پرتأثیر برای آخر هفته، تبلیغات ردیت در اواخر شب، به برند شما کمک میکند تا زمانی که به احتمال زیاد با محتوا ارتباط عمیقی برقرار میکنند، به برند شما دسترسی پیدا کند.
بر اساس مطالعه ما، تعامل Reddit حدود ساعت 10 شب و دوباره بین 12 صبح تا 4 صبح به وقت شرقی به اوج خود رسید.
هنگامی که به مناطق زمانی اصلی نگاه میکنید، این بازه زمانی بازارهای متعددی را در ساعات اوج مصرف درگیر میکند، زیرا مردم معمولاً زمانی که برای اولین بار از خواب بیدار میشوند و دوباره در حالی که برای خوابیدن پایین میروند، روی تلفنهای خود اسکرول میکنند.
عمیقتر جستجو کنید: سئو فراتر از Google: ساختن نام تجاری خود در Reddit، Quora، TikTok و موارد دیگر
3. استفاده از کهن الگوهای داستانی خاص، تعامل را بین 20 تا 23 درصد افزایش میدهد.
مردم عمیقاً با داستانهای مرتبط و احساسی که انعطافپذیری، تعارض و رشد را منتقل میکنند، ارتباط برقرار میکنند.
کهن الگوهای داستانی مانند «پیروزی بر مصیبت» و «روایت های درگیری محور» امتیاز تعامل را بین 20 تا 23 درصد افزایش دادند.
داستانهای پس از «سفر قهرمان» و «قوس رستگاری» روایتی دگرگونکننده ایجاد میکنند و تعامل نظرات را تا 17 درصد افزایش میدهند.
سفر شخصیتی که با موانع روبهرو میشود، رشد را تجربه میکند و در نهایت خود را نجات میدهد، همدلی و تأمل را تشویق میکند و باعث نظرات و بحثهای بیشتر میشود.
مضامین تضاد محور 23 درصد نظرات بیشتری را به خود اختصاص دادند و مضامینی مانند «خوب در مقابل شر» یا داستانهای تراژدی بیشترین نظرات را به خود اختصاص دادند.
این روایتها احساسات متضادی مانند خشم و غم را برمیانگیزد و مخاطبان را به تعامل و بیان نظرات خود سوق میدهد.
کاوش عمیق تر: 5 استراتژی رفتاری برای جذاب تر کردن محتوای شما
چگونه بازاریابان محتوا می توانند از علم پشت بازاریابی ویروسی استفاده کنند
بهترین بازاریاب ها هنر و علم تولید محتوای ویروسی را درک می کنند که احساسات و رفتار مخاطبان شما در رابطه با خدمات، محصولات و صنعت شماست.
- چه چیزی آنها را شگفت زده می کند؟
- آنها سعی دارند بر چه چیزی غلبه کنند؟
- چگونه برند شما می تواند با آنها ارتباط برقرار کند و به آنها در حل مشکل کمک کند؟
با استفاده مداوم از محرکهای هیجانی با انگیختگی بالا، بینشهای زمانبندی و داستانگویی تاثیرگذار در محتوای بازاریابی خود، میتوانید کمپینهایی ایجاد کنید که به بازار هدف شما دسترسی پیدا کرده، درگیر و متحول شوند.
این نمونه کوچک از سرفصلهای رسانههای بهدستآمده آژانس ما نشان میدهد که چگونه برندها میتوانند محتوای هیجانانگیز و قابل ربط ایجاد کنند که پوشش برند معتبر و ویروسی، بک لینکها و تعامل را به دست آورد.
- Paychex: “بازنشستگانی که دوباره به نیروی کار می پیوندند”
- “چگونه انبوهی از کارمندان اکنون مجبور به بازگشت به محل کار می شوند زیرا تورم پس انداز آنها را چکش می کند” – Daily Mail
- “از هر 6 بازنشسته 1 نفر در نظر دارد به سر کار بازگردد” – احمق
- “این بزرگترین اشتباهی است که ما در برنامه ریزی بازنشستگی مرتکب می شویم” – AARP
- “بیبی بومرها: سلاح مخفی کمبود استعداد شما” – HR Morning
- “به خدمت گرفتن: مشارکت مجدد بازنشستگان برای پر کردن کمبود مهارت” – HRD Connect
- “8 شغل مورد تقاضا برای بازنشستگان و سالمندان” – نرخ های بانکی برو
- امور مصرف کننده: “House Poor چیست؟”
- 69 درصد از صاحبان خانه احساس می کنند که خانه فقیر است. آیا خیلی خانه خریدی؟» – احمق متلاشی
- نظرسنجی میگوید: «نیمی از آمریکاییها بهطور مداوم برای پرداخت به موقع صورتحسابهای خود در تلاش هستند» – فاکس بیزینس
- نظرسنجی میگوید: «اکثر صاحبخانههای آمریکایی «فقیر خانه» هستند – و 40 درصد از آنها شغل دوم را برای پرداخت وام مسکن انتخاب کردهاند.» – Business Insider.
- 25 درصد از صاحبان خانه به پس انداز اضطراری متکی هستند. در اینجا این است که چرا شما باید قبل از خرید مقداری بسازید” – NASDAQ
- CouponFollow: “شهرهای برتر برای صرفه جویی”
- “7 افسانه رایج در مورد خرید در فروشگاه های صرفه جویی” – نرخ های بانکی بروید
- “در اینجا اقلام طراح که بهترین فروش را دارند” – خیابان
- به گفته کارشناسان، “دکور خانه را که باید به جای خرید جدید صرفه جویی کنید” – واقعی ساده
- “خرد فروشی مانند یک حرفه ای: راهنمای شما برای به دست آوردن لباس های دست دوم عالی” – پنی هاردر
موفقیت ویروسی تصادفی نیست – این یک رویکرد عمدی برای برقراری ارتباط با مخاطبان در سطح احساسی است.
این نکات مبتنی بر علم را در کمپین بازاریابی بعدی خود امتحان کنید و مشاهده کنید که معیارهای تعامل شما چگونه پاسخ می دهند.
با تمرکز بر تاثیرگذارترین محرک های احساسی و موضوعی، می توانید محتوایی ایجاد کنید که به طور گسترده دیده، به اشتراک گذاشته شده و مورد بحث قرار گرفته باشد.
کاوش عمیق تر: راهنمای کامل بهینه سازی محتوا برای سئو (با چک لیست)
نویسندگان مشارکت کننده برای ایجاد محتوا برای سرزمین موتورهای جستجو دعوت می شوند و به دلیل تخصص و کمک به جامعه جستجو انتخاب می شوند. همکاران ما تحت نظارت کارکنان تحریریه کار می کنند و مشارکت ها از نظر کیفیت و ارتباط با خوانندگان ما بررسی می شوند. نظراتی که بیان می کنند، نظر خودشان است.