همانطور که شرکت ها از مرحله آزمایشی فراتر می روند و به مقیاس سازی و عملیاتی کردن هوش مصنوعی می پردازند، یک غول فناوری در حال تغییر نحوه سازماندهی عملیات هوش مصنوعی خود در داخل شرکت است. به گفته مدیر ارشد فناوری آندرو باسورث، متا (پدر فیسبوک) در اوایل ژوئن اعلام کرد که هوش مصنوعی را در شرکت غیرمتمرکز کرده و مالکیت آن را در گروههای محصولات متا توزیع میکند.
Bosworth در پست خود با اعلام این تغییر نوشت: «ما معتقدیم که این امر پذیرش فناوری جدید مهم را در سراسر شرکت تسریع میکند و در عین حال به ما امکان میدهد تا همه چیز را فشار دهیم.
این اعلامیه نشان دهنده تغییری در نحوه سازماندهی هوش مصنوعی در متا است، با خروج جروم پسنتی معاون هوش مصنوعی از شرکت و تغییرات دیگری مانند ادغام چندین تیم جداگانه هوش مصنوعی.
تغییرات متا این سوال را برای سایر شرکتهای آیندهنگر در سراسر صنایع مطرح میکند: «آیا سازمان هوش مصنوعی متا نمونهای است که باید از آن پیروی کرد؟ چگونه باید در مورد ساختار تحقیقات و عملیات هوش مصنوعی خود فکر کنیم؟
چگونه شرکتها تمرینهای اولیه هوش مصنوعی را ساختار میدهند
اغلب، سازمانهای سازمانی شروع خود را با هوش مصنوعی به عنوان ابتکاری که توسط یک واحد تجاری هدایت میشود، آغاز میکنند. بهعنوان مثال، اریک برتنوکس، تحلیلگر ارشد هوش مصنوعی گارتنر، میگوید، سازمانهای بازاریابی درون شرکتها برای مدت طولانی از تکنیکهای هوش مصنوعی استفاده میکنند. سپس، سازمانها میتوانند شیوه هوش مصنوعی خود را در واحدهای تجاری یا گروههای محصول توزیع کنند، همانطور که متا به تازگی اعلام کرده است، با هدف تسریع پذیرش در سراسر تجارت.
«این جدید نیست، درست است؟ ما آن را بارها و بارها دیدهایم،» برتنوکس میگوید. «مردم از متمرکز به غیرمتمرکز به متمرکز به غیرمتمرکز تغییر می کنند – اتفاقاً نه فقط با هوش مصنوعی. آنها این کار را با انواع دیگر قابلیت ها و شایستگی های درون سازمانی انجام داده اند.» او می گوید منابع انسانی یک نمونه است.
یک رویکرد بهتر: ترکیبی
اما Brethenoux از شنیدن اینکه فیس بوک در حال حرکت به سمت یک مدل هوش مصنوعی غیرمتمرکز در آینده است شگفت زده شد.
او می گوید: «آنها باید یکی از پیشرفته ترین و بالغ ترین شرکت ها باشند. من متعجب شدم از اینکه دیدم آنها کاری را انجام می دهند که مشتریان من قبلاً انجام داده اند اما از آن دور شده اند.
در عوض، این شرکتهایی که رویکرد متا را امتحان کرده و آن را کنار گذاشتهاند – برتنوکس آنها را بالغترین مشتریان خود مینامد – تحت مدلی کار میکنند که ترکیبی از هوش مصنوعی متمرکز و غیرمتمرکز است.
بقیه داستان را در نشریه خواهر ما، InformationWeek بخوانید.