به عنوان سئوکار، ما اغلب با عجیب ترین چیزها در رتبه بندی SERP ها مواجه می شویم:
چرا رتبه بندی Reddit برای یک کلمه کلیدی صرفا تجاری است که معمولا URL های تجارت الکترونیک را برمی گرداند؟
چرا The Verge با یک مقاله اسپم، طعنه آمیز و ظاهراً تولید شده توسط هوش مصنوعی مملو از کلمات کلیدی مانند “بهترین چاپگر 2024” در رتبه بالایی قرار می گیرد؟
مقاله Verge زمانی که برای اولین بار در آوریل 2024 منتشر شد عملکرد خوبی داشت اما از اواسط ماه مه رتبه خود را کاهش داد. این هنوز یک رتبه بالاست که من را غافلگیر می کند، اما حداقل اکنون می دانیم که شایسته رتبه 10 برتر نیست (یا ما؟).
مردم اغلب در مورد نحوه رتبه بندی صفحات توسط گوگل ایده های قدیمی دارند. ما به روشهای قدیمی پایبند هستیم، زیرا آنها آشنا هستند، حتی اگر به طور کامل نحوه عملکرد سیستم فعلی Google را درک نکنیم.
به عنوان مثال، ما همچنان بر کلمات کلیدی به عنوان یک عامل کلیدی برای رتبه بندی تاکید می کنیم. اما آیا واقعاً آنقدر که ما فکر می کنیم اهمیت دارند؟ و اگر این کار را نکردند، در عوض باید روی چه چیزی تمرکز کنیم؟
“بهترین چاپگر 2024”: رتبه بندی چیست؟
قبل از اینکه در مورد اینکه واقعاً چه چیزی بر رتبهبندی تأثیر میگذارد، بحث کنیم، بیایید انواع محتوای 10 نتیجه برتر را تجزیه و تحلیل کنیم و به چگالی کلمات کلیدی برای «بهترین چاپگر 2024» نگاه کنیم.
تجزیه و تحلیل نوع نتایج
نوع نتایج جالب است. سه URL UGC در 10 مورد برتر وجود دارد.
سپس، نوع دیگر نتیجه، رتبه بندی ناشران با فهرست است. هیچ فروشگاه تجارت الکترونیکی در نتیجه وجود ندارد، از جمله نام های بزرگی مانند آمازون.
تجزیه و تحلیل تعداد تکرار کلمات کلیدی در یک صفحه
برخی از URL ها فقط یک مورد از “بهترین چاپگر” در صفحه دارند و هشت نتیجه کمتر از پنج کلمه کلیدی را ذکر کرده اند.
The Verge – که اکنون در موقعیت 17 قرار دارد – دارای شش ذکر است. این دیگر یک بازی اعداد نیست.
این برای ما چه معنایی دارد؟
این فقط یک نمونه است. اما این برای اثبات این نکته کافی است که کلمات کلیدی بیشتر در یک صفحه لزوماً معنایی ندارند یا اینکه کلمات کلیدی سیگنال رتبه بندی قوی نیستند.
همه صفحات حداقل یک کلمه کلیدی “بهترین چاپگر” را داشتند، و به نظر می رسد هیچ ارتباط مستقیمی بین تعداد دفعاتی که یک کلمه کلیدی در یک صفحه فهرست می شود و رتبه بندی آن وجود ندارد.
تمرکز بر روی کلمات کلیدی چیزی است که ما در روزهای قدیم قبل از اینکه نهادها وارد صحنه شوند از SEO به ارث برده بودیم.
اگر تعجب میکنید که گوگل آدرس اینترنتی را که فکر میکنید نباید در صفحه 1 باشد رتبهبندی میکند، ممکن است به این دلیل باشد که درک ما از رتبهبندی قدیمی است.
چرا این رتبه در گوگل است؟
در اینجا چند دلیل آورده شده است، یا اگر مایلید آنها را سیگنال های رتبه بندی بنامید، که به اعتقاد من ذاتاً از کلمات کلیدی برای رتبه بندی مهم تر هستند.
1. اختیار
گوگل از برندهای معتبر حمایت می کند. چه بخواهیم و چه نخواهیم، برندهای شناخته شده شانس بیشتری برای کسب رتبه بالاتر در نتایج جستجو نسبت به وب سایت های کمتر شناخته شده دارند.
در اینجا مواردی وجود دارد که اغلب با وب سایت های معتبر معتبر در SERP مرتبط هستند:
- برندهایی که مردم آن را می شناسند، زیرا این بدان معناست که کاربران با دیدن URL های خود در SERP به احتمال زیاد روی URL های خود کلیک کرده و به آنها اعتماد می کنند. برندسازی بهتر به سادگی به معنای CTR بهتر است.
- به طور طبیعی به وبسایتهای سایر وبسایتها در زمینههای مرتبط ذکر شده/پیوند شده است. بله، بک لینک ها هنوز مهم هستند.
- وب سایت هایی با حضور در شبکه های اجتماعی
- وب سایت هایی که به عنوان موجودیت در SERP شناخته شده اند و پنل دانش خود را دارند.
- وبسایتهای امن با هدف روشن و خطمشیهای سرمقاله شفاف، سیاستهای ارسال و بازگشت، صفحات حقوقی و حریم خصوصی خوب و اطلاعاتی درباره تیمشان و اینکه چه کسی محتوا را نوشته/بررسی کرده است. به یاد داشته باشید که اهمیت EEAT بسته به جایگاه متفاوت است، اما استفاده از بهترین شیوه ها همیشه خوب است.
غذای آماده
برند مهم است و سئو دیگر یک کانال بازاریابی مستقل نیست. به عنوان سئوکار، ما باید با سایر عملکردهای بازاریابی کار کنیم تا فرصت هایی برای ایجاد یک نام تجاری قوی در SERP ها پیدا کنیم.
عمیق تر کنکاش کنید: 10 مزیت برتر سئو ساخت برندی که مردم به آن اعتماد دارند
2. رفتار کاربر
برخی از جامعه سئو در برابر تمرکز بر رفتار کاربر مقاومت می کنند زیرا تاکتیک های واضحی برای بهبود آن وجود ندارد.
حفظ تاکتیکهای آشنا، حتی اگر دیگر کارساز نباشد، به جای کشف رویکردهای جدید و نامطمئن، اغلب آسانتر است.
ما اکنون می دانیم که گوگل از داده های “تعامل کاربر” در رتبه بندی خود استفاده می کند، همانطور که در این سند گوگل از آزمایش ضد انحصار بیان شده است: “این گفتگو منبع جادو است.”
همچنین از نشتهای Google Data Warehouse API میدانیم که Google دادههای مربوط به «goodClicks»، «badClicks»، «lastLongestClicks» و غیره را جمعآوری میکند.
شهادت DOJ همچنین به موارد زیر اشاره دارد:
- NavBoost که یکی از سیگنال های اصلی سیستم است که به رفتار کاربر در نتایج جستجو اشاره دارد.
- چسب که به رفتار کاربر در خود صفحه اشاره دارد (URL که در SERP رتبه بندی می شود).
هر دو عامل مهمی در محدود کردن نتایج به چند صد URL هستند که به مرحله بعدی رتبه بندی (که شامل یادگیری ماشینی می شود) منتقل می شوند.
همچنین از نشتهای اطلاعاتی میدانیم که Google از جریانهای کلیک مرورگر کروم برای تقویت جستجوی Google استفاده میکند.
به عنوان مثال، این می تواند بر URL هایی که گوگل برای نمایش در پیوندهای سایت در نتایج جستجو انتخاب می کند، تأثیر بگذارد.
غذای آماده
همه اینها به یک نتیجه اشاره دارند: رفتار کاربر بسیار بیشتر از آن چیزی است که ما در حال حاضر به آن اهمیت می دهیم.
به عنوان سئوکار، باید رفتار کاربر را در یک صفحه با استفاده از ابزارهایی مانند Hotjar و Lucky Orange تجزیه و تحلیل کنیم. این ابزارها به ما کمک می کنند تا بفهمیم کاربران چگونه با صفحه تعامل دارند.
این بینش ها به ما امکان می دهد ایده هایی را برای بهبود تجربه کاربر و افزایش رتبه بندی آزمایش کنیم. علاوه بر این، تست نرخ کلیک (CTR) نیز برای سئو بسیار مهم است.
دریافت خبرنامه که بازاریابان به آن اعتماد دارند.
3. یادگیری ماشینی
بهترین راه برای توضیح این موضوع استفاده از یک مطالعه فیس بوک در سال 2013 است.
مطالعهای که توسط دانشگاه کمبریج با همکاری مایکروسافت انجام شد نشان داد که با استفاده از دادههای لایک، که بهطور پیشفرض در دسترس عموم است، میتوان پیشبینیهای دقیقی درباره ویژگیهای شخصی انجام داد – شگفتانگیزترین آنها ارتباط آشکار بین دوست داشتن «فریفری» و داشتن ضریب هوشی بالا”
– «دوست داشتن سیب زمینی سرخ کرده در فیس بوک، ضریب هوشی بالای شما را نشان می دهد،» WIRED
این چه معنایی دارد؟ این کار را نمی کند. این الگویی است که ماشین شناسایی کرده است.
بنا به دلایلی، افرادی که ضریب هوشی بالاتری دارند، عکسهای «سیب زمینی سرخ کرده» را در فیسبوک دوست داشتهاند و یک الگوریتم یادگیری ماشینی این الگو را انتخاب کرده است.
در جستجو نیز باید الگوهایی وجود داشته باشد که توسط یادگیری ماشینی شناسایی شوند که ممکن است برای ما منطقی نباشند، اما از دیدگاه ماشینی منطقی باشند.
به عنوان مثال، اگر صفحه ای دارای دکمه های آبی باشد، کاربران ممکن است صفحه را بیشتر دوست داشته باشند. (این فقط یک مثال برای توضیح ایده است؛ بر اساس تحقیقات واقعی نیست.)
غذای آماده
در این جنگ «مرد علیه ماشین» کار کمی میتوانیم انجام دهیم، اما ارزش تجزیه و تحلیل، نگاه کردن به صفحات و تلاش برای یافتن الگوها را دارد.
در حالی که من نکات عملی زیادی برای ما در اینجا به عنوان سئوکار نمی بینم، توضیحی می بینم که چرا برخی چیزها رتبه بندی می شوند.
4. قصد کاربر
هدف کاربر مسلماً مهمترین سیگنال رتبه بندی است، حداقل در مورد سیگنال هایی که می توانیم کنترل کنیم.
اخیراً متوجه شده ام که Reddit و وبلاگ ها اغلب در SERP ها ظاهر می شوند. آنها برای چیزی که ما فکر می کردیم یک کلمه کلیدی صرفا تجاری/معاملاتی است رتبه بندی می کنند.
در اینجا نمونه ای از مقاله نیویورک تایمز است که در جایگاه 5 برای کلمه کلیدی “کیف های مدرسه” رتبه بندی شده است:
غذای آماده
هدف جستجو را تجزیه و تحلیل کنید و مطمئن شوید که صفحات شما اهداف متفاوتی را پوشش می دهند.
اگر وبلاگهایی در SERPهایی وجود دارد که شما هدف آن هستید، محتوای شما باید حاوی اطلاعات بیشتری باشد، حتی اگر صفحه دستهبندی محصول باشد.
شما می توانید بدون ترس از آدم خواری یک وبلاگ پشتیبانی ایجاد کنید زیرا این همان چیزی است که کاربران به دنبال آن هستند.
اگر محتوای تولید شده توسط کاربر (UGC) در نتایج وجود دارد، ممکن است بخواهید برای مثال، نظرات را در صفحات خود داشته باشید یا نظرات را برای وبلاگ ها فعال کنید. هیچ راه مشخصی برای انجام این کار وجود ندارد.
توصیه من؟ به تست زدن ادامه دهید
کاوش عمیق تر: نحوه بهینه سازی برای هدف جستجو: 19 نکته عملی
5. اشکالات و آزمایشات
هنگامی که چیزی در گوگل رتبه بندی می شود، عوامل زیادی نقش دارند. گاهی اوقات، این فقط یک اشکال از طرف آنها است، و آنها آن را برطرف می کنند.
به عنوان مثال، گوگل اخیراً یک اشکال رتبه بندی جستجو را در 16 آگوست تأیید کرد و تأیید کرد که در 20 آگوست برطرف شده است.
مقاله Verge در ابتدا رتبه بالایی داشت، اما جایگاه آن پس از کمتر از دو ماه کاهش یافت.
این نشان می دهد که رتبه بالا همیشه به معنای دائمی بودن آن نیست. ممکن است گوگل قبل از تصمیم گیری نهایی، URL را آزمایش کند و داده های کاربر را جمع آوری کند.
غذای آماده
به عنوان سئوکار، وقتی حرکتی را می بینیم، نباید عجله کنیم. قبل از رسیدن به حکم یا نظریه رتبه بندی باید صبور باشیم و نظارت داشته باشیم.
رمزگشایی نتایج جستجوی غیرمنتظره گوگل
چیزی که من می خواهم بگویم این است که سئو بیشتر از چیزی است که به نظر می رسد.
همه چیز در حال تغییر است و سئو امروزه بسیار بیشتر از کلمات کلیدی و تاکتیک های سنتی است.
ما باید برای رویکردهای خلاقانه تر باز باشیم. زمان جستجو تغییر کرده است، و ما باید همین کار را انجام دهیم. بیایید عصر “سئوی جدید” را در آغوش بگیریم.
نویسندگان مشارکت کننده برای ایجاد محتوا برای سرزمین موتورهای جستجو دعوت می شوند و به دلیل تخصص و کمک به جامعه جستجو انتخاب می شوند. همکاران ما تحت نظارت کارکنان تحریریه کار می کنند و مشارکت ها از نظر کیفیت و ارتباط با خوانندگان ما بررسی می شوند. نظراتی که بیان می کنند، نظر خودشان است.