وابستگی سایت به جاوا اسکریپت مشکلی برای Googlebot است؟

در یکی از پاتوق‌های ساعات اداری Google Search Central SEO، سؤالی به جان مولر، مدافع جستجوی Google ارسال شد که در آن می‌پرسید آیا وابستگی یک وب‌سایت به جاوا اسکریپت برای عملکردهای اولیه بد است یا خیر.

در مورد خزیدن و نمایه سازی ممکن است این تأثیر منفی بر Googlebot داشته باشد؟

مولر مشاهده کرد که احتمالاً خوب است، اما کارهایی را برای اطمینان از اینکه گوگل و کاربران هیچ مشکلی با سایت ندارند، پیشنهاد کرد.

سایت بدون جاوا اسکریپت کاربر پسند نیست

شخصی که این سوال را می‌پرسد خاطرنشان کرد که بخش زیادی از عملکرد سایت به جاوا اسکریپت بستگی دارد و نگران تأثیر آن بر کاربرپسندی و SEO دوستی بود.

این سوال است:

اگر جاوا اسکریپت خاموش باشد، وب سایت ما چندان کاربرپسند نیست.

اکثر تصاویر بارگذاری نمی شوند. منوی خروجی باز نمی شود.

با این حال، ویژگی Chrome Inspect، در آنجا همه پیوندهای منو در کد منبع وجود دارد.

آیا وابستگی ما به جاوا اسکریپت همچنان برای Googlebot مشکل ساز است؟»

منظور این شخص در مورد «ویژگی بازرسی Chrome» احتمالاً ابزار بازرسی کد منبع نمایش صفحه است که در Chrome تعبیه شده است.

بنابراین منظور آنها این است که، اگرچه وقتی جاوا اسکریپت در مرورگر خاموش است، پیوندها قابل دسترسی نیستند، اما پیوندها هنوز در کد HTML وجود دارند.

مولر تست سایت را توصیه می کند

پاسخ مولر تأیید کرد که احتمالاً گوگل می تواند این سایت را مدیریت کند.

اما چیزی که ناگفته باقی ماند این واقعیت است که عملکرد بسیاری از سایت ها به جاوا اسکریپت بستگی دارد و تجربه شخصی که سوال می پرسد تقریباً عادی است.

بیشتر از هر سایتی که جاوا اسکریپت در مرورگر خاموش است بازدید کنید و بسیاری از تصاویر بارگیری نمی شوند، ممکن است طرح بندی خراب شود و برخی از منوها کار نکنند.

در زیر یک اسکرین شات از SearchEngineJournal با غیرفعال بودن جاوا اسکریپت مشاهده می شود:

اسکرین شات از SEJ همانطور که در مرورگر با جاوا اسکریپت خاموش دیده می شود

در حالی که مولر با پاسخ خود به این واقعیت اشاره کرد، احتمالاً باید در خط مقدم پاسخ قرار داد که اکثر سایت‌ها بدون فعال کردن جاوا اسکریپت در مرورگر کاربر پسند نیستند و تجربه شخصی که سؤال می‌پرسد غیرعادی نیست. اما در واقع بسیار رایج است.

مولر اذعان داشت که احتمالاً همه چیز خوب خواهد بود.

او گفت:

و از دیدگاه من … آن را آزمایش خواهم کرد.

پس احتمالا همه چیز درست خواهد شد.

و احتمالاً، من فرض می‌کنم اگر از جاوا اسکریپت به روشی معقول استفاده می‌کنید، اگر کار خاصی برای مسدود کردن جاوا اسکریپت در صفحات خود انجام نمی‌دهید، احتمالاً کار خواهد کرد.

تست کنید تا ببینید سایت چگونه کار می کند

مولر سپس فرد را تشویق کرد تا آزمایش‌هایی را برای اطمینان از عملکرد بهینه سایت انجام دهد و اشاره کرد که “ما” ابزارهایی داریم، اما او ابزار خاصی را ذکر نکرد.

احتمالاً او از ابزارهای موجود در کنسول جستجوی Google صحبت می کند که می تواند بازخوردی در مورد اینکه آیا Google می تواند صفحات و تصاویر را بخزد ارائه می دهد.

مولر پاسخ خود را ادامه داد:

اما خیلی بهتر است که فقط من را باور نکنید، بلکه از یک ابزار تست برای آزمایش آن استفاده کنید.

و ابزارهای آزمایشی که ما در دسترس داریم کاملاً مستند هستند.

تغییرات زیادی در مورد چیزهایی وجود دارد که در صورت بروز مشکل، آنها را برای بهبود موارد توصیه می کنیم.

بنابراین من راهنماهای خود را در مورد جاوا اسکریپت و سئو مجدداً بررسی می‌کنم و به این فکر می‌کنم که شاید … چیزهایی را امتحان کنم، مطمئن شوم که واقعاً به روشی که شما می‌خواهید کار می‌کنند و سپس از آن برای بهبود کلی وب‌سایت خود استفاده می‌کنم.

تجربیات سایت کاربر پسند

مولر در ادامه موضوع کاربرپسند بودن را مورد بحث قرار داد، زیرا شخصی که این سوال را مطرح می‌کند اشاره کرده است که سایت با غیرفعال بودن جاوا اسکریپت کاربر پسند نیست.

اکثریت قریب به اتفاق سایت های موجود در اینترنت از جاوا اسکریپت استفاده می کنند، W3Techs آماری را منتشر می کند که 97.9٪ از سایت ها از جاوا اسکریپت استفاده می کنند.

HTTPAArchive، که از داده‌های واقعی کاربر کروم از یادداشت‌های کاربرانی که در گزارش سالانه خود در مورد جاوا اسکریپت استفاده می‌کند، استفاده می‌کند که میانگین تعداد بارگیری‌های جاوا اسکریپت برای دستگاه‌های تلفن همراه 20 و به 33 جاوا اسکریپت شخص اول و 34 اسکریپت شخص ثالث برای صدک 90 وب سایت ها.

HttpArchive همچنین اشاره می‌کند که برای میانگین وب‌سایت‌ها، 36.2 درصد از جاوا اسکریپت اجباری به مرورگر بازدیدکنندگان سایت بدون استفاده می‌ماند، فقط پهنای باند را تلف می‌کند.

همانطور که می بینید، موضوع مربوط به کاربرانی نیست که جاوا اسکریپت را خاموش کرده اند و بازدید از یک سایت را ندارند، زیرا شخصی که سوال را مطرح می کند نگران بوده است. نگرانی آنها نابجا بود.

مشکل واقعی روی کاربرانی است که با سایتی مواجه می شوند که جاوا اسکریپت زیادی را به بازدیدکنندگان سایت تحمیل می کند و در نتیجه تجربه کاربری ضعیفی ایجاد می کند.

مولر به تفاوت های ظریف در مورد اینکه چگونه نگرانی های این شخص بیجا بوده است اشاره نکرد. اما او راه‌های مفیدی را برای تشخیص اینکه آیا کاربران به دلیل مشکلات جاوا اسکریپت تجربه منفی دارند یا خیر توصیه کرد.

مولر پاسخ خود را ادامه داد:

و شما به کاربرپسند بودن جاوا اسکریپت اشاره کردید، بنابراین از دیدگاه ما، راهنمایی که ما داریم اساساً بسیار فنی است به این معنا که باید مطمئن شویم که Googlebot می تواند محتوا را از نقطه نظر فنی ببیند. و اینکه می تواند لینک های موجود در صفحات شما را از نقطه نظر فنی ببیند.

در درجه اول به کاربر پسند بودن اهمیت نمی دهد.

اما مطمئناً کاربران شما به کاربر پسند بودن اهمیت می دهند.

و این چیزی است که شاید منطقی باشد که کمی بیشتر انجام دهید تا کاربران شما واقعاً مطمئناً تجربه خوبی در صفحات شما داشته باشند.

و این اغلب چیزی است که فقط یک ابزار آزمایش ساده نیست.

اما به جای چیزی که ممکن است مجبور باشید یک مطالعه کاربری کوچک انجام دهید یا با برخی از کاربران مصاحبه کنید یا حداقل یک نظرسنجی در وب سایت خود انجام دهید تا بفهمید کجا گیر کرده اند، با چه نوع مشکلاتی روبرو هستند.

آیا به این دلیل است که … شما به منوهای پروازی اشاره کردید. یا اینکه در جایی که آنها مشکلاتی را می بینند، ممکن است چیزی کاملاً متفاوت باشد، اینکه ممکن است متن خیلی کوچک باشد، یا نمی توانند دکمه ها را به درستی کلیک کنند، چیزهایی که واقعاً با مشکلات فنی همخوانی ندارند اما بیشتر و مهربان هستند. از چیزهای سمت کاربر که اگر بتوانید آن‌ها را بهبود ببخشید و اگر بتوانید کاربران خود را خوشحال‌تر کنید، آن‌ها باقی خواهند ماند و برمی‌گردند و افراد بیشتری را نیز برای بازدید از وب‌سایت شما دعوت می‌کنند.»

تست برای کاربران و گوگل

مولر به صراحت به هیچ ابزاری برای انجام هیچ یک از آزمایش های توصیه شده اشاره نکرد. کاملاً واضح است که کنسول جستجو بهترین ابزار برای تشخیص مشکلات خزیدن با Google است. به عنوان مثال، کنسول جستجو به ناشران از تعداد URLهای کشف شده هشدار می دهد.

در مورد ابزارهای تجربه کاربر، یکی از بهترین ها ابزار رایگان تجزیه و تحلیل تجربه کاربری Microsoft Clarity است. این ابزار تجزیه و تحلیل منطبق با GDPR بینش هایی را در مورد اینکه کاربران چگونه سایت شما را تجربه می کنند ارائه می دهد و می تواند زمانی که تجربه کاربری بدی را تجربه می کند، علامت دهد.

بنابراین می تواند برای تشخیص مسائل احتمالی سایت که جان مولر در مورد آنها صحبت کرد بسیار مفید باشد.

نقل قول

جان مولر را در دقیقه 10:23 تماشا کنید:


تصویر ویژه: Elle Aon/Shutterstock