هوش مصنوعی همچنان یک موضوع غالب برای فروشندگان بزرگ 3 ابری است.
آمازون، مایکروسافت و گوگل همگی درآمدهای مالی خود را در این هفته گزارش کردند و راهنمایی هایی را در مورد وضعیت فعلی پذیرش و استقرار ابر ارائه کردند. شرکت مادر گوگل، آلفابت، درآمد خود را در 29 اکتبر گزارش داد و درآمد Google Cloud به 11.35 میلیارد دلار رسید که 35 درصد سود داشت. مایکروسافت در 30 اکتبر گزارش داد و فاش کرد که درآمد کسب و کار زیرساخت ابری Azure تا 33 درصد افزایش یافته است. آمازون هفته را به پایان رساند و در 31 اکتبر گزارش داد که 19 درصد افزایش سالانه در بخش ابری خدمات وب آمازون (AWS) به 27.5 میلیارد دلار رسیده است.
جان دینسدیل، تحلیلگر ارشد در گروه تحقیقاتی سینرژی در بیانیه ای نوشت: طی چهار سه ماهه گذشته، بازار تقریباً 16 میلیارد دلار رشد کرده است، در حالی که در چهار فصل گذشته این رقم 10 میلیارد دلار بوده است. “با توجه به اندازه گسترده بازار، ما شاهد افزایش چشمگیر رشد هستیم.”
مایکروسافت آزور به لطف خدمات هوش مصنوعی به رشد اشتراک خود ادامه می دهد
تجارت ابری Azure مایکروسافت به دلایل مختلفی از جمله پیشرفت در هوش مصنوعی و مهاجرت مداوم ابر.
ساتیا نادلا، مدیرعامل مایکروسافت، در جریان تماس با شرکتش گفت: «آژور در این سه ماهه سهم خود را به دست آورد. “ما شاهد رشد مداوم در مهاجرت ابری هستیم.”
نادلا همچنین بر پذیرش رو به رشد این پلتفرم در بین شرکت ها تاکید کرد. قوس لاجوردیعرضه ترکیبی و چند ابری این شرکت، رشد شدیدی را شاهد بود و تعداد مشتریان بیش از 80 درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافت و به بیش از 39000 مشتری در سراسر صنایع رسید.
ردپای زیرساخت ابری این شرکت نیز در حال گسترش است.
نادلا گفت: ما اکنون در بیش از 60 منطقه در سراسر جهان مراکز داده داریم. در این سه ماهه، همزمان با گسترش ظرفیت خود در راستای سیگنالهای تقاضای بلندمدت، سرمایهگذاریهای جدید زیرساختهای ابری و هوش مصنوعی را در برزیل، ایتالیا، مکزیک و سوئد اعلام کردیم.
از نظر بهبود عملکرد، نادلا گفت که ماشینهای مجازی جدید مایکروسافت آژور Cobalt 100 64 بیتی با پردازنده ARM (VMs) توسط شرکتهایی مانند Databricks، Elastic، Siemens، Snowflake و Synopsys استفاده میشوند تا بارهای کاری همه منظوره خود را افزایش دهند. تا 50% قیمت/عملکرد بهتر نسبت به نسل های قبلی.
سرویس OpenAI Azure به عنوان یک نقطه روشن خاص ظاهر شد و استفاده از آن در شش ماه گذشته بیش از دو برابر شده است. خدمات ابری مبتنی بر هوش مصنوعی به طور کلی به تجارت ابری مایکروسافت کمک می کند.
نادلا گفت: «ما گستردهترین انتخاب شتابدهندههای هوش مصنوعی، از جمله شتابدهنده شخص اول ما، Maia 100، و همچنین آخرین پردازندههای گرافیکی AMD و Nvidia را ارائه میدهیم. در واقع، ما اولین ابری هستیم که سیستم بلک ول انویدیا را با سرورهای هوش مصنوعی مجهز به GB200 معرفی کردیم.
5 ستون موفقیت Google Cloud
ساندار پیچای، مدیر عامل شرکت آلفابت، در جریان تماس با آلفابت، بر شتاب Google Cloud، به ویژه در پذیرش هوش مصنوعی تاکید کرد.
پیچای گفت: «رهبری فناوری و مجموعه هوش مصنوعی ما به ما کمک میکند تا مشتریان جدید را جذب کنیم، معاملات بزرگتری به دست آوریم و 30 درصد بیشتر پذیرش محصول با مشتریان فعلی را افزایش دهیم.
به گفته پیچای، موفقیت Google Cloud حول پنج حوزه استراتژیک متمرکز شده است. اول، زیرساخت هوش مصنوعی آن عملکرد پیشرو را از طریق پیشرفت در ذخیره سازی، محاسبات و نرم افزار نشان داد. دوم، پلتفرم هوش مصنوعی سازمانی، Vertex، رشد قابل توجهی را نشان داد، به طوری که تماس های API Gemini تقریبا 14 برابر در یک دوره شش ماهه افزایش یافت.
سوم، ادغام هوش مصنوعی با BigQuery، پلتفرم داده گوگل، منجر به برنده شدن مشتریان قابل توجهی شد. پیچای تاکید کرد که چگونه هیسکوکس، یک سندیکای لویدز لندن، زمان لازم برای نقل قول ریسک های پیچیده را از روزها به دقیقه کاهش می دهد. این ترکیب هوش مصنوعی و علم داده به رشد 80 درصدی عملیات BigQuery ML در طول شش ماه کمک کرد.
چهارم، راهحلهای امنیت سایبری به شدت مورد استقبال قرار گرفتند، با افزایش شناسایی تهدید مبتنی بر Mandiant در طول شش چهارم، چهار برابر شد. مشتریان برجسته از جمله BBVA و Deloitte این راه حل های امنیتی را پیاده سازی کردند.
در نهایت، در این سه ماهه شاهد راهاندازی مجموعه جدیدی از مشتریان بودیم که فولکس واگن آمریکا در میان اولین پذیرندگان آن بود که این فناوری را برای دستیار مجازی خود پیادهسازی کرد.
آمازون شاهد رشد تلاشهای نوسازی سازمانی است
AWS همچنین بر اساس قدرت هوش مصنوعی رشد می کند، اما این تنها دلیل نیست.
اندی جاسی، مدیر عامل آمازون، در جریان تماس با شرکتش گفت: «شرکتها دوباره بر روی تلاشهای جدید متمرکز شدهاند و انرژی خود را صرف مدرنسازی زیرساختهای خود از داخل ساختمان به فضای ابری میکنند». این مدرنسازی شرکتها را قادر میسازد تا در هزینهها صرفهجویی کنند، سریعتر نوآوری کنند و بهرهوری بیشتری از منابع مهندسی کمیاب خود دریافت کنند.»
این شرکت سرمایه گذاری قابل توجهی در زیرساخت ها و قابلیت های هوش مصنوعی انجام می دهد. تراشه های سیلیکونی سفارشی AWS، Trainium و Inferentia، در حال افزایش هستند.
جاسی توضیح داد: «نسخه دوم Trainium، Trainium2 است که در چند هفته آینده شروع به افزایش میکند و برای مشتریان از نظر قیمت/عملکرد بسیار قانعکننده خواهد بود.
سرویس Amazon Bedrock مدل های پیشنهادی خود را گسترش داده است و غزل کلود 3.5 آنتروپیک، لاما 3.2 متا، لارج 2 میسترال و چندین مدل هوش مصنوعی پایداری را اضافه کرده است.
با نگاهی به آینده، AWS قصد دارد برای حمایت از رشد هوش مصنوعی هزینه های سرمایه ای را افزایش دهد.
جاسی در مورد پتانسیل هوش مصنوعی مولد گفت: «این یک نوع فرصت واقعاً غیرعادی بزرگ و شاید یک بار در زندگی است. فکر میکنم مشتریان، کسبوکار و سهامداران ما نسبت به این بلندمدت که ما به شدت آن را دنبال میکنیم، احساس خوبی خواهند داشت.»