یک وبسایت سریع فقط یک وب سایت خوب نیست، بلکه بخش مهمی از رقابت آنلاین ماندن است.
این راهنما همه چیزهایی را که برای افزایش سرعت صفحه و رضایت کاربر برای دید بهتر جستجو نیاز دارید، پوشش می دهد.
هزینه بالای وب سایت های کند: چرا سرعت اهمیت دارد؟
Core Web Vitals گوگل نشان می دهد که سرعت وب سایت و تجربه کاربر در هم تنیده شده اند.
اگر بارگذاری یک صفحه وب بیش از حد طول بکشد، کاربران سایت شما را ترک خواهند کرد. این چیز جدیدی نیست.
گوگل سال ها پیش اعلام کرد که تغییر زمان بارگذاری 1 تا 5 ثانیه ای باعث می شود 90 درصد از کاربران سایت شما را بدون تعامل با آن ترک کنند.
بنابراین، حتی اگر وب سایت شما در رتبه بالایی در گوگل باشد، سایت کند عملکرد شما را تحت تأثیر قرار می دهد.
چرا؟
با کاهش تجربه کاربر، افراد بدون خرید محصولات شما، خواندن محتوای شما یا تعامل با آن از سایت شما خارج می شوند.
همانطور که گفته شد، سرعت بسیار فراتر از تأثیر تجربه کاربر است. Core Web Vitals روشن می کند که سرعت یک عامل ضروری است.
درک Core Web Vitals
Core Web Vitals (CWVs) مجموعهای از معیارها هستند که برای ارزیابی تجربه کاربر استفاده میشوند. آنها موارد زیر را برای کاربران دسکتاپ و موبایل اندازه گیری می کنند:
- سرعت بارگذاری
- پاسخگویی صفحه
- ثبات بصری
CWV ها در سال 2020 معرفی شدند تا معیارهای کاربر محور و دنیای واقعی را ارائه دهند که متخصصان سئو و صاحبان سایت می توانند از آن برای اندازه گیری قابلیت استفاده استفاده کنند.
از زمان انتشار آن، ما شاهد بهروزرسانیهای زیادی بودهایم که مهمترین آنها تاخیر ورودی اول است که Interaction Next Paint جایگزین آن شد. عناصر اصلی CWV ها عبارتند از:
- بزرگترین رنگ محتوایی (LCP): عملکرد بارگذاری یک صفحه را اندازه گیری می کند. LCP 2.5 ثانیه اول بارگذاری صفحه را به حساب می آورد.
- تغییر چیدمان تجمعی (CLS): ثبات بصری صفحه را اندازه گیری می کند.
- تعامل با رنگ بعدی (INP): راهی برای اندازه گیری تاخیر بازخورد بصری و تاثیر آن بر تجربه کاربر.
CWV ها برای ارائه جنبه فنی SEO با تمرکز بر تجربه صفحه و قابلیت استفاده کار می کنند.
کدام عنصر CWV مهمتر است؟
ظاهراً INP مهمترین CWV است، و من یک راهنمای کامل در مورد بهینهسازی برای INP، معیار جدید Core Web Vitals نوشتهام.
درک تجربه صفحه
به گفته گوگل، تجربه صفحه، که شامل Core Web Vitals می شود، یک عامل رتبه بندی مستقیم نیست.
رابط جستجوی گوگل دنی سالیوان در X روشن شد که اگرچه تجربه صفحه مهم است، اما به صراحت به عنوان یک عامل رتبه بندی درج نشده است.
نمی گوید که این یک عامل رتبه بندی است. درست مانند صفحه CWV که این را همراه با موارد دیگر نمی گوید. در مورد این موارد صحبت میکند که با آنچه ما انجام میدهیم همسو است.
آیا این بدان معناست که سرعت صفحه دیگر مهم نیست؟
خیر. سرعت برای وب سایت ها مهم است.
چرا؟
هدف موتورهای جستجو ارائه بهترین نتایج برای پرس و جوهای جستجو است.
اگر سایتی کند است، ریسپانسیو یا در دسترس نیست، و در موبایل عملکرد خوبی ندارد، ممکن است بهترین نتیجه برای ارائه نباشد.
چندین سیگنال تجربه صفحه را تشکیل می دهند، از جمله:
- Core Web Vitals.
- سازگاری با موبایل
- HTTPS.
- بینابینی غیر نفوذی
گوگل بیان می کند:
«در حالی که تجربه صفحه مهم است، گوگل همچنان به دنبال رتبه بندی صفحات با بهترین اطلاعات به طور کلی است، حتی اگر تجربه صفحه پایین تر باشد. تجربه صفحه عالی بر داشتن محتوای صفحه عالی غلبه نمی کند. با این حال، در مواردی که صفحات زیادی وجود دارد که ممکن است از نظر ارتباط مشابه باشند، تجربه صفحه می تواند برای مشاهده در جستجو بسیار مهمتر باشد.
جایی که سرعت صفحه با تجربه صفحه و سئو مطابقت دارد
بیانیه Google در مورد تجربه صفحه نشان می دهد که اگر همه چیزهای دیگر برابر باشد، تجربه صفحه ممکن است دید در نتایج جستجو را بهبود بخشد.
در حالی که تجربه صفحه مطمئنا تنها چیزی نیست که شما می خواهید روی آن تمرکز کنید، این یک عنصر دیگر در کنترل شما برای بهبود دید سایت شما در SERP ها است.
سرعت صفحه بسیار مهم است زیرا بر Core Web Vitals به شدت تأثیر می گذارد و هر سه مؤلفه را بهبود می بخشد. برای یافتن زمینههای بهبود، گزارش PageSpeed Insights را اجرا کنید.
راهنمای 9 مرحله ای برای بهینه سازی سرعت صفحه
اگر تمام نمرات CWV را کسب نکرده اید، می توانید این مراحل را برای بهینه سازی سرعت صفحه خود دنبال کنید.
1. کدگذاری را کوچک کنید
شما می توانید CSS، جاوا اسکریپت و HTML را بهینه کنید. ابزارهای مختلفی مانند HTMLMinifier، CSSNano و UglifyJS می توانند به شما کمک کنند تا کدنویسی خود را کوچک کنید. کوچک کردن به معنای کاهش همه کاراکترهای غیر ضروری است.
شما می توانید CSS، JS و HTML را به تنهایی کوچک کنید، اما استفاده از یکی از راه حل های بالا بسیار سریعتر و کارآمدتر است.
اما، پس از به حداقل رساندن کد نویسی خود، توصیه می کنم:
- بررسی چندین صفحه در سایت.
- در حال بررسی برای دیدن اینکه آیا چیزی در طول راه شکسته است.
گاهی اوقات، وقتی کدنویسی خود را کوچک می کنید، همه چیز خراب می شود. هنگامی که کار کوچک کردن را تمام کردید، می توانید کدنویسی استفاده نشده را حذف کنید.
2. کدگذاری استفاده نشده را حذف کنید
اگر کد جاوا اسکریپت یا CSS استفاده نشده دارید، آنها را حذف کنید. هر ذره ای به کاهش حجم فایل ها و افزایش سرعت سایت شما کمک می کند. شما می توانید این کار را به چند روش انجام دهید، اما مانند کوچک کردن، مهم است که سایت خود را پس از حذف کدهای استفاده نشده تجزیه و تحلیل کنید.
Google PageSpeed Insights کدنویسی استفاده نشده در سایت شما را به شما نشان می دهد:
همچنین جاوا اسکریپت استفاده نشده ای را مشاهده خواهید کرد که می توانید آن را حذف کنید، اما باید با یک توسعه دهنده کار کنید یا بدانید چه عناصری ممکن است در صفحات دیگر سایت مورد استفاده قرار گیرند.
اگر از CMS استفاده می کنید، برخی از افزونه های وردپرس می توانند به شما کمک کنند، از جمله:
- WP Rocket.
- منفجر کردن.
- بسیاری از راه حل های ذخیره سازی دیگر.
3. ذخیره سازی
نصب کش در سطح برنامه می تواند کمک کننده باشد.
وردپرس و اکثر گزینه های CMS دیگر دارای پلاگین های کش هستند که بار روی پایگاه داده سایت شما را کاهش می دهد و می تواند به طور چشمگیری CWV ها را بهبود بخشد.
چند مورد از بهترین راه حل های کش برای سایت های وردپرسی عبارتند از:
- WP Rocket.
- WP Super Cache.
- مجموع کش W3.
اگر سایت شما اغلب به یک پایگاه داده برخورد می کند، این ممکن است یک گلوگاه برای سایت شما باشد، بنابراین ممکن است چیزی مانند Memcached مورد نیاز باشد.
4. فیلم ها و تصاویر را بهینه کنید
بخش عمده ای از LCP تصاویر و فیلم ها هستند.
فشرده سازی تمام فایل های تصویری و ویدئویی بهترین کار است. در بیشتر موارد، GIF ها باید با ویدیوها جایگزین شوند.
اگر تصاویر یا ویدیوهای شما بزرگ هستند، یک شبکه تحویل محتوا یا میزبانی شخص ثالث را در نظر بگیرید. راهنماهای مفید زیادی برای کمک به شما در بهینه سازی ویدیو و تصویر پیدا خواهید کرد:
5. از بارگذاری تنبل استفاده کنید
یکی از راههای بهبود بارگذاری یک سایت پر تصویر، داشتن بارگذاری ناهمزمان است که به آن بارگذاری تنبل نیز گفته میشود تا به سرعت اولین رندر سایت شما کمک کند. بارگذاری تنبل کمی مشکل است، اما بسیاری از پلاگین های کش نیز این قابلیت را ارائه می دهند.
Google Search Central راهنمای نحوه رفع محتوای تنبل بارگذاری شده برای جلوگیری از هر گونه مشکلی دارد.
اگر برای Chrome در حال توسعه هستید، می توانید از آن استفاده کنید loading=”lazy”
ویژگی برای تصاویر، اما شما میخواهید مطمئن شوید که آنها بعد از viewport آمدهاند.
6. از شبکه تحویل محتوا استفاده کنید
توصیه می شود تصاویر، ویدئوها، CSS، جاوا اسکریپت یا هر فایل ثابتی را در یک شبکه تحویل محتوا (CDN) قرار دهید.
CDN یک شبکه فوق العاده بهینه شده با سرورهای سراسر جهان است که فایل های شما را میزبانی می کند، سرعت تحویل را بهبود می بخشد و بار روی سرور سایت شما را کاهش می دهد.
از کجا شروع می کنید؟
ابتدا یک CDN را انتخاب کنید و اکثر آنها راهنمای پیاده سازی برای CMSی که شما استفاده می کنید خواهند داشت. برخی از CDN های موجود عبارتند از:
- Cloudflare.
- Amazon CloudFront.
- آکامای.
- اسم حیوان دست اموز
- سوکوری.
7. تغییر مسیرها را کاهش دهید
ممکن است سایت شما تغییر مسیرهایی داشته باشد که در تکامل یک سایت 100% طبیعی است.
با این حال، شما باید هر زنجیره تغییر مسیری را که در آن یک صفحه به صفحه دیگری هدایت میشود حذف کنید، زیرا بر سرعت سایت شما تأثیر میگذارد.
بهعنوان یک متخصص سئو، توصیه میکنم ابتدا از نحوه عملکرد ریدایرکتها و دلیل ارزشمند بودن آنها مطلع شوید. برای شروع می توانید این راهنما را دنبال کنید: راهنمای سئو برای تغییر مسیرها.
8. افزونه های خود را بررسی کنید
اگر از یک CMS محبوب استفاده می کنید، نصب ده ها افزونه غیر معمول نیست.
شما باید همه این افزونه ها را بررسی کنید و آنهایی را که استفاده نشده اند یا می توانند تحت یک افزونه جایگزین شوند جایگزین کنید.
هر افزونه را یکی یکی مرور کنید و بپرسید:
- آیا از این افزونه استفاده می کنم؟
- آیا این ویژگی های افزونه در حال حاضر در افزونه دیگری که من استفاده می کنم موجود است؟
کاهش نفخ از پلاگین های شما تا حد زیادی سرعت صفحه را بهبود می بخشد.
9. هاست خود را ارتقا دهید
در نهایت، اگر همه کارهای دیگر را انجام داده اید و سرعت صفحه بهبود نمی یابد، ممکن است بخواهید هاست را ارتقا دهید.
برخی از هاستها سیستمهای قدیمیتری دارند، اما اکثر آنها به شما اجازه میدهند تا RAM و CPU بیشتری اضافه کنید تا در صورتی که ترافیک باعث از کار افتادن سرور میشود، سرعت سایت را بهبود بخشد.
اگر از سرور Apache یا Nginx استفاده می کنید، می توانید ماژول PageSpeed را روی سرور خود نصب کنید. مزیت این ماژول این است که در سطح سرور برای بهبود سرعت کار می کند، به این معنی که برنامه سایت شما تغییر نخواهد کرد.
توجه داشته باشید: برای بهبود سرعت سایت، ممکن است لازم باشد برای اجرای برخی از تغییرات بالا با مدیران IT یا سرور کار کنید.
دریافت خبرنامه که بازاریابان به آن اعتماد دارند.
نکاتی برای بهبود بیشتر سرعت صفحه
علاوه بر تمرکز روی سرعت، میخواهید با استفاده از نکات زیر، تجربه صفحه را بهبود ببخشید.
سازگاری با موبایل
امروزه هر سایتی باید سازگار با موبایل باشد. استفاده از طراحی واکنشگرا برای بهبود تجربه کاربر و اطمینان از دسترسی در همه دستگاه ها ضروری است.
در مرحله بعد، اگر نکات سرعت بالا را دنبال کنید، سرعت سایت موبایل را نیز بهبود خواهید داد.
در نهایت، در نظر بگیرید:
- حذف یا کاهش پاپ آپ ها.
- ایجاد محتوای مناسب برای موبایل با تمرکز بر خوانایی
مرور ایمن
مرور ایمن و ایمن دو عنصر از یک سایت هستند که باید از قبل ارائه دهید. شما می خواهید:
- یک سایت امن با استفاده از HTTPS اجرا کنید.
- بررسی های امنیتی را در سایت خود اجرا کنید.
- همه آپلودهای سایت را برای کدنویسی مخرب، بدافزارها، ویروس ها و موارد دیگر اسکن کنید.
نظارت معمول نیز ضروری است. اگر سایت شما به خطر بیفتد، گوگل به سرعت آن را علامت گذاری می کند و باعث می شود بسیاری از بازدیدکنندگان احتمالی آن را رها کنند.
بینابینی غیر نفوذی
وقفه ها هرگز برای تجربه کاربر خوب نیستند، اما ممکن است برای ایجاد درآمد یا اضافه کردن مشترکین به خبرنامه شما ضروری باشند. با این حال، باید تمام تلاش خود را برای کاهش پنجرههای بازشو و بینابینی انجام دهید.
دستگاه های تلفن همراه فضای صفحه نمایش محدودی دارند و اگر سایت شما دارای پنجره های بازشو و بینابینی زیادی باشد، می تواند تعامل با سایت را دشوار یا غیرممکن کند و تجربه صفحه ضعیفی ایجاد کند.
بررسی شبکه های تبلیغاتی
اگر سایت شما تبلیغاتی را نمایش می دهد، مهم است که تاثیر آنها را بر تجربه صفحه در نظر بگیرید.
شبکههای تبلیغاتی از شما میخواهند کدی را برای ارائه تبلیغات اضافه کنید، اما اگر بارگذاری شبکه کند باشد، میتواند به میزان قابل توجهی سرعت صفحه شما را کاهش دهد.
باید مرور کنید:
- شبکه های تبلیغاتی برای دیدن تاثیری که بر سرعت سایت شما می گذارند.
- همه افزونه ها یا عناصر شخص ثالث در سایت شما که خارج از کنترل شما هستند.
اگر یک شبکه تبلیغاتی، اسکریپت یا سرویس بر سرعت سایت تأثیر بگذارد، به تجربه صفحه شما آسیب می رساند.
خط پایین
در حالی که تاثیر سرعت صفحه بر سئو نباید تنها چیزی باشد که باید روی آن تمرکز کرد، اما بخشی جدایی ناپذیر از بهینه سازی است که بیشتر در کنترل شماست.
با استفاده از Core Web Vitals به عنوان یک راهنما، سرعت سایت و تجربه صفحه شما باید بهبود یابد و به طور بالقوه باعث افزایش رتبه می شود.
نویسندگان مشارکت کننده برای ایجاد محتوا برای سرزمین موتورهای جستجو دعوت می شوند و به دلیل تخصص و کمک به جامعه جستجو انتخاب می شوند. همکاران ما تحت نظارت کارکنان تحریریه کار می کنند و مشارکت ها از نظر کیفیت و ارتباط با خوانندگان ما بررسی می شوند. نظراتی که بیان می کنند، نظر خودشان است.