در آگوست 2024، برخی از صاحبان سایت متوجه فراخوانی یک پارامتر شدند srsltid=
به فهرست های ارگانیک خود اضافه می شود.
را srsltid=
پارامتر چیز جدیدی نیست بری شوارتز آن را در اینجا گزارش کرد در فوریه 2022 زمانی که گوگل با فعال بودن «برچسبگذاری خودکار»، آن را به فهرستهای Google Merchant Center اضافه کرد. هدف آن اطمینان از اینکه کلیکهای فهرستهای محصولات به وبسایت یک تاجر به درستی به خرید Google نسبت داده میشود.
یک تغییر ظریف در ماه اوت اتفاق افتاد. ناگهان، این پارامتر فقط به لیستهای زیر برچسب «خرید» و نتایج جستجوی جهانی اضافه نشد. اکنون به آن اضافه می شد لیست های ارگانیک.
شوارتز در تاریخ 12 آگوست در سایت خود به طور گسترده این موضوع را پوشش داد، از جمله پاسخ رسمی جان مولر گوگل در یک پست لینکدین:
به نظر می رسید که این توضیح بیشتر مردم را راضی کند. همه از صحبت کردن در مورد آن دست کشیدند و شروع به پذیرش این به عنوان یک حالت عادی جدید کردند.
در حالی که من از طرفداران پر و پا قرص مولر هستم و از تمام کارهایی که تیم Search Relations در طول سالها انجام داده است قدردانی میکنم، اما چیزی برایم خوب نبود.
من احساس می کنم این یکی از آن لحظات نادری است که در آن تصمیم ضعیفی در گوگل گرفته شد و کمی “چرخ زدن واگن ها” در جریان است.
من به این موضوع اشاره خواهم کرد که چرا معتقدم این یک مشکل اساسی است که باید برطرف شود. قبل از انجام این کار، اجازه دهید ریشه مشکل را دوباره مرور کنیم:
را srsltid=
پارامتر بر روی هر برداشت جستجوی ارگانیک تولید می شود. این بدان معناست که هر بار که یک SERP را بهروزرسانی میکنم، Google یک پارامتر جدید و منحصر به فرد را به فهرست ارگانیک من اضافه میکند.
به همین دلیل است که من فکر می کنم گوگل به طور کامل هدف را در این مورد از دست داده است.
به راحتی می توان فرض کرد که جستجوی Google Organic و جستجوی Google Shopping یک هدف را دنبال می کنند، اما اساساً متفاوت هستند.
از منظر کاربر، هر کدام یک عملکرد مجزا را انجام می دهند و همیشه دارند.
از سال 1998، کاربران برای کسب اطلاعات به Google Organic مراجعه کردند، در حالی که از سال 2002، آنها به طور خاص برای یافتن محصولات به Google Shopping (که قبلاً به عنوان جستجوی محصولات Google، محصولات Google یا Froogle شناخته می شد) متکی بودند.
تفاوت های فنی حتی بیشتر است. Google Organic صفحات وب را در سرتاسر وب فهرست می کند و شبکه گسترده ای را برای جمع آوری و دسته بندی اطلاعات ایجاد می کند.
در مقابل، Google Shopping به طور انحصاری دادهها را از فید محصول یک تاجر استخراج میکند و تنها بر موارد موجود برای خرید تمرکز میکند.
از دیدگاه سئو، هر الگوریتم رتبه بندی کاملاً مجزا است.
بله، خطوط به دلیل جستجوی جهانی تار می شوند. لیست محصولات را می توان در صفحه اصلی گوگل ارگانیک ارائه کرد، همانطور که می توانید نتایج جستجوی پولی، محلی و اخبار را پیدا کنید.
اما تا به حال، گوگل در حفظ یک تمایز بسیار خوب عمل کرده است. اگر صفحه مکان یاب فروشگاه یک سایت در رتبه بندی گوگل ارگانیک قرار می گرفت، Google Maps برای آن «اعتبار» نمی گیرد.
اما بنا به دلایلی، هنگامی که صفحه محصول تجارت الکترونیک سایت در رتبهبندی گوگل ارگانیک قرار میگیرد، شخصی در گوگل تصمیم گرفت که این مورد را باید به عنوان جستجوی «خرید Google» نسبت داد و ظاهراً دلیل دیگری جز داشتن نام «گوگل» نیست.
2. گوگل فراموش کرده است که مردم چگونه از جستجوی ارگانیک استفاده می کنند
اما چیزی بدتر از این است که گوگل چند لینک ارگانیک را به اشتباه نسبت دهد.
به این فکر کنید که افرادی که سایت های تجارت الکترونیک را راه اندازی می کنند چگونه لینک ها را به اشتراک می گذارند. اغلب آنها به گوگل می روند، نام محصول را تایپ می کنند، روی نتیجه کلیک می کنند و URL را از نوار آدرس خود کپی می کنند. این نسبتاً استاندارد است.
اکنون، به این فکر کنید که وقتی هر نتیجه ارگانیک گوگل یک پارامتر منحصر به فرد به آن اضافه می شود چه اتفاقی می افتد.
اکثر مردم به URL توجه نمی کنند. آنها آدرس اینترنتی را که کپی کرده اند در وب سایت ها و رسانه های اجتماعی خود به اشتراک خواهند گذاشت. زیرا این URL ها دارند srsltid=
پارامترها، همه آنها به Google Shopping نسبت داده می شوند.
اگر فکر می کنید این فقط یک مورد لبه است، فقط به تعداد X و نتایج اینستاگرام که حاوی این پارامتر URL هستند نگاه کنید.
هرچه هفته ها و ماه ها می گذرند، بیشتر و بیشتر وب را سیل می کند. اینها همه نشانیهای اینترنتی هستند که به اشتباه به Google Shopping نسبت داده میشوند.
3. خود گوگل به ما میگوید که از شناسههای مربوط به جلسه یا «پارامترهای نامربوط در URL، مانند پارامترهای ارجاع» استفاده نکنیم.
این سئو 101 است. به قول خود گوگل، تزریق این URL به هر نتیجه ارگانیک، تأثیری در زیر دارد:
- «… ایجاد تعداد بیضروری از URLهایی که به محتوای یکسان یا مشابه در سایت شما اشاره میکنند.»
مولر میگوید این پارامتر پرس و جو بر خزیدن، نمایهسازی یا رتبهبندی تأثیری نمیگذارد، که ممکن است در سطح سطحی درست باشد. اما هر کسی که مدتی در سئو بوده است می داند که:
- هنگامی که Google هزاران URL مشابه را با پارامترهای جستجوی منحصر به فرد می بیند، خزیدن تحت تأثیر قرار می گیرد و باید بفهمد که با آنها چه کاری انجام دهد.
- در حالی که نمایه سازی از نظر فنی تحت تأثیر قرار نمی گیرد (Google فقط URL متعارف را نمایه می کند و به صورت پویا ایجاد می کند
srsltid=
پارامتر در پرواز)، اثر عملی این است که Googlebot به طور بالقوه مجبور است صدها یا هزاران URL تکراری را پردازش کند. - در مورد رتبهبندی، بسیاری از ما به طور حکایتی دیدهایم که نسخههای متعارف، مانند 301s، لزوماً رتبه کامل صفحه را در مقابل پیوند مستقیم و دائمی پاس نمیکنند. من دوست دارم اینجا به مولر اعتماد کنم، اما تاریخ گذشته مایه آرامش نیست.
دریافت خبرنامه که بازاریابان به آن اعتماد دارند.
4. این تغییر هدف تگ rel=canonical را شکست می دهد
از قضا، نکته از rel=canonical
برچسب در وهله اول به بود اجتناب کنید وضعیتی که در آن گوگل چندین آدرس URL را نمایه می کند و ارائه می کند.
صرف نظر از اینکه گوگل چگونه این URL ها را ایندکس می کند، عملی که گوگل در جستجوی ارگانیک تغییرات URL را به سرعت ارائه می کند، به طور موثری کل هدف را از بین می برد. rel=canonical
برچسب زدن
5. شما می توانید برچسب گذاری خودکار را خاموش کنید – یا می توانید؟
مولر گزینه غیرفعال کردن برچسبگذاری خودکار در Google Merchant Center را مطرح میکند، اما به سرعت با گفتن این جمله، “اگرچه به نظر من مفید است!”
به نظر می رسد اظهارات او هرگونه پیشنهادی مبنی بر اینکه این یک مشکل است را از بین می برد و به همه می گوید که این را به عنوان یک حالت عادی جدید بپذیرند.
یا این یا او میداند که این یک مشکل است، اما باید چهرهای یکپارچه با جهان حفظ کند.
از دیدگاه من، همه اینها پیامدهای بسیار سنگینی هستند، نه فقط به این دلیل که بر بهداشت سئو تأثیر میگذارند، بلکه شاید مهمتر از آن به این دلیل که نحوه طراحی آنها میتواند منجر به انتساب نادرست زیادی به Google Shopping شود.
مشکل توصیه مولر مبنی بر اینکه می توانید این ویژگی را خاموش کنید این است که با اسناد خود گوگل در تضاد است و می گوید که برچسب گذاری خودکار یک ویژگی ضروری است.
بدتر از همه، تنها پیوندی که Google برای برچسبگذاری دستی ارائه میکند شامل سلب مسئولیتهایی است که بیان میکند برای GA4 اعمال نمیشود.
هر سئویی که بخواهد به تیم خود بگوید برچسب گذاری خودکار را خاموش کند، در موقعیت ناخوشایندی قرار می گیرد: آنها باید به تیم خود بگویند که ویژگی را که گوگل می گوید «مفید است» را بدون ارائه جایگزین مناسب، خاموش کنند.
6. این «قاعده» طولانی مدت گوگل را که فهرست های ارگانیک مقدس هستند، می شکند
این قسمت از همه شگفت انگیزتر است. وقتی در اوایل دهه 2000 با برخی از مهندسان گوگل صحبت کردم، آنها با افتخار به من گفتند که تیم جستجوی ارگانیک آنها از بقیه گوگل جدا شده است – به معنای واقعی کلمه.
این عامل بزرگی در موفقیت اولیه آنها بود. در حالی که رقبای آنها در آن زمان به طور معمول تجربه کاربری خود را برای افزایش سود به خطر می انداختند، Google Organic همیشه از AdWords و سایر بخش های Google مستقل بود.
این اولین باری است که می بینم بخش دیگری از گوگل با نتایج ارگانیک به هم ریخته است و این نشانه خوبی نیست.
تجزیه و تحلیل
بنابراین، گوگل چگونه باید این مشکل را برطرف کند؟ ساده
به اعمال برچسبگذاری خودکار فقط برای نتایج در برگه خرید Google و فهرستهای محصولات در جستجوی جهانی بازگردید. فهرست های ارگانیک را به حال خود رها کنید.
Google قبلاً این کار را با پارامتر gclid= در نتایج جستجوی پولی انجام می دهد. دلیلی وجود ندارد که نتواند همین کار را با لیست محصولات انجام دهد.
ببین من متوجه شدم تیم خرید Google میخواهد تجزیه و تحلیلهای خود را برای گزارش عملکرد یک محصول در فهرستهای پولی، خرید و ارگانیک Google بهبود بخشد.
اما ربودن جواهر تاج گوگل – جستجوی ارگانیک – جالب نیست. تیم خرید باید با پیوندهای موجود در Google مانند بینگ، فیس بوک، X یا ChatGPT به صورت ارگانیک رفتار کند.
گوگل قبلا در مورد این موارد شفاف تر بود. در این صورت، خوب است اگر کمی بیشتر در مورد برنامه های آنها برای رسیدگی به آن قبل از یک میلیارد ناخواسته ارتباط برقرار شود. srsltid=
پارامترها وب را پر می کنند.
بعد چه باید کرد؟
اگر مدیر سایت هستید و می بینید که پارامتر srsltid= در لینک های ورودی شما ظاهر می شود، پیشنهاد من این است که آن را خاموش کنید.
- به Google Merchant Center بروید و برچسب گذاری خودکار را خاموش کنید.
- برای ایجاد دستی برچسبها برای هر محصول و ارسال آنها در فید خود به Google Shopping از Google’s Campaign URL Builder برای GA4 استفاده کنید.
- انگشتانتان را کنار بگذارید که با تمام توجهی که این مشکل همچنان ایجاد می کند، گوگل در نهایت راهنمایی را دریافت کرده و آن را برطرف خواهد کرد.
نویسندگان مشارکت کننده برای ایجاد محتوا برای سرزمین موتورهای جستجو دعوت می شوند و به دلیل تخصص و کمک به جامعه جستجو انتخاب می شوند. همکاران ما تحت نظارت کارکنان تحریریه کار می کنند و مشارکت ها از نظر کیفیت و ارتباط با خوانندگان ما بررسی می شوند. نظراتی که بیان می کنند، نظر خودشان است.