مروری بر هوش مصنوعی گوگل، کلیک‌ها و تأثیر ترافیک: کشف رمز و راز

گوگل در 14 مه شروع به افزودن نمای کلی هوش مصنوعی (AIO) به نتایج جستجوی ایالات متحده کرد. در حالی که به طور مبهم اشاره می‌کند که لینک‌ها در AIO نرخ کلیک (CTR) بالاتری دارند، گوگل وقتی مستقیماً در این مورد سؤال می‌شود، طفره می‌رود.

هنگام بحث درباره این موضوع مهم با مشتریانم، در مورد دو چیز صحبت می کنیم:

  • مرورهای هوش مصنوعی یک تجربه کاربری اساساً متفاوت را ارائه می دهد، بنابراین فکر کردن به CTR به روش سنتی ممکن است گمراه کننده باشد یا باعث شود فرصت های بالقوه را نادیده بگیرید.
  • گوگل ممکن است حقیقت را بگوید، اما این واقعیت جالب را به خوبی بیان نمی کند – یا ممکن است عمداً در مورد این موضوع مبهم باشند.

همچنین، اگرچه من در اینجا بیشتر بر روی مرورهای هوش مصنوعی تمرکز می‌کنم، بسیاری از همان تفکرات و نگرانی‌ها در مورد Bing Copilot نیز صدق می‌کند.

هوش مصنوعی UI و UX را مرور می کند

Google AI Overviews و Bing Copilot راه جدیدی برای تعامل با نتایج جستجو ارائه می دهند. این تجربه کاربری جدید زمانی شروع می شود که کاربر با هوش مصنوعی مولد درگیر شود (به عنوان مثال، ایجاد یک پاسخ AIO، گسترش پاسخ از پیش تولید شده، ارسال یک درخواست).

رابط های کاربری مولد هوش مصنوعی گوگل و بینگ نتایج جستجو را در اختیار می گیرند و در مقایسه با صفحات نتایج موتورهای جستجوی سنتی، پاسخ بسیار غنی تری را به درخواست کاربر ارائه می دهند.

به گفته لیز رید، معاون گوگل و رئیس جستجو، جستجوگران با نمایش AIO رضایت بیشتری دارند. AIO معمولاً خلاصه ای از موضوعات اصلی پرس و جو را با توضیحات مختصری برای هر موضوع فرعی، از جمله پیوندهایی به وب سایت های غیر Google ارائه می دهد.

در مورد CTR، اگر خلاصه AIO به چند بخش تقسیم شود، هر بخش معمولاً حاوی یک یا چند پیوند است. علاوه بر این، Copilot Bing به عنوان یک برنامه تک صفحه ای عمل می کند و تجربه جستجوی تعاملی و تکراری تری را در مقایسه با نتایج سنتی Bing ارائه می دهد.

فکر کردن در مورد CTR نیاز به تکامل دارد، با جزئیات بیشتر، زیرا صفحات نتایج جستجوی سنتی با رابط های کاربر هوش مصنوعی مولد متفاوت هستند.

به همین دلیل است که طفره رفتن گوگل و بینگ در مورد این موضوع ناامید کننده است.

هنگام در نظر گرفتن این موضوع، من روی دو سناریوی افراطی بالقوه برای جستجوگر تمرکز می کنم:

  • خلاصه به طور کامل نیازهای جستجوگر را برآورده می کند و جلسه جستجو را بدون کلیک کردن روی هیچ پیوندی به پایان می رساند.
  • جستجوگر اطلاعات بهتری دارد و سؤالات بعدی را برای کاوش بیشتر می‌پرسد، و باعث می‌شود که برای هر پرس و جو روی URL ارائه‌شده کلیک کرده و با موتور جستجو یا رابط هوش مصنوعی پیگیری کند.

رابط کاربری هوش مصنوعی مولد احتمالاً منجر به CTR بالاتر می شود

یک نکته کلیدی: رابط کاربری هوش مصنوعی مولد با اهداف قابل کلیک کمتری در مقایسه با سایر ویژگی های جستجو بسیار غالب است.

قابل‌توجه، پیوندهای موجود در AIO برجسته‌تر و غنی‌تر از نتایج جستجوی معمولی هستند و دارای نام‌های سایت، سرفصل‌ها، قطعه‌ها و احتمالاً تصاویر هستند – همه در قالب کارت مانند بسته‌بندی شده‌اند و کلیک‌ها را نشان می‌دهند.

بنابراین وقتی جستجوگران می‌خواهند روی یک لینک کلیک کنند، صرف این واقعیت که اهداف کلیکی برجسته کمتری در AIO وجود دارد (در مقایسه با 10 پیوند آبی) تنها می‌تواند منجر به CTR بالاتر شود.

از نظر ریاضی، مخرج تعداد اهداف کلیک است و هر چه مخرج کوچکتر باشد، CTR بالاتر است.

سوال کلیدی که باید به دقت مورد بررسی قرار گیرد: جستجوگران هر چند وقت یکبار می خواهند روی یک پیوند کلیک کنند؟ فقط گوگل می تواند به طور قطعی به این پاسخ دهد زیرا آن داده ها عمومی نیستند. در ادامه این مقاله درباره نحوه دریافت یک معیار پروکسی برای این موضوع بحث خواهیم کرد.

آنچه گوگل در مورد کلیک ها در AI Overviews گفت

مستقیم ترین بیانیه از اطلاعیه رید است:

  • و ما می بینیم که لینک های موجود در AI Overviews نسبت به زمانی که صفحه به عنوان یک لیست وب سنتی برای آن پرس و جو ظاهر می شد، کلیک بیشتری دریافت می کنند.

آزار دهنده است، درست است؟ این جمله مبهم است، فاقد زمینه است و به نظر می رسد تلاشی از سوی تیم ارتباطات شرکتی برای پنهان کردن اخبار بد باشد.

بیایید برخی از تفسیرهای ممکن را بررسی کنیم:

CTR با ویژگی جستجو اندازه گیری می شود

گوگل CTR را به عنوان کلیک در هر ویژگی جستجو محاسبه می کند. برای مثال، AIO، لینک‌های سایت، پانل‌های دانش، و قطعه‌های برجسته هر کدام CTR خاص خود را دارند.

استدلال UX این است که یک رابط غالب تر، کلیک های بیشتری دریافت می کند. از آنجا که AIO بسیار مسلط است (Copilot کل صفحه را در اختیار می گیرد)، CTR بالاتری برای پیوندهای خود خواهد داشت.

در هر ویژگی جستجو، لینک های مختلف CTR های متفاوتی دریافت می کنند. به عنوان مثال، در 10 پیوند آبی، موقعیت 1 دارای CTR بالاتری نسبت به موقعیت 9 است.

AI Overviews معمولاً بین دو تا پنج پیوند را نشان می دهد که بسیار کمتر از 10 پیوند آبی که معمولاً نمایش داده می شود.

از آنجا که AIO پیوندهای کمتری ارائه می دهد، CTR برای هر پیوند در AIO در مقایسه با پیوندهای موجود در 10 پیوند آبی بالاتر است.

ما می توانیم همان پیوند را در AIO با سایر ویژگی های جستجو مقایسه کنیم. به دلیل نمایش برجسته AIO، زمینه درگیرکننده و پیوندهای کمتر، CTR برای پیوند در AIO احتمالاً بالاتر از سایر ویژگی های جستجو است.

چندین عامل درک عملکرد AIO را پیچیده می کند:

  • URL های تکراری: در جستجوی سنتی، یک URL فقط یک بار در 10 نتیجه برتر ظاهر می شود. با این حال، در طول مرحله آزمایش AIO، یک URL می‌تواند چندین بار در پاسخ هوش مصنوعی تولیدی ظاهر شود. ممکن است این مورد در نسخه زنده وجود نداشته باشد، اما شایان ذکر است.
  • اندازه گیری CTR: AIO و Copilot تعاملی هستند، بنابراین CTR بسته به اینکه در هر جلسه جستجو اندازه گیری شود یا در هر پرس و جو، بسیار متفاوت است. اندازه گیری در هر جلسه احتمالا CTR بالاتری را نشان می دهد.
  • پاسخ های متغیر: پاسخ های AIO به یک پرس و جو می تواند به طور قابل توجهی در طول زمان متفاوت باشد. برخلاف صفحات استاندارد نتایج موتورهای جستجو (SERP)، محتوای پاسخ AIO، از جمله پیوندهایی که نشان داده می شوند و نحوه قالب بندی محتوا (بخش ها، چرخ فلک های تصویر، و غیره)، می تواند هر بار متفاوت باشد.

CTR کل SERP ها

یکی از مواردی که گوگل و مفسران صنعت در مورد آن بحث نکرده اند، CTR کلی از صفحه نتایج جستجو به وب گسترده تر است.

وجود هر ویژگی جستجو می تواند بر CTR پیوندها در آن ویژگی و سایر ویژگی های جستجو تأثیر بگذارد.

با توجه به این، این احتمال وجود دارد که AIO و Copilot برجسته در SERP، کلیک روی سایر ویژگی‌ها، به خصوص 10 پیوند آبی را کاهش دهند.

این بدان معنی است که CTR پیوندها در AIO ممکن است بالاتر باشد، اما در کل، SERP ممکن است کلیک های کمتری ایجاد کند.

نتیجه می تواند جلسات جستجوی بیشتری با کلیک صفر باشد.

اگر درست باشد، این پیامدهای زیادی برای ترافیک جستجوی ارگانیک به همه وب سایت ها دارد.

موتورهای جست و جو باید پیشرفت کنند

بنابراین گوگل به کدام تفسیر CTR اشاره می کند؟

من معتقدم که این سومین پیوند است: یک پیوند اگر در AIO نشان داده شود در مقایسه با یکی از 10 پیوند آبی، احتمال بیشتری دارد که CTR بیشتری داشته باشد.

مسئله این است که ما نمی دانیم که گوگل و بینگ چگونه CTR را برای این رابط های کاربری جدید اندازه گیری می کنند و آنها از این سوال اجتناب می کنند.

ما به شفافیت بیشتر موتورهای جستجو نیاز داریم.

به جای اجتناب از این سوالات، موتورهای جستجو باید به وضوح توضیح دهند که چگونه CTR و سایر معیارها را برای UX جدید اندازه گیری می کنند.

اندازه گیری تأثیر مرورهای هوش مصنوعی بر ترافیک وب سایت شما

در حالی که منتظر هستیم تا گوگل داده های بهتری را به اشتراک بگذارد، برای اندازه گیری تأثیر مرورهای هوش مصنوعی چه کاری می توانیم انجام دهیم؟

برای سنجش تأثیر، من از سه منبع داده با مشتریانم برای ترسیم یک تصویر تقریبی استفاده کرده ام:

  1. ابزار ردیابی SERP: من از Autoritas برای کمک به ردیابی نحوه نمایش AIO در SERP ها در طول زمان استفاده می کنم. یک پرس و جو می تواند پاسخ های AIO بسیار متفاوتی دریافت کند. بنابراین، هر ابزار ردیابی باید این تغییرات را گزارش کند. هنگام بررسی دستی SERP ها محتاط باشید.
  2. تجزیه و تحلیل وب: از Google Analytics (یا هر چیز دیگری که استفاده می کنید) برای گزارش در مورد صفحات ارجاع شده از Google حاوی استفاده کنید #:~:text=. این قالب بخش‌های خاصی از صفحه را در SERP‌ها برای قطعه‌های برجسته و پیوندهای AIO برجسته می‌کند. شما باید این را از قبل پیگیری کنید!
  3. داده های کنسول جستجو از صادرات انبوه کنسول جستجو به BigQuery برای داده‌های غنی‌تر در ترکیب‌های جستجو-صفحه استفاده کنید. تجزیه و تحلیل این داده ها برای مرورهای هوش مصنوعی و قطعه های برجسته بسیار مهم است و باید از قبل بخشی از روال شما باشد.

گزارش در مورد این سه منبع داده در قالبی مناسب برای کسب و کار به شما کمک می کند تعداد دفعات آن را تخمین بزنید:

  • AIO برای یک پرس و جو ظاهر می شود.
  • وب سایت شما در AIO نشان داده شده است.
  • سایت شما از AIO کلیک می کند.

در حالی که ناقص است، یک نمای جهت درست ارائه می دهد.

نظرات بیان شده در این مقاله نظرات نویسنده مهمان است و لزوماً سرزمین موتور جستجو نیست. نویسندگان کارکنان در اینجا فهرست شده اند.

Source link