MENLO PARK، کالیفرنیا – متا روز چهارشنبه یک ربات گفتگوی مکالمه راهاندازی کرد که به کاربران امکان میدهد با استفاده از هوش مصنوعی شبکههای رسانههای اجتماعی خود را جستجو کنند – تلاشی برای رقابت با ChatGPT محبوب OpenAI در بحبوحه رونق صنعت هوش مصنوعی مولد.
متا گفت که دستیار مکالمه متا هوش مصنوعی – که شامل واتس اپ، مسنجر و اینستاگرام خواهد شد – به یکی از مدل های زبان بزرگ خود و همکاری با موتور جستجوی مایکروسافت بینگ متکی است. این شرکت همچنین در حال راه اندازی ابزارهای ایجاد عکس با پشتوانه هوش مصنوعی و 28 چت ربات مجهز به هوش مصنوعی است که توسط افراد مشهور و نمادهای فرهنگی مانند اسنوپ داگ، تام برادی، کندال جنر و نائومی اوزاکا بازی می شود.
مارک زاکربرگ، مدیر عامل متا در سخنرانی اصلی در کنفرانس توسعه دهندگان Connect شرکت گفت: “هوش مصنوعی متا دستیار اصلی شماست که می توانید مانند یک شخص با او صحبت کنید.”
متا مدتهاست که یک نیروگاه تحقیقاتی هوش مصنوعی بوده است. در پشت صحنه، این فناوری ویژگیهای بیشماری را تقویت میکند: از الگوریتمهایی که محتوای ویروسی را در شبکههای اجتماعی خود نشان میدهند تا سیستمهایی که محتوای سمی را پرچمگذاری میکنند. اما از آنجایی که گوگل و OpenAI چت ربات های پیشرفته و دیگر محصولات مستقل هوش مصنوعی را به بازار عرضه کردند، به نظر می رسید متا عقب افتاده است.
مارک شومولیک، تحلیلگر ارشد اینترنت برنشتاین، این هفته گفت: «آنها واقعاً اعتباری به عنوان برنده هوش مصنوعی دریافت نکرده اند. او افزود، اگرچه این شرکت در «ساخت مدلهای بنیادی» برتری داشته است… هنوز مشخص نیست که استراتژی تجاری آنها در آنجا چگونه به نظر میرسد.
اکنون متا به دنبال تغییر این تصور است و مجموعه ای از ابزارهای هوش مصنوعی را در سراسر محصولات خود معرفی می کند.
زاکربرگ تاکید کرد که استراتژی متا شامل ایجاد محصولات هوش مصنوعی مختلف برای مصارف مختلف، برخلاف یک ربات چت پرچمدار واحد است. او اضافه کرد که رباتهای مکالمه متا فقط برای انتقال اطلاعات نیستند – آنها برای سرگرمی هستند.
زاکربرگ گفت: «من فکر میکنم این روش استفاده مردم از همه محصولات ما را تغییر خواهد داد.
دستیار جدید در ایالات متحده در دسترس خواهد بود. متا همچنین انتظار دارد که دستیار جدید را به Ray-Ban Meta، جدیدترین نسخه عینک هوشمند خود و هدستهای Quest 3 جدید خود بیاورد.
این شرکت گفته است که هوش مصنوعی متا میتواند به کاربران در پاسخگویی به سوالات در زمان واقعی کمک کند. به عنوان مثال، کاربرانی که در حال پیاده روی در سانتا کروز، کالیفرنیا هستند، می توانند از این ابزار برای کاوش مکان های دیگر بخواهند. هوش مصنوعی متا همچنین میتواند تصاویر خلاقانه را از پیامهای متنی جمعآوری کند.
ویژگیهای جدید اینستاگرام به کاربران اجازه میدهد تصاویر تولید شده با هوش مصنوعی ایجاد کنند. یکی از این ابزارها، Restyle، افراد را قادر میسازد تا عکسهای خود را به سبکهای جدید تبدیل کنند، از جمله اینکه آنها را شبیه به نقاشیهای آبرنگ جلوه دهند. شرکت دیگر میگوید که پسزمینه میتواند صحنه یا پسزمینه تصویر را بر اساس یک پیام متنی مانند «مرا در مقابل یک شفق قطبی عالی قرار بده» تغییر دهد. متا گفت که هر تصویری که توسط Meta AI، Restyle و Backdrop ایجاد یا ویرایش شود، برچسبگذاری میشود.
چت رباتهای سلبریتیمحور در نظر گرفته شدهاند تا به کاربران این تصور را بدهند که با افراد آشنا درباره علایق خود در اینستاگرام، مسنجر و واتساپ صحبت میکنند.
اعلامیههای متا در عرصهای شلوغ میآیند، زیرا غولهای فناوری دیگر مانند گوگل، مایکروسافت و OpenAI برای تسلط بر هوش مصنوعی مولد مبارزه میکنند – فناوری که سیلیکون ولی را مجذوب خود کرده است. روز دوشنبه، OpenAI اعلام کرد که کاربران را قادر می سازد تا با چت ربات ChatGPT خود صحبت کنند. در همان روز، آمازون اعلام کرد که قراردادی برای سرمایه گذاری تا سقف 4 میلیارد دلار در استارت آپ هوش مصنوعی Anthropic امضا کرده است.
متا گروهی از استارتآپها و شرکتهای بزرگ را دنبال میکند که چتباتهای شخصیت محور را ایجاد میکنند که برای ارائه همراهی و سرگرمی همراه با اطلاعات طراحی شدهاند. اوایل امسال، اپلیکیشن اشتراکگذاری پیام زودگذر اسنپچت، My AI را راهاندازی کرد، یک ربات چت که برای ارائه توصیههایی به کاربران در مورد همه چیز از ماشینهایشان گرفته تا برنامهریزی عروسی طراحی شده است. این شرکت شروع به آزمایش با ادغام پیوندهای حمایت شده در مکالمات ربات چت با کاربران کرده است.
سال گذشته، دو کارمند سابق گوگل Character را راه اندازی کردند. هوش مصنوعی – یک ربات چت که به کاربران امکان می دهد با جعل هویت شرلوک هلمز یا آلبرت انیشتین مکالمه را شروع کنند. به گفته این شرکت، در پنج ماه اول فعالیت، کاربران بیش از 2 میلیارد پیام ارسال کرده اند و به طور متوسط روزانه بیش از دو ساعت وقت صرف کرده اند.
شومولیک گفت که این اقدام به عنوان راهی برای جذابتر کردن شبکههای اجتماعی متا «کاملاً منطقی» است.
Shmulik، که Character.AI و Snapchat را به عنوان مدلها ذکر میکند، میگوید: «وقتی به برخی از معیارهای تعامل پیرامون آن نگاه میکنید، میدانید که مردم واقعاً زمان زیادی را صرف صحبت کردن با انیشتین میکنند. واضح است که میل به نوع صحبت با شخصیت ها وجود دارد.
طی سال گذشته، سرمایهگذاریهای متا در هوش مصنوعی با استقبال نابرابر مواجه شدهاند. در آگوست 2022، متا BlenderBot 3 را منتشر کرد، یک چت ربات هوش مصنوعی که به دلیل انتشار اخبار متعصبانه و تئوری های توطئه به سرعت مورد تمسخر قرار گرفت. تنها سه ماه بعد، اولین ChatGPT به دلیل مهارتهای مکالمه پیچیدهاش جذابیت اصلی پیدا کرد.
این تصویر عمومی در ماه می به نمایش گذاشته شد، زمانی که کاخ سفید مدیران عامل چهار شرکت برتر هوش مصنوعی را احضار کرد تا در مورد سیاست با معاون رئیس جمهور هریس صحبت کنند. نکته قابل توجه: زاکربرگ. در اواخر همان ماه، کمیته قضایی سنا جلسهای درباره نظارت بر هوش مصنوعی برگزار کرد که شامل رهبران OpenAI و IBM بود – اما نه Meta.
مدت کوتاهی پس از نشست کاخ سفید، متا اعلام کرد که AI Sandbox را راهاندازی میکند، که بازاریابان را قادر میسازد تا از هوش مصنوعی برای ایجاد طیف وسیعی از گزینههای متنی و بصری برای تبلیغات رسانههای اجتماعی خود استفاده کنند. این شرکت همچنین یک دستیار بهره وری داخلی به نام Metamates و یک ابزار مبتنی بر هوش مصنوعی را آزمایش کرده است تا کاربران را قادر سازد تا عکس ها را از طریق یک پیام متنی تغییر دهند و آنها را در استوری اینستاگرام خود به اشتراک بگذارند.
و شخصیتهای جدید مبتنی بر هوش مصنوعی احتمالاً بحثهایی را بین تنظیمکنندهها و فعالان در مورد نحوه برنامهریزی این شرکت برای محافظت از کاربران در برابر رباتهای چت که محتوای سمی را به سمت کاربران آسیبپذیر پخش میکنند، برانگیزد. شاهینهای حریم خصوصی همچنین ممکن است این سوال را مطرح کنند که چگونه این شرکت رسوایی از دادههای کاربران محافظت میکند و چه مقدار اطلاعات را از شبکههای اجتماعی خود جمعآوری میکند تا به مدلهای زیربنایی قدرتبخش شخصیتها آموزش دهد.
سناتور ادوارد جی. مارکی (D-Mass) روز چهارشنبه نامهای به زاکربرگ فرستاد و از او خواست تا برنامههای انتشار رباتهای چت هوش مصنوعی را متوقف کند تا زمانی که شرکت متوجه شود که این رباتها چه تأثیری بر کاربران جوان خواهند داشت.
مارکی مینویسد: «این چتباتها میتوانند آسیبهای جدیدی به حریم خصوصی ایجاد کنند و مواردی را که قبلاً در پلتفرمهای شما رایج بود، از جمله جمعآوری دادههای تهاجمی، تبعیض الگوریتمی، و تبلیغات دستکاری تشدید کنند.
رویکرد متنباز متا، که به شرکتها و محققان اجازه میدهد کد منبع را تغییر دهند، مورد انتقاد قانونگذاران و فعالانی قرار گرفته است که استدلال میکنند ارائه فناوری در را برای سوء استفاده باز میکند. ماه گذشته، تریستان هریس، یکی از بنیانگذاران مرکز فناوری انسانی، به اعضای کنگره گفت که تیمش به راحتی کنترلهای ایمنی مدل زبان بزرگ متا را حذف کرده است و به آن اجازه میدهد به کاربران بگوید چگونه یک سلاح بیولوژیکی توسعه دهند. (واشنگتن پست گزارش داده است که زاکربرگ پاسخ داد که هر کسی می تواند آن اطلاعات را در اینترنت پیدا کند.)
روز چهارشنبه، متا گفت همه مدلهای هوش مصنوعی قدرت انتشار محتوای نادرست یا نامناسب را دارند، اما این شرکت به بهبود ایمنی و دقت چتباتهای خود ادامه میدهد.
متا همچنین در برابر سناریوهای روز قیامت برخی از رهبران برجسته هوش مصنوعی مانند نظریهپرداز تصمیمگیری Eliezer Yudkowsky که میگویند این فناوری به سرعت در حال پیشرفت است که ممکن است از هوش انسانی پیشی بگیرد، عقب نشینی کرده است. نیک کلگ، رئیس امور جهانی و دیگران از تنظیمکنندهها خواستهاند که با احتیاط حرکت کنند و استدلال میکنند که این تهدیدات وجودی فرضی هستند.
حتی اگر متا بر موانع نظارتی غلبه کند، این شرکت همچنان باید چگونگی کسب درآمد از تحقیقات هوش مصنوعی خود را بیابد. این شرکت از یک رکود اقتصادی سخت پس از همهگیری بهبود یافته است.
اما از ابتدای سال، سهام متا بیش از 140 درصد افزایش یافته است که به لطف بهبود در بازار تبلیغات دیجیتال، کاهش مشاغل این شرکت و محبوبیت روزافزون رقیب TikTok، Reels است.
Shmulik گفت: “وقتی کسب و کار اصلی شما به خوبی پیش می رود، آزادی عمل بیشتری برای انجام برخی از این ابتکارات بلندمدت و بیرونی مهیا می شود.” “در حالی که اگر کسب و کار اصلی به چالش کشیده شود، می دانید که افسار یا باند زیادی دریافت نمی کنید.”
بهاسکار چاکراورتی، رئیس تجارت جهانی در مدرسه فلچر در دانشگاه تافتس، گفت رباتهای گفتگوی شخصیت محور متا میتواند به این شرکت کمک کند تا کاربران جوانتر را جذب کند. متا مدتهاست که نگران هجوم جوانان به برنامه هایی مانند اسنپ چت و تیک تاک بوده است.
چاکراورتی گفت: «اگر این چتباتها به اندازه کافی باورپذیر و معتبر شوند، در واقع میتوانند ژن Z را ترسیم کنند. منظورم این است که در حال حاضر آنها کمی بداخلاق هستند، اما من نسل اشتباهی هستم که این سوال را میپرسم.