ماتریس ایده راه اندازی: چگونه ایده های جدید راه اندازی را ایده پردازی کنیم

عکس پروفایل نویسنده

@igorizraylevychایگور ایزراایلویچ

ایگور Izraylevych ، مدیر عامل و بنیانگذار S-PRO ، 10+ سال تجربه در مشاوره راه اندازی و توسعه محصول.

ایده ها ارز جدید قرن 21 است. ایده ها می توانند از پول ارزش بیشتری داشته باشند.

به عنوان مثال ، داستان معروف مارک زاکربرگ در رد پیشنهاد 1 میلیارد دلاری یاهو. او می توانست 250 میلیون دلار درآمد کسب کند ، اما ظرف ده دقیقه آن را رد کرد. همانطور که پیتر تیل گفت: ایده ها برای مارک ارزش بیشتری داشتند تا پول.

با این حال ، همیشه این سوال وجود دارد که چگونه ایده های خوب ایجاد کنید ، آنها را بفروشید و بالاترین ارزش را برای آنها مذاکره کنید. اریک استرومبرگ (رئیس Google Play) Startup Idea Matrix را تشکیل داده است که ، همانطور که وی ادعا می کند ، “بازارهای مختلف مصرف و همچنین تاکتیک هایی را که یک شرکت می تواند برای آوردن یک محصول منحصر به فرد به بازار بکار برد ، مشخص می کند”.

برای مشاهده کامل ماتریس B2C این پیوند را دنبال کنید

برای مشاهده کامل ماتریس B2B این پیوند را دنبال کنید

هرکسی می تواند از طریق آن نگاه کند و از برخی الهامات و مهمتر از آن ایده هایی برای راه اندازی نه تنها در اینترنت بلکه در تجارت آفلاین نیز کسب کند.

ایده ها در ستون های جدول آورده شده اند و بازارهای مصرف در ردیف ها با مثالهای معروف در این بین نشان داده شده اند.

نویسنده ماتریس یادآور می شود که صبور بودن در یافتن ایده ، بازار یا فرصت تجاری خود بسیار احتیاط آمیز است.

ارزش ایده ها از پول بیشتر است

همانطور که می بینید ، در واقعیت امروزه ، ایده های ساده پایه موفقیت بسیاری از شرکت ها هستند. به عنوان مثال ، اینستاگرام سرویس عکس فقط برای تلفن های هوشمند ایجاد کرده است. امروزه هر ماه 1 میلیارد نفر از اینستاگرام استفاده می کنند.

بنیانگذار Evernote Stepan Pachikov تصمیم گرفته است با ایجاد یک وب سرویس و مجموعه نرم افزاری برای ایجاد و ذخیره یادداشت ها ، یک فعالیت آفلاین را به یک فعالیت آنلاین انتقال دهد. فقط در مدت 5 سال ، 65 میلیون کاربر Evernote وجود داشته است. یا گسترده ترین روش – رایگان ساختن محصول پولی – به Udacity ، Coursera و EdX کمک کرده است تا با ارائه دوره های آنلاین رایگان برای همه انقلابی در آموزش و پرورش ایجاد کنند. این لیست کامل نیست! و هرکسی می تواند از این شرکت ها نشانه بگیرد و سلولهای خالی را پر کند!

“این را کمتر به عنوان یک نقشه و بیشتر به عنوان یک نقطه شروع برای خلاقیت در نظر بگیرید.” – اریک استرومبرگ

در ابتدای مقاله مثالی آوردیم که نشان می دهد برخی ایده ها از پول ارزش بیشتری دارند. حدس بزن چرا؟ خوب ، همه عاشق یک داستان خوب پارچه برای ثروت هستند! یک ایده درخشان و در عین حال ساده در پس هر داستان وجود دارد! نیاز به اثبات دارید؟

همان دانشجو بودن زاکربرگ ایده یک نوع وب سایت “داغ یا غیر” به نام Facemash را ارائه داد. این اولین قدم در سفر او به فیس بوک معروف بود. ارزش زاکربرگ اکنون بیش از 35 میلیارد دلار است.

دانش آموزان بسیار مبتکر هستند! درست مثل فیس بوک ، گوگل نیز در طول سال های دانشگاه ایجاد شده است. لری پیج و سرگئی برین ایده یک موتور جستجوگر منحصر به فرد را ارائه دادند. اکنون گوگل بیش از 66 میلیارد دلار فروش داشته و با توسعه سایر مشاغل به رشد خود ادامه می دهد. اکنون ارزش پیج و برین تقریباً 30 میلیارد دلار است.

اما حتی فکر نکنید که فقط دانشجویان می توانند میلیاردر شوند. جف بزوس قبل از اینکه بفهمد می خواهد کتابفروشی آنلاین خود را راه اندازی کند ، در یک شرکت وال استریت کار می کرد. اکنون آمازون هر آنچه فکرش را بکنید می فروشد. با بیش از 88 میلیارد دلار فروش سالانه ، حدود 200 میلیارد دلار ارزش دارد. اکنون ارزش بزوس بیش از 150 میلیارد دلار است.

چک لیست: ایده راه اندازی خود را برای اعتبار بررسی کنید

استراتژی اقیانوس آبی

برای الهام گرفتن به چیز دیگری نیاز دارید؟ خوب ، یک کتاب عالی “استراتژی اقیانوس آبی” از W. Chan Kim و Renée Mauborgne وجود دارد. قطعاً باید آن را بخوانید ، سرمایه بزرگی برای خودتان خواهد بود. رویکردی که در این کتاب شرح داده شده بسیار ساده است: برای خلق چیزی جدید تنها کاری که باید انجام دهید این است که فقط دو حوزه یا دو ایده کاری را با هم مخلوط کنید. شما می توانید آن را بی وقفه انجام دهید.

بنابراین با استفاده از این روش در ماتریس ایده هایی که در بالا توضیح داده شد ، می توانید گزینه های زیادی ایجاد کنید. اما فراموش نکنید که ایده ها را قبل از راه اندازی اعتبار سنجی کنید!

رویکرد ساده دوم این کتاب پیشنهاد استفاده از راه حل موجود و بهبود آن است. مطمئناً شما وارد دنیای رقابت و یک رقابت دائمی برای پیروزی خواهید شد ، اما اگر واقعاً در کارهایی که انجام می دهید مهارت دارید و در مقابل رقبای خود خوب می دوید – پیش بروید!

و نکته آخر این استراتژی: با به چالش کشیدن دیدگاه سنتی در مورد اینکه چه کسی می تواند و باید مشتری هدف باشد ، یک مارک تجاری اغلب روش های جدیدی را برای ارائه ارزش دلخواه به مشتری پیدا می کند. به عنوان مثال ، در نظر بگیرید که چگونه دستگاه های کپی Canon با هدف قرار دادن کاربران و نه خریداران شرکت ها ، صنعت کوچک دستگاه کپی رومیزی را ایجاد کردند.

با یک ایده ساده می توانیم لیست شرکت های مشهوری که موفقیت بزرگی داشته اند را ادامه دهیم. علاوه بر این ، با استفاده از این ماتریس ها هرکسی می تواند ایده خود را توسعه دهد و سلولهای خالی موجود در این جداول را پر کند! علاوه بر این ، آنها ممکن است به شما در تجزیه و تحلیل سود حاصل از ایده های خاص و طلبکاری های بیشتر که گرسنه ایده های خوشمزه هستند ، کمک کنند.

نحوه ایده پردازی ایده های نوپا: تکنیک ها و ابزارها

ایده پردازی ایده های جدید تجاری را می توانید به تنهایی یا به صورت گروهی انجام دهید. هدف ایجاد هرچه بیشتر ایده ها است ، که می تواند برای زنده ماندن و مطابقت با اهداف زندگی شما به طور دقیق تجزیه و تحلیل شود.
در اینجا 6 تکنیک وجود دارد که به شما کمک می کند تا ایده های جدید راه اندازی را به طرز فکری و فکری ایده آل کنید.

1. انگیزه خود را مشخص کنید

فرض کنیم شما می خواهید یک تجارت مبتنی بر سرگرمی ایجاد کنید. یا شیوه زندگی را تنظیم کنید که به موقعیت جغرافیایی شما بستگی دارد. یا اشتغال پاره وقت خود را با درآمد زیاد و پایدار تمام عیار کنید. در مرحله بعد ، به این س answerال پاسخ دهید: چه مشاغلی به شما کمک می کند تا به این هدف شخصی برسید؟ یک جدول ایجاد کنید و در ستون اول اهداف و ایده های کسب و کار منجر به دستیابی آنها را در ستون دوم بنویسید. بر این اساس می توانید ماتریس ایده خود را بسازید.

2. تصور کنید که وقت و پول نامحدود دارید

معمولاً افکار جسورانه را کنار می گذاریم زیرا حواسمان به کمبود منابع و شرایط موجود زندگی است. مغز تمایل طبیعی دارد که به سرعت عقاید تجاری را قضاوت و کنار بگذارد و آنها را احمقانه و غیرقابل دفاع تشخیص دهد. در حین انجام ایده های شروع کار با طوفان مغزی ، سعی کنید بدون محدودیت خیال پردازی کنید و گشوده شوید و تمام ایده های بالقوه را برآورده کنید ، گویی همه چیز را به وفور دارید. با جسارت و بزرگ فکر کنید: اگر می توانید هر مشاغلی را بسازید ، چه کاری انجام می شود؟

تمام ایده ها را در ماتریس راه اندازی خود بنویسید ، مهم نیست چقدر دیوانه یا شبح به نظر می رسند. راز این است که مجنون ترین افکار می تواند منجر به ایده های واقع بینانه دیگری شود.

3. وقت خود را در جای مشتری خود بگذرانید

تصمیم گیری در مورد راه اندازی یک استارتاپ فقط بر اساس نظر صاحبان مشاغل اشتباه است. درک نقطه نظرات مشتریان بالقوه بسیار مهم است و فقط آن ایده هایی برای استارت آپ ها که نیازها و درد مخاطبان هدف را در نظر بگیرند ، پاسخی خواهند یافت. برای درک بهتر از دنیای مشتری خود ، می توانید یک نظرسنجی انجام دهید یا تحقیقات عمیقی انجام دهید ، که به آزمایش فرضیه های شما کمک می کند. همچنین ، شما باید تمام نقاط تعامل مشتری با محصول / خدمات خود مانند بازاریابی ، فروش ، خرید ، پشتیبانی فنی را ردیابی کنید. با مشاهده این مخاطب از طریق چشم مخاطبان خود ، می توانید ایده های زیادی برای بهبود تجربه مشتری ایجاد کنید.

درک یک استارتاپ در زمینه استفاده از همه طرف مهم است. یک مورد خاص با استفاده از یک دید ساده و خطی از این روند به شما ارائه می دهد.

4. ایجاد ماتریس ایده تجاری: بازار هدف خود را توصیف کنید

طوفان فکری پیرامون مشخصات بازارهای هدفمند منجر به ایده های جالبی در مورد ویژگی های محصول آینده می شود. ما به شما توصیه می کنیم ابری از انجمن ها ایجاد کنید که رفتار و ویژگی های مصرف کننده شما را توصیف می کند. این به شما کمک می کند ببینید که چگونه می توانید شروع کار خود را بهبود ببخشید.

5- مقدار از کیفیت مهمتر است

به یاد داشته باشید که طوفان مغزی فقط زمینه ای برای ایده پردازی است. این فرایند تفکر خلاق برای ارزیابی اعتبار ایده ها نیست. وظیفه مجری مدیریت مشارکت کنندگان در طوفان مغزی برای به اشتراک گذاشتن تمام افکارشان است.

6. بدون انتقاد ، از جمله سازنده و حرفه ای

در طوفان مغزی ، مهم است که بتوانید زمینه ، دیدگاه حرفه ای و ترس خود را “خاموش” کنید. اینها همه عوامل محدود کننده در این مرحله هستند. ساختار گام به گام و سفت و سخت طوفان مغزی همچنین می تواند تفکر را محدود کند. برعکس ، انفجارهای خلاقیت می تواند در دستان شما بازی کند.

برای ساخت ماتریس ایده راه اندازی خود از این ابزارها استفاده کنید

از ابزاری که باعث افزایش خلاقیت شما می شوند غافل نشوید. برای کمک به شما در گرفتن ایده های خود و ارزیابی آنها بر اساس معیارهای مختلف ، به موارد زیر احتیاج دارید:

  • نوت بوک. همه ایده ها را در یک مکان ضبط و ذخیره کنید. همه تحولات در دسترس خواهد بود ، آنها می توانند تولد ایده های جدید را در آینده تحریک کنند. همچنین ، می توانید پس از طوفان مغزی به آنها برگردید.
  • نشانگرهای رنگ آمیزی. استفاده از رنگهای مختلف هم برای م componentلفه زیبایی شناختی طوفان مغزی و هم برای سیستم سازی و تمایز ایده ها مهم است.
  • تخته سفید یا صفحه راهنما به خصوص در مورد طوفان مغزی گروهی بسیار مهم است. شما می خواهید به اندازه کافی فضای کافی داشته باشید تا در روند خلاقیت فضای کمتری نداشته باشید.
  • برچسب چسب مزیت آنها این است که می توانند به سایر سطوح منتقل شوند. شما یک نقشه انعطاف پذیر از روند خلاقیت خود خواهید گرفت.
  • ضبط کننده قبل از نوشتن فکر روی دفتر یا تخته سفید ، آن را با صدای بلند فرموله کنید. بحث در مورد ایده های خود با شریک زندگی خود به جمع بندی جهت تفکر شما کمک می کند ، ظهور ایده های مشتق شده را تحریک می کند.

البته پس از طوفان فکری ، کار واقعی آغاز می شود: حسابرسی از صنعت ، برقراری ارتباط با مشتری ، مطالعه تاریخچه آن و درک نقاط ضعف برای تأیید یک ایده.

همچنین منتشر شده است اینجا.

عکس پروفایل نویسنده

داستان های من را بخوانید

ایگور Izraylevych ، مدیر عامل و بنیانگذار S-PRO ، 10+ سال تجربه در مشاوره راه اندازی و توسعه محصول.

برچسب ها

با هکر نون همراه باشید

حساب رایگان خود را ایجاد کنید تا قفل تجربه خواندن سفارشی خود را باز کنید.