سه آتش سوزی مرکز داده در دو سال: چگونه از مرکز داده خود محافظت کنید | دانش مرکز داده

غول های فناوری کره جنوبی کاکائو و ناور آخرین شرکت‌هایی بودند که در آتش‌سوزی مرکز داده‌ها آسیب دیدند. حدود ساعت 3:30 بعد از ظهر به وقت محلی در 15 اکتبر گذشته، آتش سوزی در ساختمان SK C&C در پانگیو، درست در جنوب سئول، که مراکز داده این دو شرکت را در خود جای داده است، رخ داد. این آتش سوزی باعث مشکلات ورود و عدم تحویل پیام رسان برای Kakao شد، در حالی که برخی از خدمات Naver از جمله جستجو، اخبار و خرید از کار افتادند.

کاکائو گفت که “باتری لیتیوم یونی در اتاق کنترل برق ساختمان آتش گرفت و باعث قطع برق شد”، اما “پلیس و مقامات آتش نشانی همچنان در حال بررسی علت اصلی هستند” و هنوز “مشخص نیست که آیا آتش سوزی در نتیجه یک آتش سوزی بوده است یا خیر.” بر اساس گزارش از کره تایمز.

اقدام مصرف کنندگان و تقاضای دولت

قطعی عظیم ناشی از آتش‌سوزی مرکز داده اثرات گسترده‌ای برای میلیون‌ها کاربر – از جمله شرکت‌ها و کسب‌وکارهای کوچک – که به خدمات کاکائو وابسته هستند، داشت. در حال بررسی طرح دعوای دسته جمعی علیه شرکت فناوری برای ادعای خسارت وارده در طول قطع. کاکائو قصد دارد به کاربران غرامت بدهد و یک کمیته ای برای ایجاد سیاست جبران خسارت.

در همین حال، در پاسخ به افزایش فشار برای اقدام فوری، مقامات کره جنوبی به مقر SK C&C یورش بردند برای جست‌وجوی دلیل واقعی آتش‌سوزی مرکز داده، که باعث افزایش نظارت دولت و مقررات بیشتری برای مراکز داده کشور می‌شود.

سه آتش سوزی مرکز داده تنها در دو سال: چرا؟

آتش سوزی مرکز داده در کره جنوبی سومین حادثه مشابه در دو سال گذشته است. در ماه آگوست، یکی از مراکز داده گوگل آتش گرفت به یک انفجار الکتریکی (مخصوصاً یک فلاش قوس الکتریکی)، که باعث مجروح شدن سه برقکار در یک ایستگاه فرعی در نزدیکی مرکز داده شد. در سال 2021، آتش سوزی یکی از مراکز داده OVH را به طور کامل نابود کرد در فرانسه و تا حدی به دیگری آسیب رساند، هرچند هیچ آسیبی گزارش نشده است.

خطر آتش سوزی مرکز داده نادر است با توجه به موسسه Uptime. از 8000 حادثه غیرعادی که اعضای موسسه از سال 1994 به اشتراک گذاشته اند، تنها 11 مورد آتش سوزی در مراکز داده – یا کمتر از 0.5 در هر سال – ثبت شده است. از سال 2016 تا 2020، پایگاه داده این موسسه تنها 13 رکورد از قطعی های گزارش شده عمومی ناشی از آتش سوزی را در خود جای داده است.

آتش‌سوزی در مرکز داده ممکن است یک اتفاق نادر باشد، اما زمانی که اتفاق می‌افتد، عواقب آن معمولاً ویرانگر است. به عنوان مثال در حادثه کره جنوبی، کاکائو می تواند میلیاردها دلار از درآمد خود را از دست بدهد و با افزایش هزینه ها روبرو شود.

بهترین روش ها برای محافظت در برابر خطرات آتش سوزی مرکز داده

برای کاهش خطر آتش سوزی در مراکز داده، موسسه Uptime توصیه های زیر را ارائه می دهد:

  • تشخیص: از سیستم های VESDA (دستگاه تشخیص خیلی زود دود) استفاده کنید.
  • سرکوب: از وجود موانع آتش و جداسازی مناسب سیستم ها اطمینان حاصل کنید و سیستم های اطفاء حریق – خواه مبتنی بر آب، گاز یا ترکیبی از هر دو – را به خوبی حفظ کنید.
  • کاهش: انجام ارزیابی های دوره ای ریسک برای شناسایی و رسیدگی به هر گونه مشکل در این سیستم ها.

رایان اور، معاون خدمات توپولوژی موسسه آپتایم، گفت: مراکز داده باید سیستم های پیشگیری و کاهش آتش را در نظر بگیرند که بسیار فراتر از حداقل الزامات کد محلی است. دانش مرکز داده.

“در حالی که این بخش پیشرفت قابل توجهی در استفاده از مواد با قابلیت اشتعال کم و کاهش خطر آتش سوزی با انتخاب دقیق مواد داشته است، مراکز داده همچنان بر تجهیزات و قطعاتی تکیه می کنند که قادر به شروع و افزایش شدت آتش سوزی و اثرات آن هستند. در صورت وقوع آتش سوزی باید در مرحله طراحی و در حین عملیات در حال انجام به طور جدی مورد توجه قرار گیرد.

در حالی که تشخیص اولین گام حیاتی در محافظت در برابر آتش سوزی است، کاهش و سرکوب عناصر حیاتی بعدی هستند. برخی از عوامل مؤثر در آتش سوزی OVH، برای مثال، فقدان یک سیستم اطفاء حریق خودکار، «سقف چوبی برای مقاومت در برابر آتش تنها برای یک ساعت، و دو حیاط داخلی که به عنوان «دودکش آتش» عمل می‌کردند، بود. به گزارش از ثبت نام.

داشتن یک پروتکل مدیریت بلایا جامع و پیوسته به روز شده نیز ضروری است. در مورد کاکائو، این شرکت پروتکل مدیریت بلایای طبیعی را داشت، اما این پروتکل قطع برق در زمان آتش سوزی را به حساب نمی آورد، کاهش سرعت تلاش های بازیابی خدمات. با عبرت گرفتن از این حادثه، کاکائو یک کمیته پیشگیری از عود تشکیل داده است که اقداماتی را برای جلوگیری از وقوع یک رویداد مشابه ترسیم می کند.

علاوه بر قرار دادن تمام تشخیص، سرکوب و اقدامات کاهشی در حال حاضر، اپراتورهای مرکز داده همچنین باید یک طرح بازیابی فاجعه قوی، که شامل پشتیبان گیری، تکرار، و رویه های بازیابی، و همچنین فرآیندهایی برای اطمینان از پاسخ سریع و بازیابی سریع خدمات و عملیات است، توسعه دهند.

در حالی که خدمات Naver از کار افتاد، به دلیل داشتن نسخه پشتیبان خارج از سایت توسط شرکت، آنها ظرف چند ساعت بازیابی شدند. از سوی دیگر، کاکائو برنامه بازیابی بلایا یا سایت های پشتیبان نداشت، منجر به قطعی های چند روزه می شود. این شرکت گفت که هنگامی که مرکز داده به طور کامل عملیاتی شود، ظرف دو ماه به صورت افزونگی ساخته خواهد شد تا از اختلال مشابه جلوگیری شود. کاکائو همچنین بیش از 300 میلیون دلار برای تکمیل مرکز داده خود در سال آینده سرمایه گذاری کرده است و ساخت مرکز داده دیگری را برای تکمیل در سال 2024 آغاز خواهد کرد.