بر اساس گزارش Statcounter، سهم گوگل از بازار جهانی موتورهای جستجو برای اولین بار از سال 2015 به زیر 90 درصد رسید. سهم بازار جستجوی جهانی گوگل در هر یک از سه ماه پایانی سال 2024 کمتر از 90 درصد بود.
داده ها در اینجا تصویری از سهم بازار جستجو در سال 2024 مشاهده میشود که نشان میدهد گوگل در ماه اکتبر به زیر 90 درصد کاهش یافته و به 89.34 درصد رسیده است. 89.99 درصد در ماه نوامبر؛ و 89.73 درصد در دسامبر:

و در اینجا سه ماه گذشته است که سهم بازار جستجوی گوگل در سال 2015 کمتر از 90٪ بود: 89.62٪ در ژانویه. 89.47 درصد در فوریه؛ 89.52 درصد در مارس:

چرا ما اهمیت می دهیم. به قول قدیمی ها، یکی یک نقطه، دو یک خط، و سه یک روند. واضح است، ما در اینجا شاهد روندی هستیم که گوگل سهم بازار جستجو را از دست داده است.
قطره کجاست؟ به نظر می رسد سهم بازار جستجوی گوگل در اکثر مناطق به جز آسیا نسبتاً ثابت است، که به نظر می رسد دلیل بزرگی برای افت کلی گوگل بوده است.
سقوط ایالات متحده؟ سهم بازار جستجوی گوگل در ایالات متحده در نوامبر به 90.37 درصد رسید، اما در دسامبر به 87.39 درصد کاهش یافت. در ماههای دیگر سال 2024، سهم بازار جستجوی Google در ایالات متحده تقریباً ثابت بود و بین 86-88٪ متغیر بود.
تصویر بزرگ. گوگل نزدیک به دو سال است که به دلیل بی فایده بودن نتایج جستجوی خود مورد حمله قرار گرفته است، علیرغم اینکه به لطف وضعیت انحصاری غیرقانونی خود با سهمی 90 تا 92+% برای نزدیک به یک دهه تسلط داشت.
- آیا ما در حال حاضر در نهایت شروع به دیدن افراد مبتدی می کنیم که به سمت موتورهای جستجوی دیگر حرکت می کنند؟ این یک منطقه مورد علاقه برای تماشا در ماه های آینده خواهد بود.
جستجوگران کجا رفتند؟ آیا آنها به سراغ موتورهای پاسخگویی هوش مصنوعی مانند ChatGPT Search و Perplexity رفتند؟ خوب، نه به روشی که Statcounter همه چیز را اندازه گیری می کند. Statcounter عمدتا مایکروسافت بینگ، یاندکس، یاهو و بایدو را ردیابی می کند، اما گروه بندی دیگری به نام «دیگر» نیز دارد که شامل DuckDuckGo و Ecosia می شود.
بینگ، یاندکس و یاهو هر کدام بخشی از سهم گمشده گوگل را به دست آوردند. رتبه دوم مایکروسافت بینگ در پنج ماه پایانی سال 2024 یا کمی کمتر از 4 درصد بود.
عمیق تر حفاری کنید. افزایش جستجوی ChatGPT: 1٪ سهم بازار پیش بینی شده تا سال 2025
اشکال یا بلیپ؟ ممکن است به خاطر بیاورید که در فضای مجاور بازاریابی جستجو و سئو بسیار خوشحال بودید، زمانی که به نظر می رسید گوگل مقدار قابل توجهی از سهم بازار جستجو را در ماه آوریل از دست داده است. با این حال، از دست دادن سهم بازار جستجوی گوگل واقعی نبود و Statcounter داده های خود را اصلاح کرد.
در این مورد، افت قابل باور به نظر می رسد زیرا گوگل به طور مداوم در ماه های اکتبر، نوامبر و دسامبر زیر 90 درصد بود.
داده ها سهم بازار موتور جستجو Statcounter در سراسر جهان.