همه مراکز داده یک کار اساسی را انجام می دهند – فضایی برای میزبانی زیرساخت فناوری اطلاعات فراهم می کنند. بنابراین چگونه می دانید که یک مرکز داده “بهتر” از دیگری است؟ یک راه این است که به لایه های مرکز داده نگاه کنید.
سیستم طبقه بندی مرکز داده، مراکز داده را بر اساس قابلیت اطمینان آنها طبقه بندی می کند. هرچه سطح یک مرکز داده بالاتر باشد، می توانید از تسهیلات انتظار زمان بیشتری داشته باشید.
گفته می شود، سیستم طبقه بندی مرکز داده دارای نقص هایی است. گواهینامه های سطحی مسلماً ساده ترین راه برای مقایسه ارزش مراکز داده مختلف است، اما شناخت محدودیت های آنها نیز بسیار مهم است.
به خواندن ادامه دهید تا به معنای سطوح مرکز داده و همچنین میزان سهامی که باید به طبقات اختصاص دهید هنگام مقایسه امکانات مرکز داده، نگاهی بیندازید.
سطوح مرکز داده چیست؟
طبقات مرکز داده سطوح طبقه بندی هستند که به مراکز داده عمدتاً بر اساس قابلیت اطمینان آنها اختصاص داده می شوند. چهار طبقه وجود دارد:
- ردیف 1: مراکز داده سطح 1 فاقد پشتیبان گیری قابل توجه یا سیستم های اضافی هستند. آنها کمترین سطح زمان را ارائه می دهند.
- ردیف 2: مراکز داده Tier 2 افزونگی محدودی را ارائه می دهند که منجر به آپتایم تا حدودی بالاتر از امکانات سطح 1 می شود اما همچنان خطر خرابی قابل توجهی را به همراه دارد.
- ردیف 3: مراکز داده سطح 3 برای سیستم های کلیدی افزونگی دارند تا خطر خرابی ناشی از خرابی های عمده تجهیزات را کاهش دهند.
- ردیف 4: مراکز داده Tier 4 کاملاً عیبپذیر طراحی شدهاند، به طوری که هیچ یک از خرابیهای سیستم باعث از کار افتادن نمیشود. این قابل اعتمادترین سطح مرکز داده است.
هر چه طراحان و اپراتورهای مرکز داده افزونگی بیشتری در یک مرکز ایجاد کنند، رتبه بندی آن بالاتر است.
چه کسی سطوح مرکز داده را تعیین می کند؟
طبقات مرکز داده توسط مؤسسه Uptime، یک سازمان مشاوره که استانداردها را توسعه می دهد و ارزیابی های مربوط به زمان به روز و قابلیت اطمینان در صنعت فناوری اطلاعات را انجام می دهد، تعیین می شود.
اپراتور مرکز داده میتواند از مؤسسه Uptime درخواست ارزیابی سطح کند، که سپس تسهیلات را بررسی میکند و تعیین میکند که کدام سطح با آن مطابقت دارد.
حداقل، این راهی است که قرار است طبقه بندی مرکز داده کار کند. در عمل، برخی از اپراتورهای مراکز داده ممکن است امکانات خود را به عنوان “Tier 3” یا “Tier 4” توصیف کنند، بدون اینکه واقعاً ارزیابی رسمی انجام شود.
در واقع، برخی از مراکز داده تا آنجا پیش میروند که ادعا میکنند که آنها امکانات “سطح 5” هستند، حتی اگر موسسه Uptime به طور رسمی طبقهبندی مرکز داده سطح 5 را به رسمیت نمیشناسد. گواهینامه ردیف 5 چیزی است که اپراتورهای مرکز داده به سادگی به خود اختصاص می دهند، به این معنی که از نظر عملی ارزش زیادی ندارد.
بنابراین، قبل از این که فرض کنید یک مرکز داده معین با سطحی که ادعا می کند مطابقت دارد، بررسی کنید که آیا تسهیلات به طور رسمی بررسی شده است یا خیر.
مزایا و معایب گواهینامه های سطح مرکز داده
سیستم طبقه بندی مرکز داده یکی از آن چیزهایی است که دوست داشتن و متنفر بودن در آن به راحتی امکان پذیر است.
دوست داشتن آن آسان است زیرا یکی از تنها سیستم های طبقه بندی است که روشی ساده برای مقایسه میزان قابل اعتماد بودن یک مرکز داده با دیگری ارائه می دهد.
بدون سطوح مرکز داده، تنها راه برای ارزیابی قابلیت اطمینان، انجام ارزیابی های دقیق از هر تسهیلات خواهد بود. اما سیستم ردیفبندی به این معنی است که موسسه Uptime این کار را انجام میدهد و به کسبوکارهایی که به دنبال مرکز داده هستند کمک میکند تا گزینههای خود را به روشی ساده مقایسه کنند.
از سوی دیگر، گواهینامه های سطح مرکز داده در معرض اشکالات بالقوه مختلفی هستند:
- اگرچه موسسه Uptime یک نمای کلی از نحوه تعیین سطوح ارائه می دهد، فرمول دقیق آن عمومی نیست، بنابراین گواهینامه های ردیف بندی کاملاً شفاف نیستند.
- این ردهها بر قابلیت اطمینان و انتظارات بهروزرسانی تمرکز دارند، نه سایر ویژگیهای مرکز داده که ممکن است کسبوکارها به آن اهمیت دهند (مانند میزان پایداری یک تسهیلات).
- در صورتی که مراکز داده نتوانند بر اساس رتبهبندیهای ردیف خود به زمان کار مورد انتظار دست یابند، گواهیهای سطح، سطح خاصی از آپتایم را تضمین نمیکنند یا جبرانی را ارائه نمیدهند. طبقات به سادگی راهنمایی می کنند که بر اساس روش طراحی یک مرکز داده، چه مقدار زمان لازم را انتظار می رود.
- سطوح طبقاتی در ملاحظاتی مانند میزان مستعد بودن یک مرکز داده در برابر بلایای طبیعی بر اساس موقعیت مکانی آن تاثیری ندارد. آنها فقط بر اساس در دسترس بودن سیستم های پشتیبان و اضافی هستند.
- همانطور که در بالا ذکر شد، برخی از اپراتورهای مرکز داده ادعا می کنند که حتی اگر ارزیابی واقعی را انجام نداده اند، به سطح خاصی دست یافته اند. از این نظر، سیستم لایه مرکز داده می تواند برای اهداف بازاریابی به گونه ای سوء استفاده شود که خریداران را گمراه کند.
چه مقدار سهام باید در رتبه بندی های سطح مرکز داده قرار دهید
به طور خلاصه، گواهینامه های سطح مرکز داده روشی مفید برای اندازه گیری میزان آپتایمی است که مراکز داده احتمالاً ارائه می دهند. اما آنها بینش کمی فراتر از انتظارات uptime ارائه می دهند، و در پایان روز، آنها سطوح خاصی از uptime یا هر چیز دیگری را تضمین نمی کنند.
بنابراین، در حالی که طبقات مرکز داده یکی از عواملی است که باید در هنگام انتخاب یک تسهیلات به آن توجه کرد، در مورد گواهینامه های ردیف وسواس نداشته باشید – به خصوص نه در مواردی که مرکز داده توسط یک طرف بی طرف ارزیابی نشده است تا مشخص کند که با کدام ردیف مطابقت دارد.