سقوط 20 میلیارد دلاری علی‌بابا به دلیل جنگ تراشه‌ها که دوباره فکری به حال جدایی می‌کند | دانش مرکز داده

(بلومبرگ) — تشدید جنگ بین ایالات متحده و چین برای تسلط تکنولوژیکی یکی از خیره کننده ترین تغییرات استراتژی شرکتی را ایجاد کرده است: روز پنجشنبه، هلدینگ گروه علی بابا از طرح های خود برای جدا شدن و فهرست کردن تجارت ابری 11 میلیارد دلاری خود عقب نشینی کرد.

جوزف تسای، رئیس و ادی وو، مدیر اجرایی، دو تن از باسابقه‌ترین معاونان جک ما، بنیانگذار علی‌بابا، گفتند که رهبر تجارت الکترونیک و محاسبات اینترنتی چین به «بازنشانی» استراتژی نیاز دارد. وو در اولین اظهارات عمومی خود پس از به دست گرفتن سکان هدایت این کشور توضیح داد که محدودیت‌های روزافزون ایالات متحده در فروش تراشه به چین، این شرکت را مجبور کرده است تا در برنامه خود برای تجزیه امپراتوری که ما دهه‌ها صرف جمع‌آوری آن به شش بخش کرده بود، تجدید نظر کند. علی بابا همچنین اعلام کرد که فهرست کسب و کار محبوب مواد غذایی Freshippo را به حالت تعلیق در می آورد.

واکنش وال استریت به وارونگی علی بابا سریع بود: سهام در معاملات نیویورک 9.1 درصد کاهش یافت و بیش از 20 میلیارد دلار از ارزش بازار را در بزرگترین افت خود طی یک سال گذشته از بین برد.

این تصمیم در زمان سختی برای علی بابا گرفته شده است. این شرکت در تلاش است تا از همه‌گیری کووید-19 بازگردد. همچنین به تازگی از سرکوب گسترده صنعت فناوری در چین ظهور کرده است. و در تلاش است تا بازرگانان و خریدارانی را که به PDD Holdings Inc. و شرکت‌کنندگان جدیدتر مانند ByteDance’s Douyin و همچنین مشتریان شرکتی که به خدمات ابری تحت حمایت دولت روی آورده‌اند، بازگرداند.

محدودیت‌های دولت بایدن بر صادرات تراشه‌های خاص – که به‌طور خاص برای استفاده از هوش مصنوعی طراحی شده‌اند و برای مراکز داده و عملیات محاسباتی پیشرفته که خدمات ابری علی‌بابا را هدایت می‌کنند بسیار مهم است – کمکی نمی‌کند.

تسای در یک تماس پس از کسب درآمد به تحلیلگران گفت: «شرایط تغییر کرده است. این شرکت اکنون باید بر روی ارائه “پول نقد برای انجام سرمایه گذاری” تمرکز کند – زیرا در دنیای مبتنی بر هوش مصنوعی، برای توسعه یک تجارت تمام عیار بر اساس یک زیرساخت بسیار شبکه ای و بسیار مقیاس پذیر، نیاز به سرمایه گذاری دارد.

رهبر تجارت الکترونیک چین در حال پیوستن به غول رسانه های اجتماعی Tencent Holdings است تا به طور علنی چالش هایی را که محدودیت های تجاری ایالات متحده ایجاد کرده است، مطرح کند. تلاش های دولت بایدن برای جلوگیری از دستیابی دولت چین به تراشه های پیشرفته برای کاربردهای نظامی، به شیوه های غیرمنتظره ای بر بخش خصوصی این کشور تأثیر گذاشته است.

تحلیلگران گفتند که عوامل دیگری ممکن است در تغییر مسیر علی بابا نقش داشته باشد. کسب‌وکار ابری آن سال‌ها است که کند شده و سهم بازار را از دست داده است – و نظارت دولت را در مورد نقض‌های امنیتی ادعایی به خود جلب کرده است.

لی چنگدونگ، رئیس اندیشکده فناوری هایتون مستقر در پکن، گفت: بهترین زمان برای علی بابا برای جستجوی فهرست عمومی برای بخش ابری خود «از قبل گذشته است». “قدرت کسب و کار خود یک مسئله است.”

حتی قبل از اعلام روز پنجشنبه، تلاش علی بابا با باد مخالف روبرو شده بود. عرضه اولیه اولیه سهام Freshippo در هنگ کنگ بالقوه آن در بحبوحه احساسات ضعیف برای سهام مصرف کننده در حال افزایش بود. دانیل ژانگ، مدیر اجرایی سابق، تنها چند ماه پس از توافق برای رهبری بخش ابری آن، استعفا داد. بازوی لجستیک Cainiao در اواخر سپتامبر برای عرضه اولیه سهام در هنگ کنگ ثبت نام کرد، اما ارزش گذاری که انجام خواهد داد نامشخص است.

با این حال، اخبار روز پنجشنبه برای اکثر افراد در وال استریت شوکه کننده بود.

کوین نت، رئیس سهام آسیایی در توکویل فاینانس گفت: «من کاملاً متحیر شدم. “افکار اولیه من این است که کل تجدید ساختار شرکتی که در ماه می اعلام شد ممکن است در معرض خطر باشد.”

اسامو یاماگاتا در آبردن گفت، این بخش ابری به عنوان “یکی از اقدامات شرکت های بزرگ” در نظر گرفته می شد که برای کاهش تخفیف شرکت هلدینگ کار می کند. او گفت که تغییر ساختار برنامه ریزی شده قیمت سهام علی بابا را تقویت کرد، “بنابراین من انتظار دارم که تغییر کند.”

اسپین‌آف ابری یکی از بنیادی‌ترین بازنگری‌های شرکتی در تاریخ علی‌بابا بود که برای گسترش استقلال بیشتر در کسب‌وکارهای مختلف، جوان‌سازی آن‌ها و ایجاد ارزش بازار بیشتر طراحی شد. با این حال، چنین انشعابی همچنین تهدیدی برای کاهش وزن علی بابا و تضعیف موقعیت آن به عنوان یکی از رهبران اقتصاد دیجیتال چین است.

بسیاری از ناظران این انشعاب را به طور بالقوه توسط دولتی تشویق می‌کردند که در آن زمان به دنبال شکستن منافع قدرتمند بخش خصوصی و مهار نفوذ فزاینده شرکت‌های فناوری بود.

مدیران علی بابا گفتند، به جای جدایی، این شرکت بر رشد ارگانیک واحد ابری و انتشار اولین سود سالانه خود به مبلغ 2.5 میلیارد دلار تمرکز خواهد کرد، پیشنهادی برای تسکین سهامدارانی که امیدوار به پرداخت کلان از اولین واحد هستند.

ویل چن، تحلیلگر پژوهشی در Forsyth Barr Asia، گفت: «بازار در حال خراشیدن است. “اولین سود سالانه به نظر می رسد غرامتی برای سهامداران است. با این حال، ممکن است با توجه به ارزش بالاتر واحد ابری، شوک را به طور کامل جبران نکند.

علی بابا تصمیمات خود را همراه با درآمدهای سه ماهه جامد اما غیرقابل تماشا اعلام کرد. این شرکت با افزایش 8.5 درصدی فروش به 224.79 میلیارد یوان (31 میلیارد دلار) رسید که به سختی از میانگین پیش بینی ها فراتر رفت و به سود 27.7 میلیارد یوان نسبت به ضرر سال قبل رسید.

با خروج ژانگ، تسای و وو اکنون با چالش احیای بازوی ابری و احیای مجدد شرکت به عنوان یک کل مواجه هستند.

یکی از بزرگترین شرط های آنها هوش مصنوعی است. این شرکت مدل زبان بزرگ خود را به نام Tongyi Qianwen منتشر کرده است و همچنین در حال سرمایه گذاری بر روی استارتاپ های بلند پروازی مانند Zhipu AI و Baichuan است. تسای ماه گذشته گفت که واحد ابری اکنون میزبان نیمی از شرکت‌های مولد هوش مصنوعی چین است و به حدود 80 درصد از شرکت‌های فناوری این کشور خدمات می‌دهد.

مشخص نیست که تحریم های ایالات متحده چه تاثیری بر این تلاش خواهد داشت. بخش ابری در مرکز ابتکارات هوش مصنوعی علی بابا قرار دارد و به نوعی از تراشه‌های قدرتمندی نیاز دارد که شرکت انویدیا مستقر در سانتا کلارا، کالیفرنیا عرضه می‌کند – تراشه‌هایی که اکنون اکثراً از شرکت‌های چینی منع شده‌اند.

از تجارت ابری که بگذریم، علی بابا با اقتصاد مصرفی ملایم دست و پنجه نرم می کند.

علی بابا و رقیب سنتی JD.com Inc کمپین ناامیدکننده روز مجردها را آغاز کردند. رهبران دوقلو تجارت الکترونیک چین احتمالاً در طول جشنواره خرید سالانه خود تنها رشد تک رقمی داشتند که از رقبای کوچکتر اما نوآورانه تر رسانه های اجتماعی مانند Douyin و Kuaishou Technology پیشی گرفتند. با این حال، هر دو Tencent، که سرمایه گذاری هنگفتی بر روی ویدئو داشته است، و JD هر دو نتایج بهتر از پیش بینی را در روز چهارشنبه گزارش کردند.

علی بابا به نوبه خود اقدامات تهاجمی را برای تقویت تجارت الکترونیک خود انجام داده است. بخش‌های Taobao و Tmall آن بر تولید محتوا برای جلوگیری از رقابت پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی تمرکز کرده‌اند و ابزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی را برای بازرگانان راه‌اندازی کرده‌اند. این شرکت همچنین ده ها هزار نفر از کارکنان خود را در سه ماهه گذشته برای کاهش هزینه ها کاهش داد.