روی آوردن رهبران فناوری اطلاعات به ابر توزیع شده برای کارایی، امنیت | دانش مرکز داده

مفهوم ابر توزیع شده مفهومی است که تعدادی از فروشندگان در سال های اخیر از جمله آن را تبلیغ کرده اند گوگل، اوراکل، و آکامای.

ابر توزیع شده مفاهیم چند ابری را گرد هم می آورد، مانند توانایی استقرار در چندین پلت فرم ابر عمومی، همراه با توانایی یکپارچه سازی مدیریت و شامل استقرار لبه ها.

یک جفت گزارش تحقیقاتی با حمایت Akamai گزارش می‌دهد که هم توسعه‌دهندگان و هم تصمیم‌گیرندگان فناوری اطلاعات ارزش رویکرد ابری توزیع‌شده را می‌بینند. “ابر توزیع شده: قانون بعدی فناوری” توسط ClearPath Strategies، 425 رهبر فناوری اطلاعات را مورد بررسی قرار داد. “ادراکات توسعه دهندگان از ابر توزیع شده” توسط SlashData، 700 توسعه دهنده حرفه ای ابر را مورد بررسی قرار داد.

روی آوردن رهبران فناوری اطلاعات به ابر توزیع شده برای کارایی، امنیت |  دانش مرکز داده

در اینجا برخی از یافته های کلیدی آنها آمده است:

  • 66 درصد از تصمیم گیرندگان فناوری اطلاعات پیش بینی می کنند در 12 ماه آینده استفاده از خدمات ابری توزیع شده افزایش یابد.
  • بیش از 33 درصد از تصمیم گیرندگان فناوری اطلاعات گفتند که مزایای ابر توزیع شده نقش مهمی در شکل‌دهی استراتژی فناوری اطلاعات آنها دارد.
  • 55٪ از توسعه دهندگان مورد بررسی در حال حاضر از خدمات ابری توزیع شده در برخی ظرفیت های حرفه ای استفاده می کنند.
  • 36 درصد از توسعه دهندگان هزینه های بالای پیاده سازی و نگهداری را بزرگترین چالش با ابر توزیع شده می دانند.
  • امنیت یک محرک کلیدی برای پذیرش ابر توزیع شده است.

“مشاهده سطح بالای آشنایی با ابر توزیع شده در هر دو نظرسنجی کمی تعجب آور بود.” مایکل کلیوز، معاون بازاریابی محصول، حمایت از توسعه دهندگان و هوش رقابتی در Akamai، گفت ITPro امروز. اما چیزی که واقعاً مورد توجه قرار گرفت، یافته‌های مربوط به امنیت بود.»

گزارش ClearPath Strategies نشان داد که 33 درصد از رهبران فناوری اطلاعات که قصد دارند استفاده خود از ابر توزیع شده را در سال آینده افزایش دهند، می گویند که امنیت یکی از دلایل اصلی افزایش استفاده از آنها است. کلیف اضافه کرد که وقتی محققان به این گروه نگاه عمیق‌تری کردند، 71 درصد گفتند که ابر توزیع‌شده دید بهتری را به مسائل امنیتی ارائه می‌دهد.

تفاوت بین چند ابری و ابر توزیع شده

ایده استفاده از چندین ارائه دهنده ابر ایده غیرعادی نیست، زیرا امروزه بیشتر سازمان ها از بیش از یک ارائه دهنده ابر استفاده می کنند.

با این حال، به گفته کلیف، ابر توزیع شده چیزی بیش از توزیع حجم کاری بین ارائه دهندگان است. او گفت که این امر تمرکززدایی از منابع و خدمات ابری است تا از نظر فیزیکی به منبع داده یا کاربر نزدیک‌تر باشند و در عین حال به صورت مرکزی مدیریت شوند.

او گفت: «تمرکززدایی به ریشه های اینترنت و همچنین تغییر پردازنده مرکزی به محاسبات مشتری/سرور برمی گردد. صنعت در طول یک دهه گذشته از آن دور شده است، و همانطور که تحقیقات و سیگنال‌های بازار نشان می‌دهند، ابر شروع به بازگشت به مدل غیرمتمرکز و توزیع‌شده‌تر کرده است.

چالش ها برای پذیرش ابر توزیع شده

این دو گزارش تعدادی از چالش های درک شده را برای پذیرش ابر توزیع شده شناسایی کردند، از جمله:

  • هزینه های بالای اجرا و نگهداری
  • خطرات امنیتی احتمالی ناشی از توزیع
  • پیچیدگی مدیریت سیستم های توزیع شده

از نظر کلیف، یکی از بزرگترین چالش ها اینرسی است.

او خاطرنشان کرد که شرکت‌ها بخش بیشتری از دهه گذشته را صرف طراحی ابری پلت‌فرم محور از طریق راحتی خدمات اختصاصی کرده‌اند. مانند هر برنامه قدیمی دیگری که در آن انتخاب‌های معماری که سال‌ها پیش انجام شده‌اند، دور شدن از آن باغ‌های دیواری می‌تواند مقرون به صرفه و پیچیده باشد – که نیاز به بازسازی یا بازسازی برنامه‌ها دارد – بنابراین شرکت‌ها باید دائماً مراقب فروشنده باشند. قفل کردن با این حال، از نظر او، همه چیز گم نشده است.

به گفته کلیف، شرکت‌ها می‌توانند از آنچه که در حال حاضر روی آن سرمایه‌گذاری کرده‌اند، برای گسترش بیشتر به لبه و نزدیک‌تر شدن به کاربران استفاده کنند. با نگاه به آینده، گزارش ها دیدگاه خوش بینانه ای را برای پذیرش ابر توزیع شده در آینده ترسیم می کنند.

کلیف گفت: “من انتظار دارم که شاهد پذیرش بیشتر یک مدل ابری غیرمتمرکزتر و توزیع شده باشیم.” من همچنین فکر می‌کنم که شاهد استفاده بیشتر از موارد استفاده خواهیم بود – مانند اینکه در هوش مصنوعی با مدل‌سازی و استنتاج هستیم – که از بهترین‌های مدل ابری متمرکز قدیمی و مدل ابری توزیع‌شده مدرن‌تر بهره می‌برند.»

درباره نویسنده

  هد شات شان مایکل کرنرشان مایکل کرنر یک مشاور فناوری اطلاعات، علاقه‌مند به فناوری و قلاب‌زن است. او در مورد مسائل فناوری با سازمان های صنعتی و رسانه ای مشورت می کند.