داده ها پتانسیل مخرب SearchGPT را تأیید می کند

محققان پاسخ‌های SearchGPT به پرسش‌ها را تجزیه و تحلیل کردند و چگونگی تأثیر آن بر ناشران، وب‌سایت‌های B2B و تجارت الکترونیک را شناسایی کردند و تفاوت‌های کلیدی بین SearchGPT، AI Overviews و Perplexity را کشف کردند.

SearchGPT چیست؟

SearchGPT نمونه اولیه موتور جستجوی زبان طبیعی است که توسط OpenAI ایجاد شده است که یک مدل هوش مصنوعی مولد را با جدیدترین داده‌های وب ترکیب می‌کند تا پاسخ‌های مرتبط با زمینه را در یک رابط زبان طبیعی ارائه دهد که شامل استناد به منابع آنلاین مرتبط است.

OpenAI اطلاعات دقیقی درباره نحوه دسترسی SearchGPT به اطلاعات وب ارائه نکرده است. اما این واقعیت که از مدل‌های هوش مصنوعی مولد استفاده می‌کند به این معنی است که احتمالاً از Retrieval Augmented Generation (RAG) استفاده می‌کند، فناوری‌ای که یک مدل زبان هوش مصنوعی را به داده‌های وب فهرست‌شده متصل می‌کند تا به اطلاعاتی که در آن آموزش ندیده دسترسی داشته باشد. این امر جستجوی هوش مصنوعی را قادر می‌سازد تا پاسخ‌های مرتبط با زمینه را ارائه دهد که به روز و مبتنی بر منابع وب معتبر و قابل اعتماد هستند.

چگونه BrightEdge SearchGPT را تجزیه و تحلیل کرد

BrightEdge از یک جفت ابزار تحقیق بازاریابی جستجو که برای کاربران سازمانی توسعه داده شده است استفاده کرد تا به شناسایی فرصت‌های جستجو و محتوا، روندهای نوظهور و انجام تجزیه و تحلیل عمیق رقبا کمک کند.

آنها از DataCube X و BrightEdge Generative Parser™ برای استخراج نقاط داده از SearchGPT، AI Overviews و Perplexity استفاده کردند.

در اینجا نحوه انجام آن آمده است:

BrightEdge SearchGPT، مرورهای AI گوگل و Perplexity را مقایسه کرد.

BrightEdge برای ارزیابی SearchGPT در برابر مرورهای هوش مصنوعی و سرگشتگی گوگل، از DataCube X در کنار BrightEdge Generative Parser™ استفاده کرد تا یک عبارت و سوال با حجم بالا را بر اساس حجم تطابق دقیق شناسایی کند. سپس این پرس‌و‌جوها در هر سه موتور برای ارزیابی رویکرد، تفسیر هدف و روش‌های پاسخ‌یابی وارد شدند.

این مطالعه تطبیقی ​​از جستجوهای واقعی و محبوب در هر بخش استفاده می کند تا عملکرد این موتورها را برای کاربران معمولی به طور دقیق منعکس کند.

DataCube X برای شناسایی کلمات کلیدی و سوالات با حجم بالا استفاده شد، همه جلدها بر اساس مطابقت دقیق بودند.

هر موتور جستجو برای موارد زیر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت:

  1. رویکرد به پرس و جو
  2. توانایی تفسیر قصد
  3. روش منبع یابی پاسخ ها

SearchGPT در مقابل مرورهای اجمالی هوش مصنوعی گوگل

تحقیقات انجام‌شده توسط BrightEdge نشان می‌دهد که SearchGPT پاسخ‌های جامعی ارائه می‌دهد در حالی که Google AI Overviews (AIO) پاسخ‌هایی را ارائه می‌دهد که مختصرتر هستند، اما همچنین دارای برتری با روندهای فعلی هستند.

تفاوت یافت شده این است که SearchGPT در وضعیت فعلی خود برای تحقیقات عمیق بهتر است و Google AIO در ارائه پاسخ های سریع که از روندهای فعلی نیز آگاه هستند، برتری دارد.

قدرت: گزارش BrightEdge نشان می‌دهد که پاسخ‌های SearchGPT به مجموعه‌ای از منابع معتبر وب متکی هستند که منعکس‌کننده منابع دانشگاهی، صنعت خاص و دولتی هستند.

ضعف: نتایج گزارش حاکی از آن است که ضعف SearchGPT در مقایسه با AIO در حوزه گرایش‌ها است، جایی که Google AIO واضح‌تر است.

SearchGPT در مقابل گیجی

محققان به این نتیجه رسیدند که Perplexity پاسخ‌های مختصری ارائه می‌دهد که کاملاً بر موضوعیت تمرکز دارند. این نشان می‌دهد که Perplexity، که خود را به عنوان یک «موتور پاسخ» معرفی می‌کند، از نظر ارائه پاسخ‌های مختصر، نقاط قوت خود را با AIO Google به اشتراک می‌گذارد. اگر بخواهم حدس بزنم، می‌توانم بگویم که این می‌تواند نشان‌دهنده تمرکز بر معیارهای رضایت باشد که به سمت پاسخ‌های فوری‌تر تعصب دارند.

نقطه قوت: از آنجایی که به نظر می‌رسد SearchGPT بیشتر برای تحقیق و منابع اطلاعاتی با کیفیت بالا تنظیم شده است، می‌توان گفت که برتری بیشتری نسبت به Perplexity به عنوان ابزار جامع‌تر و بالقوه قابل اعتمادتر برای تحقیق نسبت به Perplexity دارد.

ضعف: پیدا شد که گیجی منبع مختصر تری از پاسخ ها است که در خلاصه کردن منابع آنلاین اطلاعات برای پاسخ به سؤالات برتری دارد.

تمرکز SearchGPT بر تسهیل تحقیقات منطقی است زیرا زمینه نهایی SearchGPT به عنوان مکمل ChatGPT است.

آیا SearchGPT رقیب گوگل است؟

SearchGPT رقیبی برای Google نیست زیرا برنامه های اعلام شده OpenAI این است که آن را در ChatGPT ادغام کند و نه به عنوان یک موتور جستجوی مستقل. هدف رسمی SearchGPT به عنوان یک موتور جستجوی مستقل نیست، بلکه ادغام در ChatGPT است.

OpenAI اینگونه توضیح می دهد:

ما همچنین قصد داریم در مورد نمونه اولیه بازخورد دریافت کنیم و بهترین تجربه را در ChatGPT بیاوریم.

…لطفاً توجه داشته باشید که ما قصد داریم در آینده تجربه SearchGPT را در ChatGPT ادغام کنیم. SearchGPT قدرت مدل‌های هوش مصنوعی ما را با اطلاعات موجود در وب ترکیب می‌کند تا به شما پاسخ‌های سریع و به موقع با منابع واضح و مرتبط بدهد.»

آیا SearchGPT رقیب Google است؟ سوال مناسب تر این است که آیا ChatGPT در حال ایجاد اختلال در کل مفهوم جستجوی ارگانیک است؟

گوگل کار منصفانه‌ای انجام داده است که کاربران را با تبلیغات، ردیابی و داده‌کاوی زندگی شخصی‌شان خسته و افسون کرده است. بنابراین غیرممکن نیست که یک نسخه توانمندتر از ChatGPT بتواند نحوه دریافت پاسخ افراد را دوباره تعریف کند.

تحقیقات BrightEdge نشان داد که نقطه قوت SearchGPT در تسهیل تحقیقات قابل اعتماد است. با درک اینکه SearchGPT در حال حاضر برنامه ریزی شده است تا در ChatGPT ادغام شود، نه به عنوان رقیب Google بلکه به عنوان رقیب مفهوم جستجوی ارگانیک، منطقی تر است.

نکات مهم: آنچه سئوکاران و بازاریابان باید بدانند

نکات مهم تحقیق را می توان به پنج روش تقسیم کرد که SearchGPT بهتر از Google AIO و Perplexity است.

1. منابع معتبر متنوع.
این تحقیق نشان می دهد که SearchGPT به طور مداوم پاسخ هایی را از منابع معتبر و قابل اعتماد ارائه می دهد.

پایگاه دانش آن شامل منابع آکادمیک، پلتفرم های صنعتی تخصصی، صفحات رسمی دولتی و وب سایت های تجاری معتبر است.

2. پاسخ های جامع
تجزیه و تحلیل BrightEdge نشان داد که SearchGPT پاسخ های جامعی را در مورد هر موضوعی ارائه می دهد و آنها را به پاسخ های واضح و قابل درک ساده می کند.

3. تفسیر پرس و جو فعال
این واقعاً جالب است زیرا محققان دریافتند که SearchGPT نه تنها قادر به درک نیاز فوری کاربر به اطلاعات است، بلکه به سؤالات با گستره وسیعی از پوشش پاسخ می دهد.

BrightEdge آن را اینگونه توضیح داد:

“پاسخ اولیه آن اغلب شامل اطلاعات مرتبط اضافی، مثال های گویا و برنامه های کاربردی در دنیای واقعی است.”

4. عملی و عملی
SearchGPT تمایل داشت پاسخ‌های عملی را ارائه دهد که برای جست‌وجوهای تجارت الکترونیک خوب بود. BrightEdge خاطرنشان کرد:

“این اغلب پیشنهادات و توصیه های محصول خاصی را ارائه می دهد.”

5. تخصص موضوعی گسترده
مقاله تحقیقاتی اشاره کرد که SearchGPT به درستی از اصطلاحات صنعتی استفاده می‌کند، حتی برای جست‌وجوهای باطنی B2B. محققان توضیح دادند:

“این رویکرد هم به کاربران عمومی و هم برای متخصصان صنعت به طور یکسان پاسخ می دهد.”

نتایج تحقیق در SearchGPT را اینجا بخوانید.

تصویر ویژه توسط شاتر استوک/خسرو

Source link