آیا نیاز به پشتیبان گیری از برنامه های کاربردی نرم افزار به عنوان سرویس دارید؟ به طور سنتی، پاسخ منفی بوده است. به هر حال، بخشی از زیبایی برنامههای SaaS از دیدگاه تیمهای عملیات فناوری اطلاعات این است که فروشنده SaaS مسئول بیشتر جنبههای مدیریت و نگهداری برنامهها است.
اما این بدان معنا نیست که بخشهای فناوری اطلاعات نباید نگران پشتیبانگیری SaaS باشند. حتی اگر فروشندگان قول تهیه نسخه پشتیبان از دادههای SaaS را برای مشتریان خود بدهند، دلایل زیادی وجود دارد که مهندسان فناوری اطلاعات نیز نسخههای پشتیبان تهیه کنند.
برای جزئیات به خواندن ادامه دهید زیرا ما توضیح می دهیم که پشتیبان گیری SaaS به چه معناست، چرا مهم است و چگونه آن را پیاده سازی کنیم.
پشتیبان گیری SaaS چیست؟
پشتیبان گیری SaaS عمل پشتیبان گیری از داده های ذخیره شده در SaaS برنامه هایی که یک شرکت استفاده می کند.
برای مثال، اگر کسبوکار شما از راهحلهای مبتنی بر ابر مانند Microsoft 365 یا Google Workspace برای ارائه نرمافزار بهرهوری به کارمندان استفاده میکند، استراتژی پشتیبان SaaS شما شامل پشتیبانگیری از دادههای ذخیرهشده در این پلتفرمها میشود.
چرا پشتیبان گیری SaaS مهم است؟
بسیاری از دپارتمانهای فناوری اطلاعات مدتهاست که به اهمیت آن پی بردهاند پشتیبان گیری و بازیابی برای برنامه ها و داده هایی که خودشان میزبانی می کنند. زمانی که هیچ کس دیگری حجم کاری شما را مدیریت نمی کند و از آنها پشتیبان نمی گیرد، داشتن یک برنامه بازیابی برای بازیابی آنها در صورت لزوم برای به حداقل رساندن خطری که یک شکست می تواند عملیات تجاری را مختل کند ضروری است.
اما وقتی صحبت از SaaS میشود، تیمهای عملیات فناوری اطلاعات گاهی اوقات به عبارات مختلفی فکر میکنند. به این دلیل که برنامههای SaaS توسط فروشندگان خارجی میزبانی و مدیریت میشوند، نه بخشهای فناوری اطلاعات کسبوکارهایی که از برنامههای SaaS استفاده میکنند. در بسیاری از موارد، فروشندگان SaaS ضمانتهای آپتایم یا در دسترس بودن را ارائه میکنند. آنها معمولاً جزئیاتی در مورد اینکه دقیقاً چگونه از برنامه ها و داده ها نسخه پشتیبان تهیه می کنند یا نحوه بازیابی داده ها در صورت خرابی ارائه نمی دهند، اما ضمانت پشتیبان معمولاً در محصولات SaaS ضمنی است.
با این حال، حتی اگر فروشنده SaaS شما قول تهیه نسخه پشتیبان از دادههای شما را بدهد و شما به فروشنده اعتماد بالایی داشته باشید، دلایل خوبی برای شما وجود دارد که خودتان نیز از دادهها نسخه پشتیبان تهیه کنید. پشتیبان گیری SaaS در برابر خطراتی مانند موارد زیر محافظت می کند:
-
حذف تصادفی داده ها: در بیشتر موارد، فروشندگان SaaS داده هایی را که مشتریانشان به طور تصادفی حذف یا تغییر داده اند، بازیابی نمی کنند. اما بخشهای فناوری اطلاعات میتوانند این دادهها را از نسخههای پشتیبان خود بازیابی کنند.
-
حملات باج افزار: فروشندگان SaaS نیز ممکن است تمایلی به کمک به شما نداشته باشند اگر داده های شما توسط آن حذف یا رمزگذاری شده باشد مهاجمان باج افزار کسانی که حساب های SaaS شما را به خطر می اندازند. در این مورد نیز باید بتوانید از نسخه های پشتیبان خود بازیابی کنید.
-
خرابی فروشنده SaaS: فقط به این دلیل که فروشندگان SaaS قول می دهند از داده های شما نسخه پشتیبان تهیه کنند، همیشه به این معنی نیست که این کار را خواهند کرد. ایجاد پشتیبان SaaS خود لایه دوم دفاعی را در برابر خطر از دست دادن داده ها فراهم می کند.
-
بازیابی کند فروشنده SaaS: حتی اگر فروشنده SaaS از اطلاعات شما نسخه پشتیبان تهیه کند، این خطر وجود دارد که بازیابی آن زمان زیادی طول بکشد. اگر نسخه پشتیبان خود را دارید، لازم نیست منتظر بمانید تا فروشنده دوباره راه اندازی شود.
چه کسی به پشتیبان SaaS نیاز دارد؟
پذیرش SaaS دارد به طور پیوسته رشد کرده است در سال های اخیر برآورد سال 2023 نشان داد که 70% از همه برنامه ها برنامه های SaaS بودند. با این معیار، بیشتر سازمانها باید پشتیبان SaaS را در نظر بگیرند، زیرا بیشتر آنها از SaaS استفاده میکنند.
با این حال، برخی از برنامههای SaaS نسبت به سایرین برای کسبوکار حیاتیتر هستند و لزوماً نیازی به پشتیبانگیری از همه آنها نیست. به طور کلی، پشتیبانگیری از SaaS در مورد برنامههای SaaS که اطلاعات مهمی را که در جای دیگری وجود ندارد ذخیره میکنند، بسیار مهم است. این بدان معناست که پلتفرمهای مدیریت ارتباط با مشتری (CRM)، مجموعههای بهرهوری تجاری و سیستمهای فروش اغلب برای پشتیبانگیری حیاتی هستند.
از سوی دیگر، احتمالاً پشتیبان گیری از یک برنامه SaaS که برای به اشتراک گذاشتن اطلاعات سفارش با یک تامین کننده استفاده می کنید، اهمیت کمتری دارد. به همین ترتیب، پشتیبان گیری از یک SaaS ویدئو کنفرانس برنامه به احتمال زیاد حیاتی نیست زیرا این برنامهها معمولاً دادههای تجاری ضروری را ذخیره نمیکنند (یک استثنا در مواردی است که کسبوکار ملزم به حفظ ضبطهای جلسات است و ضبطها در پلت فرم فروشنده SaaS ذخیره میشوند).
نحوه پشتیبان گیری از SaaS
از آنجایی که هر برنامه SaaS به طور متفاوتی کار می کند و در زیرساخت های مختلفی میزبانی می شود، هیچ رویکرد یکسانی برای پشتیبان گیری از برنامه های SaaS وجود ندارد. در عوض، تیمهای فناوری اطلاعات معمولاً باید یک استراتژی پشتیبانگیری انعطافپذیر SaaS را پیادهسازی کنند که به همه برنامههای SaaS که نیاز به پشتیبانی دارند، رسیدگی میکند.
به طور کلی، مراحل اجرای پشتیبان SaaS عبارتند از:
-
تصمیم بگیرید که چه چیزی باید پشتیبان بگیرید: این نه تنها شامل انتخاب برنامههای SaaS برای پشتیبانگیری، بلکه شامل انواع دادههای موجود در آنها نیز میشود.
-
استقرار ابزارهای پشتیبان گیری: بسیاری از ابزارهای بازیابی و پشتیبانگیری تجاری از پلتفرمهای محبوب SaaS (مانند Microsoft 365 و Google Workspace) پشتیبانی میکنند و با استفاده از همان نرمافزاری که برای انواع دیگر پشتیبانگیری استفاده میکنید (مانند cloud و on-prem) میتوانید از آنها نسخه پشتیبان تهیه کنید. با این حال، اگر نیاز به پشتیبانگیری از برنامههای کمتر رایج SaaS دارید، ممکن است لازم باشد با فروشنده SaaS بررسی کنید تا مشخص کنید کدام گزینههای پشتیبان در دسترس هستند. اگر ابزار پشتیبانگیری وجود نداشته باشد، ممکن است لازم باشد دادهها را از برنامه SaaS به قالب دیگری صادر کنید، مشروط بر اینکه فروشنده از این گزینه پشتیبانی کند.
-
یک برنامه بازیابی SaaS تهیه کنید: تهیه نسخه پشتیبان از اطلاعات تنها مرحله اولیه در پشتیبان گیری SaaS است. به همان اندازه مهم است که برنامه ای برای فعال کردن یک بازیابی آرام در صورت شکست داشته باشید.
-
به روز رسانی نسخه های پشتیبان SaaS: دادهها در برنامههای SaaS معمولاً دائماً تغییر میکنند، بنابراین میخواهید به طور منظم نسخههای پشتیبان جدیدی ایجاد کنید (و دادههای پشتیبان قدیمی را حذف کنید).
نتیجه گیری: افزودن SaaS به برنامه ریزی پشتیبان گیری و بازیابی
از لحاظ تاریخی، برنامههای SaaS در استراتژیهای پشتیبانگیری و بازیابی بهطور برجستهای، اگر اصلاً وجود داشته باشد، ظاهر نشدهاند. اما اتکای فزاینده به برنامههای SaaS – همراه با خطرات زیادی که ممکن است متوجه دادههای برنامه SaaS شود، حتی اگر فروشنده SaaS پشتیبانگیری یا تضمینهای در دسترس بودن خود را ارائه دهد – ادغام برنامههای SaaS در برنامههای پشتیبانگیری و بازیابی را ضروری میکند. خطرات عدم پشتیبان گیری از SaaS به سادگی بسیار زیاد شده است.