دست و پنجه نرم کن، دوباره؟ به گفته ساندار پیچای، مدیر عامل گوگل/آلفابت که در جریان اجلاس DealBook نیویورک تایمز در سال 2024 با او مصاحبه شد، جستجوی گوگل در سال 2025 به شدت تغییر خواهد کرد.
جستجوی گوگل در سال 2025 این نقل قول از پیچای معمولاً از نظر ماهیت و جزئیات گریزان است:
- «جستجو به خودی خود در (2025) عمیقاً تغییر خواهد کرد. من فکر می کنم که ما قادر خواهیم بود به سوالات پیچیده تر از همیشه بپردازیم. من فکر می کنم حتی در اوایل (2025) از نوع کارهای جدیدتری که جستجو می تواند در مقایسه با امروز انجام دهد، شگفت زده خواهید شد.”
پیچای گفت که این شرکت هوش مصنوعی را به شدت در جستجو به کار برد:
- شکاف در کیفیت جستجو (همگی) بر اساس ترانسفورماتورها بود. در داخل، ما آن را BERT و MUM می نامیم و می دانید که ما جستجو را چندوجهی کردیم، کیفیت جستجو را بهبود دادیم. در حال بهبود درک زبان جستجو بودیم. به همین دلیل در شرکت ترانسفورماتور ساختیم.
- «اگر به دو سال گذشته نگاه کنید، با مروری بر هوش مصنوعی، جمینی توسط بیش از یک میلیارد کاربر تنها در جستجو استفاده میشود. فقط احساس می کنم که داریم شروع می کنیم.»
چرا ما اهمیت می دهیم. از زمان ظهور هوش مصنوعی مولد در اواخر سال 2022، جستجو به شدت تغییر کرده است. در آوریل 2023، پیچای گفت که جستجو در دهه آینده به طور اساسی به تکامل خود ادامه خواهد داد و اوایل سال جاری گفت که جستجو به سمت جستجوی مولد تجربه، پیشین مرورهای هوش مصنوعی ادامه خواهد یافت. .
سیل محتوا در دنیایی که شما مملو از محتواهای زیادی هستید، پیچای استدلال کرد که جستجوی Google حتی ارزشمندتر می شود:
- “در هر صورت، من فکر می کنم چیزی مانند جستجو ارزشمندتر می شود. در دنیایی که مملو از محتوا هستید، در تلاش برای یافتن محتوای قابل اعتماد هستید. محتوایی که به نحوی قابل اعتماد برای شما منطقی باشد که بتوانید از آن استفاده کنید. من فکر می کنم ارزش آن بیشتر می شود.
- «… ببینید، اطلاعات جوهر انسانیت است. ما در منحنی اطلاعات بوده ایم. وقتی فیس بوک آمد، مردم روش کاملا جدیدی برای دریافت اطلاعات داشتند. یوتیوب فیس بوک… من می توانم ادامه دهم و ادامه دهم. من فکر میکنم مشکل بسیاری از این ساختارها این است که مجموع آنها در چشمانداز ذاتیشان صفر است. آنها فقط احساس می کنند که مردم اطلاعات را به روشی محدود مصرف می کنند و مردم همه آن را تقسیم می کنند. اما این واقعیت کاری نیست که مردم انجام می دهند.
ترافیک و استفاده منصفانه همچنین یک تبادل جالب وجود داشت که در آن مصاحبهکننده، اندرو راس سیرکین، سعی کرد پیچای را تحت فشار قرار دهد که آیا گوگل اعتبار و ترافیک کافی را برای سازندگان محتوا فراهم میکند یا خیر. پیچای به وضوح چیزی برای گفتن در مورد بخش جستجو نداشت، بنابراین او به جای وب سایت ها، روی سازندگان یوتیوب تمرکز کرد. در اینجا این مبادلات وجود دارد:
سورکین: شما بیشتر از هر کس دیگری محتوا دارید… ارزش آن محتوا. شما ایمیل های من را در جیمیل دارید. اگر من ویدیو آپلود کرده باشم یا شخص دیگری ویدیویی در مورد من در YouTube آپلود کرده باشد، باید این کار را انجام دهید. من مطمئن هستم که مردم مقالاتی را که من نوشته ام یا چیزهای دیگر را بریده و چسبانده اند. چگونه باید در مورد آن و ارزش آن فکر کنیم. میدونی خیلی جالبه چون اگه قرار بود کتاب بنویسی میتونستی بری کتابخانه و شاید 30 کتاب بخونی. ممکن است بروید چند کتاب دیگر بخرید و همه آن اطلاعات را در ذهن خود داشته باشید و امیدوارم آن را پاورقی یا در کتابشناسی قرار دهید. اما احتمالاً فقط یک بار می توانید این کار را انجام دهید. برای شما بسیار سخت است که تمام اطلاعات را برای یادگیری آن بردارید و سپس آن را میلیون ها بار تف کنید. می توانید آن را یک میلیون بار در روز تف کنید. من فقط نمی دانم که اقتصاد آن برای افرادی که در ابتدا آن را ایجاد می کنند چگونه باید باشد.
پیچای: … در حالی که اغلب در مورد آن بحث می شود، ما زمان زیادی را صرف فکر کردن در مورد ترافیکی که به اکوسیستم می فرستیم می کنیم. حتی از طریق لحظه از طریق گذار در طی چند سال گذشته. برای ما یک اولویت مهم است.
… من فکر میکنم همیشه تعادلی بین درک اینکه چه چیزی زمانی که یک فناوری جدید میآید استفاده منصفانه است و اینکه چگونه ارزشی را متناسب با ارزش IP پس میدهید وجود خواهد داشت – کار سختی که مردم انجام دادهاند.
سورکین: اما به نظر شما باید قوانین متفاوتی در مورد استفاده منصفانه در عصر هوش مصنوعی وجود داشته باشد؟
پیچای: ببینید اینها مسائل مهمی هستند که من مطمئنم کنگره، دادگاه عالی، همه درگیر آن خواهند بود –
سورکین: من فکر می کنم آنها خواهند شد، اما اگر این کار را انجام دهند، دیر می کنند. موضوع همین است، درست است؟ این قبلاً از کنار ما گذشت. بنابراین همه این اطلاعات مخفی شده است و مردم از آن درس گرفته اند. و تا حدی که افرادی هستند که از خدمات شما و سایر خدمات استفاده می کنند، از آن بهره مند می شوند. اما مشخص نیست که سازنده اصلی در حال حاضر ذینفع است.
صدور مجوز محتوا گفتگو بعداً به آینده “اقتصاد پیوند آبی” تبدیل شد، و سورکین از او پرسید که آیا گوگل “چک هایی را برای سازندگانی که حتی یک ایده یا واقعیتی را ایجاد کرده اند ارسال می کند که شما می توانید در طول مسیر جمع آوری کنید؟”
پیچای اشاره کرد که محتوای آن را از Reddit، Associated Press و نیویورک تایمز مجوز داده است. اما واضح است که گوگل به تمام محتوایی که “هوور” می کند مجوز نمی دهد. این مبادله است:
سورکین: … آیا روزی را می بینید که به جای اقتصاد پیوند آبی، اگر بخواهید، در واقع قرار است برای سازندگانی چک بفرستید که حتی ایده یا واقعیتی را ایجاد کرده اند که در طول مسیر توانسته اید جمع آوری کنید؟
پیچای: منظورم این است که ما امروز به محتوا برای هوش مصنوعی مجوز می دهیم. ما در جایی انجام می دهیم که ارزش را می بینیم.
سورکین: … یکی از چیزها برای من جذاب است. شما به عنوان مثال داده ها را از Reddit مجوز می دهید درست است؟ اما آنچه در این مورد بسیار جالب است این است که مردم در Reddit فقط به صورت رایگان تایپ می کنند. این یک مدل کسب و کار جذاب است.
پیچای: نگاه کنید، ما مجوز دادهها را از Reddit دریافت میکنیم. ما مجوز داده ها را از AP می دهیم. ما مجوز داده ها را از نیویورک تایمز دریافت می کنیم. ما این کار را در سراسر جهان به روش های مختلف انجام می دهیم. اما فکر میکنم با گذشت زمان، آیا مدلهایی وجود خواهند داشت که مردم بتوانند با آن خلق کنند؟ فکر می کنم در آینده بازاری وجود خواهد داشت. سازندگانی خواهند بود که برای مدلهای هوش مصنوعی یا چیزی شبیه به آن ایجاد کنند و برای آن پول دریافت کنند. من قطعاً فکر می کنم می دانید که این بخشی از آینده است و مردم آن را کشف خواهند کرد.
ویدیو. ساختن آینده: ساندار پیچای در مورد هوش مصنوعی، مقررات و آنچه در آینده برای گوگل خواهد آمد (رویدادهای نیویورک تایمز در یوتیوب).