تعامل
تکامل تعاملات دیجیتال از انجمن های اینترنتی اولیه تا Web3
انجمن های اینترنتی اولیه: تولد جوامع آنلاین
سفر تعاملات دیجیتال با اولین انجمن های اینترنتی در اواخر قرن بیستم آغاز شد. این پلتفرمهای مبتنی بر متن، مانند Usenet و سیستمهای تابلوی اعلانات (BBS)، به کاربران این امکان را میداد که پیامهایی ارسال کنند و در مورد موضوعات مختلف بحث کنند. این تالارها اولین فضاهای دیجیتالی بودند که در آن افراد می توانستند با هم ارتباط برقرار کنند، ایده ها را به اشتراک بگذارند و جوامعی را حول علایق مشترک ایجاد کنند.
ظهور غول های رسانه های اجتماعی
با پیشرفت فناوری، پلتفرمهای تعامل دیجیتال نیز پیشرفت کردند. اوایل دهه 2000 شاهد ظهور سایت های شبکه اجتماعی مانند Friendster و MySpace بودیم که راه های پیچیده تری را برای کاربران برای ایجاد پروفایل، ارتباط با دوستان و به اشتراک گذاری محتوا معرفی کردند. با این حال، این فیس بوک بود که در سال 2004 راه اندازی شد و با رابط کاربر پسند و ویژگی های نوآورانه ای مانند جدول زمانی، شبکه های اجتماعی را متحول کرد.
توییتر که در سال 2006 معرفی شد، مفهوم میکروبلاگینگ را به ارمغان آورد و به کاربران این امکان را داد که بهروزرسانیهای کوتاه و بیدرنگ را به اشتراک بگذارند. اینستاگرام و اسنپ چت که به ترتیب در سالهای 2010 و 2011 راهاندازی شدند، تمرکز خود را به محتوای بصری معطوف کردند و بر عکسها و ویدیوها به جای متن تأکید کردند. پلتفرم هایی مانند YouTube و TikTok بیشتر…