یک نظریه متقاعد کننده وجود دارد که نشان می دهد عامل هوش مصنوعی گوگل به نام Deep Research می تواند بر سایت های وابسته تأثیر منفی بگذارد. اگر درست باشد، نه تنها بر درآمد سایت های وابسته تأثیر می گذارد، بلکه می تواند درآمد تبلیغات و ترافیک وب و سایت های اطلاعاتی، از جمله سایت های “خوش شانس” را که توسط دستیار تحقیقاتی هوش مصنوعی گوگل به آنها لینک شده اند، کاهش دهد.
تحقیقات عمیق Gemini
Gemini Deep Research ابزار جدیدی است که برای مشترکین برتر Gemini Advanced در دسترس است. Deep Research پرسشهای کاربر را میگیرد و پاسخی را در وب بررسی میکند و سپس یک گزارش تولید میکند. این تحقیق میتواند برای تولید نتایج دقیقتر بیشتر اصلاح شود.
گوگل در 11 دسامبر تحقیقات عمیق را راه اندازی کرد. آن را به عنوان یک صرفه جویی در زمان توصیف می کند که یک طرح تحقیقاتی ایجاد می کند و پس از تایید، تحقیق را انجام می دهد.
گوگل توضیح می دهد:
Deep Research از هوش مصنوعی برای بررسی موضوعات پیچیده از طرف شما استفاده میکند و یافتهها را در یک گزارش جامع و آسان به شما ارائه میکند، و اولین نگاهی است به اینکه چگونه Gemini در مقابله با کارهای پیچیده حتی در زمان شما بهتر میشود.
تحت نظارت شما، Deep Research کار سخت را برای شما انجام می دهد. پس از اینکه سوال خود را وارد کردید، یک طرح تحقیقاتی چند مرحله ای را برای شما ایجاد می کند تا آن را بازبینی یا تایید کنید. پس از تأیید، شروع به تجزیه و تحلیل عمیق اطلاعات مرتبط از سراسر وب از طرف شما می کند.»
Deep Research گزارشی ارائه می دهد که شامل خلاصه و توصیه هایی است. اگر جستجو برای یک محصول، مزایا و معایب آن را با دادههای کافی خلاصه میکند که کاربر برای بازدید از یک سایت نیازی به کلیک بر روی پیوند ندارد، فقط میتواند مستقیماً به یک خردهفروش رفته و محصول را خریداری کند، در نتیجه امکان بازدیدکننده سایت روی پیوند وابسته از یک وب سایت بررسی کلیک می کند و آن سایت اطلاعاتی را از درآمد محروم می کند.
طبق مقالهای توسط Marie Haynes در YouKnowAI، خلاصهای که توسط Gemini Deep Research ایجاد شده است، نیاز به بازدید از وبسایتها را رد میکند و در نتیجه سایت را از درآمد پیوندهای وابسته محروم میکند.
YouKnowAI توضیح می دهد:
«…شاید سایتهایی مانند foodnetwork.com کلیکها و فروشهای وابسته بعدی را دریافت کنند. من تا کنون در تحقیقات خود دریافته ام که روی سایت ها کلیک نمی کنم زیرا آنچه را که باید از تحقیق بدانم دریافت می کنم و سپس برای خرید به سایت های رسمی یا شاید آمازون یا فروشگاه های نزدیک خود می روم.
… سوال واضح در اینجا این است که وقتی سایت هایی مانند foodnetwork.com و seriozeats.com شاهد کاهش ترافیک باشند چه اتفاقی می افتد؟ “
اگر این درست است که کاربران Gemini Deep Research برای تصمیم گیری نیازی به بازدید از سایت ها ندارند، ممکن است این ابزار جدید بر ترافیک وب و درآمد تبلیغات نیز تأثیر منفی بگذارد.
آیا گوگل با اکوسیستم وب ارتباط ندارد؟
در مصاحبه اخیر، ساندار پیچای، مدیرعامل گوگل، اصرار داشت که گوگل به اکوسیستم وب اهمیت می دهد. وقتی از او پرسیده شد که چگونه گوگل از اکوسیستم وب پشتیبانی می کند، او تلاش کرد تا پاسخی را بیان کند. پس از یک سری طولانی از اهم و شروع های نادرست، او شروع به صحبت در مورد اینکه چگونه پلتفرم یوتیوب خود گوگل به شرکت های رسانه ای چند ملیتی امکان می دهد تا از دارایی های معنوی خود در یوتیوب درآمدزایی کنند، صحبت کرد.
او از ذکر وبسایتها اجتناب میکند، به طور انتزاعی درباره «اکوسیستم» صحبت میکند و سپس وقتی چیزهای لازم برای گفتن تمام میشود، مسیر خود را تغییر میدهد و شروع به صحبت در مورد اینکه چگونه Google به دارندگان حق نسخهبرداری که برای برنامه Content ID YouTube ثبتنام میکنند، غرامت میدهد.
او پاسخ داد:
“ببین من… اوه… این یک سوال بسیار مهم است… اوه… نگاه کن… من… فکر می کنم… بیشتر از هر شرکت دیگری فکر می کنم… نگاه کن می دانی… ما برای مدت طولانی… می دانی… در جستجوی مطمئن باشیم … در حالی که اغلب در مورد آن بحث می شود، ما زمان زیادی را صرف فکر کردن به ترافیکی که به اکوسیستم می فرستیم می کنیم.
حتی از طریق لحظه از طریق گذار در طی چند سال گذشته. این یک اولویت مهم برای ما است.»
به همین دلیل است که توضیح مدیر عامل گوگل کوتاه می آید
1. یوتیوب اکوسیستم وب نیست، پلتفرم خود گوگل است.
2. شرکت های بزرگ چند ملیتی، خالق وب نیستند.
پاسخ پیچای این پیام ناخواسته را ارسال کرد که گوگل کاملاً از ارتباط با سازندگان وب خارج است و اگر نویسنده مقاله در مورد ابزار Deep Research Google Gemini درست گفته باشد، این گواه دیگری است که گوگل همچنان بر روی ارائه اطلاعات به کاربران تمرکز می کند. سازندگان
آیا تحقیقات عمیق Gemini داده ها را بدون پس دادن جمع آوری می کند؟
یک قسمت تلویزیونی قدیمی از منطقه گرگ و میش به نام To Serve Man وجود دارد که داستان یک نژاد خیرخواه از بیگانگان را روایت میکند که فناوریهای پیشرفتهای را ارائه میکنند که به انسانها اجازه میدهد در صلح و امنیت غذایی و رفاه برای همه زندگی کنند. به عنوان شاهدی بر حسن نیت خود، آنها کتابی به زبان بیگانه با عنوان خدمت به انسان به دنیا می دهند. این قسمت زمانی به پایان می رسد که رمزنگاران دولتی کتاب را ترجمه می کنند و متوجه می شوند که این کتاب یک کتاب آشپزی است و قصد واقعی بیگانگان این است که انسان ها را به عنوان منبع غذایی کشاورزی کنند.
بیانیه ماموریت گوگل که قول می دهد «اطلاعات جهان را سازماندهی کند و آنها را در دسترس و مفید قرار دهد» نیز به نظر می رسد دلیلی بر حسن نیت آنها باشد. با این حال، بیانیه ماموریت به صراحت نمی گوید که گوگل کاربران را به منابع اطلاعاتی ارجاع می دهد. فقط قول می دهد که خود اطلاعات را به گونه ای در دسترس و مفید سازماندهی و ارائه کند. در حالی که ارجاع کاربران به سازندگان اطلاعات می تواند بخشی از در دسترس و مفید کردن اطلاعات باشد، به صراحت بیان نشده است. این حتی در بیانیه ماموریت نیز ذکر نشده است.
آیا Google Gemini Deep Research دلیل دیگری بر این است که گوگل از وب سایت ها به عنوان منبع اطلاعاتی استفاده می کند؟
اگر شما یک خالق هستید، آیا این به شما احساس مزرعه می دهد؟
تصویر ویژه توسط Shutterstock/Nomad_Soul