مطالعه اخیر منتشر شده توسط Adalytics گزارش میدهد که تبلیغات Google Search Partners در محتوایی ظاهر میشود که با خطمشیهای ناشر آن مطابقت ندارد.
طبق خطمشیهای ناشر Google، تبلیغات در کنار محتوایی که:
- غیرقانونی است یا فعالیت غیرقانونی را ترویج می کند
- کپی رایت را نقض می کند
- فروش یا تسهیل فروش محصولات تقلبی
- برانگیختن نفرت یا ترویج تبعیض علیه افراد یا گروهی از مردم
- اطلاعات ناشر را نادرست، تحریف یا پنهان می کند
- ادعاهای نادرست دارد
- و بیشتر.
این گزارش نمونههایی از تبلیغات جستجو را در وبسایتهای سیاسی با گرایش دور نشان میدهد، علیرغم تلاش تبلیغکنندگان برای افزودن آن دامنهها به یک لیست مسدود.
این گزارش سوالاتی را در مورد عدم شفافیت و نگرانی های ایمنی برند برای تبلیغ کنندگان ایجاد می کند.
شبکه شریک جستجوی گوگل چیست؟
طبق تعریف، شبکه شریک جستجوی گوگل (GSP) عبارت است از:
گروهی از وبسایتها و برنامههای مرتبط با جستجو که میتوانند تبلیغات شما در آنها نمایش داده شوند.
شبکه GSP برای Google Ads جدید نیست.
این شرکت در سال 2003 تاسیس شد تا دامنه خود را فراتر از موتور جستجوی گوگل گسترش دهد.
در حالی که گوگل هرگز لیست کاملی از وب سایت های متعلق به شبکه شریک را منتشر نکرده است، گزارش Adalytics بیش از 51000 وب سایت را پیدا کرده است که دارای موتور جستجوی سفارشی گوگل جاوا اسکریپت فعال است.
این استنباط می کند که وب سایت هایی با آن جاوا اسکریپت خاص بخشی از شبکه GSP هستند.
برای کمپینهای جستجوی Google جدید، بهطور خودکار وارد شبکه شخص ثالث میشوند.
تبلیغکنندگان میتوانند در تنظیمات کمپین انصراف دهند.
کند و کاو در گزارش قرار دادن سازشکار
در گزارش Adalytics، نمونههای متعددی از تبلیغکنندگان وجود دارد که در آن تبلیغات خود را در وبسایتهای مشکوک پیدا کردند.
تبلیغ کنندگان گزارش دادند که قبلاً تبلیغات خود را از این وب سایت ها مسدود کرده بودند.
اگر چنین باشد، این میتواند به این معنی باشد که تنظیم «محلهای مستثنی شده» در Google Ads آنطور که در نظر گرفته شده کار نمیکند.
این گزارش عمدتاً بر یافتن وبسایتهایی در GSP متمرکز بود که به نظر میرسد شرایط و ضوابط خطمشی ناشر Google را ندارند، از جمله:
- وب سایت های پورنوگرافی
- وب سایت هایی با مطالب ناقض حق چاپ
- وبسایتهایی که اپراتورهای آن در کشورهایی قرار دارند که ممکن است تحریمهای آمریکا اعمال شود.
علاوه بر این، یافتهها شامل این بود که تبلیغات جستجوی گوگل که توسط خزانهداری ایالات متحده پرداخت میشود در وبسایتهای شرکتها در کشورهایی از جمله ایران و روسیه ظاهر شد.
این مهم است زیرا این کشورها از جمله شرکت فولاد ایران اجازه (IASCO) تحت تحریم های خاص قرار دارند.
دغدغه های اخلاقی و شفافیت
این گزارش تامل برانگیز نگرانی های زیادی را در مورد توانایی اعتماد به گوگل ایجاد می کند.
GSP به عنوان یک “جعبه سیاه” برای تبلیغ کنندگان شناخته می شود زیرا هیچ شفافیتی در مورد افرادی که اجازه ورود به GSP را دارند وجود ندارد.
علاوه بر این، اگر گوگل بخواهد در بازسازی اعتماد با تبلیغکنندگان و عموم مردم گامهایی بردارد، این گزارش مطمئناً این اعتماد را به خطر میاندازد.
وقتی صحبت از تبلیغات به میان می آید، هر دلار در اقتصاد امروز مهم است.
هنگامی که بازاریابان نمی توانند به جایی که تبلیغات آنها نشان داده می شود اعتماد کنند، می توانند از انتقال دلارهای خود به پلتفرم های دیگر آگاه باشند.
دن تیلور، معاون تبلیغات جهانی در گوگل، در یک تاپیک X (توئیتر سابق)، به اتهامات موجود در این گزارش پاسخ داد:
Adalytics سابقه ای در انتشار گزارش های نادرست دارد که محصولات گوگل را نادرست معرفی می کند و ادعاهای اغراق آمیز وحشیانه ای را ارائه می کند. ?
— دن تیلور (@edantaylor) 28 نوامبر 2023
گوگل در چند سال گذشته همراه با دیگر غولهای فناوری، در صدر اخبار دعوی حقوقی ضد انحصار بوده است.
تبلیغ کنندگان چه کاری می توانند انجام دهند؟
راههای متعددی وجود دارد که تبلیغکنندگان میتوانند فعالانه با تبلیغات نشاندادهشده در محتوای مشکوک مبارزه کنند.
شماره 1: انصراف از شبکه شریک جستجوی Google در کمپین های جستجو
از آنجایی که این تنظیم در سطح کمپین است، تبلیغکنندگان باید بهطور دستی وارد هر کمپین جستجو شوند تا از GSP انصراف دهند.
پس از رفتن به کمپین جستجوی خود، روی «تنظیمات» در منوی سمت چپ کلیک کنید.
علامت کادر «شامل شرکای جستجوی Google» را بردارید تا از GSP انصراف دهید.
شماره 2: تنظیمات مناسب بودن محتوا را در سطح حساب بررسی کنید
توجه به این نکته مهم است که این تنظیم برای کمپین هایی که در YouTube یا Display اجرا می شوند اعمال می شود.
هدایت به “ابزارها و تنظیمات >> راه اندازی >> مناسب بودن محتوا”
انتخاب از:
- موجودی گسترش یافته
- موجودی استاندارد
- موجودی محدود
اگر نگران ایمنی برند هستید، عاقلانه است که «موجودی محدود» را انتخاب کنید که بیشترین حفاظت را دارد.
شماره 3: مکان نمایش تبلیغات در کمپین های نمایش را بررسی کنید
در حالی که Google جزئیات مربوط به مکان نمایش آگهیهای جستجوی خاص در شبکه شخص ثالث را نشان نمیدهد، عملکرد نمایشگر شما میتواند به راهنمایی شما کمک کند.
برای بررسی مکانها در کمپینهای نمایش، به یک کمپین نمایش خاص بروید.
در منوی سمت چپ به آدرس زیر بروید: “محتوا >> جایی که تبلیغات نشان داده شد”
این گزارش نشان می دهد که تبلیغات شما در چه دامنه هایی نشان داده شده است.
اگر وبسایتها یا برنامههای مشکوک یا ضعیفی وجود دارد، میتوانید آنها را در سطح کمپین یا حساب رد کنید.
از آنجایی که ما در مورد به دست آوردن کنترل بر تبلیغات جستجو صحبت می کنیم، باید این موارد را در سطح حساب نفی کنید.
شماره 4: از تنظیمات پیشرفته برای نفی مطالب اضافی استفاده کنید
این تنظیمات پیشرفته در همان نقطه “مناسب بودن محتوا” قرار دارند.
در اینجا، می توانید انواع محتوا را حذف کنید، از جمله:
- محتوای حساس
- انواع و برچسب ها
- تم ها
- کلید واژه ها
- وب سایت ها
- برنامه ها
- کانال ها یا ویدیوهای یوتیوب
اگر مکانهای مشکوکی را در کمپینهای نمایش پیدا کردهاید، میتوانید به جای اضافه کردن آنها به هر کمپین، آنها را در سطح حساب رد کنید.
می توانید گزارش کامل Adalytics را اینجا بخوانید.
تصویر ویژه: Krakenimages.com/Shutterstock