تاریخچه مختصری از به روز رسانی الگوریتم گوگل • Yoast

این روزها، نحوه انجام سئو تا حدودی با نحوه انجام کارها متفاوت است. 10 سال پیش. یک دلیل مهم برای آن وجود دارد: موتورهای جستجو به طور مداوم الگوریتم های خود را بهبود می بخشند تا بهترین نتایج ممکن را به جستجوگران ارائه دهند. در دهه گذشته، گوگل به عنوان موتور جستجوی پیشرو، چندین به روز رسانی مهم را معرفی کرد و هر یک از آنها تاثیر زیادی بر بهترین شیوه ها برای سئو داشته اند. در اینجا لیستی – به هیچ وجه جامع – از به‌روزرسانی‌های مهم الگوریتم Google تا کنون، و همچنین برخی از پیامدهای آنها برای جستجو و SEO وجود دارد.

2011 – پاندا

بدیهی است که گوگل مدت ها قبل از سال 2011 وجود داشت. ما با به روز رسانی پاندا شروع می کنیم زیرا این اولین به روز رسانی بزرگ در عصر “سئوی مدرن” بود. به روز رسانی پاندا گوگل سعی کرد با وب سایت هایی که صرفا برای رتبه بندی در موتورهای جستجو ایجاد شده اند مقابله کند. بیشتر بر روی عوامل درون صفحه تمرکز داشت. به عبارت دیگر، مشخص می‌کند که آیا یک وب‌سایت واقعاً اطلاعاتی در مورد عبارت جستجوی مورد استفاده بازدیدکنندگان ارائه می‌دهد یا خیر.

دو نوع سایت تحت تأثیر به‌روزرسانی پاندا قرار گرفتند:

  1. سایت های وابسته (سایت هایی که عمدتاً برای پیوند دادن به صفحات دیگر وجود دارند).
  2. سایت هایی با محتوای بسیار کم.

گوگل به طور دوره ای الگوریتم پاندا را پس از اولین انتشار آن مجددا اجرا کرد و در سال 2016 آن را در الگوریتم اصلی گنجاند. به روز رسانی پاندا به طور دائم بر نحوه سئوی ما تأثیر گذاشته است، زیرا صاحبان سایت دیگر نمی توانند از ساخت یک سایت پر از محتوای کم استفاده کنند. صفحات با کیفیت

2012 – ونیز

به روز رسانی الگوریتم گوگل ونیز یک به روز رسانی قابل توجه بود، زیرا نشان داد که گوگل درک می کند که جستجوگران گاهی اوقات به دنبال نتایجی هستند که محلی برای آنها باشد. پس از ونیز، نتایج جستجوی Google شامل صفحاتی بر اساس مکان تعیین شده یا آدرس IP شما بود.

2012 – پنگوئن

به‌روزرسانی پنگوئن گوگل به پیوندهایی که وب‌سایت‌ها از سایت‌های دیگر دریافت کرده‌اند نگاه کرد. این تجزیه و تحلیل کرد که آیا بک لینک ها به یک سایت واقعی هستند یا اینکه برای فریب دادن موتورهای جستجو خریداری شده اند. در گذشته، افراد زیادی برای لینک ها به عنوان میانبری برای افزایش رتبه خود پرداخت می کردند. به‌روزرسانی پنگوئن گوگل سعی کرد از خرید، مبادله یا ایجاد مصنوعی پیوندها جلوگیری کند. اگر لینک های مصنوعی پیدا کند، گوگل به جای ارزش لینک مثبتی که قبلا دریافت کرده بود، یک مقدار منفی به سایت مربوطه اختصاص می داد. آپدیت پنگوئن از زمانی که برای اولین بار ظاهر شد چندین بار اجرا شد و گوگل آن را در سال 2016 به الگوریتم اصلی اضافه کرد.

همانطور که می توانید تصور کنید، بیشتر به وب سایت هایی با لینک های مصنوعی زیادی برخورد می کند. آنها از نتایج جستجو ناپدید شدند، زیرا پیوندهای با کیفیت پایین به طور ناگهانی تأثیر منفی و نه مثبت بر رتبه بندی آنها گذاشتند. Penguin برای همیشه لینک بیلدینگ را تغییر داده است: دیگر برای دریافت بک لینک های کم هزینه و پولی کافی نیست. در عوض، شما باید روی ایجاد یک استراتژی لینک سازی موفق کار کنید تا لینک های مرتبط را از منابع ارزشمند دریافت کنید.

2012 – دزدان دریایی

به‌روزرسانی Pirate با انتشار غیرقانونی محتوای دارای حق چاپ مبارزه کرد. (بسیاری از) درخواست‌های حذف DMCA (قانون حق نسخه‌برداری هزاره دیجیتال) برای یک وب‌سایت را به عنوان یک عامل رتبه‌بندی منفی برای اولین بار در نظر گرفت.

2013 – مرغ مگس خوار

به روز رسانی مرغ مگس خوار باعث شد که گوگل زمینه را برای جستجوی صوتی فراهم کند، که با استفاده از دستگاه های بیشتری (گوگل هوم، الکسا) اهمیت بیشتری پیدا می کرد (و هنوز هم هست). مرغ مگس خوار به هر کلمه در یک پرس و جو توجه بیشتری می کند و اطمینان می دهد که کل عبارت جستجو به جای کلمات خاص در نظر گرفته می شود. چرا؟ برای درک بهتر پرس و جوی کاربر و اینکه بتوانید به جای فهرستی از نتایج، به آنها پاسخ دهید.

تأثیر آپدیت مرغ مگس خوار فوراً مشخص نبود، زیرا به طور مستقیم در نظر گرفته نشده بود که اعمال بد را مجازات کند. در پایان، بیشتر این دیدگاه را تحمیل کرد که کپی سئو باید خوانا باشد، از زبان طبیعی استفاده کند، و نباید برای همان چند کلمه بیش از حد بهینه شود، بلکه به جای آن از مترادف استفاده شود.

2014 – کبوتر

یکی دیگر از به‌روزرسانی‌های Google مربوط به پرندگان در سال 2014 با Google Pigeon، که بر SEO محلی متمرکز بود، دنبال شد. به روز رسانی کبوتر هم بر صفحات نتایج و هم بر نقشه های گوگل تأثیر گذاشت. این منجر به محلی سازی دقیق تر شد و به نتایج نزدیک به مکان کاربر ترجیح داد. همچنین با در نظر گرفتن فاکتورهای رتبه‌بندی ارگانیک، نتایج محلی مرتبط‌تر و با کیفیت‌تر است.

2014 – HTTPS/SSL

برای تاکید بر اهمیت امنیت، گوگل تصمیم گرفت رتبه بندی کمی را به سایت هایی که HTTPS را به درستی پیاده سازی کرده اند افزایش دهد تا ارتباط بین وب سایت و کاربر ایمن شود. در آن زمان، HTTPS به عنوان یک سیگنال رتبه بندی سبک معرفی شد. اما گوگل قبلاً به امکان مهم‌تر کردن رمزگذاری اشاره کرده بود، زمانی که وب‌مسترها زمان لازم را برای پیاده‌سازی آن داشتند.

2015 – به روز رسانی موبایل

صنعت سئو این به‌روزرسانی گوگل را «Mobilegeddon» نامید زیرا فکر می‌کردند نتایج جستجو را کاملاً متزلزل می‌کند. تا سال 2015 بیش از 50 درصد از جست‌وجوهای گوگل از دستگاه‌های تلفن همراه می‌آمد، که احتمالاً منجر به این به‌روزرسانی شده است. به روز رسانی موبایل به سایت های سازگار با موبایل در نتایج جستجوی تلفن همراه گوگل مزیت رتبه بندی می دهد. به‌رغم نام مستعار چشمگیر آن، به‌روزرسانی موبایل فوراً رتبه‌بندی بسیاری از افراد را به هم نزد. با این وجود، این یک تغییر مهم بود که از اهمیت روزافزون موبایل خبر داد.

2015 – RankBrain

RankBrain یک الگوریتم پیشرفته گوگل است که از یادگیری ماشینی برای رسیدگی به پرس و جوها استفاده می کند. می تواند در مورد کلماتی که نمی داند حدس بزند، کلماتی با معانی مشابه پیدا کند و سپس نتایج مرتبط را ارائه دهد. الگوریتم RankBrain جستجوهای گذشته را تجزیه و تحلیل کرد و بهترین نتیجه را برای بهبود تعیین کرد.

انتشار آن یک گام بزرگ دیگر برای گوگل برای رمزگشایی بهتر معنای پشت جستجوها و ارائه بهترین نتایج تطبیق است. در مارس 2016، گوگل فاش کرد که RankBrain یکی از سه سیگنال مهم رتبه بندی آن است. بر خلاف سایر فاکتورهای رتبه‌بندی، شما واقعاً نمی‌توانید برای RankBrain به معنای سنتی بهینه‌سازی کنید، جز با نوشتن محتوای با کیفیت. با این وجود، تأثیر آن بر صفحات نتایج غیرقابل انکار است.

2016 – Possum

در سپتامبر 2016 نوبت به روزرسانی محلی دیگری رسید. به‌روزرسانی الگوریتم Google ​به‌روزرسانی Possum، چندین تغییر را در فیلتر رتبه‌بندی محلی Google اعمال کرد تا جستجوی محلی را بیشتر بهبود بخشد. پس از Possum، نتایج محلی متنوع‌تر شدند، که بیشتر به موقعیت فیزیکی جستجوگر و عبارت‌بندی پرس و جو بستگی داشت. برخی از کسب‌وکارها که در جستجوی ارگانیک عملکرد خوبی نداشتند، پس از این به‌روزرسانی رتبه‌بندی محلی را آسان‌تر یافتند. این نشان می‌دهد که این به‌روزرسانی جستجوی محلی را مستقل‌تر از نتایج ارگانیک کرده است.

بیشتر بخوانید: جستجوهای نزدیک من: آیا آن پوسوم در نزدیکی من است؟ »

2018 – به روز رسانی سرعت (موبایل).

گوگل با اذعان به نیاز کاربران به تحویل سریع اطلاعات، این به‌روزرسانی را اجرا کرد که سرعت صفحه را به یک فاکتور رتبه‌بندی برای جستجوهای موبایل تبدیل کرد، همانطور که قبلاً برای جستجوهای دسک‌تاپ وجود داشت. این به‌روزرسانی بیشتر سایت‌هایی را تحت تأثیر قرار می‌دهد که دارای نسخه مخصوص موبایل کند هستند.

2018 – پزشکی

این به‌روزرسانی الگوریتم هسته گسترده، سر و صدای زیادی را برای افراد آسیب‌دیده ایجاد کرد و منجر به تغییراتی در رتبه‌بندی شد. در حالی که تعداد نسبتاً بالایی از سایت‌های پزشکی با رتبه‌های پایین‌تر ضربه خوردند، این به‌روزرسانی صرفاً هدف آنها نبود و مشخص نیست که هدف دقیق آن چه بوده است. ممکن است تلاشی برای تطبیق بهتر نتایج با هدف جستجوگران بوده باشد، یا شاید هدف آن محافظت از رفاه کاربران در برابر (آنچه که گوگل تصمیم گرفته است) اطلاعات نامعتبر بوده باشد.

به خواندن ادامه دهید: به‌روزرسانی Google Medic »

2019 – برت

به‌روزرسانی BERT گوگل به‌عنوان «بزرگ‌ترین تغییر در پنج سال گذشته» اعلام شد، تغییری که «یک مورد از هر ده جستجو را تحت تأثیر قرار می‌دهد».

این یک الگوریتم یادگیری ماشینی، یک تکنیک مبتنی بر شبکه عصبی برای پردازش زبان طبیعی (NLP) است. نام BERT کوتاه شده است: نمایش رمزگذار دو طرفه از ترانسفورماتورها.

BERT می تواند با نگاه کردن به کلماتی که قبل و بعد از آن آمده اند، متن کامل یک کلمه را دریابد. به عبارت دیگر از زمینه و روابط استفاده می کند همه کلمات در یک جمله، به جای یک به یک به ترتیب. این به این معنی است: یک پیشرفت بزرگ در تفسیر یک عبارت جستجو و هدف پشت آن.

بخوانید: Google BERT: درک بهتر پرس و جوهای پیچیده »

2021 – به روز رسانی تجربه صفحه

با عرضه تدریجی تا سال 2021، به‌روزرسانی تجربه صفحه یک سیگنال رتبه‌بندی جدید را معرفی می‌کند که شامل «معیارهایی است که تجربه کاربر در دنیای واقعی را برای بارگذاری عملکرد، تعامل و ثبات بصری اندازه‌گیری می‌کند».

تجربه صفحه به عنوان یک سیگنال رتبه بندی کاملاً جدید نیست. در این به‌روزرسانی، سیگنال‌های تجربه صفحه موجود با Core Web Vitals ترکیب می‌شوند که اندازه‌گیری واقعی عوامل کلیدی تجربه کاربر است. به طور کلی، به‌روزرسانی تجربه صفحه به این معنی است که Google دیدگاه جامع‌تری از تجربه کاربر در صفحه را در نظر می‌گیرد.

گوگل بیان می‌کند که این عوامل جدید تجربه صفحه هنوز به اندازه «داشتن محتوای عالی و مرتبط» مهم نیستند. برای کمک به نظارت بر موارد حیاتی وب اصلی و تجربه صفحه و ایجاد بهبودهای عملی، Google ابزارهای اختصاصی را در کنسول جستجو اضافه کرده است.

به خواندن ادامه دهید: تجربه صفحه: یک فاکتور جدید رتبه بندی گوگل »

2021 – MUM (مدل چند وظیفه ای متحد)

به‌روزرسانی MUM که توسط گوگل در I/O 2021 معرفی شد، تغییرات بزرگی را در جستجو ایجاد می‌کند.

MUM مخفف ‘Multitask United Model’ است، نامی که به قدرت این الگوریتم جدید اشاره می کند: می تواند چندین کار را به طور همزمان انجام دهد. این می تواند به بیش از 75 زبان با استفاده از منابع مختلف، از جمله ویدئو و صدا، بخواند، بفهمد و یاد بگیرد!

ایده این است که MUM اطلاعات بسیاری از منابع را برای ارائه پاسخ های چندلایه به جستارهای پیچیده ترکیب می کند. قبلاً با جستجوهای واکسن کووید-19 در عمل دیده شده است، اما این هنوز شروع کار است. هوش مصنوعی MUM گوگل در ماه‌ها و سال‌های آینده به آرامی معرفی می‌شود، بنابراین انتظار نداشته باشید که تغییرات بزرگ یک شبه اتفاق بیفتد.

بیشتر بخوانید: Google’s MUM آنچه شما نیاز دارید را می داند: 1000 برابر قدرتمندتر از BERT »

2022 – محتوای مفید

به‌روزرسانی محتوای مفید، تمرکز بیشتری بر کیفیت محتوای ظاهر شده در نتایج جستجو ایجاد کرد. همه چیز در مورد پاداش دادن به محتوای «اول مردم» است – محتوایی که واقعاً به سؤالات کاربران پاسخ می دهد و تجربه رضایت بخشی را ارائه می دهد.

تأثیر اولیه بر نتایج جستجو نامحسوس بوده است، اما گوگل روشن کرده است که این یک مورد یکبار نیست. به روز رسانی محتوای مفید نشان دهنده تلاش مداوم برای مرتب کردن SERP ها، حذف نتایج با کیفیت پایین برای ایجاد صدای متنوع تر است. این به‌روزرسانی به‌ویژه سایت‌هایی را تحت تأثیر قرار می‌دهد که محتوای بی‌کیفیت زیادی دارند، که ممکن است در نتیجه عملکرد کمتری در جستجو داشته باشند.

به خواندن ادامه دهید: Google به‌روزرسانی محتوای مفید را برای متنوع کردن نتایج جستجو راه‌اندازی می‌کند »

انتظارات برای به روز رسانی الگوریتم گوگل در آینده

همانطور که می بینید، گوگل از اوایل دهه 2010 به طور فزاینده ای پیشرفته شده است. به‌روزرسانی‌های اصلی اولیه آن در دهه بر مبارزه با نتایج هرزنامه‌ها و سایت‌هایی که سعی در تقلب سیستم داشتند، متمرکز بود. اما با گذشت زمان، به‌روزرسانی‌ها بیشتر و بیشتر به نتایج جستجو کمک می‌کردند تا به جستجوگران دسکتاپ، تلفن همراه و محلی دقیقاً همان چیزی را که به دنبال آن هستند ارائه دهد. بدیهی است که فاکتور رتبه بندی تجربه صفحه به خوبی در آنجا جا می گیرد. در حالی که این الگوریتم در ابتدا پیشرفته بود، افزوده‌های سال‌ها، از جمله یادگیری ماشین و NLP، آن را کاملاً پیشرفته‌تر کرده است.

با تمرکز مداوم بر قصد، به نظر می‌رسد که جستجوی گوگل به تمرکز الگوریتم خود بر تکمیل تفسیر خود از عبارت‌های جستجو و سبک‌سازی صفحات نتایج مطابق با آن ادامه خواهد داد. به نظر می رسد تمرکز فعلی آنها در راستای مأموریت “سازماندهی اطلاعات جهان و قابل دسترس و مفید ساختن جهانی” باشد. اما هر جهتی که باشد، بهترین نتیجه بودن و تلاش برای داشتن یک سایت عالی همیشه راهگشا خواهد بود!

در ادامه بخوانید: آیا باید هر تغییری را که گوگل ایجاد می کند دنبال کنم؟ »

آیا احساس می کنید کمی تحت تأثیر نام ها و سال های مختلف قرار گرفته اید؟ نگران نباش! ما یک اینفوگرافیک مفید ساخته‌ایم که نشان می‌دهد هر به‌روزرسانی گوگل چه زمانی اتفاق می‌افتد و به طور خلاصه هدف را توضیح می‌دهد.