بک لینک PBN چیست؟ چرا باید از آن نترسیم !؟

بک لینک pbn به این معنی مدیر وب سایت های pbn مجموعه ای از وبلاگ ها و سایت های مختلف ایجاد می کند و در آنها مطالب مرتبط با موضوع سایت خود را قرار می دهد.
این وبلاگ ها به مرور زمان اعتماد و جایگاهی پیدا می کنند و مکان مناسبی برای اتصال به سایت اصلی خواهند بود.

یکی از مهم ترین و تاثیرگذارترین عوامل در رتبه بندی نتایج گوگل، تعداد و کیفیت لینک های ورودی به سایت است، بک لینک pbn اما این عامل نیز مهم ترین دلیل برای از دست دادن جایگاه گوگل و جریمه شدن سایت است!

در واقع این شمشیر دولبه مهمترین ابزار ما در مسابقات سخت و پیچیده است که در صورت عدم استفاده صحیح می تواند به بدنه سایت و کسب و کار ما ختم شود.

بک لینک pbn
لینک سازی pbn

PBN مخفف شبکه سایت های مخفی است که بعداً به عنوان Private Backlink Network شناخته شد. اگر به معنای این عبارت نگاه کنیم در یک تعریف ساده می توان گفت.

PBN مجموعه ای از وبلاگ ها و سایت هایی است که برای تقویت سایت اصلی و ایجاد لینک ایجاد شده است.
قبل از اینکه به تفصیل به اثرات مثبت یا منفی این روش بپردازیم، با فلسفه وجودی و مسیر شکل گیری PBN آشنا می شویم.

مفهوم PBN از چه زمانی در سئو مطرح شد؟

می توان گفت PBN نوع خاصی از شبکه سایت های مستقل است. لینک فارم بعد از سال 2018 وجود ندارد، بله، ? چند سال پیش وارد شبکه سایت های جهانی شده است. و هدفی ندارد لینک فارم است.

ایجاد مجموعه عظیمی از سایت هایی بود به یکدیگر پیوند داده شده و به یک سایت خاص پیوند داده شده اند. این ها سایت های مستقل pbn هستند و هویت دارند، مانند یک سایت خبری!

در آن زمان، الگوریتم های گوگل به اندازه امروز هوشمند نبودند و به شدت به لینک های رتبه بندی سایت ها متکی بودند. که الان هم هستن 🙂 این وابستگی به حدی بود که خود گوگل رسما فاکتوری به نام Page Rank را برای سایت ها محاسبه و اعلام کرد. (در واقع بودن یا نبودن این مورد در سال 2022 اصلا مهم نیست)

پیج رنک مستقیما بر اساس تعداد و کیفیت لینک های دریافتی تعیین می شود. (تمام لینک های دریافتی را در نظر میگرفت.)

با این فلسفه سایت های زیادی ساخته شده اند که از راه های مختلف با شما ارتباط برقرار می کنند و برای خود پول در می آورند.

بک لینک pbn چیست ؟
مفهوم pbn چیست ؟

روش هایی مانند مرور دایرکتوری، تبادل لینک دو طرفه و تبادل لینک سه طرفه در حال شکل گیری بودند و به سرعت در حال تبدیل شدن به یکی از مهم ترین و موثرترین تکنیک های سئو شدند. ( این مدل سئو کردن تاریخ انقضای خود را پشت سر گذاشته اند هرچند که باز هم در مواردی جواب گو هستند.)

همه چیز خوب پیش می رفت تا اینکه تعداد وب مسترها و سایت هایی که از این روش استفاده می کردند زیاد شد (این مدل لینک سازی منسوخ شده و کسی از این مدل لینک سازی ها استفاده نمی کند. زیرا به صرفه زمانی نیست.) و مزارع پر از لینک که کلا در بالا گفتیم وجود ندارد سایت های معرفی سایت باز هم برای خود هویتی دارند که نمی شود آنها را نادیده گرفت )

الگوریتم های گوگل تکامل یافته اند (ولی به با هوشی یک انسان نمی توانند باشد. در نهایت “یک روبات” هستند.) و ارزشی که برای چنین سایت هایی قائل هستند بیشتر از همیشه بوده است.، زیرا دقیقا با قوانین الگوریتمشان مطابقت دارد.

درباره گذشته ها صحبت نمی کنیم “تمامی گفته های این مقاله تست شده و استناد شده می باشد و امکان رد شدن آن ندارد.”

خرید بک لینک pbn یکی از برترین روش های یک سئو کار حرفه ای است.

ایده PBN زمانی شروع شد که مدیران وب سعی کردند سایت های مستقل و ارتباط شخصی را راه اندازی کنند که ظاهرا در ایران 5% موفق به اینکار شدند، و درصد باقی مانده یا موفق به رسیدن به چنین علمی نبودند، یا چنین شبکه هایی دارند و از آن استفاده می کنند، اما رو نمایی نمی کنند.

دسته ای دیگر نیاز برای اینکه بازار سئوی خودشان را داشته باشند کاملا این موضوع را بدون هیچ استنادی رد می کنند.

در اولین قدم راه‌اندازی وبلاگ‌های تخصصی برای خدمات رایگان راه‌حل مؤثری بود، که همچنان در تست های اخیر ما این موضوع باز هم جواب خوبی می دهد. زیرا این سایت‌ها عموماً رتبه صفحه بسیار بالایی دارند، گزینه‌های زیادی داشتند و البته هزینه ساخت چنین شبکه هایی هزینه های زمانی خودش را دارند.

این روش نیز به سرعت در حال گسترش بود که باعث کاهش ارزش وبلاگ های بی محتوا و کاهش تاثیر این مدل PBN شد. این بار اما ذهن های خلاق و همیشه فعال در سئو بیکار ننشسته اند و راهی جدید برای ساخت PBN یافته اند که مفهوم آن را به شبکه بک لینک خصوصی (private blog network) نیز گسترش داده است.

دامنه های قوی جایگزین وبلاگ های ضعیف شده اند.

با توجه به ارزش پایین وبلاگ ها، هزینه پایین دامنه و در دسترس بودن خدمات هاست رایگان یا اشتراکی، ایجاد یک سایت جدید با موضوع تخصصی کار سختی نبود و البته دامنه های زیادی هم بودند که به دلیل تغییر کاربری آزاد و منتشر می شوند. یا تغییر در گردش کار دامنه هایی که حتی برخی از آنها رتبه صفحه بالایی داشتند.

گوگل در تمام این سال ها سعی در بهبود الگوریتم های خود و معرفی الگوریتم های جدیدی مانند الگوریتم پنگوئن (در سال ۲۰۱۲) با PBN و Link Farm داشته است. اما موفقیت چشم گیری نداشته و سعی در باهوش بودن از انسان را برای روبات هایش دارد.

اما خلاقیت مدیران وب سایت ها همیشه یک گام جلوتر از بهبود الگوریتم ها بوده است، این در حالی که در سال 2014 خون گوگل به جوش آمد و پس از بررسی دقیق کارشناسان خود، شبکه های عظیم PBN را جستجو کرد و آنها را غیرفعال کرد.

نمی دانم اما به نظر شما چند متخصص و کارشناس به قطعیت می توانند تمام سایت های pbn را غیر فعال کنند ؟ به نظرم جالبه که کل اینترنت به هم دیگر پیوند خورده است را غیر فعال کنند . ?

از آن تاریخ به بعد، خطر استفاده از PBN به شدت افزایش یافت و بسیاری از سایت ها با جریمه ها و کاهش های جدی مواجه شدند. (توجه کنید یعنی تمام وب سایت های دنیا متحول شدند زیرا شبکه اینترنت تمامی وب سایت ها در اکثر مواقع به همدیگر متصل هستند، اینکه تمامی وبسایت ها در یک دیتا سنتر یا یک سرور بزرگ باشند قابل شک است ! شما اینطور فکر نمی کنید ؟ )

نتیجه این مبارزه مستمر کاهش تاثیر اینگونه لینک ها و افزایش هزینه ساخت PBN است که در قسمت های بعدی این مقاله دلیل افزایش قیمت را توضیح خواهند داد.

3 دلیل اصلی برای داشتن PBN

در روش های کلی لینک دهی خارجی، تمرکز ما بر شناسایی سایت های مرتبط و معتبر و تلاش برای گرفتن لینک از آنها با پرداخت پول یا فعالیت های خلاقانه است. اما این روش ها چهار عیب اصلی دارند:

  • سایت هایی که انتخاب می کنیم ممکن است فعالیت شما را کاهش دهند یا محتوای شما را از موضوع سایت ما منحرف کنند. (مانند خبرگزاری ها چنین سایت هایی هستند.)
  • سایت های رقیب فعالیت های ما را رصد می کنند و در هر کجا که باشیم حضور دارند.
  • سایت هایی با موضوعات نامناسب و بدون استراتژی با منابع لینک بیلدینگ ما همکاری می کنند و تعداد و تنوع لینک های خروجی را افزایش می دهند.
  • سایت های معتبر و با ارزش برای درج لینک شما هزینه بالایی خواهند گرفت. (خبرگزاری ها)
چرا pbn خوب است ؟
چرا نباید از pbn بترسیم ؟

در این شرایط، ایده ایجاد یک شبکه خصوصی یک ارتباط منطقی ایجاد می کند. مهمترین دلایل کارشناسان سئو برای ساخت PBN عبارتند از :

1- شما کنترل دقیقی بر منابع ایجاد ارتباطات دارید

اگر همه سایت هایی که به شما لینک می دهند تحت کنترل شما باشند، هرگز مشکلی با سایت های رقیب، از دست دادن تمرکز روی محتوا یا کاهش کیفیت و اعتبار نخواهید داشت.

در بدترین حالت ممکن است سایت شما توسط گوگل جریمه شود و در این صورت از آنجایی که تمامی لینک ها در اختیار شماست به راحتی می توانید لینک های کم ارزش و مخرب را شناسایی و حذف کنید و از شر پنالتی گوگل خلاص شوید.

2- از دامنه های معتبر و منتشر شده استفاده می کنید

به جای تمرکز بر روی سایت هایی با محتوای مرتبط و اعتبار بالا، کافی است به دامنه هایی که هر روز پایان می یابند نگاه کنید و موضوعات مرتبط با سایت خود را انتخاب کنید.

در عمل، فرصت های شما برای اتصال خارجی و ایجاد شبکه های عظیم بسیار زیاد خواهد بود.

3- فرآیند مذاکره و نظارت ساده شده است

سایت هایی که قابل اعتماد و ارزشمند هستند معمولا فرآیندهای پیچیده و دشواری برای پذیرش لینک شما و نمایش آن در قسمت های مختلف سایت دارند. در واقع شناسایی این سایت ها، تعامل با مدیر سایت و نظارت بر وجود لینک ها و حفظ کیفیت مطالب زمان بر و طاقت فرسا است.

ایجاد PBN شخصی احتمالاً تا اینجای مقاله برای شما در اولویت بوده است، اما قبل از هر اقدامی پیشنهاد می کنیم با سختی های راه اندازی آن آشنا شوید.

گوگل چگونه بک لینک های PBN را شناسایی و تحریم می کند؟

ایجاد یک شبکه خصوصی یک ایده هیجان انگیز و کاربردی است، اما پس از شروع بازی، باید بدانید که الگوریتم ها و متخصصان گوگل پیش روی شما هستند. اگر شبکه شما توسط گوگل کشف شود، عواقب بدی برای تمام سایت های آن شبکه خواهد داشت. (واقعا پاراگراف ترسناک و قابل توجهی است)

در این قسمت به مهم ترین روش های گوگل برای شناسایی PBN ها و راه های مقابله با آن ها می پردازیم.

1- تمامی دامنه ها به نام یک نفر می باشد

یکی از معیارهای گوگل برای شناسایی شبکه ها برای ایجاد ارتباط، مالکیت دامنه است. اگر همه سایت هایی که تحت شبکه هستند و متقابلاً تقویت می شوند متعلق به یک نفر باشند یا توسط یک شرکت واسطه ثبت شده باشند، درک ارتباط آنها آسان خواهد بود. ( به این شکلی که بیان می شود نیست ترفندهایی وجود دارد که در دنیای واقعی کاملا درک می شود. )

لینک سازی pbn
خرید لینک سازی pbn

برای جلوگیری از این مشکل باید دامنه های شما با افراد مختلف ثبت شود یا اطلاعات Whois در سایت ها مخفی شود.

البته مخفی کردن اطلاعات Whois برای شما هزینه اضافی خواهد داشت و گوگل را نسبت به این دامنه ها مشکوک تر می کند. ( در میان میلیاردها وبسایت یک مخبر فقط می تواند این مشکوکیت را ایجاد کند، که در این شرایط هم نمی توان اثبات کرد که “این سایت ها برای رنک گرفتن کلمات سایت های اصلی ایجاد شده است.” )

گوگل موظف به کرال تمام محتوای با ارزش در دنیای وب است چه با هوایز چه بی هوایز پروژه گوگل در این مورد شکست خورده است .

در نتیجه توصیه می شود که دامنه ها تحت افراد مختلف ثبت شوند. شمشیر دو لبه ? امکان دارد گوگل را زیر سوال ببرد تا اینکه وب سایت های مستقل و قوی را زیر سوال ببرد.

2- سایت های شبکه لینک بر روی هاست یا سرور قرار دارند
شناسایی یک شرکت یا وب سایت میزبان IP برای گوگل کار بسیار ساده ای است. اگر سایت های موجود در شبکه شما که از یکدیگر پشتیبانی می کنند در یک ارائه دهنده با IP یکسان باشند، خطر شناسایی شبکه توسط گوگل بالا خواهد بود.

برای حل این مشکل باید از شرکت های مختلف هاست تهیه کنید و یا برای هر سایت یک IP خاص تهیه کنید که این امر باعث افزایش هزینه ها و سخت شدن مدیریت سایت می شود.

یکی از رایج ترین راه ها برای مخفی کردن اطلاعات هاست استفاده از سرویس های CDN مانند Cloudflare است که DNS سایت را تغییر می دهد و اطلاعات هاست اصلی را مخفی می کند. جالب است بدانید که حتی با این سرویس باز هم می توان IP اصلی را توسط گوگل شناسایی و ردیابی کرد!

3. دامنه هایی که خریداری می کنید با شخصیت و محتوای جدید کار می کنند
زمانی که نوبت به شناسایی و خرید دامنه های رایگان و معتبر می رسد، باید در مورد محتوا و ساختار آنها نیز بدانید. به دلیل تغییرات اساسی در محتوا و ساختار یک سایت، ممکن است گوگل متوجه ورود آن به شبکه ای از لینک ها شود.

تصور کنید یک سایت قدیمی و معتبر در زمینه گردشگری پیدا کرده اید که به دلایلی از کار افتاده است. با خرید این دامنه یک سایت جدید با ساختار URL متفاوت و البته محتوای کاملا جدید خواهید داشت.

از بین رفتن لینک های داخلی سایت، حذف محتوای ایندکس شده و البته عدم وجود صفحاتی که لینک های خارجی دریافت کرده اند باعث کاهش اعتماد و ارزش این دامنه می شود. یکی از راه های مقابله با این موضوع این است که به Archive.org بروید و صفحات ذخیره شده این دامنه را بررسی کنید.

این روش صفحات با ارزش دامنه را شناسایی می کند و ساختار URL و محتوای صفحات موجود در هاست شما را دوباره شبیه سازی می کند.

4- اطلاعات تماس و برند سایت ها در حال تغییر یا مشابه است
شاید رایج ترین اشتباه در ساخت PBN استفاده از اطلاعات، برند، محتوا و تصاویر یکسان در همه سایت ها باشد. این کار تشخیص لینک های بین سایت های شما و هدف شما از ایجاد شبکه ای از لینک ها را برای گوگل آسان تر می کند.

برای جلوگیری از این مشکل، مطمئن شوید که لوگو، اطلاعات تماس، موقعیت جغرافیایی، تصاویر و متون سایت، صفحه مربوط به ما و وجود آن برای هر سایت کاملا مشخص و دقیق باشد.

5- محتوای سایت ها به روز نمی شود یا مشابه است
در گذشته، همین که یک دامنه یا وبلاگ جدید ایجاد می کردید، کافی بود و به راحتی می توانستید با کپی مطالب از سایت های معتبر، شبکه خود را به روز نگه دارید. اما اگر امروز قصد راه اندازی PBN را دارید، مطمئن شوید که هر سایتی در وب محتوای خاص و کاملا متفاوت خود را دارد.

الگوریتم های گوگل در حال حاضر توانایی بالایی در تشخیص محتوای تکراری دارند و هنگام مشاهده در چنین صفحاتی ارزش و اعتباری اضافه نمی کنند. در نتیجه، اگر سایت‌های شما محتوا را از وب جمع‌آوری کرده و بی‌هدف منتشر کنند، هیچ شانسی برای حفظ اعتماد و انتقال آن به سایت اصلی ندارند.

یکی از مهم ترین کارهایی که می توانید برای به روز نگه داشتن PBN خود انجام دهید این است که محتوای سایت خود را به روز نگه دارید.
6. سایت های یک شبکه به شبکه دیگر متصل نمی شوند
هدف اصلی ایجاد یک شبکه بازخورد خصوصی انحصاری بودن است، اما باعث می شود فعالیت های شما برای گوگل قابل تشخیص باشد. اگر همه سایت‌های موجود در شبکه فقط یکدیگر را تقویت کنند و به سایت دیگری در حوزه فعالیت خود متصل نشوند، گوگل به احتمال زیاد در همان شبکه قرار دارد.

برای جلوگیری از این مشکل، باید سایت های مرجع مرتبط با دامنه هر دامنه را شناسایی کرده و در محتوا یا بخش های مختلف صفحات به آنها لینک دهید.

7- دامنه های شما لینک جدیدی دریافت نمی کنند و یا در شبکه های اجتماعی فعال نیستند
دامنه های خریداری شده در ابتدا اعتبار و لینک های خوبی دارند، اما همچنین باید برنامه ای برای حفظ و ارتقای آنها داشته باشید.

اگر سایت شما لینک های جدیدی دریافت نکند و یا نشانه ای از رضایت کاربر به عنوان واکنش و ارائه در شبکه های اجتماعی مشاهده نشود، به تدریج ارزش و اعتبار خود را از دست خواهد داد. در نتیجه، پیوند خارجی به سایت های موجود در شبکه شما همچنان یکی از مهمترین وظایف شما خواهد بود.

هر مزرعه ای نیاز به مراقبت و توجه زیادی دارد تا مثمر ثمر باشد، PBN مزرعه ای از سایت های شماست.
چرا به فکر ساختن PBN نیستید؟
احتمالاً تا به حال متوجه شده اید که ایجاد یک شبکه خصوصی از سایت ها چقدر خطرناک، پرهزینه و آزاردهنده است. اما بیایید نگاهی دیگر به این موضوع بیندازیم که چرا ما معتقدیم استفاده از PBN دیگر یک استراتژی خوب سئو نیست. پس از مشاهده این دلایل، اگر ذهن شما به دنبال استراتژی های اتصال مناسب است، پیشنهاد می کنیم از صفحه آموزش اتصال کلاه سفید دیدن کنید.

pbn زنده شد ?

1- ساخت و نگهداری PBN بسیار گران است

اگر به 7 نکته ذکر شده در قسمت قبل توجه نکنید، راه اندازی PBN ممکن است ساده و ارزان به نظر برسد، اما احتمال کشف آن توسط گوگل و جریمه شدن سایت ها بسیار بالا خواهد بود. (بترسید و نزنید)

خرید دامنه، خرید هاست، IP اختصاصی، مدیریت سایت ها، ساخت لینک های خارجی و به روز رسانی محتوا همگی فعالیت هایی زمان بر و هزینه بر هستند. اگر هنوز به فکر ایجاد شبکه خود هستید، به خاطر داشته باشید که باید آن را تامین کنید. (نکنید اینکارو می بنید چقدر سخته ؟)

2- ساخت یک شبکه قدرتمند زمان بر است

کافیست مسیری را که تاکنون طی کرده ایم مرور کنید. اینکه دائماً دامنه های منتشر شده را رصد و خریداری می کنید، صفحات قدیمی سایت را شناسایی می کنید و آنها را در هاست خود بازسازی می کنید، اطلاعات تماس، لوگو و محتوای سفارشی را برای همه درج می کنید و دائماً محتوای جدید و سفارشی را به روز می کنید. اجرای آنها سخت و زمان بر است. (سخته واقعا ?)

مشکل زمانی پیش می‌آید که متوجه می‌شوید برای ایجاد یک PBN قوی به بسیاری از این سایت‌ها نیاز دارید و مدت زیادی طول می‌کشد تا مزرعه شما به ثمر برسد. (مزرعه همچنان بدانید که این سایت ها یک مشت لینک هستند و محتوایی ندارند)

اگر استراتژی PBN در ذهن دارید، آن را به عنوان یک سرمایه گذاری بلندمدت دنبال کنید. (میشه اینطورم بهش نگاه کرد.)

3- سایت خود را نادیده می گیریم

اگر زمان و انرژی صرف شده برای تولید و به روز رسانی PBN را به تولید محتوای ارزشمند و تقویت سایت اصلی اختصاص دهیم چه اتفاقی می افتد؟ واقعیت این است که تقریبا 90 درصد از وب سایت ها رقابت زیادی برای رسیدن به صفحه اول یا حتی رتبه گوگل ندارند. ( اما باز pbn نزنید )

فعالیت های جانبی و یافتن راه هایی برای تقلب در گوگل باعث می شود که توجه و زمان کافی برای سایت خود نداشته باشیم.

4- بهترین دوستت بزرگترین دشمنت میشه!

گوگل دوست خوب ماست! بله، تا زمانی که به آن اعتقاد نداشته باشیم، شانس موفقیت در سئو را نخواهیم داشت. هم ما و هم گوگل یک هدف را دنبال می کنیم: رضایت مشتری. هر بار که در مسیر رضایت مشتری قدم می گذاریم، در واقع این پیوند دوستی را تقویت می کنیم و شانس بیشتری برای کسب جایگاه در نتایج جستجو خواهیم داشت.

ساخت PBN یا هر روش دیگری که در دسته سئو کلاه سیاه قرار می گیرد، سایت ما را از گوگل و استانداردهای کیفی آن جلوتر می دهد و در طول سال ها گوگل بارها و بارها ثابت کرده است که یک دشمن خطرناک و بی رحم است.

آیا انتخابی دارید، گوگل را دوست خود می دانید یا قصد دارید دشمن باشید؟ (تهدید مامور گوگل)

چگونه با گوگل دوست شویم؟

اگر این سوال را از خود پرسیده اید باید به شما تبریک بگویم زیرا در مسیر رشد و موفقیت هستید. برای اینکه دوست خوب گوگل باشیم ابتدا باید به این فکر کنیم که چگونه نیازهای کاربران را برآورده کنیم و به سوالات آنها پاسخ دهیم.

مجموعه فعالیت هایی که با هدف جلب رضایت مشتری و ارتقای رتبه سایت انجام می شود سئو کلاه سفید نام دارد که در سلسله مقالاتی به ارائه مهمترین تکنیک های آن پرداختیم. برای آشنایی با این روش ها مطالعه سری مقالات وبسیما در زمینه سئو کلاه سفید را به شما پیشنهاد می کنیم.

به نظر شما کوتاه ترین و راحت ترین مسیر برای رسیدن به مقصد کدام است؟ پس از خواندن این مقاله چه فکری کردید؟ اجرای یک PBN قوی یا دنبال کردن استراتژی های سئو برای کلاه سفید؟ (به من گوگل آسیب نزنید.)

 

سئو PBN | خبر های جدید سئو و هک و سرور