جای تعجب نیست که رویدادهای جهانی بر زنجیره تامین تاثیر گذاشته است. در نتیجه، به این نتیجه می رسد که فروشندگان می خواهند به نیازهای مشتری در آن حوزه رسیدگی کنند.
مایکروسافت در 14 نوامبر اعلام کرد را مرکز زنجیره تامین مایکروسافت، پلتفرمی با استفاده از هوش مصنوعی (AI) برای کمک به مدیریت و پیش بینی تأثیر زنجیره تأمین بر عملیات و برنامه ریزی مرکز داده. این پلتفرم یک مرکز فرماندهی است که داده ها، برنامه ها، همکاری داخلی، تجزیه و تحلیل پیش بینی و مدیریت سفارش را برای زنجیره های تامین سازمانی مدیریت می کند.
آمازون در 29 نوامبر زنجیره تامین خدمات وب آمازون (AWS) را اعلام کرد که به مشتریان کمک می کند تا هر تاسیساتی را که در آن موجودی را مدیریت می کنند تجسم کنند و از هوش مصنوعی برای ارائه توصیه هایی در مورد چگونگی تعادل مجدد موجودی برای دستیابی به اهداف شرکت استفاده کنند. دیگو پانتوجا-ناواجاس، نایب رئیس زنجیره تامین AWS.
به گفته دانیل نیومن، تحلیلگر اصلی Futurum Research، استفاده از ابر برای کمک به شرکت ها در ایجاد زنجیره های تامین انعطاف پذیرتر بسیار مهم است. او گفت که COVID-19 نشان داد که راه حل های نقطه ای فاقد چابکی برای چرخش و به حداکثر رساندن بهره وری و به حداقل رساندن محدودیت ها هستند.
اما به غیر از زیرساخت ابری که آنها پشتیبانی می کنند، تفاوت آنها در چیست؟
تمایز بین پیشنهادات
هر زمان که دو فروشنده با یک پایگاه نصب شده موجود محصولات رقیب خود را اعلام می کنند، این سوال مطرح می شود که آیا آنها برای هر شرکتی که قبلاً مشتری نبوده است، مورد علاقه هستند یا خیر.
با این حال، ناظران صنعت زنجیره تامین تفاوت هایی را مشاهده کردند. به طور خاص، برخی اشاره کردند که پیشنهاد مایکروسافت در درجه اول بسته بندی مجدد ابزارهای موجود است، در حالی که قابلیت های افزوده آمازون.
جونا مک اینتایر، سرپرست قبیله تدارکات Transporeon گفت: “من فکر می کنم AWS اساساً شرکت های جدید را هدف قرار می دهد، نه شرکت های تاسیس شده.”. مایکروسافت برعکس است.
“اعلانها، ویدیوی تیزر و صفحات وب راهحل آنها به وضوح نشان میدهند که این موضوع ورود به یکی از دستهبندیهای نرمافزاری کاملاً تعریفشده نیست. پست وبلاگ مهمان درباره اعلامیه مایکروسافت. در عوض، به نظر میرسد که جاهطلبی آنها فروش نرمافزارهای موجود و خدمات حرفهای از طریق تقویت فعالیتهای بازاری حول مدیریت زنجیره تامین باشد.
دیوید لانتاو، همکار مک اینتایر، مدیر ارشد شبکه و مدیر استراتژی، در لینکدین نوشت، از سوی دیگر، محصول آمازون بیشتر به سمت بهینه سازی موجودی گرایش پیدا می کند – زمینه ای که شاید عمداً برای فرار از نگرانی خرده فروشان در مورد کار با یک رقیب بالقوه انتخاب شده است.
اگرچه آمازون این مورد را مشخص نمی کند، لاندو می گوید که آشکار است زیرا اول از همه، قیمت گذاری بر اساس SKU/مکان است. او مینویسد: «این تنها معیاری است که بیشترین استفاده را در IO دارد، که در سایر زمینههای زنجیره تأمین استفاده نمیشود. ثانیاً، بیشتر ویژگیهای آن مبتنی بر موجودی است.
معنی همه اینها چیست
به طور واقع بینانه، بعید است که هر یک از فروشندگان محصولی آنقدر قانع کننده داشته باشند که باعث شود مشتریان دیگری زیرساخت خود را برای استفاده از آن ارتقا دهند.
گفتنی است، گارتنر به آن اشاره کرده است زنجیره تامین متمرکز، استاندارد و چابک یک عامل مهم در موفقیت شرکت است. اشاره شد که گرفتن یک تصمیم خوب سریع بهتر از گرفتن یک تصمیم عالی با کندی بیشتر است استن آرونو، مشاور برجسته معاون رئیس جمهور. نیومن گفت که دو بزرگترین ارائهدهنده ابر عمومی، آمازون و مایکروسافت را برای ایفای نقش استراتژیک مناسب میسازد.