دولت بایدن روز دوشنبه در یکی از آخرین اقدامات خود با هدف کند کردن تلاش پکن برای اتکا به خود در حوزه کلیدی امنیت ملی: فناوری پیشرفته تراشه، محدودیتهایی را که مدتها پیشبینی میشد بر صادرات تراشههای نیمهرسانا و تجهیزات ساخت تراشه به چین اعلام کرد.
این بسته که ماه ها به تعویق افتاد زیرا دولت به دنبال وارد کردن شرکای خارجی و رسیدگی به نگرانی های صنعت بود، آخرین مورد از یک سری کنترل هایی است که در دوره اول دولت ترامپ آغاز شد. جینا رایموندو، وزیر بازرگانی، اقدامات جدید را “پیشگامانه و گسترده” خواند و گفت که این اقدامات “قوی ترین … تا کنون” توسط ایالات متحده برای کاهش توانایی چین در ساخت تراشه ها برای تقویت جاه طلبی های نظامی این کشور است.
قوانین جدید ارسال تجهیزات تخصصی مورد استفاده برای تولید تراشه های پیشرفته و همچنین نوعی تراشه به نام «حافظه با پهنای باند بالا» را که بلوک ساختمانی مراکز داده هوش مصنوعی است، به چین مسدود می کند. وزارت بازرگانی همچنین 140 نهاد مرتبط با بخش تراشه چین را به لیست سیاه اضافه کرد و توانایی آنها را برای تجارت با شرکت های آمریکایی محدود کرد.
دفتر صنعت و امنیت وزارت بازرگانی گفت که این قوانین توانایی چین برای توسعه برنامه های کاربردی نظامی و اطلاعاتی پیشرفته، عملیات سایبری و فناوری های نظارت انبوه را محدود می کند.
اما چندین مقام و تحلیلگر آمریکایی گفتند که دور اخیر به دلیل تمایل آشکار دولت برای تطبیق شرکتهای ماشینآلات تراشههای آمریکایی و سازندگان تجهیزات هلندی و ژاپنی و دولتهای آنها، ضربه بسیار کمتری نسبت به آنچه ممکن است داشته باشد، دارد. این مقامات و تحلیلگران که به شرط ناشناس ماندن برای بحث در مورد مذاکراتی که خارج از انظار عمومی دنبال می شود، گفتند، تاخیری که این مذاکرات ایجاد کرد به چین نیز اجازه داد ابزارها و قطعات را ذخیره کند.
گرگوری سی آلن، مدیر مرکز هوش مصنوعی Wadhwani در مرکز مطالعات استراتژیک و بینالمللی، گفت: «این کنترلها ضعیفتر از آن چیزی است که ایالات متحده باید انجام میداد. شما می توانید یک استدلال منطقی نیمه راه داشته باشید که می گوید، همه چیز را به چین بفروشید. سپس می توانید یک استدلال معقول داشته باشید، “فروش بسیار کمی به چین”. اما بدترین کاری که می توانید انجام دهید این است که به طور چشمگیری نشان دهید که قصد دارید دسترسی چین به فناوری را قطع کنید، اما پس از آن آنقدر حفره ها و اجرای آنچنان نابسامان دارید که تقریباً تمام هزینه های این سیاست را تنها با کسری از مزایای آن متحمل می شوید. ‘
نهادهایی که به تازگی در لیست سیاه قرار گرفته اند شامل 10 مورد است که وزارت بازرگانی می گوید مشارکت در تلاش های Huawei Technologies، طراح چیپ پیشرو در چین و بزرگترین تامین کننده “لوله های” جهان که اینترنت جهانی را تشکیل می دهد، “خطر قابل توجهی” است. این نهادها عبارتند از Shenzhen Pengxinxu Technology و SwaySure Technology که اکنون از دریافت فناوریهای ایالات متحده منع شدهاند، اما همچنان ممکن است برای استثناء درخواست کنند.
مقامات و تحلیلگران گفتند، با این حال، شرکتهای تحریمشده که قرار است در فهرست نهادهای وزارت بازرگانی قرار گیرند، شامل برخی از کارخانهها یا «فناوری» نمیشوند که دولت قبل از اینکه با فشار متحدان و صنایع آمریکایی مواجه شود، در نظر گرفته شود.
سخنگوی دولت های هلند و ژاپن از اظهار نظر در این باره خودداری کردند. لیو پنگیو، سخنگوی سفارت چین در واشنگتن، گفت که چینی ها “قاطعانه” با این اقدامات مخالف هستند و “اقدامات قاطعی” برای دفاع از شرکت های چینی اتخاذ خواهند کرد.
به گفته تحلیلگران، در میان محصولات حذف شده ChangXin Memory Technologies یا CXMT است که یکی از بزرگترین تولیدکنندگان تراشه های حافظه در چین است و به دنبال توسعه تراشه های حافظه هوش مصنوعی از جمله برای هواوی است.
به گفته تحلیلگران، چندین کارخانه تحت مدیریت بزرگترین سازنده تراشه چین، SMIC، که پس از قرار گرفتن SMIC در لیست نهاد توسط دولت ترامپ در سال 2020 ساخته شدند، مستثنی شدند. این محصولات جدید ممکن است به دریافت فناوری ایالات متحده ادامه دهند که در غیر این صورت ممنوع نیست.
به گفته تحلیلگران، کنترل های جدید از برخی جهات قوی هستند. به عنوان مثال، ایالات متحده قانون قدرتمندی را اعمال خواهد کرد که شرکت های خارجی را از تجهیز محصولات به کارخانه های لیست سیاه منع می کند، در صورتی که این محصولات دارای مقدار کمی از فناوری ایالات متحده باشند. و در یک استفاده جدید از “قاعده محصول مستقیم خارجی” (FDPR)، دولت از ارسال چنین محصولی به کارخانه های لیست سیاه در صورتی که حاوی حتی یک تراشه باشد که با فناوری آمریکایی طراحی یا ساخته شده باشد، جلوگیری می کند.
این ماده «دید از طریق» به طور بالقوه به آخرین بسته گستره بسیار گستردهتری میدهد. آلن گفت، اما با محدود کردن تعداد فاب های تحت کنترل، قدرت آن رقیق می شود. “چرا در دنیا برای گسترش FDPR تا این حد باورنکردنی پیش میروید، اگر در پایان داستان همه این چیزها را معاف میکنید تا تحت تاثیر آن قرار نگیرند؟” او گفت.
به گفته دو مقام آمریکایی، سازندگان ابزارهای تراشههای ایالات متحده یک کمپین لابیگری با بودجه مناسب را با هدف کاهش دامنه کنترلهای جدید بر روی محصولات هوآوی به راه انداختند و به گفته دو مقام آمریکایی، گوشپذیری در تجارت پیدا کردند. به گفته مقامات، اما کاخ سفید و وزارتخانه های امور خارجه، انرژی و دفاع از بازرگانی عقب نشینی کردند و تسهیل پیشنهادی رد شد.
یک مقام سوم ایالات متحده گفت که لابی صنعتی “بخشی از محاسبات بین سازمانی نبود.”
رایموندو به تنش ذاتی در ایجاد کنترلهای مؤثر صادرات اشاره کرد و اذعان کرد که «ما میخواهیم شرکتهای آمریکایی نوآوری کنند و موفق شوند» در حالی که به دنبال محافظت از امنیت ملی ایالات متحده و خرید متحدان هستیم. او گفت که دومی برای کارکرد کنترل ها ضروری است.
در نتیجه، دولت ماه ها با هلند و ژاپن مذاکره کرد تا به یک موضع مشترک در مورد صادرات ابزارهای ساخت تراشه به چین دست یابد، به طوری که پکن نتواند کنترل های یکجانبه ایالات متحده را با انتقال سفارشات به شرکت های آن کشورهای متحد دور بزند. در پایان، دولت حدود دوجین ابزار را به فهرست بازرگانی اضافه کرد که صادرات آنها به چین را ممنوع می کند. اما یک تحلیلگر آشنا به این موضوع گفت: اما این تاخیر به چینی ها اجازه داد تا اقلامی را که ممنوع است ذخیره کنند.
هر دو کشور دارای شرکتهایی هستند که برای اکوسیستم تراشهسازی پیشرفته چین ضروری هستند. شرکت هلندی ASML ماشینهای لیتوگرافی تخصصی میسازد، در حالی که توکیو الکترون ابزارهای کلیدی برای ساخت تراشهها از جمله فرآیندهای رسوبگذاری، لیتوگرافی و حکاکی میسازد.
مقامات گفتند که متفقین همچنین تمایلی به پیوستن به ایالات متحده در اتخاذ نسخه هایی از اقدامی که دولت بایدن بر شرکت های آمریکایی در سال 2022 اعمال کرد و پرسنل آنها را از خدمات رسانی به شرکت های چینی ساخت تراشه های پیشرفته منع کرد، نداشتند. به گفته مقامات ژاپنی و هلندی با ممنوعیت ارسال قطعات تخصصی به این شرکت ها در صورتی که دارای فناوری ایالات متحده باشند، موافقت کردند، اما به گفته مقامات، نه با کنترل کامل خدمات.
مقامات گفتند که دومی ژاپنی ها و هلندی ها را ملزم به ایجاد تغییرات قانونی می کرد.
یکی دیگر از مقامات ارشد آمریکایی گفت: «گاهی اوقات زمانی برای انجام این کار وجود ندارد، حتی اگر آنها مایل باشند». «این یک تصمیم سیاسی است. این یک تصمیم قانونی است. پیامدهای قانونی دارد.»
این مقام افزود: «هر کشور دیدگاههای متفاوتی دارد، ریسکهای متفاوتی برای مدیریت دارد. “اما من فکر می کنم آنچه شرکای ما انجام داده اند بسیار مهم است.”
تلاش برای فشرده کردن قابلیتهای تراشههای پیشرفته چین در زمان دونالد ترامپ، رئیسجمهور وقت، با محدودیتهایی برای هواوی آغاز شد. این شرکت مجبور شد خطوط تولید خود را تعطیل کند و بیشتر تجارت گوشی های هوشمند خود را بفروشد، اما توانسته است منابع جایگزین برای قطعات پیدا کند یا آنها را در داخل توسعه دهد. و هواوی با صدای بلند بازگشته است.
دولت بایدن نیمه هادی ها را به عنوان یک ابتکار سیاست مشخص تبدیل کرده است، و تلاش قابل توجهی را برای ایجاد کنترل های صادراتی با هدف جلوگیری از توسعه هوش مصنوعی چین برای اهداف امنیت ملی انجام داده است، در حالی که یک برنامه 52 میلیارد دلاری با هدف احیای تولید تراشه های داخلی و افزایش تعرفه بر واردات چینی ها را اجرا می کند. چیپس
تیم بایدن اولین دور از کنترلهای صادرات فناوری پیشرفته خود علیه چین را در اکتبر 2022، اندکی پس از آنکه جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی اعلام کرد که ایالات متحده در حال تغییر رویکرد قدیمی برای حفظ برتری «نسبی» نسبت به چین در فناوریهای کلیدی است، رونمایی کرد. به دنبال “تا جایی که ممکن است یک سرنخ”.
یک سال بعد، دولت دور دوم را با هدف بستن روزنه ها راه اندازی کرد. اما تحلیلگران می گویند که تلاش ها ناقص بود.
به گفته آلن، برای مثال، کنترلهای سال 2022، قصد ایالات متحده را برای قطع ارتباط چین با تراشههای هوش مصنوعی پیشرفته «بهصراحت» نشان داد، اما مشخصات عملکرد را اشتباه گرفت تا چین بتواند به خرید تراشههای تقریباً به همان خوبی ادامه دهد. شرکتهای چینی پس از آن یک سال فرصت داشتند تا میلیاردها دلار از این تراشهها را قبل از شروع تجدیدنظر در سال 2023 ذخیره کنند.
با توجه به اینکه دولت بایدن در گرگ و میش خود قرار دارد، اکنون فشار به دولت آینده ترامپ منتقل می شود تا کنترل ها را اعمال کند و تصمیم بگیرد که آیا آنها را تقویت کند یا خیر. منتخب ترامپ برای مشاور امنیت ملی، نماینده کنگره فلوریدا، مایکل والتز، از منتقدان سرسخت چین است و آن را یک اولویت برای تقویت مجدد زنجیره های تامین حیاتی می داند. با این حال، دولت جدید همچنین ممکن است تحت تأثیر مدیران تجاری برجسته مانند ایلان ماسک باشد که منافع سرمایه گذاری گسترده ای در چین دارند.
مگان هریس، یکی از مقامات سابق وزارت بازرگانی در دولت ترامپ که در تدوین قوانین قبلی شرکت داشت، گفت: «دولت ترامپ باید افراد مناسب را روی صندلیهای مناسب بیاورد و یک استراتژی هوشمند کنترل صادرات را به سرعت اجرا کند. “این لوکس زمان را نخواهد داشت.”