وزارت دادگستری ایالات متحده و هشت ایالت روز دوشنبه در یک پرونده مهم ضد انحصار که گوگل را به انحصار بازار فناوری تبلیغات متهم می کند، بحث پایانی را به پایان رساندند. نتیجه می تواند مدل کسب و کار غول فناوری را تغییر دهد و سابقه ای برای تنظیم فناوری بزرگ ایجاد کند.
رانندگی اخبار. وکلای وزارت دادگستری آمریکا استدلال کردند که گوگل از تسلط خود در ابزارهای تبلیغات آنلاین سوء استفاده کرده و محصولات خود را برای قفل کردن رقبا و سرکوب نوآوری به هم مرتبط کرده است. Aaron Teitelbaum، یک وکیل دولتی، تسلط گوگل در بازار را به “یک بار، دو بار، سه بار انحصار” تشبیه کرد.
- وکیل اصلی گوگل، کارن دان، عقب نشینی کرد و شرکت را به عنوان یک مبتکر در بازار رقابتی معرفی کرد. او استدلال کرد که دولت نتوانست ادعای خود را ثابت کند و گفت که شواهد نشان میدهد که اقدامات گوگل به نفع تبلیغکنندگان و ناشران بوده است.
چرا ما اهمیت می دهیم. اگر قاضی لئونی برینکما از دولت حمایت کند، این حکم می تواند تجارت 31 میلیارد دلاری گوگل در زمینه فناوری تبلیغاتی را از بین ببرد و معیاری قانونی برای پرونده های ضد انحصار علیه سایر غول های فناوری مانند آمازون، متا و اپل تعیین کند. مطمئناً این یک اختلال بزرگ برای همه تبلیغکنندگان خواهد بود زیرا به مقدار دادههایی که Google برای گزارشدهی و بهینهسازی ارائه میکند دسترسی نخواهید داشت.
بزرگنمایی کنید. این پرونده بر کنترل Google بر ابزارهای مورد استفاده برای خرید و فروش تبلیغات آنلاین متمرکز است. وزارت دادگستری ادعا می کند که این شرکت 87 درصد سهم در بازار فناوری فروش تبلیغات دارد که این امکان را به آن می دهد تا سود بیش از حد را به هزینه ناشران و تبلیغ کنندگان کاهش دهد.
- خرید DoubleClick توسط گوگل در سال 2008 یک تمرکز کلیدی است و دولت مدعی است که این معامله تسلط خود را تثبیت کرده است.
- شاهدان شامل نیل موهان، رئیس یوتیوب و مدیران ناشری مانند News Corp بودند که در مورد اقدامات گوگل که به رقابت آسیب می رساند شهادت دادند.
بین خطوط: قاضی برینکما در خلال بحث های پایانی سؤالات تندی را مطرح کرد، از جمله در مورد سیاست های گوگل که منجر به حذف ارتباطات داخلی شد. با این حال، او نشان نداده است که چگونه ممکن است حکومت کند.
- در یک مبادله، او این سوال را مطرح کرد که آیا تسلط بر بازار می تواند به سادگی نشان دهنده برنده شدن بهترین محصول باشد. وزارت دادگستری پاسخ داد که رفتار گوگل فراتر از رقابت منصفانه است.
مخاطرات: حکمی علیه گوگل میتواند آن را مجبور کند تا تجارت فناوری تبلیغاتی خود را منحرف کند و مقررات سختگیرانهتری وضع کند.
بعدش چیه: تصمیم قاضی برینکما در ماه های آینده انتظار می رود. در همین حال، نبردهای نظارتی Big Tech در حال افزایش است:
- وزارت دادگستری از اپل به دلیل مسائل ضد تراست شکایت کرده است.
- FTC پرونده هایی در حال انجام علیه آمازون و متا به اتهام شکست رقابت دارد.
آنچه آنها می گویند:
- آقای Teitelbaum (DOJ): گوگل ابزارهای خود را برای غنی سازی خود گره زد و رقبای بالقوه را برای تسلط خود “کشتن”.
- خانم دان (گوگل): مورد دولت “به سادگی قابل تحمل نیست”، با برجسته کردن کاهش قیمت و بهبود کیفیت در فناوری تبلیغات تحت گوگل.
خط پایین. این حکم میتواند ضربه بزرگی به گوگل وارد کند، اما این پتانسیل را نیز دارد که نحوه برخورد دادگاهها با انحصارات فناوری در عصر دیجیتال را دوباره تعریف کند.
با این حال، این ضربه به گوگل در صورتی که به درستی انجام نشود، می تواند به ضربه زدن به کاربران نیز منجر شود. کارشناسان صنعت قبلاً نگرانی های عمده ای را در مورد فروش احتمالی کروم مطرح کرده اند:
- شرکت دیگری فقط حفره انحصاری را که گوگل خالی کرده است پر خواهد کرد.
- چشم انداز چالش برانگیزتر برای تبلیغ کنندگان.
- مورد دیگری که تصمیمات دولت منجر به نوآوری کمتر و پیچیدگی بیشتر می شود.