گوگل مخالف قانون پیشنهادی دولت کانادا است که موتور جستجو را مجبور میکند برای فهرست کردن محتوا به ناشران پول پرداخت کند.
قانون پیشنهادی خبر آنلاین کانادا، شرکتهای فناوری را مجبور میکند تا با سازمانهای خبری برای محتوایی که در پلتفرمهایشان ظاهر میشود، معامله کنند.
این بر اساس قانون معرفی شده در استرالیا در سال گذشته الگوبرداری شده است. اگر این لایحه تصویب شود و به قانون تبدیل شود، میتواند کشورهای بیشتری را به اتخاذ رویکرد مشابه تشویق کند.
سابرینا ژرمیا، نایب رئیس و مدیر عامل گوگل کانادا، پیشنهاد قانون اخبار آنلاین را در یک پست وبلاگی جدا کرد.
بحث اصلی گوگل «مالیات لینک» ذکر شده است، که شرکت جستجو ادعا می کند که صنعت اخبار را بدتر می کند.
در عصری که اتاقهای خبر به دلیل کاهش سود به طور فزایندهای مجبور به تعطیلی میشوند، جریان درآمدی از Google میتواند به حفظ بیشتر ناشران در تجارت کمک کند.
پس چرا چیز بدی است؟
گوگل استدلال می کند که این پیشنهاد به وضوح مشخص نمی کند که چه چیزی به عنوان یک سازمان خبری واجد شرایط است. این می تواند منجر به دریافت پاداش به ناشران «بی لیاقت» شود.
علاوه بر این، قانون اخبار آنلاین از جریمه یا ارجحیت دادن به سازمانهای خبری که با آنها به توافق رسیدهاند، شرکتهای فناوری را منع میکند.
به عبارت دیگر، توانایی گوگل برای رتبه بندی نتایج جستجو برای اخبار محدود خواهد بود.
چیزی که در استرالیا آغاز شد، راه خود را به کانادا باز کرده است و ممکن است در آینده به کشور شما بیاید. در اینجا بیشتر در مورد اینکه چگونه مالیات پیوند می تواند به طور بالقوه بر نتایج جستجو تأثیر بگذارد، آورده شده است.
مالیات لینک چیست؟
گوگل پولی را که ممکن است برای پرداخت به سازمان های خبری کانادا داشته باشد با مالیات تحمیلی دولت برابری می کند.
“مالیات” به دولت پرداخت نمی شود، با این حال، هر بار که گوگل جستجوگری را به محتوای آنها پیوند می دهد، به ناشران پرداخت می شود.
سازمان های خبری تا زمانی که به طور منظم دو یا چند روزنامه نگار را در کانادا استخدام کنند، واجد شرایط دریافت غرامت خواهند بود.
تعریف گسترده برای کسبوکارهای خبری واجد شرایط میتواند گوگل و سایر شرکتهای فناوری را مجبور کند به ناشرانی که استانداردهای روزنامهنگاری اولیه را رعایت نمیکنند، غرامت بپردازند.
به عنوان مثال، رسانه هایی که به طور عمدی اطلاعات نادرست را منتشر می کنند، در صورتی که معیارهای ساده داشتن دو روزنامه نگار کانادایی در لیست حقوق و دستمزد را داشته باشند، ممکن است از مالیات لینک بهره مند شوند.
همانطور که امروز نوشته شده است، قانون اخبار آنلاین پیشنهادی گوگل را از دادن هر نوع اولویتی به ناشرانی که با آنها قرارداد منعقد می کند، باز می دارد.
این بدان معناست که Google نمیتواند صفحات وب آن ناشران را نسبت به سایرین رتبهبندی کند، حتی اگر کیفیت بالاتر یا مرتبطتر با درخواست جستجوگر باشد.
مشکلات بالقوه ناشی از مالیات پیوند
گوگل ادعا می کند که مالیات بر لینک نتایج جستجو را برای همه “شکست می دهد”.
مشکل این نیست که گوگل مجبور به پرداخت به ناشران می شود، بلکه بیشتر به انواع ناشرانی مربوط می شود که ممکن است در نهایت پول دریافت کنند.
از نظر فنی، ناشری که تئوریهای توطئه درباره رویدادهای جاری را عرضه میکند، در صورتی که حداقل دو نویسنده از کانادا را استخدام کند، میتواند واجد شرایط دریافت غرامت باشد.
علاوه بر این، گوگل نمی تواند این ناشران را در نتایج جستجوی کانادا پایین بیاورد. قانون اخبار آنلاین تصریح می کند که ناشرانی که از Google پرداخت می کنند، نمی توانند جریمه شوند یا از رفتار ترجیحی برخوردار شوند.
اگر این لایحه همانطور که امروز وجود دارد تصویب شود، در واقع شیوه طراحی گوگل برای عملکرد را زیر پا می گذارد.
در درازمدت این پتانسیل را دارد که سابقه خطرناکی برای قوانینی ایجاد کند که کشورهای دیگر می توانند بر گوگل تحمیل کنند.
این لایحه در حال حاضر توسط مجلس عوام کانادا در دست بررسی است. گوگل می گوید قصد دارد در هفته های آینده با دولت کانادا همکاری کند تا این قانون را اصلاح کند.
منابع: دولت کانادا، گوگل، گلوب و میل
تصویر ویژه: Vitalii Stock/Shutterstock