گزارش اخبار دیجیتال 2023 توسط موسسه رویترز روابط پیچیده بین مردم، رسانههای خبری و پلتفرمهای رسانههای اجتماعی را روشن میکند.
با عبور از بحران ها یکی پس از دیگری، تقاضا برای روزنامه نگاری قابل اعتماد و مستقل بیشتر از همیشه است.
با این حال، صنعت اخبار با درگیری ضعیف مخاطب، اعتماد کم و محیط تجاری نامطمئن دست و پنجه نرم می کند.
این گزارش با ترسیم دادهها از 46 بازار در شش قاره، تصویری از صنعت تحت فشار که در حال چرخش، نوآوری و انطباق است، ترسیم میکند.
یافته های مهم در این گزارش شامل موارد زیر است:
- شبکه های اجتماعی قدیمی مانند فیس بوک شاهد کاهش تعامل هستند. TikTok و دیگر پلتفرمهای ویدیویی در حال افزایش هستند.
- وابستگی فزاینده ای به افراد تأثیرگذار یا افراد مشهور برای اخبار نسبت به روزنامه نگاران سنتی وجود دارد.
- مردم نسبت به الگوریتم های انتخاب خبر شک دارند، علیرغم اینکه می گویند فیدهای خبری الگوریتمی را ترجیح می دهند.
- مشارکت عمومی در اخبار آنلاین کاهش یافته است و اعتماد به منابع خبری همچنان کاهش می یابد.
- مصرف رسانه های سنتی، مانند تلویزیون و چاپ، همچنان در حال کاهش است.
- تعداد قابل توجهی از مردم اصلاً از خواندن اخبار اجتناب می کنند.
این گزارش بررسی جامعی از صنعت خبر ارائه میکند و چالشها و فرصتهای ناشران را برجسته میکند.
این مقاله مرتبط ترین یافته های گزارش را گردآوری می کند.
تغییر اعتماد از خبرنگاران به اینفلوئنسرها
نحوه دسترسی مردم به اخبار در حال تغییر است.
تعداد افرادی که ترجیح می دهند سفر خبری خود را با یک وب سایت یا برنامه شروع کنند کاهش یافته است که ده درصد از سال 2018 کاهش یافته است.
به ویژه مخاطبان جوان تر ترجیح می دهند به جای وب سایت ها و اپلیکیشن های برندهای خبری، از طریق رسانه های اجتماعی، موتورهای جستجو یا جمع آوری کننده های موبایل به اخبار دسترسی داشته باشند.

علیرغم ماهیت گسترده رسانه های دیجیتال و اجتماعی، مشارکت ضعیف مخاطب و اعتماد پایین همچنان ادامه دارد.
مردم به طور فزاینده ای به جای روزنامه نگاران به افراد مشهور، اینفلوئنسرها و شخصیت های رسانه های اجتماعی برای اخبار روی می آورند.
بی اعتمادی به الگوریتم ها
علیرغم ترجیح دریافت اخبار از تأثیرگذاران رسانههای اجتماعی، مردم نسبت به الگوریتمهای مورد استفاده برای مدیریت فیدهای خبری محتاط هستند.

تنها 19 درصد از افراد مورد نظر موافق بودند که انتخاب اخبار بر اساس مصرف دوستانشان راه مناسبی برای دریافت اخبار است.
چرا؟
این نگرانی وجود دارد که اخبار شخصی تر می تواند باعث شود افراد اطلاعات مهم و دیدگاه های چالش برانگیز را از دست بدهند.
هنگامی که در مورد انتخاب اخبار بر اساس عادات مطالعه گذشته سؤال شد، میزان تأیید به 30 درصد افزایش یافت.
این اعداد مثبت تر از میزان تایید اخبار انتخاب شده توسط سردبیران و روزنامه نگاران بود که 27 درصد بود.
مشارکت در خبرآنلاین
این گزارش کاهش مشارکت اخبار آنلاین را نشان میدهد و تنها حدود یک پنجم (22 درصد) از پاسخدهندگان به طور فعال شرکت میکنند.

در گذشته، اینترنت بهعنوان بستری برای مشارکت فعال در نظر گرفته میشد که کاربران در آن مطالب خبری را پست میکردند و نظر میدادند.
امروزه، تنها 22 درصد از مردم به طور فعال شرکت می کنند، در حالی که 31 درصد به صورت واکنشی – از طریق خواندن، لایک کردن، یا اشتراک گذاری اخبار شرکت می کنند.
در همین حال، 47 درصد به هیچ وجه با اخبار درگیر نیستند.
به خبر آنلاین اعتماد کنید
اعتماد به اخبار کاهش یافته است، به طور متوسط 40 درصد از پاسخ دهندگان می گویند که اکثر اوقات به اخبار اعتماد دارند.
برندهای رسانه عمومی از سطح اعتماد بالایی برخوردار هستند، اما دسترسی آنها در بین مخاطبان جوان در حال کاهش است.
کاهش اعتماد می تواند ناشی از انتقاد گسترده از روزنامه نگاران و رسانه های خبری باشد.
به طور متوسط، حدود 53 درصد از مردم در تمام بازارها گزارش می دهند که با انتقاد روزنامه نگاران مواجه می شوند.
سطوح انتقاد رسانه ها در بازارهای مختلف متفاوت است. در کشورهایی مانند پرو، تقریباً 71 درصد از مردم گزارش می دهند که مکرراً در معرض انتقاد رسانه های خبری قرار می گیرند.
در سوی دیگر طیف، تنها 22 درصد از پاسخ دهندگان در ژاپن همین را گزارش کردند.
ظهور اجتناب از اخبار
یافته مهم دیگر روند رو به رشد اجتناب از اخبار است.

حدود 36 درصد از افرادی که در سراسر بازارها مورد بررسی قرار گرفتند، اذعان داشتند که از اخبار، چه به صورت دوره ای از همه منابع یا محدود کردن مصرف به زمان ها یا موضوعات خاص، اجتناب می کنند.
کسانی که از اخبار اجتناب می کنند، روزنامه نگاری مثبت یا مبتنی بر راه حل را ترجیح می دهند و علاقه کمتری به داستان های اصلی روز نشان می دهند.
تحقیقات نشان می دهد که مردم اکنون ممکن است از اشتراک گذاری یا شرکت در اخبار به دلیل سمی بودن بحث های آنلاین اجتناب کنند.
به طور خلاصه
روندهای کلیدی گزارش اخبار دیجیتال 2023 توسط موسسه رویترز شامل کاهش تعامل با اخبار، افزایش شک و تردید نسبت به الگوریتمها و افزایش اجتناب از اخبار است.
کاهش اعتماد به اخبار در میان مخاطبان جوانتر مشهود است که اکنون افراد تأثیرگذار، افراد مشهور و شخصیتهای رسانههای اجتماعی را به خبرنگاران ترجیح میدهند.
در این عصر دیجیتال و رسانه های اجتماعی، تقریباً نیمی از مردم ترجیح می دهند با اخبار درگیر نباشند، که نیاز به کاوش بیشتر دارد.
راه حلی برای اجتناب از اخبار و بی اعتمادی هرچه باشد، اگر صنعت امیدوار به رونق باشد، نمی توان این تغییرات را نادیده گرفت.
منبع: موسسه رویترز