هنگام آموزش سئوکاران فنی جدید، متوجه میشوم که آنها برای شناسایی موارد اقدام از ابزارهایی مانند کنسول جستجوی گوگل و خزندههای سایت (مانند Screaming Frog، Lumar، OnCrawl) تلاش میکنند.
من در مورد این موضوع در SMX Advanced 2024 ارائه کردم. برای کسانی که آن را از دست دادند، ارائه را به عنوان یک سری کوتاه در اینجا در سرزمین موتورهای جستجو خلاصه می کنم.
بخشهای داده رایج
هنگامی که به دنبال موارد عمل در داده های فنی سئو هستید، باید بتوانید داده ها را تقسیم بندی کنید. من دوست دارم داده ها را به روش های مختلف تجزیه و تحلیل کنم تا مکان ها، الگوها، روندها و نوسانات را شناسایی کنم که حجم زیادی از خطاها را ایجاد می کند.
تقسیم بندی برای شرکت های سطح سازمانی ضروری است زیرا:
- آنها باید دقیقا مشخص کنند که روند سایت در کجا تغییر کرده است.
- شناسایی الگوها در این تغییرات بازده بیشتری در تلاش ها ارائه می دهد.
از آنجایی که بیشتر سایتهای سازمانی از قالبها یا ابزارکهایی استفاده میکنند که میتوانند در هزاران یا میلیونها صفحه خطا ایجاد کنند، تقسیمبندی مؤثر به شناسایی سریع و رفع مشکلات در مقیاس کمک میکند.
بخش های رایجی که اکثر شرکت ها از آن استفاده می کنند عبارتند از:
- کشور (که صفحه مورد نظر است).
- زیر پوشه/دایرکتوری
- الگو.
- خرده نان.
- بخش بازرگانی
بخش های داده کمتر رایج
هنگام ارزیابی سئو، باید بیشتر از بخشهای داده معمولی جستجو کنید، به خصوص برای عیبیابی ترافیک یا تغییرات رتبهبندی. این بخش های داده کمتر رایج برای سئوی سازمانی بسیار مهم هستند.
موارد زیر بخشهای کمتر رایجی هستند که استفاده از آنها را توصیه میکنم:
نمونه پلت فرم CMS
بسیاری از شرکتهای سطح سازمانی دارای چندین پلتفرم CMS یا چندین نمونه از یک CMS هستند که کل سایت را تولید میکنند.
به همین دلیل، باید به داده ها در این پلتفرم ها نگاه کنید. گاهی اوقات یک CMS خاص باعث ایجاد مشکل می شود. از آنجا، معمولاً می توانید آن را به یک تیم توسعه دهنده خاص مشخص کنید. این امر شناسایی تغییراتی را که ممکن است مشکل(های) را ایجاد کرده باشد، آسان تر می کند.
زبان در صفحه
گاهی اوقات متوجه میشویم که زبانهایی که برای بسیاری از صفحات استفاده میشوند میتوانند منبع اصلی مشکلات باشند، بهویژه زمانی که محتوا در بسیاری از کشورها تکراری است.
فیلتر کردن بر اساس زبان می تواند به تشخیص اینکه آیا محتوای تکراری در زبان ها به طور ناگهانی مشکل ساز می شود کمک کند.
به عنوان مثال، یک مشتری کاهش ترافیک به بسیاری از سایتهای کشور را تجربه کرد، اما همه آنها زبان یکسانی داشتند.
با بررسی ترافیک آن زبان در کل سایت، مشاهده کردیم که آن زبان ثابت باقی مانده است. این نشان داد که صفحات یک کشور ترافیک کشورهای دیگر را آدمخوار می کند. علت اصلی این بود که صفحات در فیلترهای محتوای تکراری گرفتار شده بودند.
خط تولید
در حالی که این بخشها معمولاً بخشهای کوچکتری هستند، من دوست دارم خطوط تولید بزرگ و با اولویت را زیر نظر بگیرم تا مطمئن شوم که افتها بر ترافیک آنها تأثیر نمیگذارند.
راهاندازی این بخش کمک میکند تا مسائل مربوط به خطوط تولید کلیدی را به سرعت رد کنید. این امر در مورد تولید کنندگان تجهیزات اصلی B2B (OEM) با طیف گسترده ای از خانواده های محصول صدق می کند.
صفحاتی که یک خوشه/موضوع کلیدواژه را هدف قرار می دهند
هنگامی که ترافیک به طور قابل توجهی تغییر می کند، مهم است که به سرعت تأیید کنید که موضوعات/خوشه های کلیدواژه اصلی تحت تأثیر قرار نگرفته اند.
بسیاری از شرکت ها این را در ابزار ردیابی رتبه خود تنظیم می کنند، که فقط تغییرات در کلمات کلیدی از پیش تعریف شده و هدفمند را نظارت می کند. در عوض، کشیدن ترافیک/رتبهبندی از همه کلمات کلیدی در یک خوشه مؤثرتر است.
یک راه سریع برای انجام این کار در کنسول جستجوی گوگل با جستجوی همه کلمات کلیدی حاوی یک اصلاح کننده خاص است.
به عنوان مثال، یک فروشگاه تجارت الکترونیک سلامت و تغذیه ممکن است به سرعت به بخش “پروتئین” یا “کلاژن” نگاه کند.
به یاد داشته باشید که از regex برای یافتن تمام پرس و جوها در یک خوشه کلمات کلیدی با دو یا چند کلمه استفاده کنید:
دریافت خبرنامه که بازاریابان به آن اعتماد دارند.
بخش های داده Core Web Vitals به ندرت استفاده می شود
بسیاری از تیم های سئو به اندازه کافی در Core Web Vitals تقسیم بندی نمی کنند.
وقتی به اندازه کافی عمیق تقسیم بندی نمی کنید، سخت است که بفهمید چرا معیارها بسیار کم هستند و برای بهبود آنها چه کاری می توانید انجام دهید.
بخش های متداول Core Web Vitals که توسط اکثر شرکت ها استفاده می شود:
سایر بخشهای Core Web Vitals (فقط از طریق Google CrUX API موجود است):
- کشور (همه صفحات)
- کشور (بر اساس فهرست)
- کشور (بر اساس الگو)
- بخشهایی از Google CrUX API:
- دسکتاپ 4G
- دسکتاپ 3G
- موبایل 4G
- موبایل 3G
- انواع ناوبری*
- عوامل شکل*
*نکته: انواع پیمایش و دادههای فاکتورهای فرم در اواخر آوریل 2024 در دسترس قرار گرفت.
بخشهای Core Web Vitals بر اساس کشور
گاهی اوقات مفید است که با تقسیم بندی Core Web Vitals یک گام جلوتر رفته و به معیارها بر اساس کشور نگاه کنید.
شما همیشه به این موارد نیاز نخواهید داشت، اما میتوانند هنگام عیبیابی، ممیزی و جستجوی راهحلهای فناوری Core Web Vitals بسیار مفید باشند.
بخشهای Core Web Vitals که به ندرت استفاده میشود (بر اساس کشور):
- دسکتاپ 4G (بر اساس کشور)
- دسکتاپ 3G (بر اساس کشور)
- موبایل 4G (بر اساس کشور)
- موبایل 3G (بر اساس کشور)
ما این بخشها را برای یک مشتری B2B جهانی که محصولات پربلیت را در بازاری کوچک با ترافیک کل کمتر میفروشد، مفید یافتیم.
معیار One Core Web Vitals به طور غیرعادی پایین بود، اما آزمایشات هیچ مشکلی را نشان نداد. با این حال، تجزیه و تحلیل سرعت اتصال بر اساس کشور نشان داد که یک کشور کوچک امتیازات بسیار پایینی دارد.
به دلیل حجم کم ترافیک آن، این معیار کلی را منحرف کرد. سایر کشورها نمرات قابل قبولی داشتند.
مگر اینکه امتیاز این کشور کوچک ثابت شود، معیار پایین می ماند. در سئو گاهی اوقات باید مسائل جزئی را بپذیرید.
در این مورد، مدیران محصول وضعیت را درک کردند و تصمیم گرفتند که آن را برطرف کنند یا بر سایر فرصتهای سئو تمرکز کنند.
بعدش چی؟
در مرحله بعد، ابزارهای فنی سئوی خود را برای شناسایی بخش های مفید برای عیب یابی مشکلات سایت بررسی کنید. اکنون اینها را تنظیم کنید تا به راحتی روندها و الگوها را در طول نوسانات ترافیک آینده تجزیه و تحلیل کنید.
در حالی که بخشهای خود را تعریف میکنید، من روی قسمت 2 این مجموعه کار خواهم کرد، که حداقل معیارهای فنی سئو را که باید بررسی کنید فهرست میکند.
نویسندگان مشارکت کننده برای ایجاد محتوا برای سرزمین موتورهای جستجو دعوت می شوند و به دلیل تخصص و کمک به جامعه جستجو انتخاب می شوند. همکاران ما تحت نظارت کارکنان تحریریه کار می کنند و مشارکت ها از نظر کیفیت و ارتباط با خوانندگان ما بررسی می شوند. نظراتی که بیان می کنند، نظر خودشان است.