در یک قسمت پادکست اخیر با لکس فریدمن، مارک زاکربرگ، مدیر عامل متا، دیدگاه خود را برای ادغام هوش مصنوعی در محصولات متا از جمله فیس بوک، اینستاگرام، واتس اپ و متاورس به اشتراک گذاشت.
زاکربرگ، به ویژه، آیندهای را متصور است که در آن هوش مصنوعی یک محصول منحصر به فرد نیست، بلکه یک ابزار عملی است که در سراسر جهان یکپارچه شده است.
او ایدههای خود را برای استفاده از هوش مصنوعی در تبلیغات، کمک به تعاملات اجتماعی و حتی سادهسازی وظایف پیچیده در Metaverse مطرح کرد.
مدل زبان LLaMA این شرکت یکی از فناوریهای اصلی هوش مصنوعی در دست توسعه است.
علاوه بر LLaMA، متا قصد دارد مدلهای مختلف زبان بزرگ (LLM) را بهطور دقیق برای نیازها و مشاغل مختلف به کار گیرد.
از چت رباتهای هوش مصنوعی که به عنوان دستیار اجتماعی عمل میکنند تا ابزارهای هوش مصنوعی که به برندها در مذاکره با معاملات تبلیغاتی کمک میکنند، دیدگاه زاکربرگ نشاندهنده تغییری در نحوه تعامل افراد و مشاغل آنلاین است.
چشم انداز زاکربرگ برای هوش مصنوعی
مفهوم سفارشیسازی هوش مصنوعی زاکربرگ از رویکرد «یک اندازه مناسب برای همه» فاصله گرفته و از تجربیات هوش مصنوعی شخصیشده استفاده میکند.
ما فکر نمی کنیم که یک چیز واقعی وجود داشته باشد. زاکربرگ در طول پادکست گفت: ما فکر میکنیم که باید توسعه زیادی صورت گیرد.
او بر اهمیت توسعه محصول مبتنی بر جامعه و دموکراتیک تاکید کرد و زمینه را برای مجموعه ای از ابزارهای هوش مصنوعی برای ارتقای هر محصول در مجموعه متا فراهم کرد.
تجسم مجدد تبلیغات با هوش مصنوعی
زاکربرگ یک هوش مصنوعی را پیش بینی می کند که واحدهای تبلیغاتی را بر اساس ورودی های ساده کاربر ایجاد می کند.
تبلیغکنندگان میتوانند پیشنهاد خود را اعلام کنند و هوش مصنوعی یک واحد تبلیغاتی ایجاد میکند تا آنها را با مخاطبان مناسب ارتباط دهد.
زاکربرگ می گوید:
«در آینده، اگر در خدمات ما تبلیغ میکنید، آیا باید تبلیغات خود را خلاقانه بسازید؟ نه.
علاوه بر این، او توضیح می دهد که چگونه سازندگان، که اغلب برای مذاکره با برندهایی که می خواهند همکاری کنند، مشکل دارند، می توانند از کمک هوش مصنوعی بهره مند شوند.
زاکربرگ می گوید:
سازندگان به دیامهای خود میروند و میبینند که برندها میخواهند کاری با آنها انجام دهند، و نمیدانند چگونه با احترام مذاکره کنند یا عقبنشینی کنند، بنابراین فکر میکنم ساختن ابزاری که بتواند به آنها اجازه دهد این کار را به خوبی انجام دهند، یک چیز ساده است که ما انجام میدهیم. از افراد زیادی شنیده ام که به آنها علاقه مند هستند.
هوش مصنوعی و متاورس
از نظر متاورس، زاکربرگ پیشبینی میکند که هوش مصنوعی در سادهسازی کارهای پیچیده مانند کدنویسی نقش خواهد داشت.
کاربران می توانند جهان هایی را که می خواهند بسازند توصیف کنند و هوش مصنوعی کد را برای آنها تولید می کند.
زاکربرگ با تأکید بر پتانسیل تحول آفرین هوش مصنوعی گفت: «بنابراین زبان طبیعی به رابطی تبدیل می شود که ما برای همه راه هایی که با رایانه تعامل می کنیم، با دیجیتال استفاده می کنیم.
هوش مصنوعی مولد در اینستاگرام
برنامه متا برای معرفی فناوریهای هوش مصنوعی در اینستاگرام بسیار جالب توجه است.
متا در حال توسعه ابزارهایی است که به کاربران امکان می دهد عکس های خود را برای اشتراک گذاری در اینستاگرام با استفاده از یک پیام متنی تغییر دهند.
پروژه دیگری که هنوز وارد تست داخلی نشده است، به کاربران اجازه میدهد تا با استفاده از پیامهای متنی، عکسی را که قصد دارند در اینستاگرام پست کنند، راهنمایی کنند.
این حرکت به افزایش علاقه مصرف کنندگان به ویرایشگرهای عکس هوش مصنوعی کمک می کند.
هوش مصنوعی اجتماعی فعال
چشم انداز زاکربرگ برای هوش مصنوعی شامل همراهی اجتماعی است.
او معتقد است که دستیاران هوش مصنوعی می توانند به ابزاری برای تقویت ارتباطات اجتماعی و بهبود ارتباطات تبدیل شوند.
او اشاره کرد که بسیاری از مردم می توانند از دوستان بیشتر و راه های بهتری برای ابراز وجود استفاده کنند.
زاکربرگ میگوید: «میتوانید دستیاران هوش مصنوعی را تصور کنید که فقط به شما یادآوری میکنند که تولد دوستتان چیست و چگونه میتوانید آنها را جشن بگیرید.» “داشتن چیزی بیشتر از یک دستیار اجتماعی از این نظر، که می تواند شما را در مورد آنچه در زندگی آنها می گذرد به روز کند و چگونه می توانید به طور موثر با آنها ارتباط برقرار کنید و دوست بهتری باشید.”
زاکربرگ معتقد است که این دستیاران هوش مصنوعی، که به عنوان مربی، مربی زندگی و تشویق کننده خدمت می کنند، می توانند به از بین بردن موانع در ارتباطات کمک کنند.
او این را با دختر تازه متولد شده و پنج سالهاش مقایسه کرد که به دلیل مشکل در بیان ایدههای خود گریه میکنند و خاطرنشان کرد: «همه این فناوریهای مختلف که میتوانند به ما کمک کنند پیچیدگیهای اجتماعی را طی کنیم و بتوانیم آنچه را که احساس میکنیم بهتر بیان کنیم. فکر می کنم، من فکر می کنم که این به طور کلی خوب است.
دسترسی
انتظار می رود ابزارهای اولیه متا برای مواجهه با مصرف کنندگان در سال جاری راه اندازی شوند.
با وجود این پیشرفت ها، شایان ذکر است که فناوری هوش مصنوعی بدون بحث نیست.
با این حال، زاکربرگ این ترسها را رد میکند و بیان میکند که در حالی که افرادی که از ابزارهای هوش مصنوعی برای اهداف مضر استفاده میکنند یک نگرانی مشروع است، تهدیدات وجودی قریبالوقوع نیستند.
به طور خلاصه
زاکربرگ هوش مصنوعی را بهجای یک محصول مستقل، ابزاری فراگیر میداند و پیشبینی میکند که از آن در تبلیغات، تقویت تعاملات اجتماعی و سادهسازی وظایف پیچیده در متاورس استفاده شود.
LLM های قابل سفارشی سازی، مانند LLaMA، زیربنای این چشم انداز خواهند بود و از رویکردی یکسان برای هوش مصنوعی فاصله می گیرند.
انتظار میرود این پیادهسازیهای اولیه هوش مصنوعی در سال جاری آغاز شوند.
منبع: لکس فریدمن
تصویر ویژه ایجاد شده توسط نویسنده با استفاده از Midjourney.