این نسبتاً عادی است که Google Updates از سئوکاران درخواست کند تا در مورد به روز رسانی محتوای مفید (HCU) نگرانی هایی را مطرح کنند. بررسی دقیق حقایق شناخته شده نشان می دهد که ممکن است تعیین شود که آیا یک سایت واقعاً تحت تأثیر سیگنال های مربوط به HCU قرار گرفته است یا خیر.
سیستم های جعبه سیاه
سیستمهای جعبه سیاه چیزی است که همه سئوکاران باید آن را درک کنند، زیرا به جلوگیری از سوء تفاهم در مورد عواقب Google Update، هم بهروزرسانیهای اصلی و هم هرزنامه کمک میکند.
جعبه سیاه سیستمی است که در آن شخصی که از بیرون مشاهده می کند می داند چه چیزی وارد می شود (ورودی) و می تواند ببیند چه چیزی بیرون می آید (خروجی). کاری که ناظر نمی تواند انجام دهد این است که بر اساس ورودی یا خروجی جعبه سیاه استنباط کند که در داخل جعبه چه اتفاقی می افتد.
به معنای واقعی کلمه هزاران فرآیند در داخل الگوریتم جعبه سیاه گوگل در حال انجام است که جداسازی تأثیر یک عامل را غیرممکن می کند. شناسایی اثر رتبه بندی HCU حتی غیرممکن است زیرا گوگل آن را به عنوان یک سیستم مستقل حذف کرده و در الگوریتم اصلی ادغام کرده است.
در یک یادداشت جانبی، ماهیت جعبه سیاه الگوریتم های رتبه بندی گوگل به این دلیل است که تحقیقات فاکتورهای رتبه بندی SEO بر اساس میلیون ها نتیجه جستجو (خروجی) غیر قابل اعتماد است. این مطالعات طعمه کلیک خوبی دارند و تا زمانی که سئوکاران از اصل جعبه سیاه بی خبر باشند، ایجاد خواهند شد.
به روز رسانی محتوای مفید (HCU)
سیستم محتوای مفید (که معمولاً HCU نامیده می شود) در مارس 2024 در الگوریتم اصلی Google ادغام شد و این سیستم دیگر وجود ندارد. اکنون به عنوان جزئی از الگوریتم رتبه بندی در میان سایر الگوریتم های مرتبط با رتبه بندی وجود دارد.
معنی آن این است که این یک سیستم مستقل نیست که سالی چند بار بر سایت ها تأثیر می گذارد. اکنون در سیستم های رتبه بندی که همیشه اجرا می شوند یکپارچه شده است.
پیش از این، زمانی که گوگل سیستم محتوای مفید را بهروزرسانی میکرد، افت رتبه یک سایت به طور منطقی به سیستم نسبت داده میشد. این دیگر اینطور نیست، زیرا اکنون بخشی از الگوریتم رتبه بندی است که به طور مداوم اجرا می شود.
وقتی گوگل یک بهروزرسانی را اعلام میکند، دیگر اشاره نمیکند که آیا HCU قبلی بهروزرسانی شده است، زیرا دیگر یک سیستم نیست، این فقط یک دسته سیگنال در الگوریتم رتبهبندی است که همیشه اجرا میشود.
گوگل اینطور توضیح داد:
«در سال 2022 به عنوان «بهروزرسانی محتوای مفید» معرفی شد، این سیستمی طراحی شده بود تا مطمئن شود مردم محتوای اصلی و مفیدی را که توسط افراد نوشته شده است، برای افراد، در نتایج جستجو میبینند، نه محتوایی که اساساً برای به دست آوردن ترافیک موتورهای جستجو ساخته شده است. در مارس 2024، این سیستم تکامل یافت و به بخشی از سیستم های رتبه بندی اصلی ما تبدیل شد، زیرا سیستم های ما از سیگنال ها و سیستم های مختلفی برای ارائه نتایج مفید به کاربران استفاده می کنند.
در اینجا استثنا از آن قاعده است:
اگر در اعلامیه بهروزرسانی Google ذکر شده است که آنها سیگنالهای شناسایی محتوای «اول مردم» را بهبود میبخشند، پس منطقی است که فرض کنیم برخی از اجزای HCU سابق بهروزرسانی شده است.
آنچه باید در مورد HCU درک شود
باید درک کرد که به معنای واقعی کلمه هیچ راهی برای ادعای 100% اطمینان وجود ندارد که HCU دلیل از دست دادن رتبهبندی هر سایتی در طول بهروزرسانی الگوریتم اصلی است. هیچ راهی برای جداسازی اثرات سیگنال های HCU از صدها یا هزاران سیگنال دیگر وجود ندارد.
به جز زمانی که اعلامیه بهروزرسانی گوگل به طور خاص یکی از اجزا را ذکر میکند، اما حتی در آن زمان نیز مهم است که به جای بالا انداختن و اعلام اینکه HCU است، تأثیرات روی سایت را شناسایی کنید. این یک بهانه است، نه یک تشخیص.
نحوه تشخیص اثرات HCU
Google توصیه میکند اسناد آنها را در مورد تمام سیگنالهای محتوای مفید «اول مردم» بخوانید تا تأثیرات مسائل مربوط به HCU را درک کنید. مردم اول به معنای محتوایی است که ابتدا موتور جستجو نیست.
مستندات می گوید:
«سیستمهای رتبهبندی خودکار Google برای ارائه اطلاعات مفید و قابل اعتمادی طراحی شدهاند که اساساً برای نفع مردم ایجاد میشوند، نه برای کسب رتبهبندی موتورهای جستجو، در نتایج برتر جستجو. این صفحه برای کمک به سازندگان طراحی شده است تا ارزیابی کنند که آیا چنین محتوایی تولید می کنند یا خیر.
اسناد Google در مورد محتوای اول افراد، موضوعات زیر را برای اشکال زدایی مسائل رتبه بندی توصیه می کند:
- محتوا و کیفیت
- تخصص
- تجربه صفحه
- محتوای اول مردم
- محتوای اول موتور جستجو
اسناد Google در ادامه میگوید که پس از شناسایی صفحات وب مرتبط، سیگنالهای دیگری برای بررسی اینکه آیا محتوا «جنبههایی» از تجربه، تخصص، اعتبار، و قابل اعتماد بودن (EEAT) را نشان میدهد اعمال میشود.
پس از شناسایی محتوای مرتبط، هدف سیستمهای ما اولویتبندی مواردی است که مفیدتر به نظر میرسند. برای انجام این کار، آنها ترکیبی از عوامل را شناسایی میکنند که میتواند به تعیین اینکه کدام محتوا جنبههای تجربه، تخصص، معتبر بودن، و قابل اعتماد بودن یا آنچه ما EEAT مینامیم را نشان میدهد، کمک کند.
از این جنبه ها، اعتماد مهم ترین است. بقیه به اعتماد کمک می کنند، اما محتوا لزوماً نباید همه آنها را نشان دهد. به عنوان مثال، برخی از محتوا ممکن است بر اساس تجربه ای که نشان می دهد مفید باشد، در حالی که محتوای دیگر ممکن است به دلیل مهارتی که به اشتراک می گذارد مفید باشد.
غذای آماده
نکته اصلی مستندات Google در مورد محتوای افراد اول این است که مؤلفه های متعددی برای چیستی HCU وجود دارد. محتوای اول مردم بسیار مهم است، به خصوص به این دلیل که این روش استاندارد سئو برای ایجاد اولین محتوای موتور جستجو با شروع با کلمات کلیدی با رتبه بندی بالا، سازماندهی معماری سایت حول کلمات کلیدی و به طور کلی بهینه سازی برای کلمات کلیدی و نه برای افراد است. برای اطلاعات بیشتر در مورد آن موضوع بخوانید: ارزیابی صادقانه جستجوی هوش مصنوعی و سئو
Google’s People-First Documentation
ایجاد محتوای مفید، قابل اعتماد و برای مردم
تصویر ویژه توسط Shutterstock/Studio Romantic