آیا Edge Computing تمام شده یا تازه شروع شده است؟ | دانش مرکز داده

در چند سال گذشته، بسیاری بر این باور بودند که محاسبات لبه به چیز بزرگ بعدی تبدیل خواهد شد. در حالی که فعالیت‌ها و استقرارهایی وجود داشته است، اما کاملاً با هیاهوها مطابقت نکرده است. و در طول سال گذشته، اشاره به محاسبات لبه‌ای کاهش یافته است – پیام‌های هوش مصنوعی تا حد زیادی لبه و تقریباً هر چیز دیگری را از بین برده است.

بنابراین، آیا لبه بیش از حد است یا به طور موقت از کانون توجه خارج شده است؟ بازار لبه چگونه توسعه یافته است و تا یک سال دیگر آن را کجا خواهیم دید؟ روند بزرگ‌تر هوش مصنوعی چگونه روی امکانات لبه کوچک‌تر تأثیر می‌گذارد و فرصت‌ها (و چالش‌ها) برای رفتن به یک عامل کوچک‌تر چیست؟ اینها برخی از سوالاتی بود که در یک پانل در مرکز داده جهانی 2024 بررسی شد.

در واقع لبه چیست؟

یکی از مشکلات لبه این است که افراد بسته به مورد استفاده و تمرکزشان آن را به طور متفاوتی تعریف می کنند. هر یک از اعضای پانل در DCW برداشت کمی متفاوت از آنچه به عنوان لبه واجد شرایط است داشتند.

مارک گوساکوف، عضو هیئت مشورتی برای بنیاد آینده پژوهان عشایر، لبه را به عنوان هر جایی که شبکه به آن متصل می شود تعریف می کند بهبود تاخیر جیک راسویلر، معاون ارشد نوآوری محصول و پلت فرم های جدید در برج آمریکایی، بر این مفهوم بسط داده – او معتقد است که لبه اساساً امکانات کوچکی است که برای بقابلیت‌های خاصی را به کاربر نزدیک‌تر می‌کند در حالی که عملکرد بالا و تأخیر کم را ارائه می‌کند. با این حال، جفری مارتین، معاون توسعه کسب و کار در صعود، به لبه به عنوان هر تسهیلاتی نگاه می کند که نمی تواند یک فرد تمام وقت را که در آن کار می کند را توجیه کند – با این حال شما برای ارائه همان SLA به آن سایت نیاز دارید.

هیو کارسپکن، مدیر عامل Ubiquity Edge، اشاره کرد که لبه دارد تقریباً 50 سال است که وجود دارد، اما اکنون ما در حال چرخش جدیدی به آن هستیم.

کارسپکن گفت: «استفاده از لبه چیزی است که آن را تعریف می کند. “Edge با درخواست‌ها و اقدامات محلی متفاوت از ترتیبات هاب و اسپیکر سنتی که سرورها ممکن است صدها مایل دورتر باشند، سروکار دارد.”

لبه در حال تکامل است

محاسبات لبه به طرق مختلف شکل گرفته است. ولادیمیر گالبوف، تحلیلگر Omdia، خاطرنشان کرد که سرعت ساخت مرکز داده در مکان های بالغ در حال کاهش است.

او گفت: «ساخت مرکز داده ادامه خواهد داشت، اما کانون‌ها به مکان‌های نوظهور منتقل خواهند شد.

راه‌حل‌های حاشیه‌ای علاوه بر تغییر به شهرداری‌های سطح 2، بخشی از سستی را نیز به خود اختصاص می‌دهند. گوساکوف تورنتو و دیگر شهرداری‌های کانادا را مثال زد که در آن محدودیت‌های فضا فرصت‌ها را در شهر محدود می‌کند و محدودیت‌های کمربند سبز مانع از ساختن پردیس‌های بزرگ در حاشیه می‌شود. در نتیجه، تعداد زیادی از مراکز داده کوچک در داخل ساختمان ها قرار می گیرند تا موانعی مانند قوانین پایداری و کمبود فضا را دور بزنند.

گوساکوف گفت: «سازمان‌ها مراکز داده را در جایی که می‌توانند و در جایی که بیشتر مورد نیاز هستند قرار می‌دهند. Edge می تواند کارآمدتر باشد زیرا هیچ فردی در سایت وجود ندارد که با حذف خطای انسانی، زمان خرابی را تا حدود 60 درصد کاهش دهد.

لبه دارای طبقات زیادی است راسویلر. او لبه ابری را فهرست کرد که تأخیر را برای کسانی که استفاده می کنند کاهش می دهد خدمات ابری مراکز داده لبه مبتنی بر تجمیع سطح دیگری هستند. آنها شبکه و منابع محاسباتی حیاتی را فراهم می کنند. همچنین لبه کاربری برای موارد استفاده مانند پره های مستاجر تک متصل به هاب های اصلی، سایت های فروش اولیه، اتوماسیون کارخانه و موارد دیگر وجود دارد. آنهایی که به شدت در خدمات ابری سرمایه گذاری شده اند، یک ردیف دیگر را تشکیل می دهند. آنها برای کاهش تنگناهای ابری به مراکز داده لبه نیاز دارند. به عنوان مثال، یک کاربر ابری برنامه هایی داشت که به پنج پلتفرم مختلف ابری می رفتند. منابع لبه برای ارائه عملکرد مورد نیاز برای هر بار کاری مورد نیاز بود.

اما edge این فرصت را برای طراحی استاندارد و صرفه جویی در مقیاس با واحدهای کوچک مدولار ارائه می دهد. به عنوان مثال از 23000 سایت امریکن تاون در اطراف برج های مخابراتی، تنها 1000 سایت بزرگ و پیچیده هستند.

Rasweiler گفت: “شما به یک طراحی ثابت با سینی کابل و ویژگی های یکسان در هر کدام نیاز دارید.” «مشتریان با وجود اینکه امکانات کوچک‌تری دارند، انتظار خدمات کمتری ندارند، بنابراین باید از قابلیت اطمینان اطمینان حاصل کنید. هوش مصنوعی به ما کمک می کند تا به این هدف برسیم.”

او به حضار گفت که محدودیت های قدرت در منطقه خود را درک کنند. بهترین روش این است که از شرکت بپرسید که کجا ممکن است بتوانند چند مگاوات برای شما فراهم کنند. این فهرستی از مکان های لبه احتمالی را نشان می دهد.

مراکز داده لبه مانند مک دونالد هستند

کارسپکن تشبیهی از نحوه رشد مک دونالدز همراه با ساخت سیستم بزرگراهی آمریکا ارائه کرد. همانطور که آزادراه های بیشتری ساخته شد، شرکت به طور پیوسته امتیازات را در نزدیکی خروجی ها اضافه کرد.

کارسپکن گفت: “لبه مانند واحدهای مک دونالد است که در نزدیکی شبکه بزرگراه قرار دارند.”

برخلاف American Tower، Ubiquity Edge باید هر یک از مراکز داده لبه‌ای متعدد خود را برای مشتری، سایت و حجم کاری تنظیم کند. Carspecken اضافه کرد که درک ردپای داده ها و مشخصات مکان بسیار مهم است. برای مثال، یک مشتری خطوط هوایی به 2400 واحد لبه نیاز داشت که هر کدام دارای دو سرور بود. او گفت، با این حال معلوم شد که هر کدام متفاوت هستند.

صنعت خودرو یکی دیگر از حوزه‌هایی است که به توسعه و نوآوری منجر می‌شود. علاوه بر نیاز به واحدهای پردازش، ذخیره‌سازی و رله برای تسهیل رانندگی خودکار، شرکت‌هایی مانند مرسدس و دیگران برنامه‌های تجاری طراحی کرده‌اند که به موجب آن از فروش داده‌های به دست آمده از خودروها و رانندگان درآمد بیشتری نسبت به فروش وسایل نقلیه دارند.

از آنجایی که واحدهای لبه بدون سرنشین هستند، امنیت یک نگرانی بیشتر است. اعضای پانل در DCW 2024 به متخصصان فناوری اطلاعات هشدار دادند که مراقب موقعیت‌هایی مانند خروج فروشندگان تجهیزات جدید در کنار جعبه لبه‌ای بدون سرنشین در وسط ناکجاآباد باشند. همچنین مواردی وجود دارد که افراد برای سرقت تمام مس به داخل نفوذ می کنند.

دردسرهای تعمیر و نگهداری

نگهداری از ده ها، صدها یا حتی هزاران واحد لبه سردرد دیگری است. فرض کنید 2000 واحد مدولار با طراحی نسبتا یکنواخت در این زمینه وجود دارد. اگر یکی از قطعات معیوب باشد یا مستعد خرابی باشد، تعمیر و نگهداری باید طی چرخه ای انجام شود و همه آنها جایگزین شوند. بنابراین، یک برنامه تعمیر و نگهداری معقول باید وجود داشته باشد. به طور معمول، شرکا درگیر رسیدگی به محل های مختلف هستند تا کار سریعتر انجام شود. در مورد آسنت، این شرکت یک مدیر فروشنده را منصوب کرد تا هزینه های اجرای لبه و نگهداری را کاهش دهد. یکی از جنبه های کلیدی این ابتکار، ادغام فروشنده بود.

مارتین می‌گوید: «اگر شرکای مختلفی را برای پشتیبانی از ده‌ها سایت جذب می‌کنید، باید دریابید که چگونه می‌توانید آنها را به طور مؤثر مدیریت کنید. “ما یک پلت فرم فناوری را پیاده سازی کردیم که تمام ارتباطات فروشنده را در تمام سایت ها و مناطق جغرافیایی جمع آوری می کرد.

لبه (بیشتر) قوی باقی می ماند

در حالی که استقرار لبه مسائل مربوط به تعمیر و نگهداری، سفارشی‌سازی در مقابل استانداردسازی، امنیت و طراحی را کشف کرده است، نتیجه کلی این است که لبه یک منطقه پر جنب و جوش از رشد مرکز داده و نوآوری فناوری اطلاعات است.

دانیل بیزو، مدیر تحقیقات مؤسسه Uptime، گفت: «فروشندگان همچنان نسبت به رشد مداوم صنعت مرکز داده خوش بین هستند، که آنها انتظار دارند تقاضا برای ظرفیت لبه بیشتر افزایش یابد.