آیا 10 صفحه می توانند بر رتبه بندی سایت تأثیر بگذارند؟

جان مولر از گوگل به سوالی در مورد تأثیرات سایت بر سایتی با ده صفحه پاسخ داد که در به‌روزرسانی اصلی مارس/آوریل 2024 رتبه‌بندی خود را از دست دادند و متعاقباً در ماه می دچار فروپاشی در سراسر سایت شدند.

آیا 10 صفحه می توانند جریمه سایت را ایجاد کنند؟

فردی که این سوال را در Reddit می پرسد توضیح داد که آنها ده صفحه (از 20000 صفحه) داشتند که توسط به روز رسانی محتوای مفید (HCU) در سپتامبر 2023 مورد بازدید قرار گرفتند. آنها متعاقباً صفحاتی را به روز کردند که در نهایت رتبه و ترافیک آنها را بازیابی کردند. همه چیز خوب بود تا اینکه همان ده صفحه توسط به‌روزرسانی اصلی مارس/آوریل مورد انتقاد قرار گرفتند. تاریخ دقیق دومین رویداد سقوط رتبه 20 آوریل بود.

تا اون مرحله بقیه سایت خوب بود. فقط همان ده صفحه تحت تأثیر قرار گرفت. زمانی که سایت در 20000 صفحه وب سایت دچار افت شدید رتبه بندی شد، این وضعیت در 7 می تغییر کرد.

سؤال آنها این بود که آیا ده صفحه مشکل ساز تأثیری در سراسر سایت ایجاد کردند یا اینکه سقوط 7 می به دلیل مجازات سوء استفاده از شهرت سایت بود که در 6 می اعلام شد.

نکته ای درباره تشخیص افت رتبه

من به طور خاص در مورد شخصی که سؤال را پرسیده است اظهار نظر نمی کنم، اما … این سؤال ظاهراً مرتبط با افت رتبه با بخش های خاصی از به روز رسانی های الگوریتم اعلام شده است.

این عبارت دقیق است:

وب سایت ما حدود 20 هزار صفحه دارد و متوجه شدیم که در ماه سپتامبر حدود 10 صفحه توسط HCU مورد حمله قرار گرفته است. ما آن مقالات را به‌روزرسانی کردیم و شاهد بهبودی در ترافیک بودیم، اما پس از به‌روزرسانی اصلی مارس در حدود 20 آوریل، همان صفحات دوباره مورد بازدید قرار گرفتند، احتمالاً به دلیل HCU. در 7 می، شاهد کاهش شدید رتبه‌بندی‌ها در سراسر جهان بودیم و احتمال می‌رفتیم که یک طبقه‌بندی کننده در سراسر سایت اعمال شده باشد.

سوال: آیا ضربه HCU در 10 صفحه می تواند باعث ایجاد طبقه بندی کننده سایت برای صفحات 20K شود؟ یا به‌روزرسانی سوء استفاده از شهرت در 7 می ممکن است تأثیری داشته باشد؟»

به طور کلی منطقی است که فرض کنیم زمانی که تاریخ هر دو رویداد مطابقت دارند، افت رتبه به یک به‌روزرسانی اخیر گوگل مرتبط است. با این حال، باید به این نکته اشاره کرد که یک به‌روزرسانی الگوریتم اصلی می‌تواند چندین چیز را تحت تأثیر قرار دهد (مثلاً ارتباط پرس و جو-محتوا) و باید درک کرد که HCU دیگر یک سیستم واحد نیست.

شخصی که سوال را می پرسد از الگویی پیروی می کند که من اغلب می بینم که این است که فرض می کند افت رتبه به دلیل مشکلی در سایت خود است، اما همیشه اینطور نیست، ممکن است تغییراتی در نحوه تفسیر جستجوی جستجو توسط Google باشد ( در میان بسیاری از دلایل بالقوه دیگر).

اشتباه احتمالی دیگر این است که فرض کنیم مشکل مربوط به یک الگوریتم خاص است. شخصی که این سوال را می پرسد فرض می کند که توسط سیستم HCU ضربه خورده است، چیزی که دیگر وجود ندارد. تمام عناصر HCU به عنوان سیگنال در الگوریتم رتبه بندی هسته قرار گرفتند.

در اینجا چیزی است که اسناد Google در مورد آنچه برای HCU رخ داده است می گوید:

آیا یک «سیستم محتوای مفید» وجود دارد که جستجوی Google از آن برای رتبه بندی استفاده می کند؟
کار ما برای بهبود مفید بودن محتوا در نتایج جستجو با آنچه که «سیستم محتوای مفید» نامیدیم آغاز شد که در سال 2022 راه اندازی شد. فرآیندهای ما از آن زمان تکامل یافته است. هیچ سیستمی برای شناسایی محتوای مفید استفاده نمی شود. در عوض، سیستم‌های رتبه‌بندی اصلی ما از سیگنال‌ها و سیستم‌های مختلفی استفاده می‌کنند.

در حالی که گوگل هنوز به دنبال مفید بودن در محتوا است، دیگر سیستم محتوای مفیدی وجود ندارد که صفحات را در تاریخ های خاص رتبه بندی کند.

شواهد بالقوه دیگر از همبستگی معیوب زمانی است که Redditor پرسید که آیا فروپاشی سایت آنها در 7 می به دلیل مجازات سوء استفاده از شهرت سایت است. مجازات های سوء استفاده از شهرت سایت در واقع تا 7 مه اعمال نشده بود. در 6 می اعلام شد که اقدامات دستی سوء استفاده از شهرت سایت در آینده ای نزدیک آغاز خواهد شد.

این دو نمونه از نحوه ارتباط ناهنجاری های رتبه بندی سایت با به روز رسانی های اعلام شده گمراه کننده است. تشخیص به‌روزرسانی‌ها بیشتر از ارتباط الگوهای ترافیک با به‌روزرسانی‌های اعلام‌شده است. صاحبان سایت و سئوکارانی که مشکلات را به این روش تشخیص می‌دهند، خطر نزدیک شدن به راه‌حل را دارند، مانند کسی که به جای نگاه کردن به جاده، روی نقشه تمرکز می‌کند.

تشخیص صحیح مسائل مستلزم درک طیف کاملی از مسائل فنی است که می‌تواند بر سایت تأثیر بگذارد و تغییرات الگوریتمی که ممکن است در سمت Google رخ دهد (به ویژه تغییرات اعلام نشده). من بیش از 20 سال تجربه دارم و به اندازه کافی می دانم که بتوانم ناهنجاری هایی را در SERP شناسایی کنم که نشان دهنده تغییرات در نحوه نزدیک شدن به ارتباط گوگل است.

پیچیده‌تر کردن تشخیص این است که گاهی اوقات چیزی نیست که نیاز به «تعیین» داشته باشد، بلکه بیشتر در مورد این است که رقبا کار درست‌تری انجام می‌دهند تا سایت‌هایی که رتبه‌بندی را از دست داده‌اند. درست تر می تواند طیف وسیعی از چیزها باشد.

ده صفحه باعث “پنالتی” در سراسر سایت شد؟

جان مولر ابتدا با پرداختن به موضوع خاص فروپاشی رتبه بندی در سراسر سایت پاسخ داد و خاطرنشان کرد که او فکر نمی کند که ده صفحه باعث از دست دادن رتبه بندی 20000 صفحه دیگر شود.

جان نوشت:

«مشکلاتی که بیشتر افراد درباره به‌روزرسانی‌های اصلی درباره آن پست می‌کنند، معمولاً در کل سایت هستند و محدود به زیرمجموعه کوچکی از یک سایت نیستند. آخرین به‌روزرسانی اصلی مارس/آوریل بود، بنابراین هر تغییری که از ماه می مشاهده می‌کنید نامرتبط خواهد بود. من مطمئن نیستم که اکنون چگونه به شما کمک می کند :-)، اما من آن 10 صفحه را نشان دهنده چیزی نمی دانم که باید در 20 هزار صفحه دیگر تغییر دهید.”

گاهی اوقات بیشتر از به روز رسانی های اعلام شده است

جان مولر تشخیصی در مورد مشکل سایت ارائه نداده است، گفتن آن بدون دیدن واقعی سایت غیرممکن است. سئوها در یوتیوب، ردیت و فیس بوک به طور معمول افت رتبه را با به روز رسانی های اخیرا اعلام شده مرتبط می کنند، اما همانطور که قبلاً در این مقاله نوشتم، این ممکن است یک اشتباه باشد.

هنگام تشخیص افت رتبه، مهم است که به سایت، رقابت و SERP نگاه کنید.

انجام دادن:

  • وب سایت را بررسی کنید
  • طیف وسیعی از کلمات کلیدی و تغییرات مربوطه را در SERP ها مرور کنید
  • سایت های دارای رتبه برتر را بررسی کنید

نکن:

  • فرض کنید افت رتبه با به روز رسانی اخیر مرتبط است و تحقیقات خود را همانجا متوقف کنید.

جان مولر از گوگل به پیچیدگی تشخیص افت رتبه اشاره می کند و ذکر می کند که گاهی اوقات حتی در مورد SEO نیست، که 100٪ درست است.

جان توضیح داد:

«بر اساس اطلاعاتی که پست کردید، نمی‌توان گفت که آیا باید چیزی را در آن 20 هزار صفحه بهبود یا اصلاح کنید یا اینکه دنیا به تازگی حرکت کرده است (از نظر علایق، انتظارات و ارتباط سایت شما).

به نظر می رسد چیزهایی را پیدا کرده اید که در آن 10 صفحه «مفیدتر» شوند، شاید الگویی وجود داشته باشد؟ این چیزی است که شما باید آن را انجام دهید – شما سایت خود، محتوای آن و کاربران آن را به بهترین نحو می شناسید. این بخش آسانی از سئو نیست، گاهی اوقات حتی در مورد سئو نیست.

به جاده پیش رو نگاه کنید

در حال حاضر این یک روند است که صاحبان سایت ها بر روی اطلاعیه های اخیر گوگل به عنوان سرنخ هایی از آنچه در سایت هایشان می گذرد تمرکز می کنند. این کار معقولی است و مردم باید 100% به انجام آن ادامه دهند. اما آن را حد نگاه خود قرار ندهید زیرا همیشه این احتمال وجود دارد که چیز دیگری در جریان باشد.

تصویر ویژه توسط Shutterstock/vovan

Source link