به نظر می رسد بیانیه اخیر یک کارمند Google قویاً تأکید می کند که صفحه اصلی مهم ترین صفحه یک وب سایت برای Google است. و این به نوعی متفاوت از این است که برخی در جامعه جستجو کدام صفحه را مهم تر می دانند.
معمولاً درک میشود که پیوندها نقش مهمی در بیان اینکه چه صفحاتی از یک وبسایت مهم هستند به Google بازی میکنند.
اما اظهارات متعددی از طرف گوگل وجود دارد که ممکن است نشان دهد که صفحه اصلی ممکن است مهمترین بخش یک وب سایت باشد.
اهمیت صفحه اصلی
در اوایل سئو، صفحه اصلی به عنوان مهمترین صفحه یک وب سایت در نظر گرفته می شد، زیرا همه پیوندهایی را از دایرکتوری ها و پیوندهای متقابل دریافت می کردند که به طور عمده منجر به پیوندهای صفحه اصلی می شد. این به نوبه خود باعث شد که صفحه اصلی قدرتمندترین باشد.
اما امروزه مهمترین صفحات برای بسیاری از سایت ها (و نه همه) عموماً صفحات داخلی هستند زیرا افراد به محتوا پیوند می دهند (یا به آن لینک می سازند). ایجاد پیوند به صفحات داخلی مهم یک روند طولانی مدت لینک سازی است تا صفحات مربوط به XYZ شانس بیشتری برای رتبه بندی برای XYZ و غیره داشته باشند.
صفحه اصلی چقدر برای گوگل مهم است؟
بنابراین کمی تعجب آور بود که گری ایلیز تاکید کرد که صفحه اصلی یک سایت مهمترین صفحه برای گوگل است.
زمینه در پادکست Search Off the Record (پیوند شده در انتهای این مقاله) در مورد اشکال زدایی مسائل فنی SEO در یک وب سایت است. این بخش خاص در مورد چگونگی تشخیص اینکه آیا ترافیک کاهش یافته یک مشکل فنی است یا کیفیت بود.
در سایتهای دیگر اتفاق افتاده است که افراد چند جملهای را نقل میکنند که یکی از کارمندان Google بیان کرده است یا دو جمله از یک پتنت 31 صفحهای را نقل میکنند و بر اساس اظهارات خارج از زمینه ادعاهای بیاساس میکنند.
به همین دلیل است که من زمینه را نشان میدهم تا بیانیه به روشی که بیان شده معنا پیدا کند.
ایلیز می گوید:
ابتدا، شما می خواهید بفهمید که آیا صفحه در جستجو است یا خیر. زیرا اگر صفحه در جستجو نیست، شما قبلاً آن را به دو مورد بسیار خاص محدود کرده اید.
در چارچوب بررسی اینکه آیا گوگل می تواند سایت را بخزد، او ادامه می دهد:
“معمولاً من با صفحه اصلی شروع می کنم، زیرا نمی توانم برای موتورهای جستجوی دیگر صحبت کنم، اما از دیدگاه گوگل، صفحه اصلی مهمترین صفحه در سایت است و صفحه اصلی در اینجا کمی مبهم است، زیرا می تواند وقتی کاربران نام دامنه یا نام میزبان شما را وارد میکنند، صفحهای که در هر جایی وارد میشوند.
اگر www.example.com به www.example.com/foo/bar تغییر مسیر دهد، آنگاه صفحه اصلی شما خواهد بود.
این را بررسی کنید زیرا ما، مانند گوگل، بسیار تلاش می کنیم تا آن را فهرست کنیم یا آن را بخزیم و ایندکس کنیم.
اگر ایندکس نشده باشد، احتمالاً مشکلاتی دارید.”
این یک بیانیه نسبتاً تأکیدی در مورد اهمیت صفحه اصلی برای Google است.
روش های مختلف صفحه اصلی برای گوگل مهم است
جان مولر اظهاراتی در مورد نحوه استفاده گوگل از صفحه اصلی به عنوان نقطه شروع برای خزیدن یک وب سایت برای یافتن صفحات جدید و همچنین برای درک اهمیت صفحات با مشاهده تعداد کلیک هایی که یک صفحه از صفحه اصلی فاصله دارد، بیان کرده است.
در سال 2020، جان مولر در زمینه پاسخ به سؤالی در مورد اهمیت پیوند صفحات از صفحه اصلی، چیزی مشابه گفت.
مولر توضیح داد:
در بسیاری از وب سایت ها، صفحه اصلی مهمترین بخش وب سایت است. بنابراین ما نسبتاً اغلب آن را دوباره میخزیم و از آنجا سعی میکنیم صفحات جدید و بهروز شده یا سایر صفحات مهم را پیدا کنیم.
بنابراین آنچه اتفاق خواهد افتاد این است که می بینیم صفحه اصلی واقعاً مهم است، چیزهایی که از صفحه اصلی پیوند داده شده اند نیز به طور کلی بسیار مهم هستند.
و سپس… با دور شدن از صفحه اصلی، فکر خواهیم کرد که احتمالاً این موضوع کمتر مهم است.
اینکه صفحاتی که مستقیماً از صفحه اصلی پیوند داده شده اند مهم هستند کاملاً شناخته شده است اما ارزش تکرار دارد. در یک وب سایت به خوبی سازماندهی شده، صفحات دسته بندی اصلی و هر صفحه مهم دیگری از صفحه اصلی پیوند داده می شوند.”
مولر در مورد این دیدگاه در مورد صفحه اصلی ثابت بوده است.
حتی میتوانیم به سال 2018 برگردیم، جایی که مولر چیزی مشابه گفت.
جان مولر در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا مهم است چه تعداد اسلش رو به جلو در یک URL وجود دارد یا خیر، اشاره کرد که صفحه اصلی “قوی ترین” صفحه در یک وب سایت است.
این می تواند اشاره ای به این باشد که صفحه اصلی بیشترین پیوند و در نتیجه “قوی ترین” صفحه سایت است. اما او در این مورد توضیح بیشتری نداد، بنابراین نمی توان به طور قطعی گفت.
مولر گفت:
«آنچه برای ما کمی اهمیت دارد این است که چقدر آسان است که محتوا را پیدا کنیم.
بنابراین، به خصوص اگر صفحه اصلی شما به طور کلی قویترین صفحه در وبسایت شما باشد، و از صفحه اصلی چندین کلیک طول میکشد تا در واقع به یکی از این فروشگاهها دسترسی پیدا کنید، پس درک اینکه این فروشگاهها واقعاً مهم هستند برای ما بسیار سختتر میشود.
از سوی دیگر، اگر یک کلیک از صفحه اصلی به یکی از این فروشگاهها باشد، به ما میگوید که این فروشگاهها احتمالاً بسیار مرتبط هستند، و احتمالاً باید در نتایج جستجو نیز کمی به آنها اهمیت دهیم.
بنابراین بیشتر به این بستگی دارد که چند لینک باید کلیک کنید تا واقعاً به آن محتوا برسید، نه اینکه ساختار URL به چه شکل است.”
صفحه اصلی چقدر برای گوگل مهم است؟
من نمی گویم که صفحه اصلی مهم ترین بخش یک وب سایت برای Google است، صرف نظر از اینکه بیشترین پیوند به صفحه را داشته باشد یا خیر. ممکن است این فقط یک کلیت باشد و نه یک واقعیت کلی که صفحه اصلی مهمترین صفحه برای Google است.
ولی…
جالب است که اظهارات زیادی از طرف گوگل در مورد نحوه استفاده گوگل از پیوندهای صفحه اصلی به عنوان نقطه شروع برای درک اهمیت صفحات داخلی وجود دارد. به علاوه، بیانیه اخیر گری ایلیز وجود دارد که در آن تاکید می کند که صفحه اصلی یک سایت برای گوگل مهم است.
در ساعت 5:50 دقیقه به پادکست Search Off The Record گوش دهید و تصمیم خود را بگیرید:
تصویر ویژه توسط Shutterstock/fizkes