از زمانی که ایلان ماسک مدیرعامل توییتر شد و هزاران کارمند را اخراج کرد، کارمندان سابق توییتر و رقبای بزرگ فناوری روی ایجاد گزینههای جایگزین توییتر تمرکز کردند.
در حالی که هنوز هیچ کدام نمی توانند با تعداد مخاطبان 556 میلیون عضو توییتر رقابت کنند، آنها به کسانی که از سیاست های جدید توییتر ناراضی هستند، شروعی تازه می دهند.
این شبکههای میکروبلاگینگ نوظهور که توسط کارمندان سابق توییتر و سایر نامهای برجسته در فناوری بزرگ رهبری میشوند، پلتفرمهای جدیدی را برای بیان بدون ترس از سانسور، از دست دادن حریم خصوصی و کنترل الگوریتمی ارائه میکنند.
بیایید جایگزین های برتر توییتر و ویژگی ها و تأثیر بالقوه آنها را بررسی کنیم.
برخی از جایگزین های در حال ظهور توییتر چیست؟
اسپیل که توسط کارمندان سابق توییتر تأسیس شده است، قصد دارد از فناوری بلاک چین برای جبران خسارت به سازندگان محتوا در پلت فرم مکالمه استفاده کند. اکنون میتوانید نام کاربری خود را رزرو کنید و در صورت پخش مستقیم از آن مطلع شوید.
T2 که توسط کارمندان سابق توییتر نیز توسعه داده شده است، بررسی های تایید را با تایید قدیمی به کاربران توییتر ارائه می دهد. (امیدوارم قبل از پایان برنامه تایید شده قدیمی یک اسکرین شات از نمایه خود گرفته باشید.)

توسط مدیر سابق توییتر حمایت می شود جک دورسی، Bluesky به عنوان یک جامعه فقط دعوتی ساخته شده بر اساس پروتکل AT برای برنامه های اجتماعی توزیع شده در مقیاس بزرگ راه اندازی شد. برنامه Bluesky بیش از 245000 بار دانلود شده است.
کارمندان سابق توییتر تنها کسانی نیستند که در رقابت توییتر سرمایه گذاری می کنند.
Post.news که توسط نوام باردین، مدیر عامل سابق Waze تأسیس شده است، خوانندگان را بدون تبلیغات یا هزینه اشتراک با ناشران مورد علاقه خود ارتباط می دهد. آنها پیشنهاد یک علامت آبی رایگان

Substack Notes را معرفی کرد که به کاربران Substack اجازه میدهد بهروزرسانیهای کوتاهمدت را برای تعامل با خوانندگان پست کنند. این بهروزرسانیها در یک جریان مشابه توییتر در برنامه Substack نشان داده میشوند.

علامتهای تأیید شده، نویسندگان Substack را با صدها تا دهها هزار مشترک پولی تعیین میکنند.
متا توسعه Barcelona/P92 را تایید کرد، یک پلت فرم “غیرمتمرکز” برای به روز رسانی متن. برخی از آن به عنوان اینستاگرام برای متن.
با توجه به اینکه متا ویژگی های متنی بیشتری را برای اینستاگرام مانند Notes و Broadcast Channels آزمایش کرده است، این حرکت تعجب آور نیست.
جایگزین های توییتر چقدر موفق هستند؟
Mastodon، یک پلتفرم منبع باز و غیرمتمرکز ساخته شده بر روی ActivityPub، به کاربران اجازه می دهد بدون تبلیغات یا الگوریتم با دیگران ارتباط برقرار کنند. طبق صفحه آمار آن، بیش از شش میلیون کاربر Mastodon وجود دارد، اما فقط کمی بیش از یک ششم از آوریل 2023 کاربران فعال هستند.

این یک شروع چشمگیر برای پلتفرمی است که در نوامبر 2022 راه اندازی شد.
چندین سایت میکروبلاگینگ برای افرادی که احساس میکردند صدایشان در توییتر و دیگر پلتفرمهای اصلی به دلیل دیدگاههای سیاسی سرکوب شده است، ایجاد شد.
پارلر مورد علاقه میلیون ها محافظه کار بود. در سال 2018 راه اندازی شد و توسط Starboard خریداری شد.
مالکان جدید “فرصت های فوق العاده ای را در بخش های مختلف برای ادامه خدمت به جوامع به حاشیه رانده شده یا حتی سانسور شده آشکار – حتی فراتر از سیاست داخلی” می بینند.
Gettr که در سال 2021 برای حمایت از آزادی بیان بدون تبعیض سیاسی راه اندازی شد، بیش از هفت میلیون کاربر در 192 کشور جهان دارد.
Truth Social که در سال 2022 توسط گروه رسانه و فناوری ترامپ راه اندازی شد، بیش از پنج میلیون کاربر دارد. در حالی که بر اساس فرضیه آزادی بیان ساخته شده است، طبق گزارش ها، محتوا را نیز سانسور می کند.
آیا جایگزین های توییتر ارزش پیوستن دارند؟
اگر به تاریخچه رسانه های اجتماعی نگاه کنید، بسیاری از سایت های شبکه های اجتماعی چندین سال عمر دارند.
Orkut متعلق به Google (2004-2014) و Google+ (2011-2019) را در نظر بگیرید. هر دو پلتفرم صدها میلیون کاربر جمع کردند اما نتوانستند با افرادی مانند فیس بوک، اینستاگرام و توییتر رقابت کنند.
مهم نیست که چه شخص یا سازمانی این پلتفرم را ایجاد کرده است. هر شبکه اجتماعی در یک نقطه جدید بود، اما هر شبکه ای برای دوام ساخته نشده بود.
اگر زود در یک شبکه اجتماعی غوطه ور شوید، می توانید خود یا کسب و کارتان را به عنوان یک مرجع در محیطی با رقابت کمتر معرفی کنید. حتی اگر در آزمون زمان تاب نیاورد، ممکن است ارزشی از پذیرش اولیه داشته باشید.
در اینجا چند چیز قابل توجه است:
- آیا مشتریان شما در مورد آن صحبت می کنند؟ اگر مشتریان کافی از شما بپرسند که آیا در یک شبکه اجتماعی خاص هستید، باید دلیل آن را ببینید.
- آیا رقبای شما از آن استفاده می کنند؟ اگر رقبای شما مخاطبان درگیر در یک شبکه خاص دارند، باید آن را بررسی کنید.
- آیا برای آن وقت دارید؟ اگر باید منابع یک کانال سودآور و مستقر را قربانی کنید، باید این ایده را در سه ماهه آینده دوباره بررسی کنید.
یکی از مزایای رقبای نوظهور توییتر این است که به روز رسانی وضعیت شما نیازی به مقدار زیادی ندارد. برخلاف پلتفرمهایی که نمایهها، صفحات، گروهها، وبلاگها و غیره را ارائه میدهند، میتوانید با یک نمایه و بهروزرسانیهای ساده مبتنی بر متن، خود را در اکثر شبکههای جدید مستقر کنید.
اگر می خواهید شروع به فرو بردن انگشت پا در یک شبکه میکروبلاگینگ جدید کنید، در اینجا یک استراتژی ساده وجود دارد:
- نشانکهای مرورگر و نمادهای برنامه برای شبکههای اجتماعی جدید را با هم گروهبندی کنید.
- به روز رسانی متنی بعدی را که قصد دارید در توییتر، لینکدین و غیره به اشتراک بگذارید، کپی کنید.
- پس از اشتراکگذاری بهروزرسانی، آن را در پروفایلهای خود در سایر شبکههای میکروبلاگینگ جایگذاری کنید.
- اعلان های خود را بررسی کنید و با افرادی که با محتوای شما درگیر هستند تعامل داشته باشید.
- با بهروزرسانیهای کسانی که دنبال میکنید درگیر شوید.
همانطور که پلتفرم های اجتماعی جدید همچنان ظاهر می شوند، باید دید که آیا هر کدام با موفقیت توئیتر را از سلطنت خلع می کند یا خیر.
با این حال، یک چیز مطمئن است: چشمانداز رسانههای اجتماعی در حال تحول، فرصتهای جدیدی را برای نوآوری، خلاقیت و ارتباطات باز میکند و مرزهای آنچه را که میتوانیم از تعاملات دیجیتال در آینده انتظار داشته باشیم، جابهجا میکند.
تصویر ویژه: کاسپارس گرینوالدز/شاتراستاک